معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷۰

اصلاح نظام مالیات بر املاک در ایتالیا

هرچند نظام مالیاتی در ایتالیا سابقه ای دیرینه داشته و مهمترین منبع درآمدی دولت می‌باشد، اما یافتن شیوه هایی نوین برای افزایش انواع مالیات و درآمد دولت خصوصا باتوجه به کاهش آن در پاندمی‌کرونا، توسط موسسات مختلف پژوهشی انجام می‌پذیرد. اخیرا طرحی بنام سیستم یکپارچه درآمد از املاک ارائه شده است که در صورت تصویب نهایی، انتظارمی رود درآمد دولت ناشی از مالیات بر املاک را (به صورت سالانه و انتقال) تا دو برابر افزایش دهد. این نظام اصلاحی با استفاده از اخرین فنآوری‌های روز (نقشه‌های ماهواره ای و داده کاوی اسناد و تحلیل روزانه قیمت ها ) تنظیم و اجرا خواهد شد.

"Sit" نام سیستم جدید یکپارچه آژانس درآمد است که از 1 فوریه تمام داده‌ها (اسناد ، کاداستر ، جزئیات ، نقشه‌ها ، تصاویر ماهواره ای) بیش از 74 میلیون املاک در یک پلت فرم دیجیتال واحد را گرد هم می آورد. هر فردی در تمام ایتالیا. با استفاده از این سیستم قادر خواهید بود تمام اطلاعات مالیاتی مربوط به یک ملک خاص را بصورت آنلاین مشاهده کند ، اما مهمتر از همه یک ابزار اساسی برای اصلاح احتمالی سیستم کاداستر در آینده می‌باشد که یک گام اساسی برای تغییر مالیات بر املاک خواهدبود.

در واقع آژانس درآمد (سازمان مالیات بر املاک) می‌تواند ضریب مشخصی از ارزش بازار را به هر ملک  اختصاص دهد ، زیرا داده‌های تفکیک شده تمام اسناد را در اختیار دارد  که با گذشت زمان بررسی قیمت ها را تحلیل کند. این سیستم دارای نقشه برداری بسیار پیچیده ای است که با استفاده از امکانات مخابراتی  می‌تواند آن را در دسترس تک تک شهروندان قرار دهد. با این وجود سازگار بودن این سیستم با  اطلاعات موجود املاک و مستغلات و ارزش های مالی از نظر فنی ممکن است دچار تعارضاتی شود که بهر حال غیرقابل حل نیست ، اما تاکنون واقعیت ها نشان داده اند که این اقدامات می‌تواند متاثر از جو سیاسی کشورباشد.

تاریخچه اصلاحاتی که هرگز صورت نگرفت: تعیین مالیات بر اساس اجاره به اصطلاح کاداستر است که بیانگر اجاره ای است که از بعد نظری (بسیار تئوریک) با اجاره یک ملک خاص قابل استنباط است. درآمد ، به استثنای برخی موارد مربوط به مناطق مهم شهرهای بزرگ ، هنوز درآمدی است که در پایان دهه 1980 ، در آستانه معرفی ICI ، مولد IMU ، تعریف شده است. رومانو پرودی هر دو بار که مستأجر Palazzo Chigi (کاخ نخست وزیری) بود سعی در تغییر سیستم داشت. در سال 1997 او فقط می‌توانست به طور بی سابقه ای 5٪ ا درآمد کاداستر را افزایش دهد اما در سال 2008 مجبور شد در برابر خواست نمایندگان در شروع مجلس جدید تسلیم شود. قانون تفویض بعدی به دولت امکان داد چراغ سبز نسبت به اصلاحات نشان دهد ، اما وقتی مراحل اجرایی آن تدوین شد ، قوه مجریه به رهبری ماتئو رنزی همه چیز را متوقف کرد.

 معیارهای عدالت بیشتر:  اصلاحات پیش بینی شده توسط کمیته مربوطه براساس معیارهای عدالت بیشتر نسبت به آنچه در حال حاضر در حال اجرا است ، پیشنهاد شده است. اولاً ، سطح خانه‌ها بر اساس  فضای محدوده بندی یا کاداستر ارزیابی شود و نه با متر مربع (معیاری که در عوض برای املاک غیر مسکونی پذیرفته شده است). برای مثال در میلان ، یک خانه با 4 مسیر دسترسی به محدوده بندی بنا  می‌تواند 40 تا 60 متر اندازه داشته باشد که در بازار تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.  اما چرا این پیشنهاد متوقف شد؟ از آنجا که با تغییر سیستم و اتخاذ یک معیار عادلانه تر ، از ارزش محاسبه شده بر اساس بازار ، ثابت بودن درآمد مالیاتی برای دولت را به همراه  خواهد داشت، با وجود اینکه سیاستمداران وظیفه مدار همیشه خلاف این را خواستارند ، غیرممکن است. یا وجود یک ماده حفاظتی (زیست محیطی، شهری و...)  که به موجب آن کسانی که بیشترین هزینه را پرداخت می‌کنند می‌توانند مالیات را براساس سیستم قدیمی محاسبه یا ضررهای تعریف شده را  به حساب های عمومی منتقل کنند  تا در پایان سال

مالیاتشان افزایش رانشان دهد. مطمئناً در شهرهای بزرگ برای  بسیاری از صاحبان خانه‌ها ، در حالی که مغازه‌ها و دفاتر ممکن است پایه مالیات آنها افت کند، این خواسته جدی تر است.

مالیات ثبت نام با 115.5٪ : کسانی که صاحب خانه هستند می‌توانند به راحتی متوجه شوند که اگر ارزش کاداستر با ارزش بازار جایگزین شود ، البته با اصلاحات کاهشی (در زمان قانون تفویض ، کاهش 30 درصدی در بازار) ، مالیات بر خانه آنها می‌تواند تغییر کند. با این حال ، می‌توان با مقایسه مقادیر متوسط تخمین‌ها با میانگین ارزش فروش املاک ، با استفاده از هر دو داده آژانس درآمد ، یک ارزیابی شاخص به دست آورد. ما سعی کردیم مقادیر 20 شهر پرجمعیت ایتالیا را با در نظر گرفتن سه وضعیت مختلف مقایسه کنیم: خرید خانه اول ، خانه دوم ، پرداخت حق ثبت  یادآوری می‌شود که ارزش مشمول مالیات برای اهداف مالیات ثبت نام 115%  است ،

شهرهایی که بیشترین افزایش را دارند: همانطور که از جدول می‌بینیم ، مسینا شهری  است که در میان افرادی که افزایش بیشتری در درآمد مشمول مالیات را به ثبت می رسانند ، قرار دارد ، جایی که تفاوت ارزش بین قیمت بازار و خانه اول مشمول مالیات بیش از 300٪ است. در حالی که برای IMU متوقف می‌شود ، دومین  شهر با 176 درصد. با کمترین اختلاف پادوآ است ، جایی که فاصله با میزان مالیات Imu فعلی فقط 17 درصد است. در میلان این اختلاف فقط کمتر از آنچه در مسینا ثبت شده است ، با ارزش IMU 172 درصد کمتر از قیمت بازار است. در پایتخت این فاصله به حدود 60٪ کاهش می یابد.

منبع :

https://www.corriere.it/economia/casa/21_gennaio_29/riforma-catasto-ecco-perche-serve-ma-c-rischio-che-tasse-raddoppino-99b36dbc-61fd-11eb-b7b0-378dab96ebfa.shtml

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما