معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۷۱

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته اول بهمن 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته اول بهمن ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه استان یونان

چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی استان یونان (2021-2025) در تاریخ 18 دسامبر سال 2020 به تصویب رسید. در این برنامه، تأکید شده است که استان یونان از مزایای جغرافیایی و طبیعی خود بهره برده و برندهایی با کلاس جهانی در زمینه‌های انرژی سبز، غذای سبز و زندگی سالم ایجاد خواهد کرد.

برنامه‌های استان در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و گردشگری و همکاری‌های بین المللی به شرح زیر می‌باشد:

بخش صنعت و خدمات:

ایجاد و حمایت تولیدات پیشرفته، تدارکات مدرن، زندگی و بهداشت، انرژی سبز، اقتصاد دیجیتال، پزشکی زیستی، مواد جدید و حفاظت از محیط زیست؛ حمایت از صنایع نسل جدید مانند فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، شبکه‌های ارتباطی پیشرفته، برنامه‌های ماهواره ای و بیوتکنولوژی؛ ارتقا صنایع سنتی مانند دخانیات؛ تسریع در تبدیل صنایع سنتی به صنایع پیشرفته، هوشمند و سبز؛

تسریع در توسعه بخش خدمات مانند تحقیق، توسعه و طراحی، خدمات حقوقی، خدمات مالی، خدمات فناوری، آژانس های مشاوره ای و خدمات نمایشگاهی.

کشاورزی:

حمایت از رشد کشاورزی مدرن؛ ارتقا سطح کلی کشاورزی؛ زنجیره سازی صنایع با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی استان در محصولات چای، گل، میوه، سبزیجات، قهوه، داروهای سنتی چینی؛ ایجاد پایگاه تولید کشاورزی با کیفیت بالا و در مقیاس بزرگ؛ ایجاد منطقه پیشگام توسعه سبز کشاورزی ملی.

فرهنگ و گردشگری:

هدف برنامه 5 ساله استان در حوزه گردشگری این است که تا سال 2025 یونان به عنوان مقصد گردشگری و فرهنگی برتر چین و در کلاس جهانی شده و صنعت گردشگری رکن اصلی در کسب درآمدهای ارزی این استان خواهد شد.

همکاری‌های بین المللی:

تکمیل ساخت مراکز و تأسیسات حمل و نقل، تدارکات و انرژی جهت اتصال جنوب و جنوب شرق آسیا به این استان که یونان را به مرکز ارتباط چین با این منطقه تبدیل خواهد کرد؛ تسهیل تجارت و سرمایه گذاری خارجی، توسعه تجارت الکترونیکی مرزی؛ ارتقا مناطق آزمایشی گردشگری مرزی، ایجاد مناطق آزمایشی همکاری کشاورزی یونان با کشورهای خارجی؛ ساخت منطقه تجارت آزاد چین (یونان).

علاوه بر این، در این برنامه به ارتقاء زیرساخت های مدرن مانند 5G و مراکز داده، دیجیتالی سازی امور دولت و ارتقاء توسعه سبز و کم کربن اشاره شده است.

چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه استان جیانگشی

چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی استان جیانگشی (2021-2025) در ماه دسامبر سال 2020 به تصویب رسید. طبق این برنامه در پنج سال آینده، تمرکز توسعه اقتصادی استان بر اقتصاد واقعی و ساخت نظام صنعتی مدرن با تکیه بر اقتصاد دیجیتال، توسعه یکپارچه صنایع پیشرفته و خدمات مدرن است.

برنامه‌های استان جیانگشی در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و همکاری‌های بین المللی در 5 سال پیش رو به شرح زیر می‌باشد:

بخش صنعت:

ساخت نظام صنعتی یکپارچه شامل ساخت هواپیما، حمل و نقل هوایی غیرنظامی، خدمات هواپیمایی و اقتصاد فرودگاهی؛ ارتقاء و بهینه سازی صنعت خودرو؛ مدرن سازی طب سنتی چینی و ایجاد منطقه پیشگام اصلاحات طب سنتی چینی ملی؛ توسعه انرژی جدید، بیوتکنولوژی، علوم زیستی، صنایع نوظهور استراتژیک و ایجاد مجموعه ای از پروژه‌های آزمایشی این حوزه‌ها.

در حوزه صنعت دیجیتال، تسریع در اجرای پروژه‌های صنعتی مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) و ساخت یک مرکز VR در کلاس جهانی؛ تسریع در توسعه خوشه‌های صنعتی مانند ربات های هوشمند، اتومبیل های هوشمند و امنیت هوشمند؛ ساخت ترمینال و پایگاه صنعتی Beidou (سیستم موقعیت یابی ماهواره ای چین)؛ توسعه اینترنت صنعتی و ارتقا مدل های تولیدی پیشرفته و توسعه خدمات آنلاین جدید مانند آموزش آنلاین، معالجه پزشکی آنلاین و دفاتر آنلاین مورد نظر سیاستگذار می‌باشد.

بخش خدمات مدرن:

ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه مهم و پایگاه خدمات حرفه ای در مرکز چین؛ حمایت از توسعه موسسات حرفه ای مانند مشاوره فناوری، سرمایه گذاری و طراحی صنعتی؛ ساخت یک مرکز تدارکات مدرن در مرکز چین؛ توسعه زنجیره لجستیک سرد، تدارکات هوشمند و تدارکات اضطراری؛ ایجاد مرکز مالی مدرن منطقه ای، حمایت از موسسات مالی محلی، اوراق بهادار، بیمه و ضمانت های مالی.

بخش کشاورزی:

توسعه کشاورزی مدرن، ایجاد پارک پیشگام مدرن سازی کشاورزی و اجرای پروژه‌های تولید غلات با کیفیت بالا.

همکاری‌های بین المللی:

ترویج تجارت، آزادسازی و تسهیل سرمایه گذاری؛ حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کشاورزی مدرن، صنایع پیشرفته و خدمات مدرن؛ تلاش برای تصویب و ایجاد منطقه تجارت آزاد جیانگشی؛ توسعه نمایشگاه‌های بین المللی اقتصادی و تجاری؛ گسترش واردات فناوری پیشرفته، تجهیزات کلیدی و منابع مهم؛ تسریع در توسعه تجارت الکترونیکی مرزی؛ همکاری با سایر کشورها در ترویج تحقیق، توسعه و طراحی؛ صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست.

پیش بینی رشد 3 درصدی تولید ناخالص داخلی استان گوانشی در سال 2020

لو شینشه، دبیر حزب کمونیست استان گوانشی ژوانگ در 29 دسامبر در کنفرانس اقتصادی گوانگشی اظهار داشت: گوانگشی مجموعه "اقدامات غیر متعارف" را برای دستیابی به توسعه اقتصادی-اجتماعی در حالی که با بیماری همه گیر کرونا مقابله کرده، اجرا نموده است.

گوانشی به هدف خود یعنی دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی سال 2010 و درآمد سرانه ساکنان تا پایان سال2020 رسیده است، یک سال زودتر از زمان مقرر. این منطقه همچنین با ریشه کن کردن تاریخی فقر مطلق، کار رفع فقر را در سال 2020 به پایان رسانده است. لو افزود: تخمین زده می‌شود که تولید ناخالص داخلی گوانشی در سال 2020 رشد 3 درصدی سالانه را حفظ کند، زیرا اقتصاد گوانگشی در سه ماهه اول شاهد احیای مجدد بود و رشد اقتصادی منطقه در سه ماهه دوم سال 2020 از منفی به مثبت تبدیل شد.

در پرورش محرک های رشد اقتصادی جدید نتایج خوبی حاصل شده است. درآمد صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 درصد افزایش یافته و میزان صادرات محصولات با تکنولوژی پیشرفته 21 درصد افزایش یافته است.

استان گوانشی به عنوان مرز ارتباطات و همکاری چین و آ.سه.آن، پیشرفت های بزرگی در زمینه سیاست درهای باز داشته است. در مجموع 17 هزار شرکت در منطقه آزمایشی تجارت آزاد چین (گوانشی) تاسیس شده اند و با ایجاد دروازه باز مالی آ.سه.آن در گوانشی 15 دستاورد نهادی قابل ارتقا شکل گرفته است.

این منطقه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود برای ایجاد مناطق همگرا در الگوی جدید توسعه گردش دوگانه بهره می‌برد که گردش داخلی به عنوان محرک اصلی است و گردشهای داخلی و بین المللی یکدیگر را تقویت می‌کنند. این استان تلاش خواهد کرد تا به یک منطقه پیشرو برای همکاری با آ.سه. آن و کمربند و راه تبدیل شود.

آغاز ساخت پروژه نیروگاه بادی دریایی Huaneng-Siemens در چینجو استان گوانگشی

مراسم آغاز ساخت پروژه تولید توربین بادی دریایی Huaneng-Siemens در  شهر چینجو استان گوانگشی در تاریخ 6 ژانویه 2020 برگزار گردید.

در نوامبر سال 2020، شهر چینجو توافقنامه همکاری با شرکت Huaneng چین و شرکت انرژی زیمنس را امضا کرد. براساس این توافق، دو طرف در سه حوزه از جمله احداث مجتمع تولید توربین بادی در خلیج بیبو، توسعه منابع انرژی بادی دریایی در خلیج بیبو و توسعه پروژه‌های صنعتی مرتبط همکاری می‌کنند. کل سرمایه گذاری این پروژه حدود 110 میلیارد یوان است و هدف نهایی آن ساخت یک نیروگاه بادی دریایی با ظرفیت تولید سالانه 35 میلیارد کیلووات ساعت است.

در همین زمان پروژه مجتمع صنعت برق بادی دریایی CSSC گوانگشی (چینجو) نیز  آغاز به کار کرد. این اولین پروژه تولید تجهیزات بادی دریایی در گوانگشی است که سرمایه گذاری آن به بیش از 10 میلیارد یوان خواهد رسید.

اخیراً، گوانگشی "برنامه عملی سه ساله برای تسریع توسعه اقتصاد دریایی در گوانگشی  (2020-2022)" را تصویب کرد که بر اساس آن این استان بر ارتقاء پروژه‌های انرژی بادی دریایی خلیج بیبو تمرکز دارد. هدف برنامه این است که تا سال 2022 نیروگاه بادی دریایی با ظرفیت نصب شده بیش از 500 هزار کیلووات به بهره برداری برسد.

راه اندازی مرکز امنیت سایبری در گوانجو

یک مرکز اضطراری و واکنش سریع برای امنیت سایبری در روز سه شنبه 12 ژانویه در گوانجو، مرکز استان گوانگدونگ راه اندازی گردید تا کمک های امنیتی برای زیرساخت های اطلاعاتی اصلی و شرکت های با فناوری پیشرفته ارائه دهد.

به گفته اداره امنیت عمومی استان گواندونگ، این مرکز که 24 ساعت شبانه روز فعال می‌باشد، خطرات مربوط به امنیت سایبری را رصد و هشدارهای اولیه در مورد مشکلات امنیتی در فضای مجازی را منتشر خواهد کرد. به گفته مقامات امنیت عمومی‌گواندونگ، با توسعه سریع صنایع پیشرفته در سال های اخیر در گوانجو، شرکت های محلی نیاز به امنیت سایبری بیشتری دارند.

همچنین روز سه شنبه، اتحادیه داده برای خطرات دیجیتال، شامل داده‌های 40 شرکت امنیت سایبری، در منطقه هوانگپو شهر گوانجو ایجاد گردید.

ارائه پاداش برای جلب سرمایه گذاران خارجی در شنجن

به شرکت هایی که با سرمایه گذاری خارجی در شنجن تأسیس یا سرمایه خود را افزایش داده اند، بر اساس میزان سرمایه گذاری در سال 2020 تا 2.5 میلیون یوان (386 هزار دلار) پاداش داده می‌شود. طبق یک برنامه اجرایی که اخیراً توسط اداره بازرگانی شنجن تصویب شده است، این شهر سیستم جایزه طبقه بندی شده را براساس مشارکت سرمایه گذاران خارجی اتخاذ خواهد کرد. این جایزه شامل پروژه‌های املاک و مستغلات، مالی و شبه مالی نمی‌گردد.

برای کسب و کارهای خارجی که سال گذشته سرمایه گذاری آنها بین 5 تا 10 میلیون دلار بوده است، پاداشی معادل 1 میلیون یوان در نظر گرفته شده است. چنانچه میزان سرمایه گذاری به 10 تا 20 میلیون دلار برسد، پاداش دو برابر شده و به 2 میلیون یوان می رسد، درصورتیکه سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار باشد، 2.5 میلیون یوان پاداش اختصاص خواهد یافت.

شنجن، پیشگام اصلاحات و سیاست درهای باز در چین، مقصد محبوب سرمایه گذاری خارجی است. براساس اطلاعات دفتر بازرگانی شنجن، سرمایه گذاری خارجی در 10 ماهه سال 2020 حدود 7 میلیارد دلار بوده است که 6.13 درصد از کل کشور را تشکیل می دهد و رشد 7.58 درصدی داشته است. هنگ کنگ، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن و سنگاپور منابع اصلی سرمایه گذاری خارجی در شنجن هستند.

داده‌های دفتر اداره آمار این شهر نشان می دهد در مجموع 4665 شرکت با سرمایه گذاری خارجی در 9 ماه نخست سال 2020 در شنجن مستقر شده اند.

تقویت بخش کشاورزی فوجیان با استفاده از صنایع ویژه

استان فوجیان در شرق چین طی چند سال گذشته تلاش های خود را برای استفاده از نقاط قوت جغرافیایی خود جهت توسعه صنایع مشخص کشاورزی انجام داده است، که نقش مهمی در ارتقاء توسعه کشاورزی فوجیان و افزایش درآمد کشاورزان داشته است.

این استان با تکیه بر منابع کشاورزی غنی و متنوع خود، 10 صنعت کشاورزی ویژه را راه اندازی کرده است که عبارتند از: چای، سبزیجات، میوه، دام و طیور، آبزیان، جنگلداری، کاشت گل، قارچ خوراکی، گردشگری روستایی و همچنین لجستیک روستایی. آمارها نشان می دهد که ارزش کل تولید زنجیره‌های مورد اشاره در سال 2019 به 1.78 تریلیون یوان (275 میلیارد دلار) رسیده است، انتظار می رود این رقم در سال 2020 به بیش از 2 تریلیون یوان افزایش یابد.

دولت استان فوجیان بر توسعه خوشه‌های صنایع کشاورزی متناسب با شرایط محلی متمرکز شده است و تعداد شهرستانهایی که دارای صنایع مشخص و سودمند هستند، توسعه یافته اند. علاوه بر این، فوجیان با هدف تحقق کشاورزی در مقیاس بزرگ، مکانیزه و همچنین مدرن، تحول، به روز رسانی و توسعه کشاورزی سنتی را ارتقا داده است.

فناوری‌های پیشرفته ای مانند اینترنت اشیاء، داده‌های بزرگ، پردازش ابری و هوش مصنوعی در مجموع 39 پارک کشاورزی مدرن و هوشمند در سراسر استان در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند.

 افزایش حجم تجارت الکترونیکی مرزی ‌هاینان

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بازرگانی استانی‌هاینان، در سال 2020، ارزش واردات خرده فروشی از طریق تجارت الکترونیکی مرزی‌هاینان 526 میلیون یوان بود که 7.53 برابر نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

در ژوئیه 2018، شهر هایکو بعنوان اولین منطقه آزمایشی جامع تجارت الکترونیکی مرزی در هاینان انتخاب شد. در آغاز سال 2020، کل جزیره‌هاینان در محدوده آزمایشی واردات خرده فروشی تجارت الکترونیکی مرزی قرار گرفت. در حال حاضر، 195 شرکت تجارت الکترونیکی مرزی در هاینان فعالیت می‌کنند که به طور عمده در مناطق توسعه اقتصادی‌هایکو، سانیا و یانگپو قرار دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما