معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۱۰

اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند (نیمه اول آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور فنلاند در نیمه اول آذر ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد؛
  • آقای Tuomas Pöysti رئیس دادگستری فنلاند می‌گوید وزارتخانه‌های کلیدی این کشور برای مقابله با کووید 19 جهت تامین تجهیزات حفاظت شخصی مورد نیاز برای نمونه، از آمادگی لازم برخوردار نبوده‌اند وگزارش‌های رسیده به وی نشان می‌دهد که همکاری بین وزارتخانه‌ها در آغاز این بحران بی‌نتیجه بوده و توزیع مسئولیت‌ها در وزارت امور اجتماعی و بهداشت به اندازه کافی روشن نبوده و آمادگی برای رفع یک بیماری همه‌گیر وجود نداشته است. در این رابطه، وی شکایات متعددی در بهار سال گذشته در مورد خرید تجهیزات محافظت شخصی مانند ماسک صورت توسط وزارتخانه‌ها و آژانس تأمین اضطراری ملی دریافت کرد.

  • طی 2 هفته گذشته موارد ابتلا به ویروس کرونا در فنلاند 155 درصد افزایش یافته است. تعداد کل مبتلایان به این ویروس تا این یکشنبه، 27631 مورد بوده است.

  • موسسه بیمه اجتماعی فنلاند (Kela) می‌گوید تقریباً 13 درصد از مزایای پرداخت شده از سوی این موسسه در سال 2018 برای امرار معاش، مربوط به جمعیت مهاجرین بوده است. بر اساس این موسسه، از 10.7 میلیارد یورویی که در سال 2018 پرداخت شده، 1.36 میلیارد یورو به مهاجران و 9.32 میلیارد یورو به فنلاندی‌های بومی‌پرداخت شده است. در این میان، مهاجران عراق، سومالیایی و ایرانی، بیشترین میزان مزایای بیکاری و حمایتی را نسبت به سایر مهاجران دریافت کرده‌اند. در حالی که فردی که در فنلاند متولد می‌شود به طور متوسط حدود 900 یورو در سال از این مزایا بهره مند می‌شود، این موسسه به ازای هر مهاجر سالانه حدود 3300 یورو پرداخت می‌کند.  

  • در فنلاند که خانه سازنده تجهیزات شبکه ۵G نوکیاست، قرار است در پارلمان این کشور یک قانون مخابراتی تصویب شود که ممکن است برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات ساخت شرکتهای هواوی و ZTE چین بکار گرفته شود. پارلمان فنلاند قرار است این لایحه که برای حمایت از شبکه‌های مخابراتی در برابر تهدیدات سایبری و جاسوسی طراحی شده است را تصویب کند. در این لایحه به نام شرکت یا کشور خاصی اشاره نشده است، اما بکارگیری تجهیزات در قسمت‌های حساس شبکه را در صورتی که ظن استفاده از چنین تجهیزاتی علیه امنیت ملی یا دفاعی وجود دارد، ممنوع می‌کند. یوهانس کاسکینن، یک نماینده حزب سوسیال دموکراتیک به بلومبرگ در پاسخ به این که آیا این قانون شرکتهای چینی را هدف گرفته است، گفت: ما انگشت اتهام را به سمت هیچ گروهی نشانه نمی‌گیریم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که اقدامی انجام نمی‌دهیم که باعث شود درها به روی نوکیا بسته شود. در کشور همسایه، سوئد که مقر شرکت اریکسون است، قانون مشابهی تصویب شده که باعث اختلاف با چین شده است. این وضعیت برای نوکیا پیچیده است. از یک سو از شبکه‌هایی که حضور رقبای چینی در آنها ممنوع شده است، سود می‌برد، اما این شرکت فنلاندی در معرض خطر طرد شدن در چین قرار گرفته که بازار عظیمی‌برای تجهیزات ۵G است. پکا لاندمارک، مدیرعامل نوکیا در اکتبر گفته بود محاسبات نوکیا نشان می‌دهد این شرکت از زمانی که کشورهای متعدد استفاده از تجهیزات چینی را در شبکه‌هایشان ممنوع کرده‌اند، حدود ۴۳ درصد از ارزش قراردادهای منعقد شده را برنده شده است. وی همچنین به اهمیت بازار چین اذعان کرده و گفته بود نوکیا آماده است از بخشی از سودآوری کوتاه مدت خود برای کسب سهم بازار در ۵G  چشم‌پوشی کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، تیمی از مقامات دولتی و نمایندگان شرکتهای مخابراتی بزرگ دعوت شده‌اند به ارزیابی امنیت شبکه‌ها از نقطه نظر امنیت ملی بپردازند. مسئولیت تعیین مشخصات فنی برای مشخص کردن دارایی‌های کلیدی در یک شبکه مخابراتی با آژانس حمل و نقل و ارتباطات فنلاند است.

 

  • در حالی که در نقشه فوق صادرات اصلی هر‌ کشور ذکر شده است، صادرات اصلی فنلاند محصولات نفتی است. البته فنلاند تولید‌کننده نفت نیست، لیکن محصولات نفتی را وارد نموده بعد از فرآوری صادر می‌نماید.

  • با توجه به شرایط کرونا، یکصد و سومین جشن استقلال فنلاند در روز یکشنبه 6 دسامبر، به شکل محدود و از راه دور و بدون حضور مهمان‌ها برگزار شد. این جشن هر سال پر بیننده‌ترین برنامه تلویزیونی در فنلاند است که در آن اشخاصی که هر سال بنا به دستاوردهایشان و نقششان در جامعه به کاخ رییس جمهور دعوت می‌شوند، به نوبت با رییس جمهور دست می‌دهند و چند ساعت طول می‌کشد.

  • پس از گذشت تقریباً 10 سال، فنلاند سفارت خود را در مانیل بازگشایی کرد. آقای Juha Markus Pyykkö سفیر فنلاند، جزو هفت سفیر جدیدی بود که روز چهارشنبه 2 دسامبر بصورت آنلاین، استوارنامه خود را تسلیم رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین نمود. فنلاند در سال 2012 سطح سفارت خود در مانیل را صرفا به ارائه خدمات کنسولی کاهش داد. به گفته سفیر فنلاند دلایل اصلی بازگشایی سفارت، تسهیل تعاملات بیشتر تجاری بین فیلیپین و فنلاند، تقویت خدمات مهاجرتی فنلاند در مانیل و ایجاد پایگاهی جهت تجزیه و تحلیل سیاست امنیتی در آسیا که به یک منطقه مهم در ژئوپلیتیک تبدیل شده، بوده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما