معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین(هفته سوم دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته سوم دی ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

افتتاح دو موسسه سیاستگذاری و اقتصادی در شنجن

دو موسسه، یکی با تمرکز بر مطالعات سیاستگذاری ایجاد قوانین و استانداردهای ملی و جهانی و دیگری با تمرکز بر اقتصاد داده، در آخرین روز سال 2020 توسط دانشگاه چینی هنگ کنگ- شنجن و با هدف ارائه تجربیات قابل تکرار به سایر نقاط کشور افتتاح شد.

انستیتوی پیشرفته مطالعات جهانی و معاصر چین تأسیس گردیده است تا مطالعاتی را درباره تغییرات رخ داده در چین و جهان انجام دهد، قوانین، استانداردها و مقررات احتمالی جدیدی را که برای سایر کشورها قابل قبول است، کشف کرده و به سیاستگذاران سطح بالا پشتیبانی فکری ارائه دهد.

ژنگ یونگنیان، رئیس این موسسه، در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: سال غیرمنتظره 2020 تأثیر زیادی بر جهان ما ایجاد کرده است. این به شدت قوانینی را که قبلا وضع کردیم تغییر داده و چین را وادار کرده تا وارد دور سوم سیاست درهای باز - بصورت یک طرفه شود. چین روز به روز بازتر می‌شود. درهای باز به ویژگی چین تبدیل شده است که هدف آن شرکت در ایجاد قوانین بین المللی است. "

وی افزود: "بازار داخلی ما اکنون به قوانین یکپارچه ای احتیاج دارد که برای اقتصاد بازار و حاکمیت قانون بسیار مهم است. بازار بین المللی نیز خواستار قوانین جدید است. موسسه می‌بایست تلاش نموده تا مقرراتی را برای چین تنظیم نموده و پیشنهادهایی را برای دور جدید گشایش کشور ارائه دهد. "

شو یانگشنگ، رئیس دانشگاه چینی هنگ کنگ- شنجن نیز اعلام کرد: "موسسه اقتصاد داده شنجن Xiong Wei را به عنوان رئیس خود خواهد داشت و در زمینه حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها، تحقیقات مالکیت داده‌ها، تجاری سازی داده‌ها، نوآوری داده‌ها و تحول دیجیتال در شرکت ها کار خواهد کرد."

وانگ ویژونگف رئیس حزب کمونیست شنجن، در نامه تبریک خود گفت که این شهر باید از شرکای خود استفاده کرده و مجموعه ای از اتاق فکرهای بین المللی سطح بالا را ایجاد کند.

موسسه پیشرفته مطالعات جهانی و معاصر چین دفتر خود را در چیانهای مستقر خواهد کرد.

طرح چین برای توسعه گردشگری در منطقه خلیج بزرگ

وزارت فرهنگ و گردشگری چین روز چهارشنبه اعلام کرد که چین اخیراً طرح توسعه جامع در زمینه توسعه فرهنگی و گردشگری برای منطقه خلیج بزرگ (گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو) ارائه داده است. این کشور منطقه خلیج بزرگ را به یک منطقه قابل سکونت، کارآفرین پسند و مقصدی توریستی با یک صنعت فرهنگی شکوفا تبدیل خواهد کرد.

در این طرح پیش بینی شده که تا سال 2035، بخشهای گردشگری و فرهنگی منطقه توسعه با کیفیت بالا را تحقق بخشند و دارای قدرت نرم فرهنگی بیشتر و رقابت پذیری بالاتر گردشگری باشند. این طرح همچنین بر ترویج تاریخ و فرهنگ ملی و لزوم تقویت آموزش میهن پرستی در میان جوانان این منطقه تأکید نموده است.

این طرح به طور مشترک توسط وزارت فرهنگ و گردشگری چین، دفتر گروه پیشرو برای توسعه منطقه خلیج بزرگ و دولت استان گوانگدونگ تدوین شده است.

گواندونگ پیشرو در انرژی پاک

استان گوانگدونگ به استفاده بیشتر از پتانسیل هیدروژن جهت دسترسی به منابع انرژی پاک که نقش مهمی در ترکیب سبز و امن انرژی منطقه دارد، متعهد شده است.

بر اساس اعلام کمیسیون توسعه و اصلاحات استان گواندونگ، ساخت 300 ایستگاه سوخت هیدروژنی تا پایان سال 2022 و با کمک یارانه‌های دولت به عنوان بخشی از برنامه استان برای ایجاد شهرهای نمونه ملی در ترویج وسایل نقلیه سلول سوختی هیدروژنی در منطقه خلیج بزرگ (گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو) و با هدف افزایش رقابت پذیری در صنعت وسایل نقلیه انرژی جدید، صورت می‌پذیرد.

این کمیسیون همچنین استفاده بیشتر از وسایل نقلیه سلول سوختی را در کامیون‌های سنگین، وسایل نقلیه راه سازی و وسایل نقلیه عملیاتی در بنادر ارتقا خواهد داد. همچنین اولین کشتی پیل سوختی هیدروژنی و اولین نیروگاه خانگی سلول سوختی هیدروژنی در سال 2022 تولید می‌گردد.

چین برای اولین بار در سال 2019 توسعه ایستگاه‌های هیدروژن برای وسایل نقلیه انرژی جدید را در گزارش کار دولت گنجاند. این کشور در سال 2019 تعداد 2737  وسیله نقلیه با سلول سوختی هیدروژن فروخت که 79 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشت. هدف دولت تردد 1 میلیون وسیله نقلیه سلول سوختی هیدروژنی در جاده‌ها تا سال 2030، با بیش از هزار ایستگاه سوخت گیری هیدروژن است.

می سیی، تحلیلگر بلومبرگ در این رابطه گفت: "این طرح عزم راسخ گوانگدونگ برای توسعه صنعت هیدروژن و تقویت مشاغل محلی در طول زنجیره تأمین سلول سوختی را نشان می دهد." وی افزود: "دستیابی به این هدف نیازمند حمایت قابل توجه دولت های استانی و شهری است."

این کمیسیون گفت ضمن تلاش برای توسعه وسایل نقلیه سلول سوختی، شرکت های خودروسازی را نیز تشویق می‌کند تا در تدوین برنامه‌های توسعه ای پیش قدم شوند. دولت استانی برای ایستگاه‌های سوخت گیری هیدروژن با ظرفیت بیش از 500 کیلوگرم در روز به میزان 1.5 تا 2.5 میلیون یوآن یارانه در نظر گرفته است.

پیش بینی رشد 7.9٪ برای اقتصاد چین در سال 2021

طبق اظهارات اقتصاددانان چین در سال 2021 به رشد اقتصادی خود ادامه خواهد داد، که این امر با گسترش مداوم تولیدات صنعتی و صادرات تقویت می‌شود. این اظهارات پس از آن اعلام شد که بانک جهانی پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال 2021 به روز کرد، که قرار است تا 7.9 درصد شتاب گیرد، 1 درصد بیشتر از پیش بینی خود در ماه ژوئن.

این بانک در چشم انداز جهانی اقتصاد 2021 که منتشر شد، اعلام کرد: بهبود سریع اقتصاد چین بدلیل از سرگیری تولید و صادرات بود. عملکرد اقتصادی قوی چین در میان روند رکود جهانی "یک استثنا" است، در حالی که اختلالات ناشی از همه گیری COVID-19 در بیشتر کشورهای در حال ظهور و کشورهای در حال توسعه شدیدتر از آن است که پیش بینی شده بود.

پیش بینی می‌شود اقتصاد جهانی به عنوان یک کل، پس از کاهش 4.3 درصدی در سال 2020، با فرض گسترده شدن انتشار واکسن COVID-19 در سال 2021 معادل 4 درصد رشد کند.

علاوه بر این، تولید کنندگان چینی از اواسط سال 2020 تولید و صادرات خود را افزایش داده اند. به گفته استیو کوکران، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در Moody's Analytics ، وجود یک زنجیره تامین متصل در منطقه آسیا و اقیانوسیه باعث افزایش صادرات شده است.

نینگ جیزه، معاون کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات، گفت که چین سیاست مالی فعالانه و سیاست پولی محتاطانه را برای تثبیت اقتصاد در سطح "معقول" در سال جاری حفظ خواهد کرد.

با این حال، بهبود اقتصاد جهانی نامشخص خواهد بود، مگر اینکه سیاستگذاران با قاطعیت برای کنترل همه گیری و افزایش سرمایه گذاری اقدام کنند، بانک جهانی هشدار داد که COVID-19 به گسترش خود ادامه می دهد  و در بسیاری از مناطق مجددا گسترش یافته است.

افتتاح مرکز خدمات نوآوری و کارآفرینی جوانان گوانجو -هنگ کنگ-ماکائو در گوانجو

مرکز خدمات نوآوری و کارآفرینی جوانان گوانجو -هنگ کنگ-ماکائو از روز چهارشنبه 6 ژانویه 2021رسماً به بهره برداری رسید. این مرکز گنجایش 60 تیم و حداکثر 270 نفر را دارد. به گفته Ye Xingren، معاون دبیر اتحادیه جوانان حزب کمونیست چین در شهرداری گوانجو، این مرکز خدمات مشاوره سرمایه گذاری، مالی، کارآفرینی و سایر خدمات را برای جوانان کارآفرین در گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو ارائه خواهد داد  و یک زنجیره خدمات از "معرفی استعداد-پرورش-آموزش-ارتقا" را ارائه می‌کند.

به منظور جذب جوانان به منطقه خلیج بزرگ و ارتقاء توسعه اقتصادی و اجتماعی با کیفیت در گوانجو، دولت این شهر به طور رسمی مجموعه ای از سیاست ها و برنامه‌ها را ارائه کرد. تیم های کارآفرین واجد شرایط می‌توانند تا 2 سال بدون اجاره از دفاتر این مرکز استفاده کنند. اعضای اصلی تیم کارآفرینی متقاضی دفاتر رایگان می‌بایست بین 18 تا 35 سال بوده و برای جوانان هنگ کنگ و ماکائو این محدودیت تا 44 سالگی افزایش داده شده است. این شرکت ها باید در صنایع نوظهور نظیر فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، زیست پزشکی، انرژی جدید، تولید پیشرفته و یا رشته‌های حقوق، حسابداری، امور فرهنگی و غیره فعال باشند.

فوک کای من، نایب رئیس فدراسیون جوانان گوانجو و نایب رئیس Henry Fok Ying Tung Group  اظهار داشت که در سال های اخیر گوانجو توجه زیادی به رشد جوانان هنگ کنگ و ماکائو داشته است. بدیهی است که فضای نوآوری و کارآفرینی در حال تغییر است و محیط زندگی به طور مداوم در حال بهبود است. وی همچنین از جوانان هنگ کنگ و ماکائو خواست فعالانه از مزایای حضور در گوانجو برای راه اندازی مشاغل خود و ادغام در توسعه ملی استفاده کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما