معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۴

اخبار اقتصادی در حوزه اقلیم کردستان عراق( نیمه اول بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در نیمه اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مسرور بارزانی: در کابینه نهم اقلیم کردستان عراق به ارزش ١٢ میلیارد دلار پروژ‌های خدماتی تصویب شده است

کردستان٢٤: مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، اعلام کرد که از زمان روی کار آمدن کابینه نهم اقلیم کردستان، تاکنون بیش از ١٠٠ مجوز پروژه بزرگ و نیز جواز فعالیت‌هایی به بهای بیش از ٢میلیارد و ٥٦٠ میلیون دلار صادر شده است. این اقدامات سرآغاز برنامه پربار ما برای توسعه بخش خصوصی است. متنوع ساختن منابع اقتصادی به معنای آن است که به تمام بخش‌ها و زمینه‌ها فرصت پیشرفت داده شود. در دوره کاری این کابینه، گروه سرمایه‌گذاری چندین پروژه به ارزش ١٢ میلیارد دلار تصویب کرده است. پروژه‌ها زمینه‌های گوناگون صنعت، اسکان، آموزش و پرورش، گردشگری، ورزش، بازرگانی، بهداشت و کشاورزی را شامل می‌شوند.

دکتر محمد شکری: در بخش‌های گوناگون سرمایه گذاری می‌کنیم

کردستان ۲۴: دکتر محمد شُکری، رییس گروه سرمایه گذاران کردستان، گفت" مجوزهایی که اکنون برای اجرای پروژه‌ها صادر می‌شوند، با مجوزهای پیشین فرق دارند. اکنون بیشتر به  بخش صنعت و کشاورزی پرداخته می‌شود."رییس گروه سرمایه گذاران کردستان، تصریح کرد که "کابینه‌ی نهم اقلیم کردستان، به همه‌ی بخش‌ها اهمیت می‌دهد، مخصوصاً بخش‌های گوناگون صنعتی و همچنین بخش صنعت خوراک را دربر می‌گیرد. تاکنون مجوز ۴۰ طرح صنعتی صادرشده است. خوشبختانه شمار واگذاری طرح‌های کشاورزی افزایش یافته که نشان‌دهنده‌ی تأثیرگذاری برنامه ریزی کابینه ی نهم است و نخست‌وزیر در جهت خدمت بیشتر به هم‌وطنان بسیار بر آن تأکید می‌نماید." دکتر شُکری همچنین گفت که به  طور فشرده در مورد راه‌اندازی طرح‌هایی تلاش می‌کنیم که ۷۵ درصد اشتغال در آن‌ها مربوط به هم‌وطنان اقلیم کردستان می‌باشد و می‌خواهیم جوانان و فارغ‌التحصیلان خودمان در این پروژه‌ها جذب نماییم.

هِیمن هَورامی: هیچ بهانه‌ای باقی نمانده که سهم اقلیم کردستان  عراق از بودجه را ارسال نکنند

کردستان٢٤ : هِمن هَورامی، معاون رئیس پارلمان کردستان، در اظهاراتی رسانه‌ای اعلام کرد:" نشست‌های فعلی هیئت مذاکرات اقلیم کردستان با بغداد، بیشتر با کمیسیون مالی مجلس نمایندگان عراق و درباره لایحه قانونی بودجه و سهم اقلیم کردستان از بودجه برگزار می‌شوند، ما از پیش‌نویس لایحه قانونی بودجه حمایت می‌کنیم که از سوی دولت به مجلس روانه شده، اما معادله سیاسی در مجلس پیچیده‌تر است و تلاش‌هایی برای ایجاد تغییرات در لایحه به میان آمده‌اند، مشکل بر سر ماده ١١ است که به واگذاری پرونده نفت اقلیم به بغداد اختصاص دارد. ما تاکید می‌کنیم که اقلیم کردستان هیچ بهانه‌ای برای مجلس و دولت عراق باقی نگذاشته است که سهم اقلیم کردستان از بودجه را ارسال نکنند".  وی افزود؛ متوجه شده‌اند که جریانی تندرو در مجلس نمایندگان عراق با توافق مخالفند و در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کنند.

برنامه اقلیم کردستان عراق برای افزایش تبادلات تجاری

 باس نیوز: نوزاد شیخ کامل مدیر کل بازرگانی وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان گفت: همسان با سایر حوزه‌ها، اقلیم کردستان در سال جاری برنامه ای برای افزایش تبادلات تجاری دارد و درصدد است تا به لحاظ کیفیت، بهترین و بیشترین کالا به دست شهروندان برسد. شیخ کامل تصریح کرد: بازرگانان تاکنون تنها در شهر اربیل و در اداره کل بازرگانی این شهر می‌توانستند برای واردات و صادرات خود مجوز دریافت کنند و این هم هزینه و زمان زیادی برای آنها به دنبال داشت. وی ادامه داد: به همین دلیل برای تسریع و تسهیل بیشتر در این مورد، سه اداره بازرگانی دیگر در شهرهای دهوک، سلیمانیه و سوران نیز راه اندازی می‌شود؛ با این کار بازرگانان می‌توانند به صورت مستقیم و به شیوه الکترونیکی با اداره اصلی بازرگانی شهر اربیل متصل شده و کارهای خود را پیش ببرند. به غیر از این موضوع در خصوص صادرات نیز می خواهیم تسهیلاتی به صادرکنندگان ارائه دهیم؛ به ویژه که اکنون با پیشرفت بخش صنعت و تولیدات کارگاه‌های داخلی، امکان صادرات محصولات کردستان عراق به خارج وجود دارد.

امضای یادداشت تفاهم میان عراق و فرانسه برای بازسازی فرودگاه بین‌المللی موصل

کردستان 24:  حمید نعیم الغزی، دبیر هیئت دولت عراق فدرال در مراسم امضای یادداشت تفاهم میان سازمان هواپیمایی عراق و شرکت (ADP-I) برای بازسازی فرودگاه موصل تأکید کرد که مصطفی کاظمی، هنگام گفت‌وگو با رییس جمهوری فرانسه در پاریس بر پروژه‌ی بازسازی فرودگاه موصل تأکید کرده‌بود. الغزی افزود که امضای تفاهم بازسازی فرودگاه موصل ازجمله پروژه‌های دولت عراق برای حمایت از مناطق آزادشده است که درد و رنج بسیاری به هنگام تسلط گروه تروریستی داعش متحمل شدند، این پروژه نقطه‌ی خیزش اقتصادی و تجاری همه‌ی عراق به‌ویژه استان نینوا و استان‌های اطراف به شمار می‌رود. در این مراسم، «برونو اوبرت»، سفیر فرانسه در بغداد ضمن ابراز خشنودی از امضای این تفاهم یادداشت، ابراز امیدواری کرد که این طرح نقطه‌ی آغازی برای اجرای دیگر پروژه‌های کلیدی در استان نینوا و تعمیق مناسبات میان فرانسه و عراق باشد.مطالعه‌ی مقدماتی این‌‌ طرح با اعطای کمک مالی از فرانسه به عراق به مبلغ تقریبی هفتصد هزار یورو تأمین می‌شود.

درآمد اقلیم کردستان عراق درصورت تحویل همه نفت خود به بغداد سه برابر بیشتر و مشکل پرداخت حقوق حل می‌شود

کرد پرس :  رئیس فراکسیون جماعت اسلامی در مجلس عراق، تاکید کرد که اگر اقلیم کردستان همه نفت خود را به بغداد تحویل دهد، درآمدهای آن سه برابر بیشتر شده و مشکل پرداخت حقوق به قشر حقوق بگیر اقلیم نیز حل می‌شود.

سلیم شوشکه یی در گفتگو با سایت خبری ملت اعلام کرد که موضوع تحویل نفت اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق مطابق با قانون اساسی است، اما اگر با ایفای نقش  اقلیم همراه نباشد، ناقض قانون است و باید اربیل و بغداد مشترکا بر فعالیت های نفتی اقلیم و نحوه استخراج و فروش آن، نظارت و کنترل داشته باشند. رئیس فراکسیون جماعت اسلامی در مجلس عراق از دولت اقلیم درخواست کرد که اگر همه نفت را هم به دولت عراق نمی دهد، برای حل مشکل حقوق بگیران، دست کم 250 هزار بشکه نفت روزانه را به بغداد تحویل داده و به صورت عملی به توافق با بغداد پایبند باشد.

  اقلیم کردستان عراق با ارائه همه آمارهای مربوط به درآمدهای نفتی و غیرنفتی به بغداد موافقت کرده است

کرد پرس :  «احمد الصفار»، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، از توافقات انجام شده در دور جدید مذاکرات با نمایندگان اقلیم کردستان عراق خبر داد. به گزارش «الفرات نیوز»، الصفار گفت که اقلیم کردستان با ارائه همه آمارها و حساب های مربوط به درآمدهای نفت و دیگر درآمدهایش موافقت کرده است. او افزود که احتمالا در جلسه بعدی این هیئت توافق لازم برای ارائه همه حساب های مربوط به صادرات و گمرک و درآمد گذرگاه‌های نفتی حاصل شود.
در قانون بودجه 2021 پیشنهادی دولت تأکید شده که بغداد و اربیل مسائل مالی خود در فاصله سال های 2004 تا 2020 را بعد از بررسی دقیق همه حساب ها توسط دیوان حسابرسی مالی فدرال با هماهنگی دیوان حسابرسی مالی اقلیم تسویه خواهند کرد. همچنین در این قانون تصریح شده که اقلیم موظف به پرداخت روزانه 250 هزار بشکه نفت خام و همچنین همه درآمدهای نفتی و غیر نفتی خود به بغداد است.

عدم شفافیت در فعالیت های نفتی اقلیم کردستان عراق موجب سلب اعتماد بغداد شده است

کرد پرس : هاوری ملا ستار در گفتگو با سایت خبری SNN اعلام کرد که یکی از عواملی که مانع از حصول توافق میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است، عدم شفافیت در فعالیت های نفتی اقلیم بوده که موجب سلب اعتماد بغداد به اقلیم شده و از سوی دیگر  اقلیم به دلیل توافق نفتی 50 ساله با ترکیه، نمی‌تواند به توافقات خود با دولت عراق پایبند باشد. نماینده اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان فقدان جلال طالبانی دبیر کل فقید این حزب و رئیس جمهور پیشین عراق در عرصه سیاسی این کشور را از دیگر عوامل تشدید مشکلات میان اربیل و بغداد و عدم حل این مشکلات دانست .

همچنین گفت که اعلام آمادگی وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان برای تحویل نفت به بغداد فقط در حد اظهاراتی برای بهره بردار سیاسی است و  تاکنون هیچ اقدام عملی در این مورد انجام نشده است.

عراق میزان صادرات و درآمد نفت سال گذشته خود را اعلام کرد

باس نیوز : شنبه ، چهارم بهمن‌ماه ٩٩ شرکت فروش نفت عراق (سومو) که وابسته به وزارت نفت این کشور است، در بیانیه ای اعلام کرد، عراق در سال ٢٠٢٠ بیشتر نفت خود را به کشورهای چین، هندوستان و آمریکا صادر کردە است و میانگین قیمت ماهیانه هر بشکه نفت ٣٨ دلار و ٨٦ سنت بودە است. سومو همچنین اعلام کردە که در سال ٢٠٢٠ عراق  ٨٦ میلیون و ٣٤٥ هزار بشکه نفت به بازارهای جهان صادر کردە است که میانگین روزانه صادرات نفت دو میلیون و ٣٦٢ هزار بشکه بودە است. بر طبق بیانیه سومو، در سال ٢٠٢٠ درآمد نفت عراق ٤١ میلیارد و ٧٥٥ میلیون دلار بودە که میانگین درآمد ماهیانه سه میلیارد و ٤٧٩ میلیون دلار بودە است. شرکت فروش نفت عراق (سومو) همچنین اعلام کردە که در سال ٢٠٢٠ میزان ٦٠ میلیون و ٥٤٥ هزار بشکه نفت از میدان‌های نفتی مرکز و بصرە صادر کردە است که درآمد آن ٤٠ میلیارد و ٤٨٨ میلیون دلار بودە است. در همان سال عراق از میدان‌های نفتی کرکوک نیز ٣٣ میلیون و هشت هزار بشکه نفت صادر کردە است که درآمد آن نیز یک میلیارد و ١٩٦ میلیون دلار بودە است. سومو میزان صادرات میدان نفتی گیارە در سال ٢٠٢٠ را نیز  ٦١٧ میلیون و ٨٩٤ هزار بشکه نفت اعلام کردە که درآمد آن ١٢ میلیون و ٧٦٥ هزار دلار بودە است. دربارە صادرات نفت عراق به اردن در سال ٢٠٢٠ نیز شرکت فروش نفت عراق (سومو) اعلام کردە که دو میلیون و ٢٦٥ هزار بشکه نفت به اردن صادر شدە که درآمد آن ٥٨ میلیون و ٣٨١ هزار دلار بودە است.

سود چند میلیون دلاری واردات نفت از شمال سوریه به اقلیم کردستان عراق از طریق گذرگاه سیمالکا

کرد پرس :  نماینده اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان عراق اعلام کرد که واردات نفت از مناطق شمال سوریه به اقلیم کردستان از طریق گذرگاه مرزی سیمالکا در جریان است و هیچ مبلغی از سود و درآمدهای چند میلیون دلاری آن به خزانه اقلیم واریز نمی‌شود. کاروان گزنه ایی در مطلبی تحت عنوان " غارتی دیگر در گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان" اعلام کرد بنا به گزارشی که از سوی فارن پالسی منتشر شده، 30 هزار بشکه نفت در روز از گذرگاه مرزی سیمالکا (میان اقلیم کردستان و مناطق کردنشین سوریه) به اقلیم کردستان وارد می‌شود و در اقلیم با آن تجارت می‌شود. وی هشدار داده که این نوع از قاچاق از دیگر انواع قاچاق در گذرگاه‌های مرزی اقلیم خطرناک تر است، زیرا اقلیم هیچ سهمی از درآمدها و سود ناشی از واردات این نفت ندارد و قاچاق نفت، در حالی صورت می‌گیرد که اقلیم بیشترین مشکل و معضل را در رابطه با فعالیت های نفتی و فروش نفت خود دارد. همچنین اشاره کرده که نفت وارد شده از گذرگاه مرزی سیمالکا (پیشخاپور) در پالایشگاه نفتی لاناز (در اربیل) تصفیه می‌شود، اما اطلاع دقیقی از میزان سود حاصل از آن و طرف های متنفع از سود و درآمدهای آن در دست نیست. نماینده اتحادیه میهنی و عضو کمیسیون انرژی و منابع طبیعی پارلمان کردستان، تاکید کرده که واردات نفت از مناطق شمال سوریه به اقلیم کردستان در جریان است و  افراد و گروه‌هایی خاص از این واردات نفت سود چند میلیون دلاری دارند، اما حتی یک دینار از این سود میلیونی به خزانه اقلیم وارد نمی‌شود. کاروان گزنه ایی خاطر نشان ساخته که قاچاق و غارت نفت در اقلیم در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر پالایشگاه‌های اقلیم حتی یک لیتر نفت سفید را برای تامین سوخت مورد نیاز شهروندان اقلیم تصفیه و تولید نمی‌کنند و هنوز هم تامین نفت سفید و بنزین دو معضل اصلی در کنار معضلات دیگر از جمله مشکل کمبود خدمات رسانی عمومی و عدم پرداخت حقوق به قشر حقوق بگیر اقلیم محسوب می‌شود.

اقلیم کردستان عراق برای تحویل 250 هزار بشکه نفت روزانه به بغداد ناچار به تولید 750 هزار بشکه نفت است

کرد پرس:  امین بکر در گفتگو با شبکه تلویزیونی کردسات نیوز، اعلام کرد که لازم است حاکمان اقلیم کردستان بر کنترل کامل و مالکیت نفت اقلیم و فعالیت های نفتی پافشار نکنند، زیرا این پافشاری می‌تواند موجب انحلال و نابودی ساختار اقلیم شده و آنچه را که دستاورد اقلیم خوانده می‌شود،از بین ببرد. نماینده کُرد پیشین مجلس عراق، افزود: بندی که در لایحه بودجه 2021 عراق به بودجه اقلیم اختصاص یافته و تاکید می‌کند که اقلیم باید 250 هزار بشکه نفت را در روز، با نرخ شرکت ملی نفت عراق (سومو) به همراه 50 درصد درآمدهای غیر نفتی، به بغداد تحویل دهد، فقط به نفع حاکمان اقلیم و به زیان مردم است.همچنین خاطر نشان ساخت که هر بشکه نفت اقلیم 5 الی 7 دلار کمتر از نرخی که سومو نفت را به فروش می رساند، فروخته شده و 55 درصد از درآمدهای آن نیز به شرکت های نفتی داده شده و در نهایت درآمد هر بشکه نفت برای اقلیم یک سوم درآمدی است که سومو از فروش هر بشکه نفت برای عراق کسب می‌کند و این بدان  معناست که اقلیم برای تحویل 250 هزار بشکه نفت به بغداد، باید روزانه 750 هزار بشکه نفت را تولید کند. وی تاکید کرده که این زیان و ضرر برای قوت و معیشت مردم اقلیم و نفع و سود برای حاکمان اقلیم بوده و جنایتی در حق مردم به شمار می آید و به همین دلیل بهترین راه برای نجات از تبعات تداوم سیاست های نفتی کنونی اقلیم، تحویل کامل تمامی‌پرونده فعالیت های نفتی به دولت مرکزی عراق است.

درخواست 113 نماینده مجلس عراق برای تحویل روزانه 460 هزار بشکه نفت اقلیم کردستان به بغداد

کردستان 24 : 113   تن از نمایندگان مجلس عراق خواستار تحویل 460 هزار بشکه نفت در روز از سوی اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی این کشور، در قبال پرداخت بودجه به اقلیم شدند. در یادداشتی که از سوی 113 تن از نمایندگان مجلس عراق به هیئت رئیسه مجلس داده شده، درخواست شده که تغییراتی در لایحه بودجه 2021 عراق داده شود. از جمله این تغییرات درخواست شده، تغییر در بند مربوط به سهم بودجه اقلیم کردستان از بودجه عمومی 2021 عراق است و این نمایندگان درخواست کرده اند که اقلیم در قبال دریافت سهم بودجه، 460 هزار بشکه نفت را روزانه به شرکت ملی فروش نفت عراق تحویل دهد. همچنین درخواست شده که اقلیم قراردادهای نفتی امضا شده را لغو کرده و  پرداخت بدهی‌های نفتی اقلیم نیز جزو مسئولیت های بغداد نباشد. این در حالی است که در لایحه بودجه 2021 عراق که از سوی هیئت دولت به مجلس داده شده، پرداخت بودجه به اقلیم منوط به تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت اقلیم به بغداد به همراه 50 درصد درآمدهای مرزی اقلیم شده است.

نیروگاه ۱۱،۱۱ کیلوواتی شمامک به  شبکه‌ی برق اقلیم  پیوست

کردستان ۲۴ : کمال محمد، وزیر برق اقلیم ، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هیمن قادر، قائم‌مقام استانداری اربیل در مراسم افتتاح یک نیروگاه برق در شهر شهرک شمامک گفت: درصورتی‌که سوخت  موردنیاز فراهم شود، اقلیم کردستان می‌تواند ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید کند، اما در حال حاضر چیزی بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات تولید می‌شود.کمال محمد گفت در حالی که تولید برق در اقلیم کردستان افزایش یافته است، اما افزایش مصرف در فصل سرما، باعث ایجاد خاموشی‌ها شده است. وزیر برق تأکید کرد که به  همراه وزارت منابع طبیعی برای تأمین سوخت لازم برای نیروگاه‌ها تلاش می‌کنند. اقلیم کوردستان در صورت تأمین سوخت ظرفیت تولید ۶هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را دارد.

بیش از ٤٤ میلیارد و پانصد میلیون دینار به دو پروژە برق در استان سلیمانیه اختصاص یافت

 باس نیوز : در چهارچوب اهمیت اجرای پروژ‌ه‌های راهبردی اقلیم کردستان، بیش از ٤٤ میلیارد و پانصد میلیون دینار به اجرای دو پروژه راهبردی توزیع نیروی برق در استان سلیمانیه اختصاص دادە شد.بنا بر بیانیه ای که مدیریت کل برق استان سلیمانیه منتشر کرده، ریاست دیوان شورای وزیران اقلیم کردستان با اختصاص مبلغ چهل و چهار میلیارد و پانصد و سی و چهار میلیون و سیصد و هفتاد و هفت هزار (44.534.377.549) دینار از محل درآمد کل برق به دو پروژە راهبردی توزیع انرژی برق در حومه استان سلیمانیه موافقت کردە است.این دو پروژە راهبردی عبارتند از خط توزیع انرژی برق فشار قوی (KVA DC 132) تانجرو- سیدصادق به طول ٥٥ کیلومتر و خط توزیع انرژی برق (KVA DC 132) بازیان – رانیه به طول ١٥٠ کیلومتر که فشار زیاد روی شبکه  توزیع برق در این مناطق را کاهش می‌دهد و خدمات زیادی به شهروندان منطقه در جهت توزیع نیروی برق ارائه می‌دهد.

تشکیل نیرویی برای مبارزه با پدیده قاچاق در نقاط مرزی اقلیم کردستان عراق 

پوک میدیا: وزرای پیشمرگه و امور داخلی اقلیم کردستان، جلسه ای در شهر اربیل برگزار کردند و درآن در مورد سازوکار اجرای تصمیم شورای وزیران اقلیم کردستان در خصوص تشکیل نیروی ویژه ای برای مبارزه با پدیده قاچاق در نقاط مرزی اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر کردند. دو طرف در جریان جلسه درباره سازوکار تشکیل این نیرو و توزیع وظایف آن توافق کردند و انتظار می رود مراحل تشکیل نیرو به زودی آغاز شود.

ساخت بزرگترین کارخانه تولید لبنیات در دهوک

   Kdp  :  کوردو احسان مدیر کل سازمان سرمایه گذاری دهوک در باره این پروژه توضیح داد: برای اجرای این پروژه مجوز صادر شده و قرار است تا در منطقه سیمیل در نزدیک مرکز شهر دهوک احداث شود. این پروژه کافین نامگذاری شده و یکی از پروژه‌های استراتژیک داخلی به شمار می رود.این مقام مسئول تصریح کرد: هزینه اجرای این پروژه 40 میلیون دلار برآورد شده که ظرفیت تولید چند نوع مواد لبنی و تامین نیازمندی‌هایی داخلی و منطقه را دارا است. به گفته کوردو احسان، این پروژه یک گام مهم برای افزایش تولید داخلی از سوی سرمایه گذاران داخلی است، همچنین احداث چنین واحدهایی، فرصت های کاری جدید را افزایش می دهد.

افزایش سدسازی در کردستان عراق

 kdp : اکرم احمد، مدیرکل سدهای اقلیم کردستان اظهار داشت:  11 سد در مناطق مختلف اقلیم کردستان احداث می‌شوند و همه تمهیدات لازم برای این هدف انجام و طرح آنها نیز آماده شده تا با هزینه 33 میلیارد دینار، این پروژه‌ها اجرایی شوند.وی گفت: در حال حاضر منتظر تخصیص بودجه برای اجرایی کردن این سدها هستیم.
مدیرکل سدهای اقلیم کردستان اظهار داشت: علاوه بر این 11 سد، نقشه ساخت 9 سد دیگر در کردستان عراق پیشنهاد شده است، اما این سدها نیازمند ملیاردها دلار بودجه هستند از این رو قرار شده تا ساخت آنها با همکاری سازمان سرمایه گذاری و سرمایه گذاران انجام شود.احمد گفت: هر زمانی که به توافق رسیدیم کار ساخت این 9 سد نیز آغار خواهد شد که دارای منافع زیادی برای اقلیم کردستان خواهد بود. همچنین ساخت آنها دست کم 6 سال زمان نیاز دارد.

راهکار روسیه و چین برای تضعیف آمریکا در عراق و اقلیم کردستان عراق

کردپرس : به نوشته اویل پرایس، بعد از کنترل نسبی روسیه بر صنعت نفت اقلیم کردستان، چین نیز با امضای قرارداد 2.5 میلیارد دلاری برای توسعه میدان‌های نفتی در جنوب عراق به دنبال به چالش کشیدن حضور آمریکا در این کشور است.

نشریه تخصصی اویل پرایس، توافق اخیر نفتی 2.5 میلیارد دلاری میان دولت عراق و شرکت چینی ژنهوا را اقدامی از جانب چین برای به چالش کشیدن نفوذ آمریکا در عراق دانسته و نوشت: این مسئله نشان می دهد که چین می خواهد مانند روسیه که بر صنعت نفت اقلیم کردستان تسلط یافته، با بستن قردادهای مهم با دولت مرکزی عراق، ضمن تامین نیازهای خود به انرژی فسیلی، نفوذ آمریکا در عراق را بعد از سر کار آمدن جو بایدن به چالش بکشد. اویل پرایس با اشاره به امضای چند قرارداد نفتی و گازی میان اقلیم کردستان و شرکت های روسی از سال 2017 تاکنون نوشت: روسیه از طریق این قراردادها که با شرکت روسنفت و گازپروم این کشور بسته شده عملا کنترل صنعت نفت اقلیم کردستان را در دست گرفته است. این نشریه در تشریح شباهت قراردادهای نفتی روسیه با اقلیم کردستان و چین با عراق نوشت: روسنفت روسیه بر اساس قراردادش با اقلیم کردستان، 1.5 میلیارد دلار به عنوان پیش خرید نفت به اقلیم کردستان پرداخت کرد و قرارداد شرکت چینی با دولت مرکزی عراق نیز از همین نوع است. اویل پرایس با اشاره به نارضایتی دولت مرکزی عراق از توافق نفتی روسیه با اقلیم کردستان، تسلط شرکت های روسی بر صنعت نفت اقلیم کردستان و پیش شرط هایی که آمریکا برای همکاری اقتصادی و نفتی با عراق تعیین کرده، نوشت: دولت عراق چاره کار را در توافق نفتی با شرکت چینی دید و دولت چنین نیز که به دنبال گسترش نفوذ در عراق و به چالش کشیدن حضور آمریکا، بویژه پس از انتخاب جو بایدن بود از این توافق استقبال کرده است.

درخواست وام عراق از صندوق بین المللی پول برای جبران کسری بودجه

کردپرس: صندوق بین المللی پول در این باره اعلام کرد: دولت عراق خواستار کمک فوری برای حمایت از اصلاحات اقتصادی شده است و مذاکرات درباره درخواست دولت عراق برای کمک فوری ادامه دارد.یادآور می‌شود علی علاوی وزیر دارایی عراق پیشتر در گفتگو با "بلومبرگ" اعلام کرده بود عراق در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای دریافت شش میلیارد دلار وام است. وی همچنین گفته بود ممکن است عراق چهار میلیارد دلار وام کم بهره دیگر از طریق برنامه دیگری در ارتباط با اصلاحات دولتی دریافت کند.

آخرین آمار ابتلا به کرونا در اقلیم کردستان عراق

کردستان ۲۴ : وزارت بهداشت اقلیم کردستان در اطلاعیه ی شماره ۳۳۷ خود شمار مبتلایان به  ویروس کرونا و درگذشتگان براثر ابتلا به این ویروس را به این شرح اعلام کرد:

از مجموع ۴هزار و ۳۳۳ آزمایش جدید، نتیجه‌ی ۷۳ نفر مثبت اعلام گردید و در همین بازه‌ی زمانی ۲ نفر دیگر نیز براثر ابتلا به کووید۱۹ جان باختند.بر اساس این اطلاعیه در ۲۴ساعت گذشته ۹۷۰نفر مورد مبتلا نیز بهبودیافته‌اند که بر اساس آمار امروز تعداد بهبودیافتگان بیش از ۱۳ برابر مبتلایان بود. وزارت بهداشت اقلیم کردستان آمار کل ابتلا به ویروس کرونا و شمار درگذشتگان و بهبودیافتگان براثر ابتلا به این ویروس را به این شرح اعلام کرد:

کل آزمایش‌های انجام‌شده: یک‌میلیون و ۴۲ هزار و ۵۰۴ مورد

مجموع مبتلایان به کرونا: ۱۰۵هزار و ۹۱۲ نفر

مجموع بهبودیافتگان: ۹۷هزار و۳۱۰ نفر

مبتلایان تحت نظر: ۵هزار و۱۳۶ نفر

آمار کل درگذشتگان: ۳هزار و ۴۶۶نفر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما