معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

مجوز رسمی مجارستان برای استفاده از واکسن روسی

براساس اعلام منابع رسمی مجارستان تاکنون حدود 376 هزار نفر از مردم این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان بیش از 13 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. حدود 3600 نفر در بیمارستان بستری و 191 نفر نیز از دستگاه اکسیژن مصنوعی استفاده می‌کنند. همچنین تاکنون از 3,265,862 نفر نیز تست کرونا گرفته شده و دولت مجارستان محدودیت های کرونایی را تا اول ماه مارس تمدید کرده است.

در حال حاضر دولت مجارستان با این ادعا که اتحادیه اروپا در تامین واکسن مورد نیاز کشورهای عضو به کندی حرکت می‌کند و نسبت به  سفارش واکسن‌های مورد نیاز دیر اقدام کرده است، ظرف چند هفته ای تلاش گسترده ای برای وارد کردن انواع واکسن‌های شناخته شده در بازار بین المللی به کار گرفته و علاوه بر رایزنی با شرکت های فایزر و مدرنا، با شرکت های انگلیسی، روسی و چینی نیز گفتگو کرده که آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در این میان سهم بسزائی داشته است. سفر به مسکو و پکن برای سفارش و خرید واکسن‌های مذکور در طی دو ماه گذشته، نتیجه بخش بوده است. بر اساس اعلام آقای میکلوش کاسلر وزیر توانمندی انسانی مجارستان، واکسن اسپوتنیک روسی از سوی سازمان‌های بهداشتی این کشور مجوز لازم را اخذ کرده است. در همین ارتباط رئیس موسسه غذا و دارو، رئیس اتاق پزشکی و همچنین خانم سیسیلیا مولر، از اعضای ستادکرونای این کشور نیز در اظهارات جداگانه ای خبر صدور مجوز  واکسن روسی را مورد تائید قرار داده اند.

آقا ویکتور اوربان، نخست وزیر در مصاحبه اخیر خود با رادیو کوشوت، ضمن اشاره به کاهش آمار مبتلایان در هفته‌های اخیر در خصوص وضعیت واکسیناسیون در کشور چنین گفت:

تعداد افرادی که تاکنون حداقل یک بار واکسن دریافت کرده اند به 265,530 نفر و افرادی که مرحله دوم واکسن را تزریق نموده اند به 92 هزار نفر رسیده است. وی افزود طبق برنامه ریزی انجام شده تا ماه مارس تعداد آمار افراد واکسینه شده از مرز یک میلیون نفر خواهد گذشت. وی اضافه نمود که قرار است به کلیه افراد بالای 60 سال ثبت نام شده در سامانه، واکسن تزریق شود که در این صورت تا ماه آوریل این آمار به مرز 2 میلیون نفر خواهد رسید. در همین ارتباط طبق اعلام مرکز بهداشت و سلامت کشور، حدود 15 هزار نفر از افراد سالخورده واکسن زده اند و با توجه به دریافت محموله جدید واکسن استرازنکا این آمار در روزهای آینده به 20 هزار نفر افزایش خواهد یافت. طبق اعلام مسئولین این سازمان، مجارستان به شرکت انگلیسی 6.54 میلیون دوز واکسن سفارش داده که برای واکسیناسیون بیش از 3.27 میلیون نفر استفاده خواهد شد.

به موازات اقدام فوق الذکر، دولت مجارستان امیدوار است از طریق نظر سنجی عمومی و در صورت عدم شیوع موج سوم کرونا، پاره ای از محددویت های کرونایی را کاهش دهد. آقای گرگلی گولیاش، رئیس دفتر نخست وزیر در یک کنفرانس برخط مطبوعاتی دراین خصوص گفت: مرحله دوم موج کرونا در کشور در حال اتمام شدن است و به این معناست که با احتیاط و تدریجی در طی دو مرحله در ابتدای مارس و آوریل امکان لغو برخی از محدودیتها وجود دارد. اظهارات آقای گولیاش واکنش برخی از نمایندگان احزاب مخالف سیاسی از جمله LMP را به دنبال داشت، آقای مت کاناس ناج بر این باور است که دولت با انجام نظرسنجی به دنبال دست کاری و تحریف است و از دولت خواسته تا با این گونه اقدامات وقت خود را تلف نکند و نتایج نظر سنجی‌های قبلی را که در درون کشوها مانده را منتشر کنند.

بر اساس گزارشات موجود، بیشترین آمار مبتلایان در مجارستان به ترتیب در شهرهای بوداپست و کانتی پشت و کمترین آمار در کانتی موسوم به Tolna بوده است.

آقای اوربان در جریان کنفرانس خبری با آقای اندری بابیش، نخست وزیر چک در بوداپست ضمن انتقاد از روند تحویل واکسن از سوی بروکسل، از آمادگی کشورش را جهت انتقال تجربیات خود در تامین واکسن کرونا  از جمله واکسن‌های روسی و چینی اعلام کرد. آقای بابیش نیز با غیر سیاسی خواندن موضوع واکسن تصریح کرد که بهترین واکسن آن واکسنی است که ایمن و قابل دسترس باشد. جمهوری چک در مبارزه با کرونا از الگوی مجارستان استفاده خواهد کرد. وی در ادامه از پیشنهاد مجارستان در تحویل 150 دستگاه ونتیلاتور قدردانی کرد.

آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در اظهارات مورخ 17 بهمن ماه، از حمایت مالی حدود 245 میلیون فورینتی دولت از طرح توسعه سرمایه گذاری به ارزش 744 میلیون فورینتی شرکت بیوتک آمریکا در مجارستان خبر داده بود، گفت با اجرای این پروژه حدود 1800 شغل حفظ خواهد شد. سیارتو تصریح کرد بیوتک در طی چند سال گذشته یکی از شرکت های مهم در حوزه بهداشت محصولات غذایی و مکمل ها در اروپاست و میتواند الگویی برای مجارستان در حوزه تجاری باشد.  

به نظر می رسد دولت مجارستان در اجرای کامل طرح ملی واکسیناسیون تا نیمه اول سالجاری میلادی مصمم است و احتمالا با افزایش شمار کشورهای متقاضی واکسن سینوفارم چینی، مجوز واکسن چینی نیز از سوی سازمان‌های بهداشتی این کشور صادر گردد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما