معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۱- ۱۲:۴۹ - مشاهده: ۳۸۴

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته اول بهمن ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد

اقتصاددان: هیچ نگرانی در مورد افزایش بدهی ملی 115 میلیارد کرونی نیست

تخصیص میلیاردها کرون برای ارائه بسته‌های کمک مالی به بخش کسب و کار دولت را با بدهی سرسام آور مواجه ساخته است. بدهی ملی در آغاز سال جاری 536 میلیارد کرون (72 میلیارد یورو) بود اما تا کنون مبلغ 115 میلیارد کرون کرون به آن اضافه شده است. گرچه این افزایش 87 میلیارد کرون کمتر از میزان پیش بینی وزارت دارایی بود. توره استرامر، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک، گفت که این بحران سخت به دانمارک ضربه زده است اما طرح بسته کمکی "اقدامی خوب" بوده و برای جلوگیری از رکود گسترده اقتصادی، بیکاری گسترده و موج ورشکستگی بسیار ضروری بوده و افزایش بدهی ملی جای نگرانی ندارد. وی گفت: افزایش 115 میلیارد کرون در یک سال بسیار زیاد به نظر می رسد اما قطعاً قابل کنترل است چون سود بانکی بسیار پائین است و انتظار داریم اقتصاد طی ماه‌های بهار بهبود یابد. اقتصاد دانمارک می‌تواند به راحتی مقدار بدهی بالاتر را نیز تحمل کند. او به روزانه مالی بورسن گفت: سالها سیاست مالی انقباضی بدهی ملی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است  بنابراین ما از افزایش بدهی وحشت زده نمی‌شویم. (بی تی)

سرپیچی نورد استریم از تحریم های آمریکا – از سرگیری کار در آب های دانمارک

با وجود تهدید به تحریم از جانب ایالات متحده، یک شناور لوله گذاری روسی کار خط لوله بحث برانگیز نورداستریم2 را در آبهای سرزمینی دانمارک از سر گرفت. بر اساس گزارش ها، شرکت روسی "فورتونا" در حال انجام "کارهای مقدماتی و آزمایشات" قبل از ادامه ساخت این پروژه است. این در حالی است که در روز آخر دولت ترامپ، ایالات متحده تحریم هایی را علیه کشتی و صاحب آن، KVT-  اعمال کرد. این شرکت اعلام کرد که قبل از شروع مجدد لوله گذاری کار زیرسازی در آبهای دانمارک آغاز شده و همه کارها مطابق با مجوزهای مربوطه انجام می‌شود. قانونگذاران اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه قطعنامه ای را تصویب کردند که طی آن از کنسرسیوم سازنده این پروژه خواسته شده تا در صورت آزاد نشدن الکسی ناوالنی کار بر روی این پروژه را متوقف کند.

ساخت خط لوله نورداستریم2 مکمل نورداستریم1، ظرفیت انتقال گاز از روسیه به آلمان را دو برابر می‌کند. این پروژه در دسامبر 2019 به دلیل تهدید به تحریم ایالات متحده و خروج شرکت لوله گذاری Allseas به حالت تعلیق درآمد. تا کنون بیش از 90٪ این پروژه با اپراتوری گازپروم، غول گازی روسیه، به اتمام رسیده است. بیشترین لوله گذاری باقیمانده در آبهای سرزمینی دانمارک می‌باشد. مقامات دانمارکی در 15 ژانویه مجوز از سرگیری فعالیت در این پروژه را صادر کردند. 

خسارات پرداختی به تولید کنندگان سمور"بسیار سخاوتمندانه" است

طرح جبران خسارت چند میلیارد کرونی دولت برای صنعت ویران شده راسو، روز سه شنبه مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدین معتقدند که نمایندگان به دلیل احساس گناه نسبت به تعطیلی این صنعت، در تعیین غرامت برای صاحبان مزارع پرورش راسو بسیار سخاوتمندانه برخورد کرده اند. تولیدکنندگان راسو که معاش آنها با کشتار جمعی 17 میلیون حیوان به دستور دولت در ماه نوامبر از بین رفت، قرار است به عنوان بخشی از توافق نامه روز دوشنبه بین دولت، احزاب مردم سوسیالیست، سوسیال لیبرال، لیبرال و ائتلاف لیبرال بین 11 تا 13 میلیون کرون دریافت دارند. یسن‌هاوچ، اقتصاددان ارشد از اندیشکده راستگرای کراکا، گفت از هر جهت که به موضوع نگریسته شود میانگین 12 میلیون کرون (9 /1 میلیون دلار) برای هر پرورش دهنده بیش از حد زیاد است.

وی گفت: پرورش دهندگان مینک هرگز چنین درآمدی نداشتند. مطالعات ما نشان می دهد که تولیدکننده متوسط در طول سالهای 2016 – 2018 بطور میانگین یک میلیون کرون زیان عملیاتی داشتند. پرنیله اسکیپر، رئیس حزب فهرست اتحاد، بدلیل زیادی بودن این خسارت از مذاکرات خارج شد. وی این سؤال را مطرح کرد که در مورد همه صاحبان مغازه‌های کوچک که برای بقاء می جنگند و یا کسانی که از کار خود اخراج شده اند چه می‌کنید؟ آیا آنها نیز باید غرامت دریافت کنند؟ مورتن بودسکف، سرپرست وزارت دارایی، این توافق  را "عادلانه و معقول" توصیف و از آن دفاع کرد.  (برلینسکه)

دردسر برگزیت برای ماهیگیران دانمارکی

توافق برگزیت برای ماهیگران دانمارکی پر از دردسر و ضرر و زیان بوده است. با وضعیت جدید، نروژ به ماهیگیران از کشورهای انگلستان و اغلب کشورهای اتحادیه اروپا اجازه ماهیگیری در قلمرو آبی خود در دریای شمال  را نمی دهد و در نتیجه بسیاری از کشتی‌های صیادی دانمارکی بیکار مانده و در بنادر لنگر انداخته اند. اسوند اریک اندرسن، رئیس سازمان صنعت ماهیگیران دانمارکی، به رویترز گفت: دسترسی به آبهای نروژ برای صنعت ماهیگیری دانمارک بسیار حیاتی است. قایق های دانمارکی، آلمانی، سوئدی و فرانسوی در قسمت نروژی دریای شمال که بزرگترین ذخایر ماهیگیری منطقه است، ماهی می‌گیرند. 

راه اندازی مزرعه بادی

کریگ فلاک، Kriegers Flak، بزرگترین مزرعه بادی دریایی دانمارک، به زودی فعال و راه اندازی می‌شود. این نیروگاه بادی پس از اتصال کامل به شبکه سراسری، برق کافی برای تأمین تقاضای سالانه حدود 600،000 خانوار را تامین خواهد کرد که 50٪ بیشتر از تولید مزرعه بادی هورنز رو 3، بزرگترین پارک بادی دریایی فعلی دانمارک، خواهد بود. دن یورگنسن، وزیر انرژی، گفت: انرژی سبز برای آینده ضروری است و کریگرس فلاک بار دیگر ثابت می‌کند که دانمارک در زمینه انرژی بادی پیشگام است. 

کاهش خرده فروشی

خرده فروشی در ماه دسامبر که معمولاً شلوغ ترین ماه برای فروشگاه‌ها است  7 .7 درصد کاهش یافت. دلیل این امر محدودیت های به اجراء گذاشته شده بودند. مراکز خرید از 17 دسامبر تعطیل شدند و یک هفته بعد مشاغل کوچکتر نیز به آنها پیوستند. طبق گزارش مرکز آمار در این که محدودیت ها در روند و عادات هزینه کردن شهروندان اثر گذاشته شکی نیست. با وجود این رکود و علی رغم همه گیری، خرده فروشی در سال 2020 در کمال تعجب نسبت به سال 2019 به میزان 5 /3 درصد افزایش داشت. 

دانمارک در صدر مبارزه علیه فساد

دانمارک مقام نخست خود بعنوان کم فاسدترین و شفاف ترین کشور جهان را حفظ کرده است. دانمارک در آخرین شاخص فساد که صبح امروز توسط سازمان شفافیت بین الملل منتشر شد، به همراه نیوزیلند در صدر جدول قرار گرفت. کشورهای فنلاند، سنگاپور و سوئد رده‌های بعد را به خود اختصاص دادند. سوئیس، نروژ، هلند، لوکزامبورگ و آلمان، ده کشور برتر در این زمینه را تکمیل کردند. یسپر اولسن، رئیس شفافیت بین الملل دانمارک، گفت که رتبه بندی شماره 1 را می‌توان به اعتماد بالای کشور نسبت داد. در دانمارک وقتی موارد فساد مشاهده شود به "اخبار فوری" تبدیل می‌شود و یک اتفاق روزمره نیست. وی افزود: ما فساد را قبول نداریم زیرا این در فرهنگ ما نیست ، اما وقتی این اتفاق می افتد، پرونده‌ها به طور کامل بررسی می‌شوند و افراد متهم می‌شوند. اما هیچ کشوری کاملاً فاقد فساد نیست. البته باید توجه داشت که رتبه شفاف ترین می‌تواند این توهم را ایجاد کند که در مورد فساد کاملا ایمن هستیم. این می‌تواند با ایجاد امنیت کاذب در اذهان خطرناک باشد.

وی در ادامه افزود: دانمارک کاملاً "شفاف" نیست. در طی چند سال گذشته چندین مورد از موضوعات برجسته فساد وجود داشته است  از جمله اختلاس در بودجه مقامات اجتماعی، رسوایی فاکتورهای نظامی، کلاهبرداری در مورد سود سهام و در پرونده ارزش افزوده از جمله موارد بودند که برجسته شدند. سه ماه پس از آنکه سرلشکر هانس-کریستین ماتیسن، رئیس پیشین ستاد ارتش دانمارک، به جرم تجاوز جنسی محکوم شناخته شد، رئیس اطلاعات نظامی (FE) در ماه اوت گذشته به عنوان بخشی از تحقیق در مورد سوءاستفاده از قدرت در آژانس به حالت تعلیق درآمد.

دو شرکت بزرگ دانمارک، کارلسبرگ و مرسک، نیز به ترتیب در هند و برزیل درگیر مسائل فساد بوده اند. (بی تی)

توافق مشارکت دانمارک و هند در حوزه سبز

مته فردریکسن و نارندا مودی، نخست وزیران دانمارک و هند، در مورد "مشارکت استراتژیک سبز" بین دو کشور به توافق رسیده اند. به گفته مته فردریکسن، این توافقنامه دانمارک را در موقعیت بسیار مطلوبی برای تأمین راه حل های سبز برای هند قرار خواهد داد. در بیانیه وزارت امور خارجه از این توافق بعنوان "نقطه عطفی تعیین کننده" در همکاری نزدیکتر بین دو کشور، به ویژه در مورد مسائل سبز یاد شده است. وزارت امور خارجه بدنبال یک جلسه مجازی بین دو رهبر، نوشت: راه حل های دانمارکی در زمینه انرژی باد، فن آوری آب و بهره وری انرژی در هند بسیار مورد تقاضا است، بنابراین توافق امروز می‌تواند زمینه را برای افزایش صادرات و سرمایه گذاری دانمارک فراهم کند. توافق امروز راهی کاملاً منحصر به فرد برای ارائه فرصتهای جدید به شرکتهای صادراتی دانمارکی در بازاری دارای پتانسیل بزرگ استفاده نشده ایجاد می‌کند. مشارکت استراتژیک سبز با هند گام مهمی در رابطه با تمایل دانمارک برای ایجاد یک رشد پایدار و سبز بوده است. برای مبارزه با تغییرات اقلیمی‌کاملاً مهم است که کشوری به بزرگی هند انتخاب کند تا به کار انتقال سبز بپیوندد و دانمارک بتواند با فناوری و راه حل های سبز در این راستا به هند کمک کند. این همکاری استراتژیک باعث ایجاد صادرات و مشاغل بیشتر در دانمارک و شرکت های دانمارکی در هند خواهد شد.

روزنامه اقتصادی هندوستان نوشت که آقای مودی همچنین پیشنهاد ایجاد یک موسسه مهارت هند و دانمارک را برای کمک به شرکت های دانمارکی فعال در هند برای انتخاب افراد مورد نیاز خود از میان مردم محلی پیشنهاد کرد. دو مقام ارشد همچنین درباره همه گیری کرونا و موضوعات اقلیمی و منطقه ای به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما