معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۳- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۴۰۶

خبرهای اقتصادی در حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق ( هفته اول آذر 1399 )

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته اول آذرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 تردد بیش از ۱۱ هزار کامیون ایرانی و خارجی از مرز پرویزخان

به گزارش تجارت بان، فریبرز کرمی، در زمینه بارگیری از این مرز نیز ۲۱۱ کامیون به وزن ۴ هزار و ۶۰۰ تن به داخل کشور وارد شده است. وی افزود: ۱۰۵۸ کامیون ایرانی و ۲۴ کامیون خارجی به وزن ۱۲ هزار و ۳۳۵ تن ترانزیت خروجی حامل کالا و نیز ۲۱ کامیون ایرانی و یک کامیون خارجی به وزن ۲۹۸ تن ترانزیت ورودی حامل کالا در این پایانه مرزی داشتیم. فریبرز کرمی تصیح کرد: ۹ هزار و ۶۲۷ کامیون حامل کالا به وزن ۱۹۴ هزار و ۱۹۳ تن از پایانه مرزی پرویز خان خارج شده اند، و ۱۹۶ کامیون ایرانی و ۳۲ کامیون خارجی به وزن ۴ هزار و ۵۵۹ تن به این پایانه مرزی وارد شدند. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه ۴ هزار و ۴۵۸ مسافر از پایانه مرزی پرویز خان تردد داشتند که ۲ هزار و ۲۱۲ به کشور وارد و ۲ هزار و ۲۴۶ مسافر از کشور خارج شده اند که شامل اتباع ایرانی و عراقی می‌شود.

منبع: تجارت بان/تابناک کرمانشاه

 هدف ایران و عراق ۲۰ میلیارد دلار تبادل تجاری در سال

«مهدی شوشتری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه در مصاحبه با شبکه خبری سلیمانیه (SNN)  به سوالاتی درباره جنبه‌های مختلف روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق و استان سلیمانیه پاسخ داد و در خصوص چشم انداز روابط دو کشور اظهار داشت: توافق روسای جمهور اسلامی ایران  و عراق، رسیدن به سقف بیست میلیارد دلار تبادلات تجاری در سال است. وی درباره روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در دوره کرونا گفت: با تدبیر و توافق مقامات دو طرف، تبادلات تجاری در دوره کرونا با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در مرزها ادامه یافت. شوشتری در بخش دیگری از این مصاحبه، روابط با دو استان سلیمانیه و حلبچه را با توجه به بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک و فعال بودن دو مرز رسمی «پرویزخان و باشماق» و ۴ بازارچه مرزی و مناسبات ریشه دار تاریخی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی، با اهمیت توصیف کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به فاجعه شیمیایی حلبچه و میزبانی مردم ایران از مردم مظلوم آن خاطرنشان کرد: به دلیل جایگاه خاص حلبچه برای ما، آمادگی کمک به توسعه و آبادانی این استان را داریم.

 شوشتری افزود: مجددا تاکید می‌کنم جمهوری اسلامی ایران همان طور که در مقاطع مختلف تاریخی و در سختی‌ها و مصیبت هایی چون فاجعه شیمیایی حلبچه، انفال و جنگ با داعش در کنار مردم اقلیم کردستان عراق بود، آمادگی کامل دارد تا در دوره شکوفایی و توسعه نیز در کنار مردم اقلیم کردستان عراق باشد.

منبع: تجارت بان/ ایرنا

 ترانزیت حدود ۲ میلیارد دلار کالا از گمرک باشماق

بختیار رحمانی‌پور، با اعلام اینکه گمرک باشماق رتبه نخست را در ترانزیت خارجی مقصد در بین گمرک‌های کشور دارد، اظهار داشت: میزان ترانزیت داخلی مبدا از گمرک باشماق ۲۴ هزار و ۶۶۹ تن کالا به ارزش ۲۶ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۴۰۹ دلار بوده است. وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، ۲۴۰ هزار و ۲۱۴ تن کالا به ارزش ۴۹۸ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۷۰ دلار از گمرک باشماق ترانزیت خارجی مبدا شده است. ناظر گمرکات کردستان میزان ترانزیت خارجی مقصد انجام شده از این گمرک را ۵۱۶ هزار و ۱۳۹ تن کالا اعلام کرد و افزود: ارزش این میزان کالا یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۷۱۳ دلار بوده است.  رحمانی‌پور یادآور شد: در مجموع طی این مدت ۷۸۱ هزار و ۲۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۷۹۲ دلار از باشماق ترانزیت شده است. گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است، گمرکات استان کردستان با شعب سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

منبع: تجارت بان/ ایرنا

 تداوم صادرات انار حلبچه به اروپا

برای دومین بار در ماه جاری، 20 تن انار حلبچه به کشور انگلیس صادر شد.پس از برگزاری جشنواره انار حلبچه، چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس متقاضی این محصول شدند. همچنین شرکت هلندی مشغول اجرای پروژه یک میلیارد دلاری در بخش فرآوری‌ و احیای محصولات میوه انار در استان حلبچه است. اولین محموله صادراتی انار تولیدی به کشور انگلیس 16 تن و 750 کیلو بوده است. قبلا بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان در جشنواره انار، از آغاز رایزنی‌ها برای صادرات انار به کشور فرانسه هم خبر داده بود.

منبع: تجارت بان

 هلند در پی کمک به تنوع بخشیدن به اقتصاد کردستان در حوزه کشاورزی و شرکت های نوپا است

سرکنسول جدید هلند در اربیل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روداو گفت که کشور هلند در راستای کمک به تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از طریق استفاده از ظرفیت های این کشور در حوزه کشاورزی و کارآفرینی است. هانس آکِربوم که به عنوان سرکنسول جدید هلند در آگوست سال 2020 وارد اربیل شد، پیش از این پست هایی در افغانستان، سنگاپور، یمن، اتیوپی و آنگولا داشته است. وی اشاره کرد که متنوع سازی برای اقلیم کردستان با درنظر گرفتن پایین بودن قیمت نفت بسیار بسیار مهم است.

روداو گزارش داد که رهبران اقلیم کردستان در دیدار با وی بر توسعه بخش کشاورزی تاکید کرده و از هلند درخواست کمک کرده اند. مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان نیز در اوایل ماه جاری این موضوع را در دیدار با مارک روته نخست وزیر هلند مطرح کرد. آکربوم گفت: "هلند کشور کوچکی است اما دومین صادرکننده بزرگ در زمینه کشاورزی هست. هلند و اقلیم کردستان تقریبا هم اندازه هستند. اقلیم کردستان به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی وسیع از ظرفیت های زیادی برخوردار است." به گفته او، وی به سرمایه گذاران هلندی و هلندی‌های کُرد زبان کمک می‌کند تا ایده‌ها و مشاغل جدید را توسعه داده و راه حل های فن آوری پیشرفته برای کشاورزی و مدیریت آب پیدا نمایند. وی تاکید کرد که سرمایه گذاران هلندی و کارآفرینان این کشور می خواهند طبق ضوابط عمل کنند، اما سیستم بانکی کردستان، به اصطلاح ملایم خیلی پیشرفته نیست، بنابراین او در حال بحث و گفتگو با دولت اقلیم کردستان است که چگونه بخش مالی را بهبود بخشد و بیوکراسی و امور روتینی را کاهش دهد." به گفته او: "این اقدام نیاز به زمان اما اطمینان دارم دولت اقلیم کردستان این سیستم را بهبود می‌بخشد."

منبع: روداو

 ساخت کارخانه چغندر قند در رانیه اقلیم کردستان

به گفته سخنگوی وزارت کشاورزی اقلیم کردستان، ساخت کارخانه چغندر قند در منطقه رانیه از ماه آینده آغاز می‌شود. در این کارخانه تولیدات داخلی چغندر کردستان عراق، فرآوری می‌شود.

منبع: باس نیوز

مصاحبه بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی با رسانه‌های گروهی اقلیم کردستان

بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان در مصاحبه با خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی اقلیم کردستان به موضوعات مختلف مربوط به شرایط عراق، اقلیم کردستان، استان سلیمانیه و کرکوک و همچنین بحران مالی اقلیم و روابط این حزب با حزب دموکرات کردستان اشاره کرد. بافل طالبانی در مصاحبه با رسانه‌های معتبر و برجسته اقلیم کردستان درخصوص شرایط امنیتی و اقتصادی استان سلیمانیه و انتقادات وارده به عملکرد مرزها و موضوع قاچاق، گفت که جلسه ای با مسئولان امنیتی سلیمانیه برگزار کرده و کمیته ای برای دستگیری گروه و اشخاصی که وی آنها را "مافیا" خطاب کرد، تشکیل دادند. وی گفت که فهرست افرادی که قرار است دستگیر شوند طولانی است و مهم نیست که وابسته به چه گروه و طرفی هستند. وی دراین خصوص گفت: «گروههای مافیایی در سلیمانیه و اربیل زیاد شدند. قاچاق در تمام مرزها وجود دارد. حتی دولت در برخی مرزها اصلا حضور ندارد. دهها چاه نفت وجود دارد که درآمد آنها به جیب افراد می رود نه دولت. حتی برخی مرزها. اتحادیه میهنی دوست دارد حکومت اقلیم کردستان در اسرع وقت تشکیل جلسه داده و به این شرایط پایان بدهد. لذا ما اقدامات زیادی را در این حوزه انجام داده ایم».

بافل طالبانی در ادامه در خصوص قرارداد 50 ساله حکومت اقلیم کردستان با ترکیه گفت:« اتحادیه میهنی در جریان پرونده نفتی اقلیم کردستان است اما به هیچ عنوان از مفاد قرارداد 50 ساله حکومت اقلیم با ترکیه و برخی قراردادهای نفتی خبر ندارد و قرار است با حزب دموکرات کردستان در این خصوص جلسه داشته باشیم». وی تنها راه حل برای حل مشکلات اقلیم کردستان و تامین حقوق کارمندان دولتی را بازگشت به بغداد و همکاری و تشکیل جلسه همه احزاب اقلیم کردستان و چاره اندیشی برای مشکلات جاری عنوان کرد. بافل طالبانی تصریح کرد که طبق داده‌هایی که در دسترس دارد، معتقد است که حقوق کارمندان دولتی از درآمدهای داخلی اقلیم کردستان قابل تامین است و وی مخالف واگذاری مسئولیت پرداخت حقوق کارمندان دولتی به بغداد است.

  منبع: روداو، پیام، سپیده، خندان، گلی کردستان روداو

 تمام تحرکات موجود برای توافق با اقلیم کردستان از سلیمانیه سرچشمه می‌گیرد نه اربیل

عالیه نصیف عضو فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق در مصاحبه با خبرگزاری "پونا نیوز" درخصوص سفر لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی به بغداد گفت:« تمام تحرکات موجود برای توافق با اقلیم کردستان از سلیمانیه سرچشمه می‌گیرد نه اربیل».  وی گفت که هیئت ارشد اتحادیه میهنی از آمادگی سلیمانیه برای حل و فصل موضوع نفت و سایر درآمدها با بغداد، بصورت جدا از اربیل، به توافق برسد. علیرغم اینکه رسانه‌های اتحادیه میهنی اطلاعاتی در این خصوص منتشر نکردند اما به گفته نُصیف، هیئت اتحادیه میهنی اعلام کردند که آماده جداشدن از اربیل از نظر دارایی هستند و این حزب آماده واگذاری نفت و درآمدهای داخلی حوزه سلیمانیه در مقابل ارسال استحقاق مالی این حوزه از سوی بغداد است.

منبع: پولیتیک میدیا، شارپرس

 حذف دریافت عوارض جاده ای از کالاهای ترانزیتی در کردستان عراق

بازرگانان اقلیم کردستان انتقادها و اعتراض های زیادی نسبت به پرداخت 50 دلار برای هر محموله ای که از سوی ایران به اقلیم کردستان ترانزیت می‌شد، داشتند. سیروان محمد رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه در این باره اظهار داشت: در گذشته تعدادی از بازرگانانی که کالاهای ترانزیتی به کردستان عراق وارد می‌کردند، نسبت به پرداخت 50 دلار برای هر محموله اعتراض داشتنند که این مبلغ به عنوان عوارض جاده ای دریافت می‌شد در حالی که این مبلغ متعلق به دولت نبود. وی ادامه داد: به همین دلیل پیگیری‌هایی از سوی اتاق بازرگانی سلیمانیه انجام شد و با اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق رایزنی صورت گرفت مبنی بر این که هزینه پرداخت شده به خزانه دولت واریز نمی‌شود. سیروان محمد گفت: سرانجام اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق به ما اعلام کرد از این پس مبلغ مذکور از کالاهای ترانزیتی دریافت نمی‌شود.

منبع: تجارت بان به نقل از سایت اتاق بازرگانی سلیمانیه

 گاز طبیعی؛ منبع جدید درآمدی اقلیم کردستان

یکی دیگر از ظرفیت های طبیعی اقلیم کردستان استخراج و تولید گاز طبیعی است که به گفته مسئولان، درآمدهای کردستان عراق از سال آینده در حوزه‌های نفت و گاز افزایش چشمگیری خواهد داشت. نوزاد شیخ کامل رئیس شعبه انجمن اقتصاددانان سلیمانیه در این باره می‌گوید: با اطمینان می‌توان اظهار کرد که تولید گاز طبیعی یکی دیگر از منابع درآمدی اقلیم کردستان خواهد شد که در کنار نفت صادر خواهد شد. با این منابع جدید می‌توان زیرساخت های اقتصادی کردستان عراق را بازسازی کرد .

منبع: تجارت بان

اعلام آمادگی شرکت های ایرانی برای همکاری در پروژه‌های کشاورزی کردستان عراق

مهدی شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه با بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق، روز شنبه 8 آذر 99 دیدار کرد. شوشتری،در این دیدار، در خصوص زمینه‌های همکاری در حوزه‌های کشاورزی و آب و آمادگی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های ایرانی برای همکاری و انتقال تجربیات خود و حضور در پروژه‌های کشاورزی و آب اقلیم کردستان به ویژه پروژه‌های سدسازی و موضوع ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی ایران به اقلیم کردستان بر اساس جدول زمانبندی سالیانه، اعلام آمادگی کرد.

منبع: فارس، ایرنا، تجارت بان

رایزنی سرکنسول ایران برای رسمی‌شدن دو مرز و حضور شرکت های ایرانی در پروژه‌های عمرانی

مهدی شوشتری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، روز چهارشنبه ۵ آذرماه با آزاد توفیق، استاندار حلبچه در محل سرکنسولگری ملاقات کرد. در این ملاقات که معاون استاندار و رئیس اتاق بازرگانی حلبچه نیز حضور داشتند، درباره همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری از جمله اخرین پیگیری‌ها در خصوص کسب موافقت دولت عراق با رسمی‌شدن مرزهای پشته (شیخ صله) و شوشمی و حضور شرکت های ایرانی در پروژه‌های عمرانی حلبچه بحث و تبادل نظر شد

منبع: ایسنا، تجارت بان، کردپرس

 احداث کارخانه سیمان در اقلیم کردستان توسط چین

شرکت چینی سی ام سی ای در بیانیه ای از برنده شدن خود در مناقصه احداث کارخانه سیمان در اقلیم کردستان خبر داده است. این شرکت چینی در بیانیه خود گفته است قرار است کارخانه سیمان و تأسیسات وابسته به آن در منطقه هریر اقلیم کردستان احداث کند و هزینه کلی پروژه 210 میلیون دلار است. این شرکت چینی قرار است پروژه احداث کارخانه سیمان هریر را در مدت 30 ماه به اتمام برساند.

 منبع: کردپرس

 منابع درآمدهای داخلی اقلیم کردستان وضعیت خیلی بهتری دارند

ریباز حملان مشاور اقتصادی نخست وزیر اقلیم کردستان اعلام کرد به صورت کلی وضعیت دارایی و اقتصادی اقلیم کردستان، عراق و جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا و پایین آمدن قیمت نفت مناسب نیست. اما با توجه به شرایط امروز می‌توان گفت به نسبت چند ماه گذشته که به دلیل قرنطینه و توقف فعالیتهای بازرگانی درآمدهای اقلیم کردستان کاهش یافته بود هم اکنون اقلیم کردستان از وضعیت بهتری برخوردار می‌باشد و می‌توان گفت منابع درآمدهای داخلی وضعیت خیلی بهتری دارند. وی اشاره کرد به دلیل اجرایی شدن قوانین اصلاحی و ساماندهی درآمدها گفت درآمدهای داخلی افزایش یافته است و مشکل اصلی آن است که حجم هزینه‌ها در اقلیم کردستان زیاد می‌باشد.

ریباز حملان به رسانه‌های حزب خود گفت: جدای از عدم ارسال ماهانه 320 میلیارد دینار از سوی بغداد برای اقلیم کردستان، توافق عراق با اوپک خسارت زیادی به درآمدهای نفتی اقلیم کردستان وارد کرده است برای مثال زمانی که عراق به کاهش صادرات نفت پایبند بوده است این پاینبدی اقلیم کردستان را نیز دربرمی‌گیرد.

منبع: آوینه

 طرح ویژه گازپروم برای توسعه پروژه‌های خود در اقلیم کردستان

  شرکت گازپروم روسیه طرح ویژه ای برای توسعه پروژه‌های خود در اقلیم کردستان آماده کرده و اعلام کرد هنوز اقلیم کردستان و خاورمیانه در چهارچوب منافع استراتژیک این شرکت می‌باشند. فادیم فلیف معاون شرکت گازپروم در این باره گفت: علیرغم وجود ویروس کرونا این شرکت فعالیتهای خود را در اقلیم کردستان متوقف نکرده است و هم اکنون در چاه شماره 4 مشغول به حفاری هستند تا بتوانند میزان تولید نفت اقلیم کردستان را افزایش دهند. وی اشاره کرد تاکنون توانسته اند سطح تولید بازرگانی در میدان نفتی "سقه لا" به چهار میلیون تن برسانند و درصدد هستند تا با تلاش بیشتر در چاه شماره چهار این رقم را به چهارمیلیون و صدهزارتن برسانند که در نیمه اول سال آینده به صورت رسمی‌ شروع به کار خواهد کرد. شایان ذکر است شرکت گازپروم در دو پروژه میدان گاز طبیعی(شیخال و گرمیان) در اقلیم کردستان فعالیت می‌کند. این شرکت در میدان گازی شیخال شصت درصد و در میدان گازی گرمیان چهل درصد سهم دارد.

 منبع: ردستان نوی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما