معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۰۲

نگاهی به روابط اقتصادی امارات با انگلیس

ارزش داد و ستد غیرنفتی میان امارات و انگلیس در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی (2020) با 25% رشد نسبت به زمان مشابه سال پیش (2019) به بیش از 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش صادرات مجدد از امارات به انگلیس در همین مدت، یک میلیارد دلار و ارزش واردات امارات از انگلیس چهار میلیارد دلار بوده است. امارات نهمین شریک تجاری انگلیس است و ارزش داد و ستد بین دو کشور تا پایان سال 2019 معادل 18 میلیارد و 400 میلیون پوند استرلینگ بوده است. ارزش داد و ستد غیرنفتی میان امارات و انگلیس در سال 2019 معادل 10 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس داده‌ها و شاخص های همکاری تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور امارات و انگلیس در سال 2019، انگلستان سومین شریک تجاری اروپایی امارات در بخش کالاهای غیرنفتی و یازدهمین شریک جهانی امارات از نظر میزان ارزش داد و ستد خارجی بوده است.

انگلستان همچنین 2.4% از کل داد و ستد خارجی غیرنفتی امارات با جهان را به خود اختصاص داده است. انگلیس ششمین صادر کننده بزرگ به کشور امارات در جهان است و 2.8% از کل واردات امارات از جهان به واردات از انگلیس اختصاص دارد. از سوی دیگر، انگلیس جایگاه 25 جهانی را میان کشورهای واردکننده از امارات به میزان 1% از کل صادرات غیرنفتی این کشور را به خود اختصاص داده است. از نظر ارزش صادرات دوباره نیز رتبه 15 جهانی را دارد و 1.5% از کل صادرات دوباره از امارات به جهان از آنِ انگلیس است.

در مقابل، امارات اولین شریک تجاری انگلیس در میان کشورهای عربی در سال 2019 بوده و حدود 32% از کل داد و ستد خارجی کالاهای انگلیسی با کشورهای عربی و همچنین 41% از صادرات کالاهای انگلیسی به کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است. همچنین بازار امارات، بزرگترین بازار آینده در میان کشورهای عربی، برای صادرات کالاهای انگلیسی است و در جایگاه دوازدهم جهانی جای دارد. امارات 27% از کل واردات غیرنفتی انگلیس از کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به آمار صادره از اداره آمار انگلیس، ارزش داد و ستد دو کشور امارات و انگلیس در زمینه خدمات در نیمه نخست سال جاری (2020) نزدیک به 5 میلیارد دلار بوده است که 2 میلیارد و 100 میلیون دلار آن سهم صادرات خدمات امارات به انگلیس می‌باشد. بنابراین امارات اولین کشور عربی در صادرات و واردات خدمات با انگلیس بوده است.

از نظر سرمایه گذاری، انگلیس با 20 میلیارد و 500 میلیون دلار، جایگاه نخست بزرگترین سرمایه گذار خارجی در بازار امارات را دارد و 16% از کل سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی که تا پایان 2018 وارد این کشور شده را به خود اختصاص داده است. طی شش سال گذشته، انگلیس به تنهایی 20% از کل ورودی سرمایه گذاری به امارات را انجام داده است.

در مقابل، ارزش سرمایه گذاری مستقیم امارات در انگلیس تا پایان سال 2018 بیش از 7 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است. امارات با در اختیار داشتن 80% از کل سرمایه گذاری عربی در انگلیس تا پایان سال 2018، در فهرست 27 کشور مهم سرمایه گذار در انگلیس جای دارد.

در زمینه صنعت گردشگری، امارات در سال 2019 پذیرای یک میلیون و 400 هزار گردشگر انگلیسی بوده  و البته بیماری کرونا در سال 2020 باعث رکود این صنعت در سراسر جهان و همچنین امارات شده است.

سراسر هفت امارت نشین امارات عربی متحده بویژه امارت دبی و ابوظبی، محل اجرای ابتکارات و ایده‌های کارشناسان و مهندسین غربی بویژه انگلیسی است و بخشی از درآمد بدست آمده از نفت و تجارت امارات، از این طریق به اروپا منتقل می‌شود.

 

مبنع:

خبرگزاری رسمی امارات (وام)

روزنامه‌های الاتحاد، البیان و الخلیج

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما