معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۷- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۶۹۱

اخبار اقتصادی تایلند،میانمار و لائوس ( هفته دوم دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته دوم دی ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اخبار تایلند

درخواست وزارت بهداشت تایلند از دولت برای ممنوعیت ورود اتباع انگلیسی

بعد از کشف چهار مورد مثبت ابتلای به کرونای انگلیسی در تایلند که همگی از اتباع بریتانیا بودند، وزارت بهداشت این کشور خواستار ممنوعیت ورود اتباع انگلیسی به کشور شد. این چهار بیمار همگی از اعضای یک خانواده هستند که 21 دسامبر مستقیما از انگلستان وارد بانکوک شده و در قرنطینه به سر می‌بردند.

تحویل 2 میلیون دوز واکسن سینواک چین به تایلند از ماه آینده

بنا به گزارش وزارت بهداشت تایلند این کشور از ماه آینده میلادی تا ماه اوریل، 2 میلیون دوز واکسن چینی سینواک (Sinovac) را دریافت خواهد کرد. در همین ارتباط وزارت بهداشت عمومی تایلند هفته گذشته اعلام کرد علاوه بر سفارش 26 میلیون دوز واکسن کرونای شرکت آسترازنکا، به کارخانه زیست فناوری سیام دستور داده تا خط تولید واکسن آسترازنکا را تا اواسط 2021 راه اندازی نماید. این مجتمع تولیدی بر اساس موافقت نامه انتقال فناوری با آستازنکا توانایی تولید ماهانه 15 میلیون دوز واکسن را خواهد داشت. دولت تایلند امیدوار است این مجتمع به قطب تولید واکسن برای کشورهای همسایه تبدیل شود. یکی از مقامات وزارت بهداشت تایلند روز گذشته اعلام کرد که احتمالا این کشور از ماه می سالجاری به واکسن آسترازنکا دسترسی خواهد داشت.

امید به بهبود صنعت گردشگری تایلند در سال جدید

علیرغم افزایش نگرانی‌ها از شروع موج دوم کرونا در تایلند، فعالان بخش گردشگری در تایلند امیدوارند با شروع گسترده واکسیناسیون در جهان، این صنعت بتواند روزهای بهتری را در سال 2021 شاهد باشد. طبق گزارش وزارت گردشگری و ورزش تایلند درآمد این کشور از محل گردشگری در سال 2020 با حدود 72 درصد به نسبت سال قبل، در حدود 760 میلیارد بات بود. این درحالی است که درامد توریسم تایلند در سال 2019 بالغ بر 1930 میلیارد بات بوده است.

افزایش آمار کرونا در تایلند و سخت گیری‌های جدید دولت در این زمینه

آمار مبتلایان به ویروس کرونا پس از ماه‌ها توقف با شیوع موج تازه در تایلند با جهشی صعودی مواجه شده است. در همین ارتباط پس از ماه‌ها صفر شدن آمار کرونا با شیوع موج تازه این همه گیری در تایلند، مجموع مبتلایان در این کشور از مرز شش هزار نفر فراتر رفت به طوری که دولت این کشور در هشداری جدی از مردم خواسته با مراقبت و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از گسترش بیشتر موج جدید کرونا پیشگیری کنند. روز گذشته نیز تایلند پس از دو ماه (از 5 نوامبر) شاهد اولین مرگ جدید ناشی از کرونا بود. در همین ارتباط دولت علاوه بر صدور دستور برگزاری هرگونه تجمعی در بانکوک و سایر مناطق آلوده، دستور تعطیلی بارها، سالن‌های ماساژ و اماکن تفریحی از روز سه شنبه (29 دسامبر) تا 4 ژانویه را در کلانشهر بانکوک صادر نمود. ستاد مبارزه با کرونای تایلند نیز هشدار داد که در صورت عدم همکاری مردم ممکن است آمار مبتلایان روزانه در این کشور چهار رقمی‌شود.

هر چند مرزهای رسمی هوایی و یا زمینی تایلند با همه کشورها از جمله میانمار بسته بوده و کنترل های شدیدی بر این مرزها وجود داشته، اما گفته می‌شود این موج جدید ویروس از طریق کارگران غیر قانونی میانماری که از مرزهای غیر رسمی و بصورت قاچاق به تایلند وارد می‌شوند، منتقل شده و بسیاری از مردم این کشور را نیز مبتلا نموده است. حجم ابتلا بصورت میانگین روزانه بین 100 تا 200 نفر می‌باشد اما گستردگی آن تقریبا در تمام نقاط کشور مشاهده می‌شود. از استانهای شمالی مانند چیانگ مای و چیانگ رای گرفته تا استانها و مناطق جنوبی مانند پاتایا و پوکت و ....

آقای پرایوت نخست وزیر در یک سخنرانی تلویزیونی از همه مردم خواست که تعطیلات سال نو را در خانه بمانند و از سفرهای غیر ضروری اجتناب نمایند تا بتوان این بیماری را کنترل نمود.

 ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور نخست وزیر، 4 ساعت جلسه اضطراری برگراز نموده و تصمیمات جدیدی را اتخاذ نمود، هر چند از برقراری حالت فوق العاده در سراسر کشور و یا اعمال قانون منع رفت و آمد کلی در کشور در این جلسه، تصمیمی‌گرفته نشد، اما برخی از استانها با توجه به میزان شیوع، راساُ و با هماهنگی با این ستاد، نسبت به برقراری حالت فوق العاده اقدام نموده اند. ستاد ملی مقابله با کرونای تایلند با اعلام جدی بودن شیوع این بیماری در موج جدید آن، از مردم موکداُ درخواست می نماید که در این زمینه، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند چراکه در غیر اینصورت احتمال 4 رقمی‌شدن میزان مبتلایان بصورت روزانه در کشور وجود دارد.

از آنجائیکه که گفته می‌شود منبع شیوع این بیماری، کارگران غیر قانونی میانماری بوده  و حتی نخست وزیر و وزیر بهداشت کشور نیز در این زمینه اشاراتی را داشته اند، فضای منفی نسبت به این کارگران در جامعه تایلند بوجود آمده و بسیاری از کارفرمایان، کارگران میانماری خود را اخراج نموده و این افراد حتی نمی‌توانند برای خرید مواد غذایی و یا صرف غذا وارد مغازه‌ها و یا رستوران‌ها شوند. به همین دلیل برخی از رستورانها در بانکوک و برخی از شهرهای بزرگ در یک اقدام خیرخواهانه نسبت به تغذیه رایگان این کارگران اقدام می نمایند.

برگزاری مراسم جشن‌های سال نو در برخی از استانها بویژه استانهای درگیر، بطور کلی ممنوع و در سایر مناطق مانند بانکوک نیز محدود شده است و تجمع بیش از 100 نفر باید با هماهنگی و نظارت کامل ستاد ملی کرونا کشور باشد. مراسم معروف شمارش معکوس برای ورود به سال 2021 و آتش بازی‌های مرتبط با آن نیز ممنوع گردید. 

برنامه دولت تایلند برای تهیه و تولید واکسن کرونا

وزارت بهداشت عمومی تایلند علاوه بر سفارش 26 میلیون دوز واکسن کرونای شرکت آسترازنکا، به کارخانه زیست فناوری سیام دستور داده تا خط تولید واکسن آسترازنکا را تا اواسط 2021 راه اندازی نماید. این مجتمع تولیدی بر اساس موافقت نامه انتقال فناوری با آستازنکا توانایی تولید ماهانه 15 میلیون دوز واکسن را خواهد داشت. دولت تایلند امیدوار است این مجتمع به قطب تولید واکسن برای کشورهای همسایه تبدیل شود. در عین حال نیز محققان تایلندی همزمان بروی کار برای تولید واکسن تایلندی کرونا هستند و پیش بینی می‌کنند با شروع فاز آزمایش انسانی این واکسن در اوایل 2021، این واکسن تا اواخر سال 2021 به تولید انبوه برسد. 

مقایسه آمار ورود گردشگران خارجی به تایلند در ماه نوامبر 2020 و 2019

با کاهش محدودیت های مسافرتی ناشی از همه گیری کرونا که از ماه آوریل در تایلند اعمال شده بود، در مجموع ۳,۰۶۵ گردشگر خارجی در ماه نوامبر 2020 از این کشور بازدید کردند. این رقم در مقایسه با شمار گردشگران خارجی ماه نوامبر سال گذشته بسیار ناچیز است. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ درمجموع بیش از ۳.۳۹ میلیون گردشگر خارجی از این کشور بازدید کرده بودند. شمار بازدیدکنندگان خارجی در اکتبر امسال نیز ۱,۲۰۱ گزارش شده است. با این که روند تدریجی پذیرش گردشگران خارجی در تایلند آغاز و برنامه‌های جدیدی برای احیای گردشگری داخلی این کشور در نظر گرفته شده است، اما تلاش ها برای احیای صنعت گردشگری این کشور با آغاز موج جدید همه گیری با موانع جدی ای مواجه شده است. در فاصله بین ژانویه تا نوامبر، شمار گردشگران خارجی تایلند به نسبت سال گذشته با ۸۱ درصد کاهش مواجه شد. همچنین دولت تایلند شمار بازدیدکنندگان خارجی این کشور در 2021 را پنج میلیون نفر برآورد کرده است، آماری که دستیابی به آن در هاله ای از ابهام است. 

وام 16 میلیارد دلاری بانک مرکزی تایلند به شرکت های کوچک و متوسط

بانک مرکزی تایلند قوانین مربوط به پرداخت ۵۰۰ میلیارد بات (۱۶.۶ میلیارد دلار) برنامه وام با شرایط مناسب را با هدف کمک به شرکت های کوچک تر برای مقابله با تاثیر همه گیر ویروس کرونا، تعدیل کرد. این بانک در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: با توجه به وضعیت طولانی مدت کرونا در داخل و در سطح بین المللی، برخی از شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) هنوز درآمد کافی برای حمایت از مشاغل خود ندارند. بانک مرکزی تایلند تعریف خود را از گروه‌های تجاری که به دنبال تامین بودجه هستند، تنظیم کرد تا شرکت های کوچک و متوسط بتوانند به راحتی به این برنامه دسترسی پیدا کنند، برنامه ای که از آوریل به عنوان بخشی از بسته بزرگ تر پاسخ ویروس کرونا آغاز شد. همچنین در این بیانیه بانک تایلند به شرکت های کوچک و متوسط اجازه داده است که قبل از ۱۸ آوریل سال آینده بیش از یک بار یعنی تا دوبار برای وام اقدام کنند. برنامه وام ها به دلیل شرایط وام دهی سخت تر قبلی، تا کنون به سرعت انجام نشده است. این بانک مرکزی تاکنون حدود ۱۲۳ میلیارد بات وام به شرکت ها تصویب و پرداخت کرده است.

اخبار میانمار و لائوس

تایوان به دنبال سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز میانمار

گروه دولتی CPC تایوان چین ، بعنوان شرکت فعال در زمینه انرژی این منطقه اعلام کرده است که به دنبال فرصت هایی برای سرمایه گذاری مشترک و ورود به صنعت نفت و گاز میانمار، بعنوان بخشی از استراتژی «سیاست جنوب» خود برای توسعه و بهبود روابط اقتصادی خود با میانمار، در سالجاری میلادی می‌باشد. همچنین CPC اعلام کرده که در حال مطالعه میانمار، اندونزی، مالزی و سایر کشورها برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز است. تایوان در حال حاضر یازدهمین سرمایه گذار خارجی در میانمار محسوب می‌شود که بین سال های 1952 تا 2019 بیش از 240 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری نموده است. شایان ذکر است علیرغم اینکه میانمار تایوان را بعنوان یک کشور مستقل برسمیت نشناخته و هیچگونه روابط دیپلماتیکی با این کشور ندارد، اما وزارت بازرگانی میانمار در سال 2015 یک دفتر تجاری رسمی در تایوان دایر نموده است. رقم کل تجارت تایوان و میانمار در سال مالی 2019 مجموعا به 312 میلیون دلار رسیده که در این میان سهم تایوان از صادرات به میانمار به 242 میلیون دلار (شامل انواع پارچه، الیاف های مصنوعی، پلاستیک و...) می رسد.

کمک چین به لائوس برای دسترسی این کشور به واکسن کرونا

سفیر چین در لائوس در یک کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت اغاز سال جدید اعلام کرد که این کشور از لائوس و سایر کشورهای درحال توسعه برای دسترسی به واکسن کرونا حمایت می‌کند. وی گفت: چین متعهد به تداوم همکاری با لائوس، از جمله حمایت های مالی خود برای مبارزه با کرونا در میانه افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر در بسیاری از کشورها است. شایان ذکر است که لائوس تاکنون توانسته این بیماری را در کشور خود بخوبی کنترل نماید. طبق گزارش های رسمی تنها 41 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند که همگی انها نیز بهبود یافته اند. (استار)

افتتاح پروژه پارک صنعتی تایلند در یانگون

روز یکشنبه (27 دسامبر) دولت میانمار پروژه 274 میلیون دلاری پارک صنعتی شهر هوشمند و اقتصادی یانگون به مساحت بیش از 2000 هکتار، که قرار است بطور مشترک توسط اداره توسعه شهری و مسکن میانمار (DUHD) با سهام 20 درصدی، و شرکت آماتا تایلند (Thailand’s Amata) – با سهام حدود 80 درصدی- ساخته شود را افتتاح نمود. پیش بینی می‌شود با شروع به کار و تکمیل این پروژه برای در حدود 40 هزار نفر شغل ایجاد شود. همچنین گزارش ها حاکی از ان است که چهار شرکت تایلندی، از جمله شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP)، به طور مشترک نیروگاهی برای تأمین برق این پروژه احداث خواهند نمود.

احتمال سفر وزیر خارجه چین به میانمار در ماه ژانویه

بنا به اعلام یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه میانمار که نامش فاش نشده، وزیر امور خارجه چین قصد دارد در اوایل ماه ژانویه 2021 جهت دیدار با مقامات ارشد دولت میانمار، به نایپیدو مسافرت نماید. اگرچه تاکنون زمان رسمی این سفر و هدف از انجام آن اعلام نشده است، با این حال این مقام ارشد گفت که سفر وزیر خارجه چین برای نشان دادن حمایت پکن از دوره دوم دولت تحت رهبری حزب خانم سوچی و نیز گفتگو با وی برای سرعت بخشیدن به ساخت پروژه‌های به تأخیر افتاده این کشور در میانمار می‌باشد. این مقام ارشد همچنین افزود: مسائیلی که میانمار در راخین با آنها روبرو است نیز ممکن است در دستور کار بحث های دو جانبه قرار گیرد. لازم به ذکر است وانگ ای از سال 2017، نقش میانجیی را بین میانمار و بنگلادش در روند بازگرداندن روهینگیاها ایفا کرده است.

نگرانی تایلند از برنامه لائوس برای احداث سد ساناخام بروی رودخانه مکونگ

تصمیم دولت لائوس برای احداث سد ساناخام در نزدیکی مرز این کشور با تایلند، نگرانی‌هایی را در بانکوک در مورد تأثیرات زیست محیطی آن ایجاد کرده است. به گزارش بانکوک پست، دولت تایلند اخیراً پیامی را به دولت لائوس ارسال کرده و گفته است که اگر نگرانی‌هایش رفع نشود، ممکن است برق تولید شده توسط نیروگاه 684 مگاواتی این سد را خریداری نکند. این سد یک مخزن روناب بروی رودخانه مکونگ است که تنها دو کیلومتر از مرز تایلند فاصله دارد. پیش بینی می‌شود لائوس قصد دارد بیشتر توان تولیدی این سد را به تایلند و سایر کشورهای همسایه بفروشد. با این حال، دولت تالیند اخیرا اعلام کرده که ممکن است این اتفاق نیفتد زیرا این پروژه ممکن است به سیستم های اکولوژیکی رودخانه مکونگ آسیب جدی برساند و تأثیرات مرزی قابل توجهی داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما