معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۳

مشارکت مالی آمریکاو ژاپن در صندوق سرمایه گذاری اندونزی

درجریان سفر اخیرهیئت اقتصادی و تجاری اندونزی به آمریکا بریاست آقای لهوت پانجایتان وزیر هماهنگی اموردریایی وسرمایه گذاری اندونزی قرارداد مشارکت 2 میلیارد دلاری شرکت مالی توسعه بین المللی آمریکا (USIDFC) درصندوق سرمایه گذاری اندونزی که ازآن بعنوان"سازمان سرمایه گذاری اندونزی" نیز یاد می‌شود، به امضاء طرفین رسید .

در بیانیه ای که از سوی وزارت هماهنگی امور دریایی و سـرمایه گذاری منتشر شد ، آمده است که دولت اندونزی بعنوان بخشی از اصـلاحات اقتصـادی خود همچنـان به توسعه گزینـه‌هایی برای تامین مالی و سرمایه گذاری خصوصی در طرح های راهبردی ملی و سایر اولویت ها را ادامه می دهد . این مشارکت باعث تقویت روابط اقتصادی بین ایالات متحده آمریکا و اندونزی خواهد شد .

همچنین بانک همکاری بین المللی ژاپن[1] ( JBIC) نیز اعلام نمود که 4 میلیارد دلار در صندوق ثروت ملی اندونزی سرمایه گذاری می نماید . این توافق درجریان سفردو هفته قبل آقای لهوت وزیر هماهنگ کننده امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی به توکیو انجام شد و طی بیانیه ای که از سوی وزارتخانه مذکور صادر شد اعلام گردید که بانک ژاپنی دو برابر مبلغ تعهد شده از سوی شرکت مالی توسعه بین المللی آمریکا از تاسیس صندوق حمایت می نماید .

دولت اندونزی هدف از ایجاد صندوق مذکور را ایجاد تحرک در اقتصاد کشور و بهبود وضعیت آن در ایام همه گیری ویروس کووید – 19 اعلام نموده است و پیش بینی می‌کند که سرمایه گذاری USIDFC موجب جذب شرکت های آمریکایی در اندونزی خواهد شد . همچنین قرار است امارات متحده عربی،مجمع  سافت بانک ژاپن وسنگاپور نیز دراین صندق سهامدارباشند.طبق اعلام مقامات دولتی قراراست صندوق از ژانویه 2021رسما فعالیت خود را شروع نماید وقصد دولت این است تا در وضعیت همه گیری ویروس کووید -19 بتواند سرمایه گذاری‌های بیشتری ار منابع مالی خارجی در راستای حمایت از اقتصاد رکودی خود جذب نماید.

خانم مولیانی وزیر دارایی اندونزی اخیرا در خصوص راه اندازی صندوق سرمایه گذاری اظهار داشت که تلاش خواهد شد تا در بخش صنعت ( بعنوان نیروی محرکه اقتصاد کشور ) 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری از طریق جذب ودسترسی به منابع مالی خارجی صورت گیرد .وی اضافه کردکه سرمایه اولیه صندوق 75 تریلیون روپیه (1 . 5 میلیارددلار) خواهد بود و در مجموع این صندوق با جذب 225 تریلیون روپیه ( تقریبا 15 میلیارد دلار)  سرمایه‌های داخلی و خارجی فعالیت خود را آغاز خواهد نمود.

در حالیکه دولت اندونزی نسبت به تاسیس صندوق سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی از طریق سهامداران شدن سایر کشورها در آن خوش بین است ولی کارشناسان معتقدند که این صندوق ممکن است بتواند اعتماد سرمایه گذاران خارجی را به اندونزی جلب نماید  که تاکنون با وجود هزاران مقررات و قوانین دست و پاگیر مواجه بوده است ، ولی باید برای جلوگیری از هرگونه سوء مدیریت در اداره صندوق تدابیر لازم اندیشیده شود . 

درجریان سفر هیئت اندونزیایی به آمریکا ، مذاکراتی نیز بین شرکت آمریکایی P.FIZER ( تولید کننده واکسن کرونا ) و هلدینگ دارویی اندونزی ( PT BIO FARMA) برای تولید مشترک واکسن کرونا صورت گرفت . در این مذاکرات طرف آمریکایی علاقه مندی خود را برای کمک به اندونزی جهت تولید واکسن مذکور اعلام نمود . مقام اندونزیایی(آقای لهوت) همچنین دراین خصوص با معاون رئیس جمهورآمریکا (مایک پنس) دیدار و در مورد تولید واکسن با کمک آمریکا دراندونزی مذاکره نمود. لازم بذکر است که اندونزی در حال حاضر با 8 شرکت خارجی مورد تائید سازمان جهانی بهداشت که در حال تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند  وارد مذاکره شده است تا گزینه مناسب را برای تصمیم گیری درموردخرید مناسب ترین واکسن ، انتخاب نماید. همزمان این کشور با مشارکت در سازمان‌هایی همچون ائتلاف برای نوآوری آمادگی برای اپیدمی و اتحاد جهانی واکسن و ایمن سازی از رویکرد چند جانبه برای یافتن بهترین واکسن ضد کرونا استفاده می‌کند.

 همچنین درسفر هیئت اندونزیایی به آمریکا قرارداد اختصاص وام750 میلیون دلاری بین وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی و رئیس بانک صادرات و واردات آمریکا ( EXEM BANK ) بامضاء رسید . قرار است از این وام در طرح های زیرساختی در بخش های بهداشت و درمان ، انرژی و ارتباطات استفاده شود.

[1] -Japan Bank for International Cooperation (JBIC).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما