معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۱- ۰۹:۱۹ - مشاهده: ۵۳۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول دی ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه اول دی ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش فعالیت حمل و نقلی و ترانزیتی  بین جمهوری اسلامی  ایران  و ترکمنستان

 رئیس راه آهن خراسان رضوی در مصاحبه مطبوعاتی که در رسانه‌های عمومی ترکمنستان نیز بازتاب داشت، اظهار داشت، تردد ریلی مرز سرخس طی 7 ماهه گذشته ( از هنگام گشایش مرز در دوران کرونا) نسبت به مدت مشابه سال قبل، 35 درصد افزایش یافته است. همچنین مبادله محموله‌های کامیونی در مرز مذکور در مقایسه با سالهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. مرز جاده ای لطف آباد با ترکمنستان از تاریخ 27 آذرماه بازگشایی شده است و عملیات تبادل محموله‌های تجاری و ترانزیتی در آن در حال افزایش است. میزان مبادله واگن در مرز ریلی اینچه برون با ترکمنستان نسبت به سال گذشته در بخش صادارت، 47 درصد رشد داشته است. مرز دریایی امیرآباد به بندر ترکمن باشی نیز در حال فعالیت می‌باشد. شایان ذکر است در چهار ماه اول سال جاری بعلت گسترش بیماری، کلیه مرزهای بین دو کشور بسته بود.  از سوی دیگر آژانس حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان اعلام کرد، یدک‌های کامیون‌ها از تاریخ یکم ژانویه 2021 تا اطلاع ثانوی، به شرط عدم تماس مجاز خواهند بود از نقاط بازرسی گمرکی «سرخس- سرخس»، «آرتیق- لطف آباد» در مرز با ایران و «قره بوغاز- تمیربابا» با قزاقستان تردد نمایند.

ایجاد خط فیبر نوری بین ترکمنستان- افغانستان-  پاکستان و هند

در آخرین جلسه هیئت دولت ترکمنستان، اقدامات مربوط به ساخت خط ارتباطاتی فیبرنوری در مسیر امام‌نظر- آقینه، سرحدآباد- تورغندی بین ترکمنستان و افغانستان مورد بررسی قرار گرفت. در کنار اقدامات مربوط به خط انتقال گاز بین کشورهای فوق الذکر، امکان ایجاد ارتباطات مخابراتی فیبرنوری با مشارکت افغانستان و اتصال آن به سیستم ارتباطاتی کشورهای پاکستان، هندوستان و سایر کشورها از طریق افغانستان، فراهم می‌شود. در همین راستا تجهیزات مخابراتی مربوطه در سیستم مرو- سرحدآباد نصب شده و خط فیبرنوری بین المللی مسیر سرحدآباد- تورغندی نیز آماده بهره برداری می‌باشد.

تداوم اجرای پروژه‌های مشترک میان ترکمنستان و بانک بازسازی و توسعه اروپا

نماینده بانک بازسازی و توسعه اروپا اعلام کرد، بانک بازسازی و توسعه اروپا و ترکمنستان طرح‌های مشترک جدیدی را در سال 2021 اجرایی می‌نمایند. آغاز این طرح‌ها برای اواسط ماه ژانویه 2021 برنامه ریزی شده است. بنا بر اطلاعات پیشین، بانک بازسازی و توسعه اروپا از اواسط ماه نوامبر سال گذشته تا کنون تعداد 34 پروژه به ارزشی معادل 59 میلیون یورو را در ترکمنستان اجرا نموده است. شایان ذکر است بانک مذکور از زمان آغاز فعالیت خود در ترکمنستان مجموعاً مبلغ 292 میلیون یورو در 80 پروژه سرمایه گذاری کرده است. یکی از جهت گیری‌های مهم فعالیت‌های این بانک در ترکمنستان، حمایت از بخش خصوصی در زمینه‌های تولیدی، فرآوری، پخش مواد غذایی، لجستیک، حمل و نقل، خدمات رسانی، بسته بندی، مبل، هتل و غیره را با منابع مالی تأمین می‌نماید.

آمادگی رومانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ترکمنستان از طریق دریای خزر

وزارت اقتصاد، انرژی و محیط کسب و کار رومانی اعلام کرد، رومانی به فعالیت شرکت‌های خود در سواحل دریای خزر به ویژه در بازار ترکمنستان امیدوار است و شرکت‌های این کشور آماده گسترش  همکاری‌ در حوزه انرژی با طرف ترکمنی می‌باشند. این وزارت بیان داشت: مسیرها به سوی رومانی در سطوح سیاسی و دولتی جهت توسعه همکاری‌ها با ترکمنستان باز است و کارشناسان زبده‌ای در حوزه انرژی در هر دو کشور وجود دارد و جهت حمایت از توسعه اقتصادی دو کشور می‌توان، طرح‌های سودمند فیمابین را توسعه داد و مذاکرات دوجانبه را میتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار نمود. شرکت‌های ترکمنی و رومانی علاقمند، در آینده می‌توانند همکاری‌ها را در سایر زمینه‌ها نیز توسعه داده و بازار رومانی نیز برای شرکت‌های طرف ترکمنی باز می‌باشد.

میزان برداشت غلات و پنبه در ترکمنستان در سال 2020

در سال گذشته میلادی یک میلیون و 476 هزار تن غلات و یک میلیون و 280 هزار تن پنبه در کشور برداشت شده است. قرار است، اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان تعداد 13 گلخانه در سال 2021 در نزدیک سواحل دریای خزر احداث خواهند نمود. در حال حاضر جهت احداث این گلخانه‌ها قطعات زمین مورد نیاز از سوی دولت اختصاص داده شده است. همچنین  شرکت خصوصی «میوه‌لی اؤلکه»، محصولاتی از قبیل انواع قهوه‌ها و چیپس‌های تولید شده از ذرت و گندم را با نشان تجاری «خوش وقت» به کشورهای ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان صادر می‌نماید. این شرکت که در سال 2016 تأسیس شده، دارای یک سردخانه با ظرفیت 1000 تن بوده و در حال حاضر یک سردخانه دیگر با ظرفیت 10 هزار و 212 تن در دست احداث دارد.

تأمین لوله‌های پلی‌اتیلن برای بخش ترکمنی خط لوله انتقال گاز تاپی توسط انجمن اقتصادی «ترکمن انجام»

انجمن اقتصادی «ترکمن انجام» سفارش تولید لوله‌های پلی اتیلن فشار قوی (با قطر 225 میلیمتر) به طول 214 هزار متر برای بخش ترکمنی خط لوله انتقال گاز تاپی را به سرانجام رسانید. این لوله‌ها برای تأمین آب در میادین، تأمین نیازهای فنی و نیازهای تکنسین‌هایی که در حال احداث این خط لوله می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارخانه مذکور در استان آخال لوله‌های آب و فاضلاب به قطر 110 الی 630 میلیمتر تولید می‌نماید. اکثر مواد اولیه مورد استفاده در این کارخانه از سوی مجتمع گاز شیمی واقع در شهرک قیانلی تأمین می‌گردد.

 سخنان رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص اهمیت گیاه شیرین بیان در پیشگیری از ویروس کرونا

وی  در این خصوص اظهار داشت:  به‌عنوان یک دانشمند و پزشک به شما توصیه می‌کنم که رویکردی علمی نسبت به گیاهان دارویی داشته باشید. من این فعالیت‌ها را زمانی که در سمت وزیر بهداشت و درمان و صنایع دارویی بودم، آغاز نمودم. در آن زمان ما کارخانه فرآوری گیاه شیرین بیان را احداث نمودیم. در کشور ما 4 نوع گیاه شیرین بیان و در مجموع 15 نوع آن در جهان وجود دارد. این دارو در فهرست 5 داروی گیاهی سازمان بهداشت جهانی است.

ابراز علاقه ترکمنستان به واکسن کرونا ویروس تولید شده در روسیه

هیئتی به سرپرستی معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان اخیرا طی دیدار از روسیه پیرامون  همکاری دو کشور در زمینه مقابله با کووید-19 به‌ویژه درباره واکسن «Sputnik 5 روسیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

درآمد 4.13 میلیارد دلاری ترکمنستان از صادرات نفت و گاز در سال جاری

ترکمنستان در 11 ماهه سال 2020 بیش از مبلغ 4.13 میلیارد دلار آمریکا  گاز به فروش رساند.  در بازه زمانی مذکور، مجموعاً 8.7 میلیون تن مشتقات نفت و گاز و 62.3 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی استخراج شده است. در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی نوامبر 2020 مجموعاً بیش از 1.7 میلیون تن بنزین اتومبیل و بیش از 1.65 میلیون تن سوخت دیزل در مجموعه پالایشگاه‌های ترکمن‌باشی تولید شده است. همچنین در 10 ماهه گذشته سال جاری 140 هزار تن پلیمر از طریق بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به فروش رسیده است. این میزان 95 هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر

ترکمنستان به همراه سایر کشورهای حاشیه دریای خزر یعنی ایران، روسیه، آذربایجان و قزاقستان صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر را ممنوع نمود. دریای خزر از نظر تعداد و تنوع ماهیان خاویاری، غنی‌ترین دریاچه جهان می‌باشد.

خرید 34 هزار تن سیب زمینی در سال جاری از روسیه توسط ترکمنستان

ترکمنستان در سال 2020، مقدار  34 هزار تن سیب زمینی به ارزش 11 میلیون دلار از روسیه خریداری نموده است.  دو سوم از سیب زمینی‌های خریداری شده جهت گسترش کاشت سیب زمینی در ترکمنستان به‌عنوان بذر استفاده شده است.

افزایش میزان صادرات برق به افغانستان توسط ترکمنستان

به منظور افزایش حجم صادرات برق ترکمنستان، رئیس جمهور ترکمنستان الحاقیه ای  به قرارداد مربوطه قبلی برای صادرات برق ترکمنستان به افغانستان را امضاء نمود.

مذاکرات ویدئو کنفرانس میان وزیر امور خارجه ترکمنستان و رئیس بانک ژاپن

در جریان این دیدار بر روابط تجاری و اقتصادی و مشارکت طرف ژاپنی در اجرای پروژه‌های بزرگ در ترکمنستان از جمله مجتمع گاز و شیمیایی در کارخانه کود اوره در شهر قره بوغاز و کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی (GTG) در استان آخال تأکید ویژه‌ای شد. همچنین ساخت نیروگاه توربین گازی در بخش چارجو استان لباب با مشارکت شرکای ژاپنی ادامه دارد. طرفین علاوه بر پروژه‌های فعلی، پروژه‌های بالقوه در صنایع شیمیایی گاز، حمل و نقل و کشاورزی را نیز مورد بررسی قرار دادند.

 لغو روادید عمان برای گردشگران ترکمنستانی

عمان به گردشگران 103 کشور بدون ویزا اجازه ورود می‌دهد. اما قبل از سفر، گردشگران بایستی مجوز ویژه، بیمه نامه و بلیط برگشت هواپیما را به همراه داشته باشند.

تولید محصولات IT در ترکمنستان برای تحصیل، کار و تجارت

با مشارکت کارخانه «آغزی‌بیرلیک (همبستگی)» و وزارت بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان، نخستین کارخانه تولید  آی تی در کشور شروع به تولید کامپیوتر نمود. این کارخانه کار خود را در سال 2019 با تولید نوت بوک آغاز نمود. در حال حاضر تولید پنل‌های اینتر اکتیو جهت بهره گیری در ویدئو کنفرانس‌ها و مراسم‌های مختلف در این کارخانه آغاز شده است. تکمیل امکانات تولید، امکان تولید بیش از 200 هزار دستگاه در این کارخانه را فراهم خواهد آورد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما