معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۴

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته اول آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

نشست ژنو؛ کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان کاهش می‌یابد

در آستانه برگزاری نشست ژنو، برخی از شرکت‌کنندگان این نشست گفته‌اند که احتمال دارد کمک جامعه جهانی به افغانستان کاهش یابد. در این نشست، امکان ادامه کمک‌های خارجی به افغانستان بررسی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، پنج شرکت‌کننده این کنفرانس به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اگرچه اقتصاد شکننده افغانستان اتکای سنگینی به کمک‌های خارجی دارد؛ اما کابل شاهد کاهش کمک‌ها خواهد بود. یک دیپلمات ارشد غربی و شرکت‌کننده کنفرانس ژنو گفته است: «این میزان ممکن است ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. این بهترین چیزی است که کشورها در میان چالش داخلی مدیریت یک همه‌گیری می‌توانند پیشنهاد دهند.» کنفرانس ژنو با حضور هیئت‌هایی از ۶۱ کشور و ۳۵ نهاد بین‌المللی و نمایندگان جامعه مدنی، بخش خصوصی و رسانه‌ها 23 و 24 نوامبر به رهبری دولت افغانستان، کشور فنلاند و سازمان ملل متحد در سوئیس برگزار شد. میزان کمک های تعهد شده کشورها به شرح ذیل است:

 انگلیس 155 میلیون پوند، کانادا 270 میلیون دلار، هلند 200 میلیون یورو ، دانمارک 64 میلیون دلار ، نروژ 17 میلیون دلار ، استرالیا 200 میلیون دلار ، اندونزی 5 میلیون دلار ، لوکزامبورگ 2،4 میلیون یورو، اسلواکی 3میلیون یورو، سوئیس 104 میلیون دلار ، فرانسه سالانه 88 میلیون دلار، استونی 1 میلیون دلار ، بانک توسعه آسیا 900 میلیون دلار ، آمریکا 300 میلیون دلار ، آلمان 430 میلیون دلار ، ایتالیا 35 میلیون یورو و ژاپن نیز اعلام کرد که برای چهار سال آینده، سالانه 180 میلیون دلار برای افغانستان در سال 2021 کمک خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که مشروط به تعهد به دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر و برابری جنسیتی طی 4 سال آینده 1.2 میلیارد یورو را به افغانستان کمک می‌کند. هند نیز سد شاه‌توت را در غرب شهر کابل خواهد ساخت و پاکستان نیز تعهد کرده که در چهار سال آینده یک میلیارد دلار به افغانستان کمک کند. وزیر خارجه سوئد به کمک‌های 10 ساله حدود 1 میلیارد دلاری به افغانستان اعلام تعهد کرد.

وزارت زراعت: هرات امسال 15 هزار تن کشمش تولید خواهد کرد

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گوید که میزان تولید کشمش در ولایت هرات در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش‌یافته و به ۱۵۰۰۰ تن خواهد رسید. اکبر رستمی، وزارت زراعت افغانستان در حالی از افزاش میزان تولید کشمش در ولایت هرات خبر داده که بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر نرخ یک کیلو کشمش در بازارهای هرات ۱۵۰ افغانی است.

پاکستان

تاکید سفیر جمهوری اسلامی ایران بر تقویت روابط دوجانبه 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در گفتگو با شبکه خبری "اکسپرس نیوز" گفت: روابط با پاکستان برای ایران بسیار مهم بوده و تهران خواهان توسعه مناسبات و تعاملات دوجانبه با اسلام آباد است. آقای سید محمد علی حسینی" افزود: ایران و پاکستان همواره روابط برادرانه و دوستانه‌ای را داشته اند با این حال تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور در راستای رفاه و پیشرفت منطقه‌ای ضروری است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تجارت میان ایران و پاکستان در حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، گفت: این میزان باید طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و عملیاتی کردن مصوبات مشترک اقتصادی به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. حسینی همچنین احیای طرح خط لوله صلح بین ایران و پاکستان را موثرترین راه توسعه روابط تجاری دو کشور توصیف کرد و افزود: در حال حاضر ایران بیش از ۱۰۰ مگاوات برق به پاکستان صادر می‌کند.

گلوبال ویلیج: ایران، چین و پاکستان همپیمانانی استراتژیک هستند

به گزارش ایرنا، تارنمای «گلوبال ویلیج اسپیس» در تحلیلی در مورد روابط آینده ایران با کشورهای منطقه و قدرت های جهانی نوشت: سیاست های یک جانبه گرایانه آمریکا در آسیا باعث شده است تا ایران، چین و پاکستان به متحدانی همسو و هم پیمانانی جدی تبدیل شوند. در این گزارش آمده است: نفوذ استراتژیک در خاورمیانه در کنار برخورداری از منابع طبیعی فراوان و روابط تاریخی و فرهنگی قدیمی‌ با کشورهای آسیای میانه، ایران را به یک قدرت منطقه ای بزرگ تبدیل کرده است. در ادامه این گزارش از پاکستان هم به عنوان تنها کشور اسلامی دارای قدرت اتمی یاد شده و آمده است: مسائل استراتژیک در کنار روابط امنیتی پاکستان، چین و ایران با یکدیگر باعث شده است این سه کشور بتوانند بسیاری از مسایل را با همکاری یکدیگر حل و فصل کنند. 

کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایالت بلوچستان

به گزارش روزنامه اکسپرس، شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان از کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ناحیه موسی خیل ایالت بلوچستان خبر داد. به گفته این شرکت موضوع کشف ذخایر جدید به بازار بورس پاکستان نیز اعلام شده است.

هند

پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان با کارکردهای اقتصادی – امنیتی برای هند

مصطفی مطهری: روابط تهران با دهلی‌نو در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است؛ بطوریکه نوسانات موجود در روابط میان طرفین، بیش از هر چیزی متأثر از تیرگی روابط میان ایران و آمریکا بوده است. با اعمال فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران در ابعاد مختلف تحریمی، دهلی‌نو تحت تأثیر شرایط موجود، از ادامه هرگونه روابط اقتصادی – عمرانی و تجاری با تهران سرباز زد. این رویکرد واپس گرایانه دهلی‌نو در روابط خود با تهران موجب شد تا در انجام تعهدات خود به بهانه تحریم سرباز بزند. نمونه این عملکرد غیرمسئولانه دهلی‌نو را می‌توان در ارتباط با رهاسازی پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان که ساخت آن بر اساس توافقی به امضای طرفین رسیده بود، مشاهده کرد. تهران باید در وهله اول از هرگونه مشارکت و ادامه همکاری با هند در این پروژه ممانعت به عمل اول آورد؛ و در وهله دوم تهران با توجه به اسناد و شواهد موجود باید تمام جوانب کار و خسارات وارده را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و احتمالاً امنیتی را در نظر بگیرد که در این سال‌ها از جانب هند بر ایران تحمیل‌شده است. ازاین‌رو علاوه بر موارد ذکرشده، تهران نباید اجازه ورود هند به ایران برای مشارکت در پروژه مذکور را بدهد تا از مزایای پروژه مذکور بهره‌مند گردد. 

صادرات کیوی مازندران به هند

 یوسفی منش، ناظر گمرکات مازندران گفت: محصول کیوی استان امسال به کشورها و بازارهایی نظیر هند رسیده است. علی یوسفی منش در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رشد صادرات کیوی از استان به کشورهای آسیایی گفت: طی ماه قبل دو هزار و ۱۰۰ تن کیوی به کشورهای مختلف آسیایی صادرات شده است. وی ارزش این میزان صادرات را بیش از ۸۴ هزار دلار اعلام کرد و گفت: کشورهای هند، بحرین، عراق و روسیه ازجمله مقاصد صادرات کیوی استان بوده است. یوسفی منش یادآور شد: طی هشت ماه اول امسال بیش از سه هزار و ۲۲۰ تن کیوی به ارزش بیش از سه میلیون دلار به کشورهای مختلف صادرشده است. 

بانک بارکلیز: اقتصاد هند زودتر ازآنچه انتظار می‌رفت بازخواهد گشت

به نقل از شین‌هوا، بانک بارکلیز پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی هند را افزایش داد و اعلام کرد اقتصاد این کشور سریع‌تر ازآنچه انتظار می‌رفت از بحران کرونا ریکاوری خواهد شد. این بانک در پیش‌بینی جدید خود رشد اقتصادی هند در ۲۰۲۲ را به ۸.۵ درصد افزایش داد. این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی این بانک رشد اقتصادی ۷ درصدی برای این سال تخمین زده‌شده بود. این اصلاحیه مثبت در حالی انجام می‌شود که منحنی ابتلا به ویروس کرونا در دومین کشور پرجمعیت جهان در حال بازگشت است. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هند از ۹ میلیون نفر فراتر رفته است اما تعداد مبتلایان جدید روزانه پس از به اوج رسیدن در اواسط سپتامبر، روندی نزولی داشته است. بارکلیز در یادداشتی که به روئیت اکانومیک تایمز رسیده است نوشته است: چشم‌انداز یک واکسن مؤثر در آینده نزدیک و درصد بالای آنتی‌بادی در بین هندی‌های نجات‌یافته از ویروس کرونا باعث شده است ریکاوری اقتصادی سریع‌تری در انتظار هند باشد. 

تسهیل مقررات توسط دولت هند جهت پیروزی شرکت‌های داخلی در مناقصات نفت و گاز

سایت فاینانشال اکسپرس: بخش نفت و گاز هند در حال اجرای طرح‌هایی به ارزش حدود 5.88 تریلیون روپیه می‌باشد و دولت این کشور مقررات خود را برای مناقصه حوزه‌های نفت و گاز به‌منظور افزایش هر چه بیشتر تولیدات داخلی اصلاح‌کرده است. مقررات جدید اجازه می‌دهد که شرکت‌هایی که از محصولات داخلی استفاده می‌کنند، در کسب پیمان حتی از اگر نرخ پیشنهادی آن‌ها 20 درصد بیشتر از پائین ترین نرخ پیشنهادی است، موفق شوند. این رقم قبلاً 10 درصد بود.

افزایش ظرفیت پالایش نفت در هند طی ۵ سال

به نقل از رویترز، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت این کشور قصد دارد ظرفیت پالایش نفت خود را طی 5 سال آینده دو برابر کند. این زمان‌بندی بسیار زودتر از آن چیزی است که قبلاً اعلام‌شده بود و در شرایطی اعلام می‌شود که اقتصاد ضربه سختی از همه‌گیری ویروس کرونا خورده است. وزیر انرژی هند در ماه ژوئن اعلام کرده بود ظرفیت پالایش نفت این کشور طی ده سال آینده 450 تا 500 میلیون تن نسبت به سطح 250 میلیون تن فعلی افزایش می‌یابد. ولی مودی در یک گردهمایی در دانشگاه نفت هند گفت: «کارهای لازم در حال انجام است تا ظرفیت پالایش کشور طی پنج سال آینده حدود دو برابر شود. مودی گفت: هند پس از بحران کرونا می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را چند برابر کند. تقاضای نفت هند اولین رشد سالانه خود را از ماه فوریه تجربه کرد. موکش انبانی، میلیاردر هندی هم به‌صورت مجازی در این گردهمایی شرکت داشت. شرکت ریلاینس اینداستریز او بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت جهان را در ایالت گجرات هند در اختیار دارد. 

واردات نفت خام هند در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئیه گذشته رسید

به نقل از خبرگزاری رویترز، واردات نفت خام هند در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئیه گذشته رسید. داده‌های دولت هند حاکی از این است که واردات نفت خام این کشور در ماه اکتبر بیشترین کاهش را در مقیاس سالانه و از ماه ژوئیه گذشته ثبت کرده است. در این بیانیه آمده است روند نزولی واردات نفت خام هند به علت پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در ماه اکتبر و برای هفتمین ماه متوالی ادامه یافته است. گروه ویژه برنامه‌ریزی و تجزیه‌وتحلیل نفتی وابسته به وزارت نفت و گاز طبیعی هند روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد واردات نفت خام هند به‌عنوان سومین کشور بزرگ واردکننده نفت، در سال 2020 و در مقایسه با سال قبل بیست‌ویک ممیز شش‌دهم درصد کاهش داشت و به سالانه پانزده میلیون و 140 هزار تن یا سه میلیون و 580 هزار بشکه در روز رسید. در این بیانیه آمده است واردات فرآورده‌های نفتی هند هم با پنجاه‌وسه درصد کاهش در ماه اکتبر به یک‌میلیون و شش‌صد و پنجاه‌هزار تن رسید. 

سریلانکا

اعطاء وام ِبانک توسعه آسیا به سریلانکا

بانک توسعه آسیا ارائه تسهیلات بانکی به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار، در راستای حمایت مالی فوری  از شرکت‌های کوچک و متوسط سریلانکایی فعال در حوزه چای  و بنگاه‌های اقتصادی که فعالیت های آنها توسط زنان هدایت شده و تحت تأثیر سوء کرونا قرار گرفته‌اند، به تصویب رسانید.

حذف سریلانکا از فهرست کشورهای ممنوع الورود به انگلستان

به گزارش آدادرانا، انگلستان، مورخ 1399.8.29 کشورهای اسرائیل، سریلانکا، اروگوئه، نامیبیا، رواندا، بونیر، سینت اوستاتیوس و سبا، جزایر ماریانای شمالی و جزایر ویرجین را در فهرست کشورهای ایمن از بیماری قرار داد و از تاریخ 1399.9.1 خود-قرنطینه ای به محض ورود برای این کشورها لازم نیست. گفتنی است هیچ کشوری از لیست موجود خارج نشده است. تمام افراد من­جمله مسافران ورودی از هر نقطه از دنیا، تا 2 دسامبر ملزم هستند دومین قوانین منع آمد و شد ملی موسوم به "در خانه بمان" را رعایت نمایند.

تصویب لایحه بودجه 2021 سریلانکا

به گزارش دیلی میرور، پارلمان سریلانکا پس از دومین قرائت بودجه سال2021 این کشور، با 99 رأی مثبت در برابر 54 رأی منفی لایحه پیشنهادی بودجه دولت را در مورخ 1399.9.1 به تصویب رسانید. تعداد حاضرین جلسه 155 نماینده بودند.

کاهش تورم در ماه اکتبر در سریلانکا

به گزارش کلمبوپیج، به استناد "شاخص ملی قیمت مصرف کننده" ماه اکتبر 2020 تورم در سریلانکا به 5.5% کاهش پیدا کرده است. این میزان به صورت نقطه به نقطه در ماه سپتامبر رقم 6.4% را نشان می دهد. شاخص مواد غذایی و غیر غذایی به ترتیب 0.14% و 0.02% رشد را نشان می دهد. افزایش قیمت های نهاده‌های غذایی و غیر غذایی به ترتیب 4.63% و 0.83% در افزایش نرخ تورم در ماه اکتبر سهم داشته اند. تورم نقطه به نقطۀ سالانۀ گروه غذایی از 12.7% به 10.6% در بازهِ زمانی سپتامبر تا اکتبر کاهش پیدا کرده است. اما گروه غیر غذایی در بازه زمانی مذکور از 1.4% به 1.5% افزایش پیدا کرده است. میانگین تورم ماه اکتبر 2020 نسبت به سپتامبر در عدد 6.2% ثابت مانده است. 

موسسه رتبه دهی فیچ جایگاه اقتصادی سریلانکا را بازهم تنزل داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه رتبه دهی Fitch، رتبه دیون دولت سریلانکا را از B- به CCC در روز جمعه (1399.9.7) تنزل و هشدار داد این کشور در خطرِ، ناتوانایی بازپرداخت دیون خود به سبب بروز بیماری فراگیر کرونا می‌باشد. منابع ارزی این کشور متکی به تولید پوشاک و گردشگری بوده و در اثر کرونا تقاضای خریداران در زمینه البسه و سیاحت دچار رکود شده است. رتبه CCC به معنی احتمال " عدم استطاعت بازپرداخت دین" می‌باشد. سریلانکا تا سال 2025 سالانه ملتزم به پرداخت 4 میلیارد دلار از دیون خود می‌باشد این  در حالیکه است که موجودی ذخایر ارزی این کشور رقمی‌کمتر از 6 میلیارد دلار را نشان می دهد. ماهیندا راجاپاکسا نخست وزیر سریلانکا که تصدی وزارت دارایی را هم بر عهده دارد با ارئه بودجه، از طرح جاه طلبانه خود در به نیمه رسانیدن کسری بودجه پرده برداری نمود. بر اساس Fitch طی سال های آتی، وضعیت پولی سریلانکا نتنها بهبود نخواهد یافت بلکه رو به وخامت هم خواهد رفت. بر اساس قراین، نسبت دیون به تولید ناخالص داخلی سریلانکا در سال 2020 از 100% هم فراتر خواهد رفت و از 86.6% در سال 2019 به 116% در سال 2024 افزایش پیدا خواهد نمود. بر اساس اهداف اظهار شده دولت سریلانکا، قرار است نسبت دیون به تولید ناخالص داخلی از 95% در سال 2020 به 75% در سال 2025 تقلیل یابد. وزیر دارایی سریلانکا در ماه سپتامبر 2020 اظهار داشته بود که تصمیم Moody’s در تقلیل رتبه مالی این کشور، امری بی مهابا و ناموجه است. او برای اثبات این ادعای خود به مساعدت های مالی دائمی اعطایی چین و هند به سریلانکا اشاره کرده بود.

بنگلادش

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز پس از 11 سال به داکا بازگشت

به نقل از دیلی استار- منبعی در وزارت هوانوردی کشوری بنگلادش اظهار داشت، هواپیمایی بریتیش ایرویز، یکی از شرکت های هواپیمایی برجسته جهان، پس از 11 سال قرار است فعالیت خود را در داکا از سر بگیرد. این منبع امروز به دیلی استار گفت: "هواپیمایی بریتیش ایرویز یک بار پروازها را از اینجا انجام می داد. آنها برای از سرگیری عملیات داکا-لندن-داکا درخواست کرده اند و ما به آنها اجازه می دهیم."

مالدیو

انتقاد رئیس پارلمان مالدیو از بدهی سنگین به چین

محمد نشید، رئیس پارلمان مالدیو و رئیس‌جمهور سابق این کشور در جریان فرآیند نهایی ساختن بودجه سالانه طی امروز چهارشنبه، از بدهی بالای کشورش به چین انتقاد کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نشید در توئیتر نوشت: بحث بر سر بودجه ۲۰۲۱ در مجلس مالدیو انجام شد. بازپرداخت های بدهی در سال آینده میلادی به سطح ۵۳ درصد درآمد دولت خواهد رسید. بالغ بر ۸۰ درصد بازپرداخت­ها به چین خواهد رفت. این کاملا غیرقابل استطاعت است. حتی اگر ما جواهرات مادربزرگمان را بفروشیم نخواهیم توانست استطاعت این بازپرداخت­ها را پیدا کنیم.این توئیت در ضمن پیش زمینه سربرآوردن این کشور واقع در اقیانوس هند از همه گیری پرهزینه کروناویروس که طبق برآورد اوایل سال جاری میلادی از سوی بانک جهانی می‌تواند به مالدیو سخت تر از دیگر اقتصادهای منطقه ضربه بزند، مطرح شده است. حدود ۷۰ درصد جریان درآمد این کشور در حالی از جانب توریسم حاصل می‌شود که این بخش به سبب آسیب وارده به ترافیک هوایی بین المللی از بابت قرنطینه در دیگر کشورها فلج شده است.

نشید چندی پیش در مصاحبه ای با بی.بی.سی برآورد کرده بود که مالدیو حدود ۳.۱ میلیارد دلار به پکن بدهکار است که اکثر این بدهی حاصل وام گرفتن‌های دولت قبلی تحت رهبری عبدالله یمین، رئیس‌جمهور سابق است.
با این حال مقام­های چینی در گذشته ادعا کرده بودند که مالدیو بالغ بر یک میلیارد دلار به این کشور بدهکار است و بخش عمده وام­های مالدیو به شکل وام­های دولت به دولت، وام­های خصوصی تضمین شده توسط دولت مالدیو با استفاده از "ضمانت­های حاکمیتی" و اعتبارات پرداختی به شرکت­های دولتی مالدیو هستند. 

چین به مالدیو یادآوری می‌کند که "یک دوست نیازمند یک دوست واقعی است"

به نقل از راجه-سفیر ژانگ لیژونگ می‌گوید ، چین دوستی خود با مالدیو را به جواهرات ترجیح می دهد. روز جمعه ، سفیر چین در مالدیو از طریق توییتر در پاسخ به سخنان اخیر محمد نشید ، سخنگو و رئیس‌جمهور سابق ، مبنی بر اینکه این کشور "حتی پس از فروش جواهرات موروثی از مادربزرگ­ها" قادر به بازپرداخت بدهی خود به چین نخواهد بود، گفت. لیژونگ اعتراف کرد که جواهرات مادربزرگها "بسیار گرانبها" است. سفیر گفت که چین دوستی "را که نتوان بر روی آن قیمت گذاشت" را ترجیح می دهد. وی همچنین با تأکید بر اینکه "یک دوست نیازمند یک دوست واقعی است" ، وی گفت که کشورهای جنوب شرقی "همیشه آماده هستند تا دست کمک خود را به مالدیو برای مشارکت تقویت شده و آینده مشترک ارائه دهند". این مقام چینی عکس هایی از برخی اخبار را به توییت خود پیوست کرد که  یکی از آنها  تسویه بدهی چین به مبلغ 2.1 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه ، تحت چارچوب G20 است. 

عدم ممنوعیت واردات ماهی مالدیوی به سریلانکا

به گزارش خبرگزاری راجه، سریلانکا ممنوعیتی برای واردات ماهی مالدیوی ندارد. عبدالله شهید وزیر امور خارجه روز پنجشنبه از طریق توییتر گفت که مقامات سریلانکا تأیید کرده اند که "منع واردات ماهی و محصول ماهی مالدیو به سریلانکا وجود ندارد" و افزود که این "منبع مهم درآمد و معیشت مالدیوی‌ها" است. وی همچنین از "پیوند ویژه همکاری و دوستی" بین دو ملت قدردانی کرد. قبل از توییت شهید ، عصر روز پنجشنبه هنگام مراسم افتتاحیه فرودگاه داخلی هوارافوشی ، رئیس‌جمهور ابراهیم محمد صلح اعلام کرده بود که آنها از گمرک سریلانکا تأیید دریافت کرده اند که هیچ سیاستی برای منع واردات ماهی مالدیوی وجود ندارد. در حالی که اطمینان خاطر مشابهی در ماه اکتبر نیز وجود داشت ، هفته گذشته یک محموله ماهی توسط گمرک سریلانکا متوقف شد. رئیس‌جمهور همسایه اخیراً، هنگام سخنرانی در پارلمان تازه انتخاب شده سریلانکا، در اولین جلسه خود ، خواستار توقف واردات ماهی شد و خاطرنشان کرد که این کشور "توسط اقیانوس احاطه شده است". اکثر درآمد صادراتی مالدیو از صادرات ماهی تأمین می‌شود. سریلانکا به همراه تایلند ، روسیه ، مالزی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بازارهای اصلی صادرات ماهی از مالدیو است. ماهیگیری دومین صنعت بزرگ در مالدیو است.

مالدیو و ژاپن توافق نامه ای به ارزش 7.6 میلیون دلار امضا کردند

خبرگزاری راجه: مالدیو و ژاپن توافق نامه ای به ارزش 7.6 میلیون دلار امضا کرده اند. کمک های مالی ، تحت برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت ژاپن، به گارد ساحلی مالدیو و مرکز هماهنگی نجات و دریانوردی اعطا می‌شود. عبدالله شهید وزیر امور خارجه روز یکشنبه در مراسمی ‌که در وزارت امور خارجه برگزار شد، تبادل یادداشت ها را به نمایندگی از دولت مالدیو امضا کرد، در حالی که کیکو یانای سفیر ژاپن در مالدیو از طرف دولت ژاپن امضا کننده آن بود. مقامات ارشد وزارت امور خارجه ، نیروی دفاع ملی مالدیو ، آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) و سفارت ژاپن در مراسم امضای این قرارداد حضور داشتند. وزیر شهید در مراسم امضای قرارداد ، بر روابط نزدیک مالدیو با ژاپن و همچنین لزوم اقدامات هماهنگ در همکاری بیشتر در زمینه مبارزه با دزدی دریایی ، مقابله با افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر و اطمینان از آزاد و باز بودن اقیانوس هند تأکید کرد. اقیانوسی که باعث صلح و شکوفایی منطقه شود. در حالی که ژاپن در 21 اکتبر 2019  آمبولانس امدادگر به بخش پزشکی مالدیو به ارزش 1.4 میلیون دلار برای توزیع در 21 جزیره اهدا کرد ، وزارت گفت که امضای روز یکشنبه تبادل یادداشت "نماد روابط نزدیک و هماهنگی است بین دو کشور در زمینه خدمات نجات و مدیریت بحران. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما