معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۱۲

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته اول دی ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته اول دی ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

تصویب مجدد مانور بودجه درمجلس

ایل سوله ص 1، پس از چندین نوبت رفت و برگشت لایحه مانور بودجه بین دولت،مجلس و سنا قبل از اخذ تائید اتحادیه اروپا، این لایحه روز گذشته در پارلمان با 314 رای مثبت در مقابل 230 رای منفی به تصویب رسید. لایحه 40 میلیارد یورویی به این ترتیب روز 27 دسامبر به سنا و روز 30 بایستی به تصویب برسد تا امکان اجرای آن از سال آینده برای دولت فراهم شود.  لازم به ذکر است بودجه سالانه ایتالیا بالغ بر 800 میلیارد یورو  می‌باشد که بدون تغییر (تغییرات در لایحه مانور بودجه لحاظ  می‌شود) در ابتدای سال توسط دولت ابلاغ می‌شود.

پیش  بینی بدهی ملی ایتالیا در سال 2021

ایل سوله ص 1، مدیرکل واحد بدهی ملی  وزارت دارایی ایتالیا در گزارشی اعلام نمود، پیش بینی میشود بدهی  ملی کشور در سال 2021 به میزان 367 میلیاردیورو افزایش می یابد که مشتمل  بر اوراق  عرضه قرضه جدید و خرید اوراق قرضه  منقضی شده خواهد بود. در سال 2020 دولت توانست به رکورد جدیدی در عرضه و  فروش اوراق قرضه برسد. طی این سال دولت با فروش 369 میلیارد اوراق قرضه میان و بلند مدت در کنار 182 میلیارد  اوراق قرضه کوتاه مدت توانست بدهی‌های خود را تامین نماید. در سال آینده دولت حداقل 367 میلیارد یورو نیز به فروش اوراق قرضه خواهد داشت که از این مبلغ 222 میلیارد بابت بازخرید اوراق قرضه منقضی شده خواهد بود. بابت 145 میلیاردیورو مابقی بابت هزینه‌های کسر بودجه دولت در  نظر دارد 10 میلیارد یورو از صندوق کمک  به اشتغال اتحادیه اروپا (طرح SURE) و 10 میلیارد نیز از طریق وام بازسازی اتحادیه اروپا تامین  نماید. در عین  حال وزارت دارایی در سال 2021 در  نظر دارد در ابتکاری جدید جهت جمع آوری حداکثری نقدینگی در  کشور دو طرح را بکار بگیرد: ارائه تضمین مستقیم وزارت دارایی بابت بازخرید اوارق قرضه در هر زمان به خریداران (جایگزین تضمین بانک مرکزی در موعد سررسید اوراق قرضه میشود) و فروش اوراق قرضه دلاری به سرمایه گذاران آمریکا.  باتوجه به حجم بالای ذخائر ایتالیایی در بانکها (در حساب های جاری بعنوان ذخائر احتیاطی) انتظار میرود استقبال مردم از این طرح قابل توجه باشد.

اعلام مشخصات 52 طرح ایتالیا برای جذب وام  بازسازی اتحادیه اروپا

ایل سوله ص 11، دولت مشخصات طرح های مورد نظر  خود را جهت تامین نظر  پارلمان و سنا که پس از تصویب نهایی برای اتحادیه اروپا ارسال خواهد نمود، را اعلام نمود. این طرح ها در قالب 6 سرفصل  به میزان 196 میلیارد یورو به شرح ذیل ارائه شده است. لازم به ذکر است مجموع وام  مصوب برای ایتالیا 209 میلیارد یورو می‌باشد:

  • دیجتالی کردن، نوآوری، رقابتی کردن و فرهنگ سازی –7  میلیارد یورو
  • انقلاب سبز، انتقال تکنولوژی سبز و طرح های اکولوژیک –3 میلیارد یورو
  • توسعه ساختار زیربنایی و جابجایی (حمل  ونقل) پایدار 27.8 میلیارد یورو
  • آموزش وتحقیقات علمی 19.1 میلیاردیورو
  • برابری جنسیتی ، همسان سازی اجتماعی و ادغام اجتماعی 17.2 میلیارد یورو
  • بهداشت و درمان 9 میلیارد یورو

زیان  بخش نمایش های زنده بر اثر کرونا

ایل سوله ص 16، رئیس اتحادیه نمایش های زنده ایتالیا اعلام نمود بر اثر شیوع ویروس  و بحران کرونا این بخش شامل انواع نمایش های زنده (تئاتر، موسیقی زنده، نمایش های خیابانی، ...) در  6ماهه اول سال 1.4میلیارد یورو درآمد خود را از دست داد و انتظار می رود با اعمال محدودیت های اخیر دولت در دو هفته آینده مجموع زیان این بخش به 4 میلیارد یورو برسد وی مجموع فعالان این بخش را (ثابت و موقت) بین 300 تا 600 هزار نفر  عنوان کرد که در قالب 2800 مرکز فعالیت  و هنر خود را عرضه می‌کنند. نهایتا وی از دولت درخواست نمود توجه جدی برای مقابله با بحران در این بخش نماید.

 بازگرداندن 14 بند متمم بودجه دولت

ایل سوله ص 1، وزارت دارایی 14 متمم لایحه بودجه که در اکتبر به تصویب رسید را بعلت عدم تامین  منابع مالی آن به مجلس بازگرداند. در لایحه جدید 250 متمم و 1150 تبصره جدید افزوده شده بود که بخشی ازآنها بعلت ابهام در تامین منابع مورد قبول سازمان حسابرسی ایتالیا قرار نگرفته و توسط وزارت دارایی این کشور مجددا به مجلس بازگردانده شد. برخی از این متمم ها عبارتند از: کاهش مالیات بر ارزش افزوده در مناطق دریایی یارانه خرید تلویزیون هوشمند ، بودجه مرکز  آموزش  آتش نشانی، کمک به بازنشستگان متضرر شده بعلت تغییر قانون بازنشستگی. مقرر است امروز این موارددر پارلمان بررسی و درصورت تائید به سنا ارسال شود تا اخر سال جاری تصویب و به دولت ابلاغ شود. این تائید میتواند رای اعتماد اخر مجلس در سال جاری  به دولت باشد.

کاهش تنش در ائتلاف دولت

ایل سوله ص 3، مذاکرات نخست وزیر و رهبر حزب ایتالیای زنده در که تنش ها تاحدی موفق بوده هرچند کامل آنرا برطرف نکرده است. بخشی از اختلافات برطرف شده از جمله تدوین پیش نویس جدیدی در 133 صفحه برای 17 مجموعه و 52 طرح از مجموع 600 طرحی که مقرر است با کمک اتحادیه اروپا اجرا شود وزیر امور اروپا امیدوار است دولت در اخرین جلسه سال جاری این  پیش نویس  را به تصویب  رسانده تا بتواند مراحل اجرایی آن را تا فوریه در اتحادیه اروپا به سرانجام برساند.  نخست وزیر اعلام نمود باتوجه به الزامات اتحادیه اروپا ساختار نظارتی تدوین شده بود. باتوجه به  اشکالات مطروحه توسط  حزب ایتالیای زنده در این خصوص و تاکید بر  تغییر ساختار هرمی آن، موضوع تعیین یک کمیسر ویژه  برای طرح ها در دست بررسی است. در این ساختار در صورت تائید، وزارت دارایی مرکزیتی برای نظارت این  طرح ها جایگزین کمیته اولیه خواهد شد.

هشدار شرکت های تولید کننده و تجاری گندم  و غلات به دولت

ایل سوله ص 10، باتوجه به وجود تبصره ای در لایحه بودجه 2021 دولت در جهت اخذ مالیات ویژه از  گندم و غلات وارداتی بیش از 5 تن توسط  هر شرکت، اتحادیه‌ها و فدراسیونهای مرتبط با گندم، آسیاب و غلات ایتالیا نسبت  به این تصمیم دولت اعتراض کردند. در این تبصره کلیه  وارد  کننده ملزم شده اند در یک درگاه الکترونیکی (سیلوی ایتالیا) درخواست های خود را ثبت و پس از انجام مراحل مربوطه مجاز به واردات شناخته میشوند و متخلفان بین 5 تا 20 هزار یورو جریمه خواهند شد. این تشکل های صنفی دولت را تهدید کرده اند در صورت عدم حذف این الزام، مراتب را از طریق دادگاه و شکایت در بروکسل پیگیری خواهند نمود.

رئیس اتحادیه آسیاب و غلات ایتالیا در همین رابطه اظهار داشت ایتالیا همواره به واردات گندم  و غلات وابسته بوده و اعمال یک ساختار جدید و افزایش بورکراسی موجب افزایش هزینه شرکتهای تابعه این اتحادیه خواهد  شد. ایتالیا در سالهای گذشته عمده گندم مورد نیاز خود را از طریق کانادا و  با 20 تا 30% قیمت بالاتر از نرخ داخلی  وارد کرده است. ایتالیا هم اکنون 200 هزار شرکت در بخش گندم (تولید کننده و آسیاب و  پردازش کننده) و 110 هزار شرکت در بخش غلات دارد.

ایجاد بنیاد صندوق پس انداز و  قرض

ایل سوله ص 13، صندوق  پس انداز و قرض که معمولا از طریق سازمان سرمایه گذاری (اینویتالیا) در طرح ها سرمایه گذاری ومشارکت می نماید، اعلام نمود در 170 سالگرد فعالیت خود بنیادی را بنام بنیاد صندوق پس انداز و قرض ایتالیا FCDP ایجاد کرده که در  4 بخش توسعه اجتماعی، محیط زیست، فرهنگ و اقتصاد فعالیت خواهد نمود. این بنیاد مسئولیت اجرایی طرح هایی  که قبلا از طریق کمک انجام میشد را برعهده خواهد داشت. اموری از قبیل تربیت کادر فنی برای دیجیتالی کردن فعالیت های اداری و تجاری، تریبت نیروی متخصص مورد نیاز بخشهای ذیربط و توانمند سازی کارکنان بخشی از این امورخواهد بود.

اعتراض سراسری به اعمال محدودیت های جدید دولت

ایل سوله ص 15، تشکل های تجاری و صنفی  در  بخشهای مختلف، صاحبان مشغال وحرف، فعالان بخش گردشگری و فروشگاه‌ها همگی به اعلام و اعمال محدودیت های جدید  دولت برای 2 هفته آینده اعتراض نموده اند. این محدودیتها که از فردا آغاز خواهد شد، فشار سنگینی را بر این مشاغل اعمال کرده و مانع از کسب  درآمد آخر سال آنها شده است. بهمین مناسبت مقرر است کلیه  این  مشاغل در اعتراض به دولت تابلو "دیگر بس است" را در وردی  های خود نصب کنند. لازم به ذکر است از ابتدای کووید 19 دولت با 22 لایحه و 36 دستورالعمل اجرایی (جدا از دستورالعمل  های محلی که توسط استانداران و شهرداری‌های اعلام شده  است) محدودیت های زیادی را اعمال کرده و با تعطیلی 160 روزه کشور خسارات غیر قابل  جبرانی را به مشاغل این کشورواردکرده است. تشکل های مذکور متعقدند  دولت نه تنها موجب  کاهش شدید  درآمد اعضایشان شده  بلکه  به اعمال عوارض و جبران بسیار ضعیف (از طریق یارانه‌ها) نتوانسته است از وخامت اوضاع آنها بکاهد.

 فرضیه بروز بحران دولتی و گزینه‌های پیش روی نخست وزیر

روزنامه کوریره دلاسرا (صفحه 14) می نویسد : روز گذشته "جوزپه کونته" نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد : «در ابتدای ماه ژانویه طرح جامعی از برنامه‌های دولت و موضوعات ملموس از جمله طرح استفاده از منابع مالی صندوق ریکاوری اروپا آماده گردیده و با تمامی نیروهای جناح اکثریت پیرامون آن تعامل خواهد شد». "کونته" در صدد است پیش از پایان ماه دسامبر قانون بودجه را با رأی موافق حزب ایتالیای زنده به تصویب پارلمان رسانیده و بعد از ارائه طرح ریکاوری در ابتدای ماه ژانویه و تعامل با "رنتزی" در جهت حل اختلافات جاری در ائتلاف حاکم، در پایان هفته اول ماه ژانویه به این اختلافات پایان دهد. این در حالیست که حتی وزرای کابینه او نیز معتقدند بروز بحران دولتی در اوایل سال 2021 امری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا، در محافل دولتی دو سناریو مطرح است. ابتدا اینکه دو وزیر حزب ایتالیای زنده ("ترزا بلانُوا" وزیر کشاورزی و "النا بونِتّی" وزیر فرصت های برابر و خانواده) استعفای خود را تسلیم نخست وزیر کرده و او را ناچار کنند جهت کسب رأی اعتماد به پارلمان برود. فرضیه دوم که عمده نیروهای دولتی نیز خواستار آن هستند، این است که "کونته" پیش از هرگونه اقدامی از سوی "رنتزی"، خود در پارلمان حضور یافته و با امید به کمک گروهی از نمایندگان مسئولیت پذیر از حزب ایتالیای زنده، اعتماد پارلمان را اخذ کند.

طبق همین گزارش، براساس برخی نظرسنجی‌هایی که در اختیار "کونته" قرار گرفته، لیست احتمالی نامبرده در انتخابات پیش هنگام از آراء بین 15 الی 20 درصد رأی دهندگان برخوردار است و در فرضیه ای دیگر جنبش پنج ستاره به رهبری او ممکن است حتی 30 درصد آراء را نیز به خود اختصاص دهد. لذا در صورت بروز بحران دولتی و برگزاری انتخابات پیش هنگام، "کونته" به احتمال قوی یکی از این دو سلاح را مورد استفاده قرار خواهد داد.             

 تصویب قانون بودجه در مجلس نمایندگان

روزنامه ایل مساجرو (صفحه 11) آورده است : روز گذشته مجلس نمایندگان ایتالیا با 298 رأی موافق در برابر 125 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع قانون بودجه سال 2021 را با مانور اقتصادی اصلاحی به میزان 40 میلیارد یورو تصویب کرد. این لایحه قرار است جهت تصویب نهایی در روز 30 دسامبر مورد بررسی مجلس سنای ایتالیا نیز قرار گیرد. در همین ارتباط، "روبرتو فیکو" رئیس مجلس نمایندگان به نوبه خود از «همکاری تمامی‌گروه‌های پارلمانی در جناحین اکثریت و اپوزیسیون» تشکر و نسبت به «این نوع همکاری در ماه‌های آینده» ابراز امیدواری نمود. 

کاهش  قابل توجه درآمد شرکتهای  کوچک و متوسط

ایل سوله ص 2، بر اساس گزارش دفتر مطالعات اتاق بازرگانی استان ونتو ، شرکتهای کوچک و متوسط  ایتالیا درسال 2020 با کاهش 420 میلیاردیورو درآمد نزدیک به 13.5% از درآمد خود را از دست داده اند. این درحالی است که دولت از طریق برنامه‌های متعدد کمکی، صرفا 29 میلیاردیورو به آنها کمک نموده که صرفا 7% از زیان آنها را تامین کرده است. در 2019 این شرکتها بالغ بر 3100 میلیاردیورو فروش داشته اند. این درحالی است که شرکتهای اینترنتی در این مدت با افزایش فروش و سود روبرو بوده اند. میزان فروش شرکتهای اینترنتی در 6 ماهه اول 2020 بالغ بر 17% رشد داشته است.

کاهش شدید درآمدهای فرودگاهی

ایل سوله ص 2، مدیرکل فرودگاه‌های ایتالیا در مصاحبه با خبرگزاری آنسا اعلام نمود درسال 2020 حجم مسافرت در فرودگاه‌های ایتالیا با کاهش 75% به 53 میلیون نفر(سفر) رسید که صرفا یک چهارم سال قبل می‌باشد. فرودگاه‌های ایتالیا بین 70 تا 80% کاهش تردد را در سال جاری تجربه نمودند که همین امر کاهش شدید درآمدهای فرودگاهی را به همراه داشته است.

نگرانی از هجوم خشکبار امریکایی به بازار ایتالیا

ایل سوله ص 18، سیاستهای پشتیبانی امریکا از بخش کشاورزی خود در قالب دو شیوه کمک مستقیم به کشاورزان و کمک  به بازار صادراتی موجب نگرانی  شدید تولیدکنندگان و فعالان بازار خشکیار کشورهایی اروپایی خصوصا ایتالیا شده است. معاون کمیسیون توسعه کشاورزی و روستایی ایتالیا در این رابطه  اعلام نمود امریکا با این تاکتیک به نوعی دامپینگ انجام داده و از نظر سازمان تجارت جهانی این نوع پشتیبانی چندجانبه دولت از کشاورزی غیر متعارف بوده و بعلت اینکه در قواعد جعبه سبز (گرین باکس) نیست مردود می‌باشد. کشاورزان ایتالیایی بی صبرانه در انتظار آمدن بایدن می‌باشند تا زمینه برای مذاکره باز شود. امریکا 80% از بازار گردوی اروپا را در اختیار خود داشته و تولیدات کالیفرنیا با قیمت نازل 3.40 یورو (کیلو) ، بازار متعارف (5 تا 6 یورویی) ایتالیا را بر هم زده است. این درحالی است که امریکا با اعمال تعرفه 25% بر پنیرهای صادراتی ایتالیا، قیمت تمام شده آنرا برای مصرف کنندگان امریکایی افزایش و عملا بر این بازار تاثیر منفی گذاشته است. بر طبق این گزارش امریکا با اختصاص  16 میلیارد دلار برای پشتیبانی از کشاورزان خشکبار و صدها میلیون دلار پشتیبانی در بازارهای صادراتی عامل تهدیدمستقیم تولیدات این بخش در اروپا می‌باشد. همچنین ترکیه  نیز با همین مکانیزم در بخش فندق تلاش دارد بازار آنرا از ایتالیا در اروپا بگیرد.

ادامه تنش ها در جناح اکثریت بر سر مدیریت منابع مالی صندوق ریکاوری

روزنامه کوریره دلاسرا (صفحه 16) آورده است : در ادامه مشاوره‌های "جوزپه کونته" نخست وزیر ایتالیا با نیروهای جناح اکثریت برای بررسی قوام ائتلاف جهت تداوم کار دولت (که متعاقب مخالفت شدید "ماتئو رنتزی" رهبر حزب ایتالیای زنده با تصمیم نخست وزیر مبنی بر تشکیل یک تیم ویژه و یک اتاق کارگردانی برای مدیریت منابع مالی صندوق ریکاوری اروپا از روز دوشنبه 14 دسامبر آغاز گردیده)، امروز قرار است دیدار تعیین کننده نخست وزیر با هیئت حزب ایتالیای زنده در محل کاخ نخست وزیری برگزار شود. در همین مناسبت "رنتزی" درخواست های خود را به صورت مکتوب به "کونته" ارائه خواهد داد و پیشاپیش نیز اعلام کرده دو وزیر حزبش در صورت لزوم آماده برای خروج از دولت هستند. "کونته" نیز شب گذشته در جریان یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد : «ارائه پیشنهادات با تهدید خروج از کابینه و ایجاد بحران دولتی، اقدامی اشتباه و غیرمسئولانه است. بروز بحران سیاسی در مقطع کنونی هم برای کشور و هم برای رأی دهندگان احزاب دموکراتیک، پنج ستاره و ایتالیای زنده خسارت بار خواهد بود». وی با اعلام آمادگی حداکثر خود برای تعامل پیرامون قضیه، تأکید کرد : «موضوع ترمیم کابینه نیز می‌تواند به همراه نیروهای جناح اکثریت مورد بررسی قرار گیرد».     

توافق مجلس با ارائه یارانه خرید خودرو

ایل سوله ص 6، پارلمان ایتالیا با طرح اعطای یارانه 420 میلیون یورویی به خریداران خودرو سبز درسال 2021 موافق  نمود. در مجموع دولت در سال آینده 750 میلیون یورو یارانه برای خرید خودرو های سبز (برقی و هیبریدی) و همچنین  خودروهای بنزینی و گازوئیلی دارای استاندارد یورو 6 (مشروط به اسقاط یک خودرو حداقل 10 ساله) اختصاص خواهد داد.

افزایش بدهی  ملی ایتالیا و کاهش نرخ اسپرید

ایل  سوله ص 9، بر طبق اخرین گزارش منتشره بانک مرکزی ایتالیا در سال جاری، مجموع بدهی ملی این کشور  به رقم 2586 میلیارد یورو بالغ شده است ولی سرمایه گذاران نگران نرخ بهره بین بانکی (اسپرید) نمی‌باشند و همین امر این نرخ را به پائین ترین حد در طی چند سال گذشته رساند (108.6) از جمله دلایل این خوش بینی سرمایه گذاران ایتالیایی دریافت کمک های  وعده داده شده اتحادیه اروپا برای بازسازی اقتصاد بحران زده ناشی از کووید 19، خوش بینی به پایان  بحران  کووید 19 با عرضه واکسن و تسریع روند بازسازی اقتصادی، افزیش توان مالی دولت بعلت کاهش هزینه‌های  کرونا عنوان شده است. موسسه صندوق سرمایه گذاری بلاک راک نیز در گزارش خود عنوان نمود انتظار می رود بعلت تغییر سریع اقتصادی و خروج از  رکود ایتالیا در بین کشورهای بحران زده کرونا بیشترین  سود را کسب  خواهد کرد.

سخنرانی رئیس بانک مرکزی در خصوص  چشم انداز مالی کشور

ایل  سوله ص 10، رئیس بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تحقیقات علمی‌گرانساسو اظهارداشت بازگشت تولیدناخالص داخلی کشوربه سطح قبل از بحران کرونا تا 2023 عملی نیست. وی  در عین حال اذعان داشت کمک های اتحادیه اروپا به بازسازی اقتصادی  ایتالیا بی سابقه بوده و بخشهای مهمی ازجمله تحقیقات علمی، دیجیتالی شدن خدمات و تبدیل اقتصاد سنتی  به اقتصاد سبز بر اثر این کمک ها متحول  خواهند شد. وی دورنمای تولید ناخالص داخلی را کماکان مبهم و حصول نرخ رشد به سطح قبل از 2019 را در کوتاه مدت ناممکن  خواند و در خصوص تداوم وضعیت رکود اقتصادی درکشور ابزار نگرانی نمود. وی  در این نشست پیشنهاد نمود دولت علاوه بر کمک به رشد شرکت ها و افزایش توان  رقابتی آنها با کاهش بوروکراسی و افزایش سرمایه گذاری در بخشهای فوق روند  توسعه را تقویت نماید.

الزام به شایسته محوری در مدیریت بانک ها

ایل  سوله ص 24، بانک  مرکزی ایتالیا به استناد الزامات نهادهای ذیربط اروپایی اعلام نمود شرایط اصل تناسب پست با تجارب مدیران و میزان تحصیلات از سال آینده کاملا اعمال خواهد شد. بر این اساس  انتصاب مدیران  در پست ریاست بانک  ها و موسسات مالی نیازمند حداقل 5 سال سابقه مدیریتی در بخشهای مالی  ، کنترل و نظارت مالی می‌باشد که البته در  صورت وجود سابقه  تدریس در دانشگاه می‌تواند معادل سازی صورت گیرد. همچنین روسای اجرایی نیز بایستی حداقل 3 سال سابقه مدیریتی را داشته باشند.

گلایه از وضعیت وخیم صنعت گردشگری ایتالیا

ایل سوله ص 11، فدراسیون گردشگری ایتالیا طی نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور این کشور از وضعیت بحرانی موجود دراین بخش گلایه نموده و خواستار توجه بیشتر دولت و ارائه کمک های کلان تر شد. به  کزارش  اسنارت (موسسه تحقیقات گردشکری) در سال 2020 صنعت گردشگری ایتالیا تاکنون 53 میلیاردیورو  کاهش  درآمد داشته که تا اخر سال 7.9 میلیارد  به آن اضافه خواهد شد. با کاهش  60% سیاحت ایتالیایی‌ها و 85% جهانگردان خارجی وضعیت این صنعت واقعا نگران کننده می‌باشد. در این نامه کمک های دولت ایتالیا  با کشورهای آلمان و فرانسه مقایسه شده و اعلام گردید درحالیکه فرانسه 35و آلمان 15 میلیارد یورو به این صنعت درکشور خود کمک کرده اند دولت ایتالیا صرفا 3 میلیارد یورو تخصیص داده ، آن هم مشترک با کمک به بخش فرهنگ می‌باشد که بهیچوجه جوابگوی حداقل  نیاز این صنعت نیست. ای نهاد همچنین از نحوه تقسیم کمک بازسازی اتحادیه اروپا شکایت نموده و آنرا ناعادلانه و  کور توصیف کرده است. مجموع کمک های مد  نظر دولت به این بخش در این قالب در  حد 1.5% می‌باشد درحالیکه سهم این صنعت در تولید ناخالص  داخلی ایتالیا 13.5% میباشد.

بحرانی بودن  وضعیت مشاغل در ایتالیا

ایل سوله ص 11، فدراسیون  مشاغل ایتالیا اعلام نمود در پس کاهش 110 میلیارد یورویی  مصرف درکشور (نسبت به سال 2019) بیش از 150 هزار شغل به صورت مستقیم در معرض حذف می‌باشند که از این تعداد 80 هزار در بخش کسب و کار  و مابقی در بخش گردشگری  می‌باشد. همچنین در بخش  رستوران  ها و خدمات غذایی 450 هزار فرصت شغلی در معرض خطر جدی می‌باشند. در عین حال هیچ پیش بینی امیدوار کننده ای در  مورد افزایش نرخ  مصرف  در کشور دیده  نمی‌شود و  کماکان ترجیح خانواده‌ها پس انداز بعلت ترس از آینده می‌باشد. این فدراسیون  همچنین اعلام  نمود طی 6ماه اخیر بیش از 83 میلیون خرید اینترنتی در کشور انجام شده که به همین نسبت از فعالیت فروشگاه  ها ودرآمد آنها کاسته و  فرصتهای شغلی آنها را تهدید  نموده است.

ارائه طرح نهایی شرکت هواپیمایی جایگزین  آل ایتالیا

ایل سوله ص 1، طرح جامع جایگزینی ایتا با آل ایتالیا فردا در هیات دولت نهایی وروز 21 دسامبر به  مجلس ارائه خواهد شد. این شرکت فعالیت خود را 50 فروند (در مقایسه  با موجود 104 فروندی  آل ایتالیا) آغاز خواهد کرد و سرمایه اولیه 3  میلیارد یورویی برای آن پیش بینی شده است. شرکت ایتا با کاهش 50 درصدی فعالیت های خود(نسبت به آل ایتالیا) مقاصد  دور برد  خود را با 6 هواپیما (در مقایسه  با 26 هواپیمای آل ایتالیا) و مقاصد  بین قاره ای خود را نیز 70% کاهش داده  و تعداد کارکنان را نیز از 11 هزار به 6800 نفر خواهد کاست. (مابقی  کارکنان  به صندوق آماده به خدمت  دولتی منتقل خواهند  شد) مدیرعامل جدید ایتا اعلام نمود شرکت درحال حاضر باتوجه به ضعف و مشکلات اولیه راه اندازی نیازمند  ائتلاف با شرکتهای بزرگ اروپایی ازجمله ایرفرانس، ک ال ام، لوفت هانزا و  دلتا می‌باشد.

سرمایه گذاری بانک  جنرال ایتالیا درموسسه فین تک کوین

ایل سوله ص 1، این بانک سرمایه گذار ایتالیایی باتوجه به استقبال مشتریان در استفاده از بیت کوین (ارز رمزدار دیجیتالی) و رشد سرسام آورآن طی یک سال گذشته نسبت به خرید 9.9% سهام فین تک کوین به ارزش 14 میلیون دلار اقدام  نمود. لازم  به ذکر است قیمت فعلی بیت کوین بالغ بر 23500 دلار می‌باشد که درسال گذشته ارزش آن 4 هزار دلار و نسبت به هفته گذشته 13% و در برابر ارزش آن در ماه قبل 30% افزایش را کسب نموده است. علت استقبال ایتالیایی‌ها از رمز ارز بیت کوین فرض بر کلای سرمایه بودن آن است.  حجم کل بیت کوین درجهان بالغ بر 435 میلیارد یورو  تخمین  زده شده است.

طرح لغو مالیات بر سود سهام  و ارزش افزوده سرمایه گذاران خارجی

ایل سوله ص 5، بر اساس گزارش بانک ایتالیا طی ده ماهه اول سال جاری 3.6 میلیارد یورو مالیات بر درآمد سرمایه گذاری در ایتالیا توسط دولت اخذ  شد که تنها بخش کوچکی از آن مربوط  به سرمایه گذاران خارج از اتحادیه اروپا است.  درا ین راستا دولت در صدد ارائه طرحی به پارلمان برای لغو مالیات بر سود سهام و ارزش افزوده سرمایه  گذاران خارجی جهت ترغیب بیشتر آنها به حضوردر اقتصاد بحران زده این کشور می‌باشد. این بانک  مشکلاتی از قبیل اقتصاد راکد، وجود شرکتهایی با ابعاد بسیار کوچک  و غیر رقابتی، عدم ثبات سیاسی، بوروکراسی اداری را ازجمله دلایل عدم استقبال سرمایه  گذاران خارجی برشمرده است.

دومین مورد سرمایه گذاری آلمان در بندر تریسته

ایل سوله ص 15، شرکت دویس بورگ آلمان با خرید 15% از  سهام شرکت بندر تریسته که 32% سهام آن در اختیار نهاد نظارت بر بندر تریسته بوده و 20% آن متعلق به شرکت نیترپرت (پیمانکار اجرایی بنادر)  می‌باشد، در این  بندر سرمایه گذاری نمود. شرکت بندر  هامبورگ در ماه  سپتامبر اولین مورد سرمایه  گذاری  را در بندر تریسته داشت.

فروش  کمپرسور گاز به مصر

ایل سوله ص 30، شرکت لندی رنسو تولید  کننده کمپرسورهای گاز در ایتالیا موفق به فروش 150 دستگاه کمپرسور گاز طبیعی به شرکتهای تکنولوژی  گاز مصر  وشرکت ملی  گازرسانی خودروها گردید. این  قرارداد از طریق شرکت مادر ایتالیایی Safe & Check انجام پذیرفت.

اخرین وضعیت وام بازسازی اتحادیه اروپا

آنسا: نخست وزیر جوزپه کنته در جریان مجمع سرمایه گذاری رم اظهار داشت چالش کرونا هنوز بر ایتالیا سنگینی می‌کند، این امری است همگانی و ویروس مرزی نمی‌شناسد،  دولت در تلاش است تا ساختار نظارت و اجرای" برنامه بازسازی "را به طور کامل تعریف کند و از یک چارچوب نظارتی موقت استفاده کند. این ساختار به هیچ وجه نافی نظارت نهادهای  نظارتی نیست. پروژه‌های این طرح تنها با ایجاد هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی موفق خواهند بود "، راستی آزمایی طرح ارائه شده دولت توسط نخست وزیر جوزپه کنته امروز آغاز می‌شود. اولین هیات اجرایی با وی دیدار خواهند داشت. جنبش 5ستاره به همراه حزب دمکراتیک از  نزدیک این تحولات را زیرنظر دارند. از سوی دیگر کمیسار اتحادیه اروپا پائولو جنتیلیونی اظهار داشت اولین  قسط  کمک  بازسازی اتحادیه اروپا تا آخر  بهار و  تابستان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.  بنابراین تأمین مالی 10٪  این کمک یعنی حدود 20 میلیارد برای ایتالیا قطعی است. وی در رابطه با امکان تاخیر در پرداخت این کمک اعلام نمود ما برای تأیید نهایی کمی تأخیر داشتیم اما اکنون پیش نویس پروژه‌ها را از کشورهای عضو دریافت کرده ایم و در ژانویه مطمئن هستم که پیش نویس و سپس نسخه نهایی دریافت و بررسی و نهایتا پرداخت انجام خواهد پذیرفت.

گزارش مجمع جهانی اقتصادی در مورد ایتالیا

وضعیت اقتصادی ایتالیا درگزارش مجمع جهانی اقتصاد از نظر استقامت و توانایی بهبود اقتصاد ضعیف ارزیابی شده است. اگرچه اکثر کشورها هنوز برای بازگشت به وضعیف قبل از کرونا آماده نیستند ، اما ایتالیا رتبه 9 را از شاخص11 کسب کرده است. دو جنبه ای که ایتالیا عملکرد نسبتاً بهتری دارد تمایل به رقابت و انگیزه‌های هدایت منابع مالی به سمت سرمایه گذاری بلند مدت و شمول آن است . در  گزارش سال WEF که با ماهیت بحران کنونی ناشی از همه گیری ، برای ترسیم اولویت های بهبود و راه اندازی مجدد و ارائه ارزیابی از چگونگی آمادگی کشورها ، رتبه بندی سنتی در مورد میزان رقابت پذیری کشورها  به حالت تعلیق در آمد. جهت گیری تحول اقتصادی به سمت سیستمهایی که بهره وری ، سرمایه انسانی و محیط را با هم ترکیب می‌کنند، می‌باشد. این گزارش حاکی از آن است که کشورهایی که دارای اقتصاد دیجیتال پیشرفته ، شبکه‌های ایمنی اجتماعی قوی و سیستم های بهداشتی قوی هستند ، همه گیری را به طور مثبت تری مدیریت کرده اند ، حتی اگر از تأثیر کووید 19 در امان مانده باشد. از جمله اصلی ترین نقاط ضعف و نقصان در ایتالیا ، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و نوآوری ، آموزش عنوان شده است. شامل رژیم مالیاتی که باید دقیق تر و جامع تر شود . کلاوس شواب ، رئیس مجمع  با بیان اینکه " WEF مدت طولانی است که سیاست گذاران را تشویق می‌کند تا تمرکز خود را فراتر از رشد کوتاه مدت قرار دهند ، بیان داشت این گزارش اولویت های تولید اقتصادی ، پایدار و فراگیرتر اقتصادی کشورها  هنگام خروج از بحران را روشن می‌کند. تبدیل سیستم های اقتصادی نمی‌تواند راهکار  مناسبی باشد. یازده اولویت شناسایی شده در چهار دسته اصلی قرار گرفتند: محیط زیست ، سرمایه انسانی ، بازارها و نوآوری. از بهترین کشورهای آماده اقتصادی می‌توان به سوئد ، فنلاند ، هلند ، نیوزلند ، سوئیس اشاره کرد در حالی که ایتالیا در میان کشورهای بزرگ صنعتی با نمره 51 تنها در رده‌های میانی قرار دارد.

افزایش استعفای زنان در دوران کرونا

ایل سوله ص 9، بر طبق بررسی‌های بعمل آمده مشخص گردید بانوان شاغل بیشترین زیان را در دوران کرونا متحمل شده اند. تا سه ماهه سوم سالجاری 622هزار نفر دست از کار کشیده اند که آمار زنان 344 هزار نفر بوده است. یکی از دلایل استعفای زنان از کار، نگرانی بابت نگهداری فرزندان و آسیب های کرونایی می  باشد. مطالعات انجام شده حاکی ازآن است با کاهش اشتغال زنان نرخ باروری ورشد جمعیت نیز شیب منفی بیشتری گرفته است. در حالیکه در دهه 1970 با کاهش حضور زنان در محیط  های  کاری افزایش فرزند  آوری در جامعه مشاهده شد، این  روند در دهه اخیر کاملا برعکس  شده است. این مطالعه همچنین  بیان می دارد کشورهای جنوب اروپا بر خلاف کشورهای حوزه بالتیک، اسکاندیناوی و انگلیس با کاهش اشتغال زنان،  نرخ رشد جمعیتشان نیز بیشتر کاهش یافته است. مجموع شاغلین در ایتالیا در 2019 بالغ بر   23485000 نفر بوده است که در حال حاضر به 22863000 نفر کاهش یافته است.

کاهش شرکت های سهامی عامل در ایتالیا

ایل سوله ص 10، تعداد شرکت های سهامی عام در ایتالیا در فاصله زمانی 2005 تا سال جاری (15 سال) از 65000 مورد به 37 هزارمورد کاهش یافته (38% کاهش) درعین  حال شرکتهای با مسئولیت محدود در همین دوره از 1046000 به 1746000 افزایش یافته  که بیانگر رشد 67% می‌باشد. شمار کل شرکت های سرمایه ای در ایتالیا از 2005 به تعداد 2474000 بود که در سال جاری با افزایش 16% به 2869000 شرکت رسیده است.

چتر گسترده سازمان‌های تبه کاری برای شرکتهای ورشکسته

ایل سوله ص 11، بحران کرونا موجب گردید بیش از 20 هزار شرکت کوچک ومتوسط ایتالیایی از جمله رستورانها، بارها، هتلها و مراکز سیاحتی در دام باند ها وسازمانهای تبه کاری گرفتار شوند.  کمبود  نقدینگی و خطر  ورشکستگی فرصت بهینه ای را برای این باندهای خلافکار فراهم کرده است تا با ارائه چترهای حمایتی آنها را به سوی  خود کشیده و از آنها برای پولشوئی استفاده نمایند. تعداد این شرکتهای برآورد می  شود از 7228 به 20450 شرکت در سه ماهه اخیر افزایش یافته باشد.

اجرای آزمایش رمز ارز

ایل سوله ص 8، طرح استفاده رسمی از رمز ارز در ایتالیا در مرحله آزمایشی قراردارد. بانک  مرکزی و  اتحادیه بانک های ایتالیا در همکاری با مرکز تحقیقات نوآوری بانکی (آبی- لاب) برنامه آزمایشی را تد وین کرده که در دو مرحله بررسی آزمایش کفایت زیر ساخت های مورد نیاز و برنامه ریزی استفاده از ظرفیت های رمز ارز اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است پول  دیجیتال متفاوت از رمز ارز بوده و نتیجه این بررسی در ژانویه به مراکز ذیربط تصمیم گیری ارائه خواهد شد.

تقویت همکاری بخش گردشگری روسیه و ایتالیا

ایل سوله ص 14، سرکنسول  روسیه درمیلان درمصاحبه ای اعلام نمود علیرغم پاندمی‌کرونا تردد کارشناسان و متخصصان بین دوکشور  جریان داشته و تبادل  متخصصین انجام می‌شود. طرفین بر بازگشایی مرزها در مرحله بعد برای  سفرهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و توریستی توافق نموده اند. در 2019 حدودا یک  میلیون روس از ایتالیا بازدید  داشته و متقابلا 200 هزار ایتالیایی به روسیه سفر نموده اند. در حال حاضر 500 شرکت ایتالیایی در روسیه  فعال می‌باشند. موضوع راه اندازی روادید الکترونیک بین دوکشور  نیزنهایی شده که اجرای آن قرار بود از اول ژانویه آغاز شود که بنا به توافق به پایان بحران پاندمی موکول گردید.

رهایی دولت از ورطه سقوط با تصویب طرح اصلاحات سازمان مکانیزم ثبات اروپا در پارلمان ایتالیا

پس از چندین روز مشاجره در خصوص  طرح اصلاح مکانیزم ثبات  مالی اروپا در مجلسین این کشور، نهایتا نخست وزیر توانست با کمک رهبر حزب دمکراتیک  و همراهی برخی از اعضای جنبش 5  ستاره از ورطه سقوط دولت رهایی یافته و با فرصت بدست آمده از عدم حضور برخی ازنمایندگان در مجلس سنا علیرغم عدم کسب رای اکثریت(161 نفر) با رای مطلق (156) رای این طرح را تصویب نماید. هرچند آرزوی جناح اپوزیسیون در شکست دولت ناکام ماند اما هنوز این جناح مایل است به مقابله با دولت در جریان قانون بعدی بعنوان آخرین وسیله در سالجاری بپردازد که کماکان انتظار  می  رود ناکام بمانند.

روزنامه کوریره دلاسرا  درصفحه 2 می نویسد : در پی توافق جناح اکثریت بر سر متن قطعنامه این جناح در مورد طرح اصلاحات سازمان مکانیزم ثبات اروپا، روز گذشته مجلس نمایندگان با 297 رأی موافق در برابر 256 رأی مخالف (از جمله 13 رأی مخالف از سوی جنبش پنج ستاره) و 7 رأی ممتنع و متعاقب آن مجلس سنا نیز با 156 رأی موافق در برابر 129 رأی مخالف (2 رأی مخالف از سوی جنبش پنج ستاره) و 4 رأی ممتنع این قطعنامه را تصویب کردند.

طبق همین گزارش، با این وجود تنش ها در جناح اکثریت بر سر منابع مالی اروپایی همچنان به قوت خود باقی است، چراکه روز گذشته "ماتئو رنتزی" رهبر حزب ایتالیای زنده در جریان نطق پیش از دستور در صحن مجلس سنا - در میان ابزار احساسات و کف زدن‌های جناح اپوزیسیون - تصمیم "جوزپه کونته" نخست وزیر ایتالیا مبنی بر تشکیل یک تیم ویژه (مرکب از شش مدیر ارشد و 300 کارشناس اقتصادی تحت راهبری اتاق کارگردانی متشکل از کاخ نخست وزیری، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت توسعه اقتصادی) با وظیفه انتخاب پروژه‌های لازم برای ارائه به اتحادیه اروپا جهت اخذ 209 میلیارد یورو منابع مالی صندوق ریکاوری را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفت : «تیم ویژه هرگز نمی‌تواند جایگزین پارلمان شود. انتقاد ما نه فقط از روش اعمالی است بلکه متوجه محتوای پروژه‌ها نیز می‌باشد. چطور می‌توان تنها 9 میلیارد یورو به امر تقویت نظام بهداشت و درمان کشور اختصاص داد؟». وی تصریح کرد : «آقای نخست وزیر اگر نیاز به صندلی دارید، صندلی‌های سه وزیر و یک معاون نخست وزیر حزب ایتالیای زنده در کابینه دولت در اختیار شما خواهد بود». این در حالی بود "کونته" پیش از آن اظهار کرده بود : «دولت برای ادامه تلاش های خود در اتحادیه اروپا نیاز به حداکثر انسجام میان نیروهای جناح اکثریت دارد».  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما