معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۸۴

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • وضعیت ممنوعیت های کرونایی:

پس از اعمال سه هفته ممنوعیت های سراسری و بسته بودن فروشگاه  ها، محدودیت های یادشده از ابتدای هفته آینده کاهش خواهند یافت و فروشگاه‌ها و مدارس با رعایت فاصله اجتماعی فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. بر اساس گزارش های منتشره، در این دوره،  حجم خریدهای اینترنتی 28 درصد افزایش یافته است. همزمان فعالیت های شرکت های حمل و نقل و به ویژه پست با افزایش چشمگیری نسبت به ماه گذشته مواجه بوده است.

  • راه اندازی وب سایت خرید اتریش:

در این هفته وبسایت « خانه خرید اتریش » با هدف مقابله با فروشگاه‌های آنلاین همچون آمازون راه اندازی شد. در برنامه افتتاحیه، وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اعلام کرد که این نخستین قدم دولت برای مقابله با نفوذ شرکت هایی مانند آمازون به بازار داخلی اتریش می‌باشد که اظهارات وی با انتقادات بسیاری از سوی تجار و احزاب اپوزوسیون روبرو شد. از سوی دیگر هزینه هنگفت راه اندازی این وبسایت که بالغ بر 670 هزار یورو بوده ، تعجب بسیاری را بر انگیخته که یک وبسایت و زیرساخت های مربوط به آن، چرا چنین هزینه هنگفتی را برای دولت به همراه داشته است.

  • انتخاب یک جوان ایرانی- اتریشی به عنوان ریاست بخش خدمات استارت آپی اتاق فدرال اقتصادی اتریش

در این هفته اعلام شد یک جوان ایرانی– اتریشی ( کامبیز کهن سال) به عنوان ریاست بخش خدمات استارتاپ های اتاق فدرال اقتصادی اتریش انتخاب گردیده است. وی پیش از این از سوی صدراعظم اتریش به عنوان سفیر همگرایی اتریش انتخاب شده بود.

  • آمار رشد اقتصادی در استان‌های اتریش در سال 2019

مرکز آمار اتریش: در سال 2019، شرایط اقتصادی همه استان‌های اتریش بسیار خوب ارزیابی شده است و تمامی استان‌ها نسبت به سال پیش از آن رشد مثبت داشته اند. در میان استان‌ها، کرنتن با 2 . 0 درصد رشد کمترین رشد و اشتایرمارک با 2 درصد بیشترین رشد را در درآمد از جایگاه تولید ناخالص داخلی داشته اند. به طور میانگین با توجه به رشد توان اقتصادی استان‌ها در سال 2019، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی اتریش 4.1  درصد بوده است.  میزان افزایش درآمد برای استان‌های وین و سالزبروگ نسبتا یکسان بوده است و هر دو بالغ بر 31. درصد بوده است. استان سالزبورگ بیشترین درآمد را از جایگاه گردشگری و خودرو داشته است و وین نیز از جایگاه گردشگری درآمد خوبی را کسب کرده است. هر چند میزان درآمد وین از میانگین اتریش کمتر بوده ، اما بیشترین میزان مشاغل جدید و استخدام ها در سال 2019 مربوط به وین می‌باشد.

  • استارتاپ ها بیشتر از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته اند

هفته نامه ترند:  اتاق فدرال اقتصادی اتریش بسته کمکی ویژه ای را برای استارتاپ ها در زمان بحران کرونا معرفی کرده که متشکل از وام و کمک هزینه‌های بلاعوض می‌باشد. تا کنون از سوی دولت 150 میلیون یورو برای کمک به استارتاپ ها پرداخت شده و برای سال آینده نیز 20 میلیون یورو برنامه ریزی شده است. طبق آمار غیر رسمی‌که از نظر سنجی از 134 استارتاپ اتریشی صورت پذیرفته است، 51 درصد استارتاپ ها اظهار داشته اند که در دوران کرونا مشکلات بسیاری برای دریافت وام و دیگر کمک های دولتی داشته اند و مراحل اداری دریافت این کمک ها نیز بسیار طولانی و پیچیده بوده است، در حالی که شرکت های کوچک و متوسط با شرایط بهتری روبرو بوده اند که هم از لحاظ میزان پرداخت ها و همچنین شرایط دریافت بسیار ساده تر بوده است.

  • بزرگترین مزرعه خورشیدی در اتریش شروع به کار کرد

کوریه: شرکت نفت و گاز اتریش OMV با همکاری شرکت برق و انرژی فربوند اتریش که گرداننده بزرگترین سد های آبی اتریش می‌باشد، بزرگترین مجموعه سلول های خورشیدی را در اتریش افتتاح نمودند. این مزرعه قرار است 10 درصد از مجموع برق مصرفی مورد نیاز OMV را تامین نماید. این مزرعه در نزدیکی فرودگاه وین و در استان اتریش سفلی تاسیس شده است  و دوره ساخت آن در حدود 5 ماه به طول انجامیده است. این طرح بخشی از طرح بزرگتر تولید انرژی از جایگاه منابع تجدید پذیر است که شرکت نفت و گاز اتریش تا سال 2030 برنامه ریزی کرده است. این مزرعه در زمینی به وسعت    3. 1 3هکتار با 34 هزار و 600 سلول فوتولتاییک پوشیده شده است و و توانایی تولید 11 گیگاوات ساعت برق را دارد که برابر با انرژی الکتریکی مورد نیاز 3400 خانوار اتریشی در مدت زمان یکسال می‌باشد.

  • رایان ایر مقر خود در وین را تعطیل می نماید

کوریه: رایان ایر دفتر خود در وین و مقر خود در فرودگاه بین المللی وین را تعطیل می نماید و پس از این تا تصمیم گیری بعدی این شرکت برای ادامه فعالیت در این منطقه، پروازهای خود را از طریق شرکت های هوایی لائودا مالت و بیز لهستان پیگیری خواهد کرد. این شرکت تمامی 28 هواپیمای بوئینگ خود را از وین تا روز 27 دسامبر سال 2020 خارج خواهد کرد. رایان ایر دلیل این تصمیم را ضرر مالی وارده به این شرکت به دلیل محدودیت های کرونا دولت اتریش اعلام کرده است.

  • روند کاهشی رشد اقتصادی در میان کشورهای اتحادیه اروپایی ادامه دارد

وینرتسایتونگ: کشورهای اتحادیه اروپایی و به ویژه حوزه یورو به دنبال اعمال ممنوعیت های سراسری در کشورها، با مشکلات اقتصادی وسیعی روبرو شده اند. روند کاهش رشد اقتصادی در پنج ماه اخیر در مسیر بهبود قرار گرفته بود که از اول دسامبر باری دیگر در مسیر وخامت قرار گرفته است.در میان کشورهای حوزه یورو، آلمان تنها کشوری است که از ماه سپتامبر به مسیر رشد مثبت بازگشته است، البته این میزان با رشد واقعی اقتصادی در آلمان در دوران پیش از بحران کرونا قابل مقایسه نیست. در حال حاضر تمامی‌کشورهای اتحادیه اروپایی و حوزه یورو در انتظار بهره برداری از واکسن کرونا می‌باشند.

  • هزینه سلامت در سراسر اروپا به طور میانگین 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را در بر می‌گیرد

یوروستات: در دوران بحران کرونا هزینه سلامت در میان کشورهای اروپایی افزایش یافته است. به طور میانگین می‌توان گفت که هزینه سلامت در اکثر کشورهای اروپایی برابر با 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها می‌باشد. بیشترین هزینه‌ها مربوط به آلمان با 5 .11 درصد و پس از آن فرانسه با  3 .11 درصد بوده اند. اتریش پس از سوئد و بلژیک، با 3 .10 درصد در جایگاه پنجم قرار دارد. نسبت به میزان جمعیت، بیشترین میزان هزینه‌های سلامت مربوط به دانمارک می‌باشد و پس از آن سوئد و لوکزامبورگ می‌باشند.در این نوع دسته بندی نیز اتریش با توجه به شاخص جمعیت در جایگاه ششم قرار دارد و 4501 یورو در هزینه‌های سلامت به ازای هر فرد در سال 2020 و همزمان با بحران کرونا می‌باشد.

  • عدم همراهی اتریش با عملکرد اروپا در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر: وام های بانکی ویژه برای تغییر کاربری از سوخت های فسیلی به انرژی‌های تجدید پذیر

پرسه: شرکت های فعال در حوزه انرژی‌های فسیلی وام کم بهره برای ورود به حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر اروپا دریافت می نمایند. پس از امضا توافق نامه پاریس خروج کامل شرکت های فعال در حوزه زغال سنگ در اروپا در مدت زمان 5 سال تضمین شد و شرکت های متضرر این امکان برایشان فراهم آمده است تا بتوانند از وام های بی بهره و کم بهره برای ورود به حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بهره مند شوند. با این وجود این روند در اتریش متفاوت بوده است تا جایی که بانک رایفازن اینترنشنال مجموع اعتباری بالغ بر 720 میلیون یورو و گروه بانک های ارسته وابسته به اشپارکاسه آلمان تا کنون 783 میلیون یورو وام کم بهره به شرکت های فعال در حوزه سوخت های فسیلی به ویژه زغال سنگ پرداخت کرده است که این مساله با انتقاد احزاب به ویژه حزب سبز اتریش و حزب سبز اتحادیه اروپایی روبرو شده است.

  • قوانین سخت گیرانه اروپایی برای واردات فلزات مهم 

کوریه: از سال آینده کشورهای اتحادیه اروپایی قوانین سخت گیرانه را نسبت به واردات برخی فلزات مهم و قیمتی همچون قلع، تانتال، تنگستن و  طلا اعمال خواهند داشت. این تصمیم اتحادیه اروپایی پس از آن گرفته شده که این فلزات در تامین مواد خام اولیه برای محصولات استراتژیک همچون تلفن‌های همراه، اتومبیل و سلاح مورد استفاده قرار می‌گیرند و امکان استفاده از این فلزات به طور مستقیم یا غیر مستقیم در فعالیت های ضدحقوق بشری مانند جنگ های داخلی وجود دارد. از این رو از سال آینده میلادی واردکنندگان این فلزات می‌بایست، به طور دقیق منبع استخراج فلز را در بارنامه‌ها اعلام نمایند.

کوریه: وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش در زمان بحران کرونا و با افزایش میزان خرید خانوار اتریشی از آمازون، گروه ویژه ای را برای فراهم آوردن امکان خرید و فروش آنلاین محصولات در اتریش بسیج نمود که قرار بود تا آگوست سال جاری، وبسایت خرید و فروش آنلاین را برای فروشندگان سراسر اتریش راه اندازی نمایند که بهره برداری از این طرح 4 ماه بیشتر به طول انجامید و امروز 30 نوامبر با حضور وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی و هارالد ماهرر ریاست اتاق فدرال اقتصادی به طور رسمی‌بهره برداری شد.

  • سوخت هیدروژنی نمره قبولی از شرکت حمل و نقل ریلی اتریش دریافت کرد

وینرتسایتونگ: سوخت هیدروژنی برای مدت سه ماه در برخی از خطوط حمل و نقل ریلی اتریش مورد استفاده قرار گرفت و توانست نتیجه خوبی را کسب کند. حال این سوال که آیا پس از این دوره نیز و در تمامی خطوط ریلی سراسری اتریش سوخت هیدروژنی مورد استفاده قرار گیرد تنها وابسته به هزینه‌های خرید و یا ساخت قطارهای جدید  می‌باشد. این قطار ها توانستند با هر بار سوخت گیری با حداکثر سرعت 140 کیلیومتر بر ساعت مسافتی بالغ بر 110 کیلومتر را طی نمایند. این قطارها ساخت شرکت فرانسوی آلستوم می‌باشد. شرکت حمل و نقل ریلی سراسری اتریش بر آن است تا سال 2030، 400 دستگاه دیزلی خطوط خود را بازنشست کند.

  • ارزیابی OECD از شرایط اقتصادی اتریش

وینرتسایتونگ: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه کاهش تولید ناخالص داخلی اتریش را 8 – درصد ارزیابی کرده است. این سازمان در گزارش 30 نوامبر خود، شرایط اقتصادی را برای کشورهای عضو در دوران بحران کرونا و پس از آن بررسی کرده است و تولید ناخالص داخلی اتریش را تا پایان سال 2022 در مسیر بهبود نمی‌بینید. این سازمان گزارش مشابهی را در ماه ژوئن منتشر کرده بود که در آن کاهش تولید ناخالص داخلی را برای اتریش 5 .  7 – درصد پیش بینی کرده بود. به گزارش OECD، سال 2021 می‌تواند به شرط بهبود شرایط سلامت و استفاده از واکسن رشد اقتصادی را در اتریش یاری رساند وتولید ناخالص داخلی 4 . 1 بهبود یابد. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا و فرانسه شرایطی وخیم تر از اتریش دارند. اتریش با 8 - ، از میانگین اروپایی با 5 .7 – به تناسب شرایط بدتری دارد. در میان کشورهای عضو این سازمان، ژاپن و آمریکا هر یک به ترتیب با 5 – و 7 .3 – شرایط  بهتری نسبت به اتحادیه اروپایی دارند.

  • پول نقد هر روز کم اهمیت تر می‌شود

وینرتسایتونگ: آمار نشان می دهد در اروپا میزان استفاده از کارت های بانکی و اعتباری در مقابل وجوه نقد افزایش چشم گیری داشته است. بانک مرکزی اروپا در گزارشی اعلام کرده است که استفاده از پول نقد، در یک سال اخیر کاهش قابل توجهی داشته است و این مساله می‌تواند آغاز تحولی در نظام پولی و بانکی در اروپا را فراهم آورد. نتایج یک همه پرسی نشان می دهد که میزان استفاده از کارت بانک به جای پول نقد در سه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است و از 19 درصد به 24 درصد تبادلات پولی در سراسر اروپا رسیده است. بانک مرکزی اروپا همچنین در ادامه می افزاید : الگوی استفاده شهروندان اروپایی از خدمات دیجیتال می‌تواند پایه تصمیم گیری‌های آینده بانک مرکزی اروپا برای توسعه سراسری یورو دیجیتال باشد.

  • وابستگی اروپا به چین

اتاق اقتصادی فدرال: براساس پژوهش موسسه مطالعات چین در برلین، کشورهای اتحادیه اروپایی در بیش از 103 گروه محصولات مانند الکترونیکی، معدنی، فلزات، دارویی و پزشکی به طور جدی وابستگی مستقیم به بازار چین دارند. بولتن اتاق اقتصادی فدرال همچنین به واردات ویتامین ب و گروه آنتی بیوتیک ها از چین اشاره می‌کند که به ترتیب 98 درصد و 97 درصد از واردات این دو گروه مواد در اتحادیه اروپایی از چین تامین می‌گردد. این موسسه بیشترین وابستگی را در گروه محصولات الکترونیکی و مخابراتی می داند.

  • خطوط هوایی لائودا موشن اتریش مبالغ هنگفتی پول نقد با منابع ناشناس را حمل کرده است

پرسه: بر اساس گزارش تیم تفحص خبری  مجله پروفیل با همکاری خبرگزاری ORF، مشخص شده است که در سال گذشته شرکت هوایی لائودا موشن مبالغ هنگفتی پول نقد را از طریق اتریش و در مسر مایورکا اسپانیا به مقصد دوبلین حمل کرده است. این خط هوایی اعلام کرده است که این مبالغ، پول های دریافتی از مسافران در طول سفر برای خرید از فروشگاه داخل هواپیما بوده و منبع دیگری نداشته است. انتقال پول نقد در محدوده اتحادیه اروپایی بلامانع بوده و هیچ محدودیتی نیز ندارد تنها مبالغ بیشتر از 10 هزار یورو می‌بایست در گمرک اعلام و ثبت گردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما