معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۵- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۳۵۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه دوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه دوم آذر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

برگزاری ویدئو کنفرانس تحت عنوان: محیط حقوقی کارآفرینان

نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان در تاریخ 6 دسامبر 2020 در وبیناری بین‌المللی با موضوع محیط حقوقی کارآفرینی شرکت نمودند. در جریان این دیدار صاحب‌نظران دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی و سایر کارشناسان مربوطه، تجارب مربوط به کاهش و به حداقل رساندن پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا در حوزه تجارت را مورد بحث و بررسی قرار دادند.  

این ویدوئو کنفرانس، راهگشای سلسله برنامه‌هایی خواهد بود که قرار است برای دستگاه‌های دولتی ترکمنستان در اجرای وظایف اولویت دار مربوط به بهبود شرایط حقوقی و مقرراتی توسعه بازرگانی‌های کوچک و متوسط در کشور فعالیت نمایند. این برنامه‌ها بخشی از طرح منطقه‌ای «تکمیل محیط حقوقی کارآفرینی در کشورهای آسیای میانه» می‌باشد. بنا به اعلام طرف ترکمنی اجرای مرحله اول طرح مذکور هم برای تعامل ترکمنستان با سازمان همکاری‌های اقتصادی و هم برای ارتقای توانایی مأموران دولتی و بخش خصوصی در پیشبرد اصلاحات مربوط به گذار به اقتصاد بازار آزاد مفید واقع خواهد شد.

در حال حاضر در ترکمنستان فعالیت‌های مربوطه در راستای ساده‌ترسازی امور ثبت شرکت‌ها در حال انجام است. در همین راستا تجارب مربوط به ثبت دیجیتالی، گردش الکترونیکی اسناد و ثبت اینترنتی شرکت‌ها به‌تدریج به کار گرفته می‌شوند. شبکه واحد میان دفتر مرکزی و دفاتر استانی اداره ثبت شرکت‌ها ایجاد شده و فعالیت می‌نماید. ارائه درخواست صدور گواهی تأیید ثبت شرکت نیز به صورت آنلاین انجام می‌شود.

افتتاح کارخانه تولیدی محصولات تزئینی سرامیکی در کشور

مراسم افتتاحیه کارخانه تولیدی محصولات تزئینی سرامیکی با کیفیت، واقع در جلگه آمودریا در تاریخ 5 دسامبر 2020 برگزار شد. مساحت ساختمان این کارخانه برابر با یک و نیم هکتار و مساحت کلی سطح تحت اشغال آن برابر با 28 هکتار می‌باشد. این کارخانه در زمینه تولید محصولاتی با معیارهای جهانی یکی از بزرگترین کارخانه‌های منطقه آسیای مرکزی بوده و ظرفیت تولید سالانه آن برابر با 192.5 هزار تن یعنی تعداد 80 هزار قلم محصول می‌باشد. تجهیزات و دستگاه‌های این کارخانه از شرکت‌های تولیدی مشهور کشورهای ژاپن، ایتالیا و اسپانیا خریداری شده است.

توسعه بازار خدمات دیجیتالی ملی در ترکمنستان

بنا بر سفارش رئیس جمهور ترکمنستان، مفهوم توسعه اقتصاد دیجیتال برای سال‌های 2019 الی 2025 به ارتقاء سطح ثمربخشی فعالیت‌های حوزه اقتصادی و اجتماعی مردم معطوف شده است. در حال حاضر جانمایی سیستم دیجیتال در حوزه‌های تجاری، رسانه‌های جمعی و صنایع با سرعت در حال انجام است.

در نتیجه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه‌های مذکور، تولید محصولاتی همچون رایانه‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و گوشی‌های همراه در کشور ممکن شده است. اخیرا ایمیل ملی sanly.tm و پیام‌رسان tmchat نیز در کشور به بهره‌برداری رسیده است. این ایمیل و پیام‌رسان قابلیت ارتباط با اقصی نقاط جهان را فراهم می‌آورد.

پالایش 441 هزار تن نفت در سال جاری در مجموعه پالایشگاه‌های نفت سی دی

در بازه زمانی 11 ماهه اخیر سال جاری بیش از 441.2 هزار تن نفت خام در مجموعه پالایشگاه‌های نفت سی دی فرآوری شد. در نتیجه حاصل از آن بیش از 224.8 هزار تن بنزین تولید شده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نرخ رشدی برابر 144.8 درصد کسب شده است. علاوه بر آن در بازه زمانی مذکور حدود 124.2 هزار تن سوخت دیزل، حدود 29.9 هزار تن قیر و سایر محصولات تولید شده است.

شرکت SOCAR برنده مناقصه بین‌المللی خرید نفت از ترکمنستان

شرکت «SOCAR» وابسته به شرکت دولتی نفت آذربایجان، برنده مناقصه خرید نفت ترکمن تولید شده از طرف «Eni Turkmenistan» شد. این خبر از سوی «آرگوس مدیا» منتشر شد. در نتیجه این مناقصه شرکت «SOCAR Trading» بر شرکت‌های بزرگی همچون ENOC» «Vitol»، «Rosneft»، «Lukoil» و «Trafigura» پیشی گرفته است .

بنا بر اطلاعات، «Eni Turkmenistan» در نظر دارد ماهانه 30 الی 40 هزار تن نفت استخراج شده از میدان نفتی «Ekerem» را در سال 2021 صادر نماید. در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی نوامبر سال جاری میزان صادرات این نفت از ترکمنستان به 341 هزار تن افزایش یافت. این در حالیست که در سال گذشته این میزان برابر 310 هزار تن بود.

در حال حاضر شرکت «Eni Turkmenistan» نفت را با تانکرهای ویژه به سوی ماخاچ قلعه و از آنجا نیز توسط شرکت «Rosneft» به شهر نووراسیسک صادر می‌نماید.

افتتاح اولین مرکز فروش محصولات شرکت «آیدینگ گیجه‌لر (شب‌های مهتابی)» در عشق آباد

اولین مرکز فروش رسمی محصولات شرکت «آیدینگ گیجه‌لر (شب‌های مهتابی)» به صورت مشترک با وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان در عشق آباد افتتاح شد. بنا بر اعلام خبرگزاری وطن، محصولاتی از قبیل تلفن‌های هوشمند، یخچال‌ها، رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و غیره در این مرکز به فروش می‌رسند.کارخانه تولیدی شرکت مذکور در محوطه کارخانه قدیمی «ترکمن کابل» واقع شده است. شرکت «آیدینگ گیجه‌لر (شب‌های مهتابی)» در ماه ژوئن سال جاری تولید تلویزیون‌های 32، 42، 55 و 65 اینچ و همچنین تلویزیون‌های «4K Ultra HD»، کامپیوترهایی با نشان «شولی»، تلفن همراه‌هایی با نشان‌های «ملی» و«کؤرپه»، اسپیلت مارک «میلاییم» و غیره را آغاز نمود.

برگزاری نشست شورای بازرگانی «ترکمنستان- ایالات متحده آمریکا»

نشست دوره‌ای شورای بازرگانی «ترکمنستان- ایالات متحده آمریکا» در تاریخ 16 دسامبر 2020 به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و در جریان آن راه‌های اصلی همکاری‌های تجاری- اقتصادی میان دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اعضای دولت ترکمنستان، رؤسای وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه آن‌ها، نماینده سطح عالی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا جاناتان هنیک، مدیر اجرایی این شورا اریک استیوارت و رؤسای شرکت‌های آمریکایی «John Deere» ،«Case New Holland» ،«Westport Trading Ltd.» ،«Caterpillar» ،«Oxbow» ،«S2Global» ،«Visa» ،«Boeing» و همچنین اعضای شورا در این نشست شرکت نمودند.

در جریان این نشست بر ایجاد تنوع در همکاری‌های اقتصادی میان ترکمنستان و آمریکا تأکید و اعلام گردید که زمینه‌های سرمایه‌گذاری، فناوری و مالی از جایگاه ویژه‌ای در این همکاری‌ها برخوردار است. در این نشست وزیر امور خارجه ترکمنستان آقای رشید مردوف در سخنانی اظهار داشت: " ترکمنستان به گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایالات متحده آمریکا پایبند می‌باشد. شرکت‌های آمریکایی سهم مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی ترکمنستان ایفا می‌کنند ".

در ادامه این نشست بر اهمیت شورای بازرگانی «ترکمن- ایالات متحد آمریکا» در پیشبرد روابط ثمربخش میان دو کشور اشاره شد. شایان ذکر است که شورای بازرگانی فوق‌الذکر که در سال 2008 بنا بر ابتکار رئیس جمهور ترکمنستان تشکیل شده و امرزه به ابزاری ثمربخش در راستای برقراری و گسترش روابط میان ساختارهای بازرگانی ترکمنستان و امریکا مبدل گشته است.

نشست‌های این شورا همه ساله در شهر عشق آباد یا شهرهای ایالات متحده آمریکا برگزار می‌گردد. این شورای بازرگانی چندین بار همایش‌های بازرگانی و نمایشگاه‌های عظیمی را برگزار نمود. در سال‌های نخست حدود 60 شرکت آمریکایی شرکت کردند. اما در همایش‌ها و نمایشگاه‌های اخیر آن بیش از 100 نهاد بازرگانی آمریکایی شرکت نمودند.

بررسی مسائل اجرای خط لوله انتقال گاز تاپی با نمایندگان بانک توسعه آسیا

در تاریخ 17 دسامبر سال جاری نشستی میان هیأت‌های ترکمنستان و بانک توسعه آسیا در قالب ویدئو کنفرانس برگزار شد. در جریان این جلسه ثمرتبخش بودن همکاری‌های بلندمدت بین ترکمنستان و بانک توسعه آسیا به ویژه در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل و حمایت از بخش خصوصی و مشارکت در سرمایه گذاری مورد تأکید قرار گرفتند.

در جریان این نشست بر اجرای خط لوله انتقال گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند تأکید شد و بر اهمیت این پروژه برای ایجاد شرایط مطلوب جهت همگرایی اقتصادی منطقه‌ای و توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه در فضای اوراسیا اشاره شد. همچنین تعهد ترکمنستان در زمینه ارتقای حمل و نقل و ارتباطات ترانزیتی بین کشورها که از نظر احیای اقتصاد کشورهای جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مورد تأکید قرار گرفت. همچنین طرفین در مورد اجرای مشترک پروژه راه آهن شمال و جنوب و همچنین مشارکت در بخش برق بحث و گفتگو نمودند. در ادامه طرفین مسائل مربوط به اجرای پروژه‌های فعلی را مورد بررسی قرار داده و زمینه‌های اولویت‌دار همکاری‌ها برای سال آینده را نیز مشخص نمودند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما