معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۱

اخبار اقتصادی عراق( هفته اول دی ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

اقتصاد نیوز: تولید خرما از 150 هزار تن فراتر رفت و مازاد آن به مراکش و هندوستان صادر شد

کشاورزی کربلا  اعلام کرد که تولید خرما در طول فصل جاری از 150 هزار تن فراتر رفته است و تولید مازاد پس از بسته بندی، به کشورهای مراکش و هندوستان صادر می‌شود، پیش بینی شده است تولید خرمای امسال با برخورداری از 4 کارخانه بسته بندی فعال به بیش از 150 هزار تن برسد. عمده تولیدات این استان به کشورهای اروپایی، هندوستان، پاکستان صادر می‌شود. استان کربلا، یکی از مهمترین استان‌های تولید خرما محسوب می‌شود. انتظار می رود تولید گندم این  استان نیز برای فصل آینده به بیش از 90 هزار تن برسد.

موازین نیوز: استان انبار به خودکفایی محصول سیب زمینی می رسد

اداره کشاورزی استان انبار با تمجید از تصمیم وزارت کشاورزی در جلوگیری از واردات سیب زمینی از خارج کشور وعده داد که برای گسترش کشت محصول در استان و دستیابی به خودکفایی تلاش نموده و خواستار ایجاد سرد خانه برای ذخیره محصول مازاد شد تا پس از پایان فصل از آن بهره مند شود. مدیر کشاورزی الانبار، گفت: اراضی استان الانبار حاصل خیز و مناسب برای کشت سیب زمینی است، این محصول بیشتر در مناطق القائم در غرب عراق، منطقه امیریه، منطقه سقلاویه و منطقه الگرمه  به طور گسترده ای کشت می‌شود.

اقتصاد نیوز: توافقنامه چین از سال آینده با 1.8 میلیارد دلار اجرایی خواهدشد

عراق و چین پس از تصویب بودجه سال 2021  و اختصاص 1.8 میلیارد دلار، از اجرای توافقنامه بین دو کشور در سال آینده خبر داد. پیش از این دو کشور با هدف بازسازی عراق به توافقی دست یافتند که به موجب آن عراق در ازای هزینه اجرای پروژه‌های مشخص شده به شرکت های چینی که در این کشور پروژه اجرا می‌کنند روزانه 100هزار بشکه نفت صادراتی به چین واگذار می نماید. بر این اساس از سال آینده بیش از 10 پروژه به ارزش 1.8 میلیارد دلار به شرح ذیل به اجرا گذاشته خواهند شد:

  • تکمیل نیروگاه حرارتی صلاح الدین به ارزش 453 میلیون دلار؛
  • پروژه تکمیل انبار نفتی جدید الناصریه، به ارزش بالغ بر 350 میلیون دلار؛
  • ساخت هزار مدرسه نمونه به ارزش 200 میلیون دلار؛
  • پروژه فاضلاب النهروان، الوحده، ابوغریب و سبع البور، به ارزش 200 میلیون دلار؛
  • تأسیس بیمارستان‌های 100 تختخوابی به ارزش100 میلیون دلاردر بغداد؛
  • پروژه تکمیل نیروگاه انبار به ارزش 100 میلیون دلار؛
  • پروژه احیای نیروگاه واسط ، به ارزش 100 میلیون دلار؛
  • پروژه تبدیل نیرو گاه‌های گازی مدرن ، به ارزش 200 میلیون دلار؛
  • پروژه فرودگاه ناصریه500 به ارزش میلیون دلار؛
  • پروژه‌های وزارت برق ، به ارزش 50 میلیون دلار در استان بغداد؛
  • و اجرای پروژه ای مختلف بهداشتی به ارزش50 میلیون دلار؛

سایت وزارت صنعت: در یک جلسه اضطراری وزیر صنعت بر لزوم تلاش برای بازگرداندن اعتماد دولت و شهروندان به صنعت عراق تأکید می‌کند

وزیر صنعت و مواد معدنی، آقای منهل عزیز الخباز، بر ضرورت تلاش برای بازگرداندن اعتماد دولت و شهروندان به صنعت عراق تأکید کرد. وی دستور داد کمیته ای به منظور برآورد دارایی شرکت های دولتی تابع این وزارتخانه، فروش و اجاره یا سرمایه گذاری آنها در مدت شش ماه جهت به حداقل رساندن هزینه این شرکت ها و سودرسانی آنها تشکیل شود.

شفق نیوز: شورای وزیران عراق بودجه سال 2021 را تصویب می‌کند

هیئت دولت عراق روز دوشنبه بودجه سال مالی این کشور برای سال آینده 2021 را تصویب کرد. بر اساس پیش نویس این بودجه، هزینه‌های پیش بینی شده بالغ بر 91 تریلیون و 790 میلیارد و 155 میلیون و 429 دینار و همچنین کسری آن بیش از 58 تریلیون دینار برآورد شده است. میانگین صادرات روزانه عراق 3 میلیون و 250 هزار بشکه ( که شامل 250 هزار بشکه صادرات نفت از اقلیم کردستان می‌باشد) ارزیابی شده و قیمت فروش هر بشکه نفت نیز بشکه ای 42 دلار محاسبه در این بودجه پیش بینی شده است. سهم اقلیم کردستان از این بودجه حدود 12 درصد تعیین شده است.

فرات نیوز: وزرای صنعت عراق، اردن و مصر در حال فعال کردن توافق نامه‌های مشترک هستند

 وزرای صنعت کشورهای عراق، اردن و مصر در ملاقات با یکدیگر بر لزوم فعال سازی توافقات مشترک بین خود تاکید کردند. دولت عراق در حال توسعه روابط اقتصادی و تجاری و به دنبال جذب سرمایه گذاری و مشارکت های واقعی و جدی برای فعالیت در کارخانه‌های عراق و بومی سازی صنایع جدید به روشی است که به ایجاد فرصت های شغلی، به کارگیری نیروی انسانی و ارائه محصولاتی مطابق با نیاز بازار و شهروند عراقی کمک کند،

اقتصاد نیوز: برآورد 600  میلیون تنی  میزان ذخایر گوگردی عراق

عراق با برخورداری 600 میلیون تن ذخیره گوگرد از مطرح ترین کشورهای جهان که صاحب ذخایر گوگرد رسوبی است؛ محسوب می‌شود. عمده این ذخایر در منطقه مشراق جنوب شهر موصل (شمال کشور عراق) قرار دارد. وزارت صنعت عراق ذخایر آن را حدود دو سوم گوگرد موجود در جهان ارزیابی کرده است. عبدالمنعم الجبوری، مدیر کل شرکت گوگرد مشراق گفته است که مشراق بزرگترین زمین‌های گوگردی رسوبی هستند که با ذخایر تقریبی 360 میلیون تن براورده شده است.

سومریه نیوز: عراق قصد دارد واردات مشتقات نفتی خود را در سال 2021 متوقف کند

روز جمعه، وزارت نفت اعلام کرد که برنامه سال آینده شامل توقف واردات مشتقات نفتی و اتکا به تولیدات محلی می‌باشد. در این چارچوب محمود عباس مدیر کل پروژه‌های نفتی این وزارتخانه گفت: ازمهمترین اولویت های این وزارتخانه در سال 2021، توقف واردات فرآورده‌های نفتی است. وی در توضیح این موضوع اذعان داشت که وزیر نفت، با تصدی این سمت، متعهد شده است که ظرف شش ماه از شروع کار، کشور شاهد توقف نیمی از مقدار واردات این فرآورده‌ها باشد، وی خاطرنشان کرد: پس از اتمام پروژه‌های فعلی در پالایشگاه‌ها، نتایج خوبی حاصل خواهد شد. بسیاری از پروژه‌ها در زمینه بهبود بنزین به مراحل نهایی رسیده اند. شیوع ویروس کرونا، فعالیت شرکت های خارجی در پالایشگاههای این کشور به حالت تعلیق درآورد. در حال حاضر یک پروژه در استان بصره ( واحد بهبود بنزین در پالایشگاه شعیبیه) و همچنین پروژه دیگری در پالایشگاه‌های مرکزی بغداد در دستور کار قرار دارند که قرار است در سال آینده تکمیل شوند. وزارت نفت سالانه سه و نیم میلیارد دلار بنزین و نفت سفید از دیگر کشورها وارد می‌کند. 

سومریه نیوز: اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق  اقدامات خودسرانه توسط مقامات امنیتی علیه تجار عراقی را محکوم می‌کند

روز جمعه ، عبدالرزاق الزهیری ، رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق ، اقدامات خودسرانه صادر شده توسط مقامات امنیتی علیه بازرگانان عراقی را محکوم کرد. الزهیری در بیانیه ای گفت : ما اقدامات انجام شده توسط مقامات امنیتی در تمام استان‌ها را شدیداً محکوم می‌کنیم. اجبار بازرگانان به فروش مواد و کالاها با نرخ ارز مصوب بانک مرکزی سابق (نرخ قدیمی ‌به ازای هر دلار 1190 دینار محاسبه می‌شد) کاری غیر قانونی است. وی افزود: این اقدامات خودسرانه ، خلاف قانون اساسی بوده و یادآور دوران دیکتاتوری و اقتدار دولتی است که به حقوق و آزادی‌ها احترام نمی‌گذاشت و این یک شاخص بسیار خطرناک از میزان تلاش برای انحراف از مسیر اصلاحات اقتصادی و سیاست های شکست خورده و عدم موفقیت در پرونده امنیت غذایی توسط متولیان امر است. الزهیری تأکید کرد:  نرخ جدید ارز و تأثیرات منفی آن بر بازرگانان علی رغم غافلگیری ما با اکراه پذیرفته شد و این دخالت های خودسرانه و اقدامات انجام شده علیه بازرگانان، موجب می‌شود که ما به عنوان یک سازمان اقتصادی حرفه ای از بازرگانان حمایت مالی کنیم و جلوی پیشرفت اقتصاد و تأمین مواد را نگیریم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما