معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۰- ۰۹:۲۷ - مشاهده: ۱۸۰

برخورداری هند از تسهیلات مالی و وام های بانک توسعه آسیایی

دولت هند از اعضای موسس بانک توسعه آسیایی (ADB) در سال 1966 بوده و در حال حاضر چهارمین سهامدار این نهاد مالی چندجانبه است. سرمایه هند نزد این بانک 9.29 میلیارد دلار است و 6.3% سهام آنرا در اختیار دارد.

مشارکت بانک توسعه آسیایی در تامین مالی پروژه‌های توسعه ای هند از سال 1986 آغاز شد. طی این مدت حدود 48 میلیارد دلار وام، تسهیلات بلاعوض و کمک فنی برای بیش از 730 پروژه توسعه ای در هند اختصاص یافت که 42 میلیارد دلار آن وام بوده است. بیشتر این منابع به اجرای پروژه‌هایی در بخش های حمل و نقل (17 میلیارد دلار)، انرژی (13 میلیارد دلار) و مالی (5.6 میلیارد دلار) تخصیص یافته است (نمودار پیوست). در حال حاضر 13.4 میلیارد دلار وام با ضمانت دولتی از جانب بانک توسعه آسیایی برای 69 پروژه در هند فعال می‌باشند. علاوه بر آن تا سال 2019 جمعاً 3 میلیارد دلار برای 38 پروژه غیردولتی در بخش های زیرساختی، مالی و کشاورزی اختصاص یافته است.

از جمله آخرین وامهای بانک توسعه آسیایی برای هند می‌توان به مصوبات 31 دسامبر 2020 مبنی بر اختصاص وام 231 میلیون دلاری برای احداث یک نیروگاه برق آبی 120 مگاواتی در ایالت آسام هند، و وام 100 میلیون دلاری برای ارتقای شبکه توزیع برق در بنگالورو (ایالت کارناتاکا) اشاره نمود. علاوه بر آن 920 میلیون دلار بدون نیاز به ضمانت دولتی به شرکت برق بنگالور اختصاص یافت. در 8 دسامبر 2020 نیز 500 میلیون دلار وام برای احداث خط جدید مترو در بنگالور، و 300 میلیون دلار برای توسعه خدمات اولیه بهداشتی مناطق شهری سراسر کشور اختصاص داده است.

در قالب بلندمدت نیز هند و بانک توسعه آسیایی یک برنامه مشارکت استراتژیک 2022-2018 را در دستور کار دارند تا با ارتقای زیرساختهای کشور، زمینه دستیابی به اقتصاد 5 تریلیون دلاری در هند تا سال 2025 را فراهم آورند.

  • بانک توسعه آسیایی در سال ۱۹۶۶ به‌منظور کمک به توسعه اقتصادی و ارتقای زیرساخت ها در کشورهای آسیایی بنا شد. در حال حاضر دارای ۶۷ عضو ( ۴۸ عضو از آسیا و اقیانوس آرام و ۱۹ عضو از خارج از منطقه) و مقر آن در فیلیپین است و در هر کشور عضو یک نمایندگی دارد.
  • یکی از برنامه‌های بانک توسعه آسیایی، کمک به کشورهای عضو برای کاهش آثار اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع کرونا است. در این راستا در 28 آوریل 2020 این بانک با اختصاص 1.5 میلیارد دلار وام به هند جهت مقابله با شیوع بیماری و حمایت های اقتصادی و اجتماعی از اقشار آسیب دیده موافقت نمود. البته این کمک ها فقط محدود به هند نیست، بلکه دیگر اعضا هم از آن بهره مند هستند. بانک توسعه آسیایی در 11 دسامبر 2020 ابتکاری با عنوان "تسهیلات دسترسی به واکسن برای آسیا و اقیانوسیه" (APVAX) تدوین نمود و 9 میلیارد دلار اعتبار برای آن در نظر گرفت تا از این طریق، دسترسی سریع و برابر اعضای درحال توسعه خود با واکسن کرونا را تضمین نماید.
  • هند پس از ژاپن، آمریکا و چین، چهارمین سهامدار بانک توسعه آسیایی است. اما عملاً از سال 2010 تاکنون بزرگترین دریافت کننده وام و تسهیلات از این نهاد مالی بوده است. چین با 41.5 میلیارد دلار و اندونزی با 39 میلیارد دلار تسهیلات دریافتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما