معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۰۹

هزاران تن زباله، نیروگاه‌های برق‌آبی در رودخانه درینا، بالکان را تهدید می‌کند.

هزاران تن زباله و پسماند، نیروگاه‌های برق‌آبی در رودخانه معروف درینا در بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو و صربستان انباشته شده است.سه کشور یاد شده در طول سالیان گذشته نتوانسته‌اند موضوع را مدیریت کرده و از سرازیر شدن پسماندها به مهمترین رودخانه منطقه بالکان جلوگیری کنند.

پریشیچ رئیس بهره‌برداری نیروگاه‌ها در درینا طی هشداری گفت: چهار هزار تن زباله شناور به پشت سد ویشگراد رسیده و سد و دریچه‌ها و همچنین سیستم‌های نیروگاهی سد را با خطر بزرگی مواجه ساخته است.

وی به خبرنگاران گفت:  افزایش آب در پشت سد درینا و انباشته شدن هزاران تن زباله و عدم امکان جمع‌آوری زباله‌ها، باعث بوجود آمدن خسارات جبران‌ناپذیری به سد ویشگراد شده و سد را در معرض تخریب قرار داده است. 

کارگران در حال حاضر جمع‌آوری زباله‌ها را شروع کرده‌اند ولی به علت سرازیر شدن مقدار زیادی آب به مخزن سد ویشگراد، امکان جمع‌آوری با مشکلاتی روبرو شده است. این زباله‌ها از رودخانه‌های فرعی همچون پراکا، تارا، پیوا و لیم به رودخانه درینا وارد می‌شوند که غیر قابل کنترل هستند. سالانه هزار تن زباله از رودخانه درینا و سد ویشگراد جمع‌آوری می‌شود.

بارش‌های زیاد باعث طغیان رودخانه‌ها شده و زباله‌های زیادی به رودخانه درینا سرازیر خواهد شد که خسارات زیادی خواهد داشت.

بخش زیادی از زباله‌ها در رودخانه لیم در صربستان وجود دارد که علیرغم جمع‌آوری سالانه این زباله‌ها، نیروگاه برق‌آبی 56 مگاواتی بر روی این رودخانه صدماتی را متحمل شده است. زباله‌ها باعث کاهش عملکرد نیروگاه‌ها شده است.

  • بوسنی و هرزگوین یکی از کشورهای مهم در منطقه بالکان بوده که تلاش میکند سرمایه‌گذاری زیادی در بخش انرژی انجام دهد، تا بتواند ضمن تامین انرژی مورد نیاز داخلی بخشی از آن را به کشورهای دیگر صادر کند. بخش زیادی از تولید انرژی این کشور برق‌آبی بوده و از رودخانه‌ها تامین می‌گردد. سرازیر شدن هزاران تن زباله در رودخانه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در چرخه نیروگاهی شده و میزان تولید انرژی را کاهش خواهد داد که عملا با سیاست‌های دولت مغایرت دارد.
  • به دلیل مشکلات بوجود آمده بر اثر سرازیر شدن هزار تن زباله به رودخانه درینا، دو سال پیش جلسه‌ای بین مسئولین کشورهای بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و صربستان برگزار شد و بر مقابله با این مشکل تاکید کردند ولی مشکلات همچنان باقی است.
  •   سرازیر شدن زباله‌ها به رودخانه‌ها در منطقه بالکان علاوه بر تهدید نیروگاه‌های برق، بر روی گردشگری نیز تاثیر منفی گذاشته است، بطوریکه دولت کرواسی چندین بار از دولت آلبانی شکایت کرده که از سرازیر شدن زباله‌ها جلوگیری نکرده و این امر باعث کاهش گردشگری در سواحل آدریاتیک شده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما