معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۵۲

استارت آپ Agrivi ، یک مدل موفق از پیوند کشاورزی و فناوری اطلاعات در کرواسی

تا همین اواخر، بخش اندکی از کشاورزی و بخش IT به هم متصل بودند. با این حال، دیجیتال سازی در سال های اخیر در تولید محصولات کشاورزی نیز کاربرد بیشتری یافته است. اکنون خدمات فناوری اطلاعات بخشی از فرمول موفقیت در کشاورزی قرن 21 است. یکی از اولین کسانی که در کرواسی متوجه اهمیت رابطه بین کشاورزی و بخش فناوری شد، ماتیا ژولی 36 ساله و بنیانگذار و مدیر شرکت Agrivi در زاگرب www.agrivi.com بود. وی پس از 10 سال کار در شرکتهای مختلف فناوری اطلاعات، در سال 2013 تصمیم گرفت زندگی و کار خود را تغییر دهد. او مزارع درختان میوه زغال اخته را در زادگاه خود کوتینا بر پا کرد.

برنامه ای که به کشاورزان امکان آگاهی و واکنش سریع می دهد

ماتیا ژولی می‌گوید: بعد از 10 سال کار در بخش فناوری اطلاعات، می خواستم کاری متفاوت را شروع کنم که به نفع کل جامعه باشد. راه حل را در ایجاد نرم افزاری برای تقویت تولید محصولات کشاورزی یافتم. این یک برنامه به نامAgrivi  است، که کشاورزان را قادر می سازد با توجه به هر نوع داده‌های مربوط به کشت در مزارع، تصمیمات با کیفیت و به هنگام بگیرند. به عنوان مثال، به دلیل بیماری‌ها و آفات، 20 تا 40 درصد بازده کشاورزان کمتر است. این مهم است بدانید که فقط یک روز تأخیر در مقابله با آفات، به معنای حداقل یک درصد برداشت کمتر است.

وی برنامه ای ساخته که در بسیاری از محصولات کشاورزی کاربرد دارد. از تمام کارهایی که یک کشاورز در مورد یک محصول باید انجام دهد تا گزارش دقیق از وضعیت یک محصول خاص و دریافت مشاوره لازم. در پایان این فرآیند، برنامه می‌تواند یک کد QR تولید کند که روی محصول جای گذاری شده است، بنابراین مصرف کننده ای نیز که با اسکن این کد روی تلفن هوشمند یک محصول کشاورزی خریداری می‌کند، می‌تواند به همه اطلاعات در مورد محصولی که می خرد، پی ببرد.  وی اضافه می‌کند که عملکرد این کد QR را در دوبی نیز پیاده سازی کرده و اهمیت آن به ویژه در هنگام شیوع ویروس کرونا، و در خصوص ایمنی مواد غذایی، اثبات شد.

استقبال شرکت های چند ملیتی

ژولی ادامه می دهد: در غرب، این یک روش معمول است که مصرف کنندگان می خواهند بدانند دقیقاً چه محصولی را می خرند. این شفافیت کامل در تولید و مصرف مواد غذایی بسیار ضروری است و البته به آرامی در کرواسی اجرا خواهد شد.

امروزه، نرم افزارهایی شبیه Agrivi در سراسر جهان، به ویژه در اروپا و ایالات متحده وجود دارد. نرم افزار مدیریت تولید محصولات کشاورزی عمدتا توسط کشاورزان حرفه ای، بلکه توسط شرکت های مواد غذایی و بانک های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به 15 زبان در دسترس است. در میان شرکت های بزرگی که از نرم افزار Agrivi Zulj استفاده می‌کنند، Driscoll's  آمریکایی و Nestle  و همچنین Helvetas سوئیسی برجسته هستند. 

دیجیتال سازی کشاورزی مزایای بی شماری را برای تولیدکنندگان مواد غذایی به ارمغان می آورد که تولید و درآمد بالاتر یکی از آنهاست و همچنین خریداران محصولاتشان، اطلاعات دقیق در مورد تولید مواد غذایی و ایمنی آن دریافت می‌کنند.

سود دو برابری در کشاورزی با دیجیتال سازی

ژولی ادامه می دهد: برآوردها نشان می دهد که دیجیتالی شدن می‌تواند درآمد کشاورزی را 50 تا 100 درصد افزایش دهد. بنابراین تعجب آور نیست که میزان نفوذ دیجیتال سازی در کشاورزی در سالهای اخیر به شدت در حال رشد است. با این همه ضریب نفوذ فناوری اطلاعات در کشاورزی اکنون در ایالات متحده آمریکا ، به گفته notesulj ، حدود 30 درصد و در اروپای غربی 15 تا 20 درصد است. این رقم در کرواسی هنوز حدود پنج درصد است اما اوضاع به آرامی تغییر می‌کند.

هدف: یکی از ده استارت آپ برتر کشاورزی جهان

امروز، آگریوی بیش از 40 کارمند دارد. بسیاری از آنها، مانند خود ژولی، متخصص فناوری اطلاعات هستند. اما آنها کارمند کشاورز و اقتصاد دان هم دارند.آنها پس از هفت سال تجارت در Agrivia ، به مرحله توسعه این شرکت وارد می‌شوند. شرکت کوچک آنها با حدود صد کشور جهان در ارتباط هستند و علاوه بر زاگرب، دفاتری در ورشو، بخارست و لندن دارند. نرم افزار آنها انقدر خوب است که به عنوان ابزاری عالی برای دیجیتالی کردن کشاورزی ملی کرواسی توصیه شده است. آنها از کمکهای حمایتی اتحادیه اروپا هم برخوردارند.

ژولی می‌گوید هدف ما قرار گرفتن در میان ده استارت آپ برتر جهان در حوزه کشاورزی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما