معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۶

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین(هفته چهارم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

برگزاری کنفرانس نوآوری و تبادل همکاری منطقه خلیج بزرگ در نانشا

کنفرانس نوآوری و تبادل همکاری منطقه خلیج بزرگ (گواندونگ- هنگ کنگ- ماکائو) موسوم به GBA در تاریخ 2 دسامبر 2020 و با حضور متخصصان و کارشناسان این منطقه در بندر نانشا شهر گوانجو برگزار گردید. در این رویداد اولین پلت فرم خدمات گروه‌های نوآوری علم و فناوری با همکاری اداره نظارت بر بازار نانشا، موسسه ملی استاندارد چین و موسسه استاندارد گوانجو برای منطقه خلیج بزرگ نیز راه اندازی گردید. این پلت فرم با هدف حل مشکل فقدان راهنمای عملی در منطقه راه اندازی شده که پیشرفت جدیدی در ترویج کنترل متقابل قوانین و سیستم های منطقه است. نانشا همچنین مجموعه ای از پروژه‌های همکاری نظیر اولین مجموعه استانداردهای ردیابی جهانی کالا را در این کنفرانس معرفی نمود.

پن یوژانگ، معاون کمیته مدیریت توسعه منطقه نانشا در گوانجو از راه اندازی «چرخه ترافیک نیم ساعته» در منطقه GBA خبر داد. وی گفت: شهر علمی نانشا، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ (شعبه گوانجو) و سایر پلت فرم های فناوری نیز در این منطقه ایجاد خواهد شد. 

با شوسونگ، رئیس اجرایی موسسه تحقیقات مالی HSBC دانشگاه پکن، معتقد است همکاری مالی در منطقه خلیج بزرگ می‌تواند در حوزه‌های یوآن دیجیتال، مکانیسم های صندوق مشترک و مراکز صدور گواهینامه مالی سبز تحقق یابد.

دراین کنفرانس سه فوروم «استانداردهای کنترل متقابل»، «تسهیلات لجستیک» و «سرمایه گذاری و تأمین مالی» در منطقه GBA برگزار گردید.

برنامه استان گواندونگ برای ایجاد خوشه‌های صنعتی در 5 سال آینده

مقامات استان گواندونگ در نظر دارند 1.95 تریلیون یوآن (297.8 میلیارد دلار) حمایت مالی برای تسریع در ساخت خوشه‌های صنعتی استراتژیک طی 5 سال آینده اختصاص دهند. دولت این استان طرحی برای توسعه خوشه‌های صنعتی استراتژیک صنایع اصلی و نوظهور جهت کمک به رقابت پذیری اقتصادی گواندونگ، تدوین کرده اند.

جهت نیل به این هدف، 5 بانک موافقتنامه‌هایی با دپارتمان صنعت و فناوری اطلاعات استان بمنظور حمایت های مالی منعقد نموده اند. مقامات استان می‌گویند، خوشه‌های صنایع اصلی استراتژیک حوزه‌هایی نظیر فناوری اطلاعات نسل جدید و خودرو و لوازم خانگی هوشمند را پوشش داده و صنایع نوظهور شامل روبات های هوشمند، تجهیزات انرژی جدید و ابزار دقیق می‌شود.

ایجاد منطقه بین المللی آموزش عالی در خلیج بزرگ (گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو)

اخیراً، طرح توسعه همکاری آموزش عالی در منطقه خلیج بزرگ (گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو) (GBA) بصورت رسمی‌توسط وزارت آموزش و دولت استان گواندونگ منتشر شد. بر مبنای این طرح، منطقه خلیج بزرگ، منطقه آزمایشی ملی برای تعمیق اصلاحات در نظام آموزش عالی ایجاد نموده و بعنوان الگویی برای همکاری جامع آموزشی میان سرزمین اصلی و هنگ کنگ و ماکائو خواهد بود.

تا سال 2025، منطقه خلیج بزرگ، به عنوان مرکز بین المللی توسعه تحصیلات عالی شناخته خواهد شد. نظام آموزشی متعادل تر شده و مکانیسم های پرورش استعداد از طریق همکاری میان دانشگاه‌های منطقه شکل داده خواهد شد. تا سال 2035، تعدادی دانشگاه با کلاس جهانی در منطقه ایجاد می‌گردد. از طریق منابع با کیفیت آموزشی و سیستم های پیشرفته، این منطقه به الگویی جهانی برای توسعه و همکاری تبدیل خواهد شد.

برگزاری کنفرانس جهانی ترویج سرمایه گذاری در شنجن

کنفرانس جهانی ترویج سرمایه گذاری در شنجن با حضور حدود 300 شرکت و موسسه فعال در حوزه‌های مختلف از جمله نسل جدید فناوری اطلاعات، تولید پیشرفته، زیست پزشکی، مواد جدید و مالی در تاریخ 8 دسامبر برگزار گردید. در این کنفرانس بیش از 240 پروژه با سرمایه گذاری 780 میلیارد یوآن (119 میلیارد دلار) به امضا رسید. این رویداد بخشی از تلاش های شنجن برای رسیدن به توسعه با کیفیت و پایدار با هدف ایجاد منطقه نمونه سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی است.

وانگ ویژونگ، دبیر حزب کمونیست شنجن در سخنرانی خود اظهار داشت: امسال این شهر 15 کیلومتر مربع از فضای صنعتی را به شرکت های خارجی اختصاص داده تا در اینجا فعالیت نمایند. به پروژه‌های باکیفیتی که استراتژی توسعه صنعتی شنجن را محقق کنند، زمین اختصاص خواهد یافت.

بر اساس اعلام اداره بازرگانی شنجن، در 10 ماه نخست سال جاری 7 میلیارد دلار سرمایه خارجی در این شهر جذب شده که 7.58 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است. هنگ کنگ، انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن و سنگاپور منابع اصلی سرمایه گذاری خارجی در این شهر بودند. شنجن قانونگذاری به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی را با هدف ایجاد محیط مناسب برای کسب و کار و حمایت از حقوق قانونی و علایق سرمایه گذاران تسریع نموده است.

قرار گرفتن خوشه‌های علم و فناوری شنجن-هنگ کنگ-گوانجو در رتبه دوم فهرست شاخص جهانی نوآوری سال 2020

بر اساس گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) که در تاریخ 9 دسامبر منتشر گردید، خوشه‌های علم و فناوری شنجن-هنگ کنگ-گوانجو رتبه دوم در فهرست شاخص جهانی نوآوری سال 2020 (100 خوشه نوآوری برتر جهانی) را حفظ کرده و با رشد قابل توجه در ثبت اختراعات و انتشارات علمی فاصله خود را با خوشه توکیو-یوکوهاما که در رتبه اول قرار دارد، کاهش داده است.  

طبق این گزارش، شرکت هواوی با درخواست ثبت اختراع 4411 مورد در سال 2019 برای سومین سال متوالی در جایگاه اول قرار دارد، در حالی که OPPO و Ping An Technology به ترتیب رتبه‌های 5 و 8 را در اختیار دارند.

همچنین، از نظر ارزش برند، شرکت هواوی، Ping An و Wechat به ترتیب رتبه‌های 9، 10 و 19 را به خود اختصاص داده اند. از میان 5 هزار برند ارزشمند برتر در جهان، 408 برند چینی است که ارزش بازار آنها 16 تریلیون دلار بوده و 9 مورد از آنها در لیست 25 برند برتر جهان قرار دارد.

در میان موسسات دانشگاهی برتر از نظر تعداد درخواست ثبت اختراع بین المللی، دانشگاه شنجن و دانشگاه صنعتی جنوب چین در رتبه‌های 3 و 5 قرار دارند. از نظر تعداد انتشارات علمی ، دانشگاه Sun Yat-Sen رتبه اول را کسب کرد.

ایجاد مرکز تحقیق و توسعه شرکت هواوی در گوانجو

شرکت هواوی با خرید قطعه زمینی در منطقه بایون شهر گوانجو قصد احداث مرکز تحقیق و توسعه در این شهر را دارد. بعنوان تولیدکننده پیشرو زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات، این شرکت بزرگترین تیم تحقیق و توسعه را داشته بطوریکه از حدود 200 هزار پرسنل 96 هزار نفر پرسنل تحقیقاتی هستند. در سال 2020، علی رغم فشارهای خارجی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه هواوی رشد یافت و به 20 میلیارد دلار رسید.

هم اکنون گوانجو بر هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال متمرکز شده و در حال شتاب دهی به روند صنعتی سازی دیجیتال است. این شهر بصورت فعال در حال استفاده از زیرساخت های جدید نظیر 5G، مراکز داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و اینترنت صنعتی است. گوانجو همچنین مرکز آموزش عالی در جنوب چین بوده و در طول سال ها استعدادهای زیادی به شرکت هواوی معرفی کرده است.

مرکز تحقیق و توسعه هواوی در زمینه تحقیقات خودروهای هوشمند، محاسبات ابری و اینترنت اشیاء فعالیت خواهد کرد و کاربرد گسترده فناوری اطلاعات در صنایع مختلف جنوب چین را توسعه خواهد داد.

تلاش شنجن برای رسیدن به استاندارد محیط زیست درجه یک جهان

براساس گزارش اداره محیط زیست اکولوژیکی شنجن، این شهر در تلاش است تا کیفیت محیط زیست اکولوژیکی خود را تا سال 2025 به سطح شهرهای پیشرفته بین المللی برساند، در این طرح آمده است که شنجن برای رساندن کیفیت زیست محیطی خود به استاندارد درجه یک جهان تا سال ۲۰۳۵ تلاش مضاعفی نموده و نقش خود را در مورد حکمرانی محیط زیست اکولوژیک شهری در جهان را تا اواسط قرن ایفا خواهد کرد.

مقامات شنجن درنظر دارند تا این شهر را به یک شهر الگوی اکولوژیکی تبدیل نموده و تلاش خواهند کرد تا هماهنگی‌های لازم جهت حفاظت از منابع اکولوژیک و توسعه شهری با بهینه سازی استفاده از زمین، اجرای سیستماتیک حفاظت و مرمت اکولوژیک و تقویت نظارت اکولوژیک شهری بعمل بیاورند. همچنین در همین راستا کاهش مصرف کربن با روشهای نوآورانه در محیط زیست اکولوژیک،  شهری بدون زباله و قابل زندگی و همچنین پنجره ای در تبادل جهانی و همکاری در حفاظت از محیط زیست نیز هدفگذاری شده است. شنجن در ماه اکتبر به عنوان یک شهر الگو در ساخت تمدن اکولوژیک ملی مورد تشویق قرار گرفت. چن روگوئی شهردار شنجن در مراسم اهدای جایزه ای که در پکن برگزار شد گفت "این شهر به ساخت و ساز اکولوژیک اولویت می دهد و مسیر خاص خود را برای توسعه پایدار پیدا کرده است".

به گزارش وزارت بوم شناسی و محیط زیست چین، این کشور ببیشترین رشد در اجرای اهداف توسعه ای مرتبط با اهداف  حفاظت اکولوژیکی و زیست محیطی را ذیل برنامه توسعه پنج ساله خود، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به اجراء درآورده است. ژائو ینگمین، معاون بوم شناسی و محیط زیست، در ماه اکتبر گفت: انتظار می رود تعداد روزهایی که کیفیت هوای عالی یا خوب در سال ۲۰۲۰ در سراسر کشور دارند تا پایان سال به 84.5 درصد برسد و به راحتی هدفی که در این طرح مشخص شده است، تحقق یابد.

به گفته وزارت بازرگانی، سال 2020 سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و سنگاپور و دهمین جشن سالگرد CSGKC است که در سال 2018 به یک پروژه همکاری دوجانبه در سطح ملی ارتقا یافت. این طرح تمایل چین برای همکاری با شرکای جهانی خود را نشان می دهد.

توسعه سیستم ردیابی جهانی برای زنجیره غذاهای یخ زده (سرد) در شنجن

شرکتی در شهر شنجن یک سیستم ردیابی جهانی برای زنجیره غذاهای یخ زده (سرد) را توسعه داده و باتوجه به پذیرش مسئولیت اجتماعی حصول  اطمینان از ایمنی مواد غذایی منجمد وارداتی را متعهد شده است.

سو جی، بنیانگذار و رئیس گروه Optima در کنفرانس راه اندازی این سیستم گفت که سیستم ردیابی جهانی قادر به ردیابی کالا به عقب در امتداد زنجیره تامین و به جلو در امتداد زنجیره توزیع بر اساس شناسایی ویژگی‌ها است. این سیستم ردیابی، توسط داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی و دیگر فن آوری‌های اطلاعاتی تغذیه شده، دارای ردیابی قوی در ارتباط با کارخانه‌ها، حمل و نقل دریایی به بنادر، ذخیره سازی سرد و حمل و نقل زمینی می‌باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این شرکت اولین بنگاه غذایی زنجیره سرد است که از زمانی که چین اقدامات پیشگیری و کنترل همه گیر مربوط به صنعت مواد غذایی زنجیره سرد را در ماه نوامبر معرفی کرد، به مردم تعهد داده است. شرکت مذکور یکی از بزرگترین واردکنندگان گوشت یخ زده و غذاهای دریایی در چین است.

آمارها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کل واردات گوشت یخ زده و محصولات آبزی این شرکت ۲۳ درصد از کل کشور را به خود اختصاص داده و آن را برای شش سال متوالی در رتبه اول چین قرار داده است.

راه اندازی سیستم ردیابی از حمایت دولت برخوردار بوده و به عنوان اولین شرکت خصوصی با گواهینامه پیشرفته AEO، حمایت گمرک شنجن از نظر نظارت و فن آوری را کسب کرده است.

برگزاری جلسه توجیهی "چهاردهمین برنامه پنج ساله" توسعه اقتصادی و اجتماعی چین در گوانجو

جلسه توجیهی "چهاردهمین برنامه پنج ساله" توسعه اقتصادی و اجتماعی چین در گوانجو برگزار گردید.

این نشست بر تبیین موضوعات مطرح شده در پنجمین نشست عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) متمرکز بود و جهت توسعه گوانگونگ و چشم انداز همکاری در طول دوره برنامه پنج ساله چهاردهم (2025-2021) را به اشتراک گذاشت که امکانی برای درک بهتر توسعه آینده چین و رابطه چین و جهان در دوره جدید ارائه می دهد.

چن چیویان، مدیر کل دفتر امور خارجه استان گواندونگ، با اشاره به برگزاری دوازدهمین جلسه عمومی‌کمیته استانی حزب کمونیست گواندونگ گفت: برنامه پنج ساله چهاردهم برای استان گوانگدونگ بسیار مهم بوده تا به هدف خود برای پیشگامی در کشور در چهار حوزه بازسازی اقتصادی، نوآوری علمی، گشایش و حاکمیت بهتر دست یابد. وی با اشاره به هدفگذاری چین برای توسعه باکیفیت بجای رشد کمی اقتصاد، نوآوری و فناوری را مهم ترین رکن دستیابی به رشد باکیفیت بیان کرد.

چشم انداز این است که تا پایان سال 2025، توسعه اقتصادی گواندونگ با کیفیت تر، اصلاحات و سیاست درهای باز، جامع تر و عمیق تر، جامعه متمدن تر و پیشرفته تر و محیط زیست بهتر خواهد بود. مردم زندگی شادتری خواهند داشت و حکمرانی موثر از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

لو جون، معاون مدیر کل دفتر امور خارجه نیز هدف این جلسه توجیهی را کمک به درک مقدماتی از جهت گیری توسعه پنج ساله و حتی بلند مدت چین دانست. وی تأکید کرد: این برنامه در گشودن گواندونگ و به اشتراک گذاشتن فرصت های توسعه با جهان متمرکز بوده، در نتیجه درک بین المللی از مرحله جدید توسعه گواندونگ و تمایل و اطمینان به همکاری با این استان را افزایش می دهد.

امسال دفتر امور خارجه  در شهر شائوگوان کمک کرد تا از طریق محصولات کشاورزی با کیفیت و سایر پروژه‌های فقرزدایی، درآمد خود را افزایش دهد و از فقر رهایی یابد.

 در نهمین جلسه عمومی یازدهمین کمیته حزب کمونیست استان گوانشی برنامه این استان در چارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین مورد بررسی قرار گرفت.لو شینشه، دبیر حزب کمونیست استان گوانگشی در این جلسه اظهار داشت: گوانگشی بر روی گشودن بازار و همکاری در چهاردهمین برنامه پنج ساله  توسعه چین (2025-2021) تمرکز نموده و تلاش مستمر در تعامل بهتر با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن) و پیشبرد ابتکار «کمربند و راه» را تعهد خواهد کرد.

وی افزود انتظار می رود با امضای تفاهم نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) استان گوانشی در گسترش همکاری با کشورهای آ.سه.آن و پیشبرد ابتکار «کمربند-راه» نقش بزرگتری داشته باشد. لو تأکید کرد که گوانگشی باید در ساخت مشترک کریدور تجارت بین المللی خشکی و دریایی جدید، هم افزایی بیشتر در توسعه منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو و همچنین تقویت گشایش و توسعه همه جانبه همکاری کند.

طرح های زیربنایی از جمله گسترش ظرفیت بندر بین المللی خلیج بیبو، بهبود بهره وری لجستیک و توسعه یکپارچه صنایع، برای تعمیق اتصال زیرساخت های بین گوانگشی و آسه آن موثر خواهد بود.

در طرح گوانگشی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در طول دوره پنج ساله چهاردهم (2025-2021) و همچنین هدف بلندمدت دستیابی به مدرنیزاسیون سوسیالیستی تا سال 2035 ذکر شده است که منطقه تلاش خواهد کرد محور مهمی‌برای الگوی جدید توسعه چرخه دوگانه داخلی و بین المللی در چین باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما