معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۳- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته اول آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دیدار استاندار کربلا با سفیر اتحادیه اروپا در عراق

نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا با " مارتن هوت" سفیر اتحادیه اروپا در عراق دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات وضعیت خدمات شهری و ساز و کارهای فعال سازی همکاری در زمینه جهانگردی مورد بحث قرار گرفت. مارتن هوت گفت, اتحادیه اروپا آمادگی سرمایه گذاری و گسترش جهانگردی در استان کربلا را دارد . وی ضمن ارج نهادن به اقدامات اتخاذ شده توسط حکومت محلی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در هنگام مراسم های دینی, خواستار تبادل تجربیات در این راستا شد. 

طرح دولت محلی کربلا برای ساخت 150 مدرسه با همکاری چین

حکومت محلی کربلا بیش از 150 قطعه زمین برای احداث مدارس در چارچوب توافقنامه با چین, اختصاص داد. علی المیالی معاون استاندار گفت, استان کربلا تنها استانی است که توانست این قطعه زمین‌ها را بصورت پراکنده در سطح کل استان تخصیص دهد. وی از پروژه‌های احداث خیابان‌های کمربندی, بیمارستان آموزشی و شروع دومین پروژه جامع تصفیه آب کربلا در منطقه الابراهیمیه به میزان 25 میلیون لیتر خبر داد. چین قرار است در قالب طرحی  1000 مدرسه در عراق احداث نماید.

طرح سئوال از وزیر نفت پیرامون روند ساخت پالایشگاه کربلا

نهم آذرماه جاری حازم الخالدی، رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه دولت و برنامه ریزی استراتژیک، در مجلس از احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت در مورد عدم تکمیل پروژه پالایشگاه کربلا سئوال کرد. الخالدی توضیح داد که سنگ بنای پالایشگاه در سال 2014 گذاشته شد و آن را جهت اجرا به گروهی از شرکت های کره ای با هدایت هیوندای با هزینه 6.5 میلیارد دلار واگذار نمودند و قرار بود این پروژه در سال 2018 به بهره برداری برسد، اما با یک سال تمدید قرار شد در سال 2019 آماده بهره برداری گردد. وی افزود: عراق موظف به پرداخت غرامت به این شرکت کره ای است و از وزیر نفت خواست عامل ایجاد و دلایل تأخیر در روند تکمیل پروژه را روشن نماید.

تازه ترین اظهارات مدیر کل کشاورزی کربلا

 مدیر کل کشاورزی استان کربلا اعلام نمود این  استان با 116 هزار دونم ( هر دونم 2500  مترمربع) باغ و نخلستان دارای چهار میلیون و 200 هزار اصله نهال و نخل است. بیشترین درختان استان را نخل و از نوع زاهدی و سایر درخت های موجود را سیب، آلو، مرکبات و انگور تشکیل می دهد . وی افزود مبارزه با آفات در استان به صورت رایگان در حال انجام است که می‌تواند منجر به تقویت بخش کشاورزی و باغداری در استان شود.

اظهارات شهردار کربلا پیرامون پروژه‌های عمرانی 

مهندس عبیر سلیم الخفاجی" شهردار کربلا اظهار داشت :  سفر "الکاظمی" نخست وزیر  کشور به کربلا در تابستان گذشته نقطه شروع و عطف مناسب در فعالیت های عمرانی شهر بوده و با افتتاح چند طرح ترافیکی در اثنای  سفر ایشان، توانستیم به مشکلات ترافیکی شهر خصوصا در ایام اربعین و اوج حضور مسافران فائق آئیم. وی از شناسائی 147 پروژه عمرانی در این شهر خبر داد که با وجود ذخیره 45 میلیارد دیناری درآمدهای شهری طی سالهای گذشته، امکان برداشت از سوی شهرداری برای تزریق پول جهت سرعت بخشی به ساخت و سازها وجود ندارد و لزوما باید بودجه از طریق سیستم فدرال هزینه شود. شهردار کربلا همچنین از سیستم آب و فاضلاب شهر به عنوان یک سیستم کار آمد نام برد که به رغم بارندگی کمترین تخریب و ویرانی را داشته است. نامبرده عنوان نموده است براساس قانون مصوب سال 2010 اجازه بلند مرتبه سازی در شهر به احترام بقاع متبرکه داده نمی‌شود هر چند برخی موارد اقدام غیر قانونی در این زمینه وجود داشته که با آنها برخورد خواهد شد.

لازم به ذکر است کربلا از سال 1920 دارای شهرداری است ضمن آنکه شهردار فعلی بیست و سومین  شهردار کربلا از زمان تاسیس محسوب می‌شود. 

برگزاری کارگاه زنبورداری در کربلا

به همت اداره کل کشاورزی کربلا و مزارع اعتاب حسینی و عباسی علیهما السلام، کارگاه  آموزش زنبور داری در کربلا با مشارکت 10 استان از عراق برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه تبادل نظر پیرامون تجربه زنبورداری و اصلاح نژاد  این گونه از حشرات عنوان شده است.

حفر بی رویه چاه و خشکسالی در کربلا

مهندس هادی عبدالحسن‌ هاشم  مسئول بخش آمار کشاورزی کربلا اعلام نمود بیشتر پروژه‌های کشاورزی در استان، وابسته به آب زیرزمینی است و این امر طی سالهای گذشته سبب شده تا زمین‌های کربلا خشک و دچار خشکسالی شود. نامبرده افزود طبق آخرین آمار 3274 حلقه چاه حفر شده  که از این میان، بیشترین چاه‌های حفر شده از سوی بخش خصوصی و 98 حلقه از سوی بخش دولتی انجام شده است.  بیشترین چاه حفر شده در منطقه عین التمر عنوان شده که در 70 کیلومتری شهر و قطب کشاورزی استان محسوب می‌شود.

برگزاری نمایشگاه ساخت عراق با هدف تقویت تولید ملی

در تازه ترین اظهارات سرمد طاها سعید مدیر کل بازرگانی شرکت عمومی نمایشگاه‌ها  وابسته به وزارت تجارت عراق از قصد این اداره کل برای برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان  MADE IN IRAQ داد. نامبرده اعلام نمود در انتظار دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سازمان امنیت کشور برای برگزاری اولین نمایشگاه عراقی در راستای مصرف کالاهای ساخت عراق در کشور هستیم. وی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی  برای عرضه کالاها با ذائقه عراقی، ظهور مجدد محصولات ساخت عراق  و احیای کارخانجات عراقی پس از  17 سال بعد از دوران رژیم بعثی صدام نام برد.

ادعای اعزام کودکان عراقی به رژیم صهیونیستی برای درمان

سایت خبری معاند "الحره" در تازه ترین گزارش (7 آذر) خبر از اعزام 8 کودک عراقی برای پیوند قلب به اسرائیل داد و اعلام نمود این اقدام از سوی موسسه خیریه کودکان در جنوب تل آویو به افتخار دوستی بحرین و امارات از سوی رژیم اشغالگر انجام می‌شود. همچنین به نقل از وزیر  همکاری‌های منطقه ای اسرائیل عنوان شده فصل جدیدی از همکاری‌ها در منطقه ایجاد شده است. هر چند این موسسه از سال 1990 میلادی تاکنون 1600 عمل مربوطه در خصوص کودکان خاورمیانه و آفریقا را انجام داده است. 

کمک 5 میلیون دلاری کره جنوبی به عراق

 وزارت امور خارجه جمهوری کره جنوبی 5 میلیون دلار اضافی برای حمایت از برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) برای اجرای فعالیت های خود در رابطه با دستیابی به ثبات در مناطق آزاد شده از کنترل داعش تأمین کرده است. در بیانیه اخیر وزارت امور خارجه کره عنوان شده "کمک هزینه جمهوری کره به پروژه تثبیت، که از بازگشت آوارگان از پنج استان آزاد شده از سازمان پشتیبانی می‌کند  اختصاص یافته است. این ششمین کمک به پروژه تثبیت از سال 2015 است که مجموع کمک های جمهوری کره را به 23 میلیون و 950 هزار دلار رسانده و براساس اولویت های دولت عراق و مقامات محلی، برنامه توسعه سازمان ملل از کمک های کره ای برای بازسازی زیرساخت های اساسی و بازسازی خانه‌های آسیب دیده برای تسهیل بازگشت آوارگان عراقی سنجار و مناطق اطراف آن استفاده خواهند کرد. گفته می‌شود "تمرکز بر سنجار در استان نینوا، خانه ایزدی‌ها و دیگر اقلیت هایی که از جنایات داعش رنج برده اند، برای پروژه تثبیت از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا ادعا شده UNDP  تاکنون 2560 طرح در عراق انجام داده است.

فروش نفت عراق در اکتبر 2020

 وزارت نفت عراق اعلام داشت این کشور در ماه اکتبر سال جاری 89 میلیون بشکه نفت (هر بشکه 38 دلار) صادر نمود که درآمد حاصله آن بالغ بر سه میلیارد و 160 میلیون دلار برآورد می‌گردد. شرکت بازاریابی  نفت عراق(SOMO) در خصوص خریداران نفت این کشور اعلام داشت: 7 شرکت نفتی هندی در صدر خریداران نفت عراق و سپس چین با پنج شرکت، آمریکا با چهار شرکت و کره، اردن، فرانسه و سایرین در رده‌های بعدی خریداران قرار دارند.  لازم به ذکر است مدتی قبل یکی از نمایندگان مجلس عراق ضمن انتقاد از دولت به خاطر فروش نفت ارزان به اردن (حدود 15 دلار بابت هر بشکه ) بیان داشت نفت عراق معمولا هفت دلار کمتر از قیمت نفت دریای برنت در بازار جهانی معامله می‌شود در حالی که چین و انگلیس در صدر استخراج کنندگان نفت این کشور قرار دارند. 

 تقویت همکاریهای علمی – دانشجوئی عراق با ترکیه

خبرگزاری آناتولی با سابقه ترین خبرگزاری ترکیه در تازه ترین گزارش ضمن اعلام اینکه 7000 دانشجوی عراقی هم اکنون در ترکیه مشغول به تحصیل هستند از دیدار اخیر "فاتح یلدیز" سفیر ترکیه در عراق با  "نبیل کاظم" وزیر آموزش عالی و توافقات طرفین بر سر تقویت همکاریهای علمی و دانشجوئی  و شناسائی بیشتر مدارک دانشگاهی و دانشجوئی دو کشور اشاره داشته است. همچنین با اعلام اینکه  سال گذشته ترکیه 15.8 میلیارد  دلار صادرات به عراق داشته است بر سابقه تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی اشاره داشته و افتتاح کلاسهای آموزش زبان ترکی از 1963 را نشان از عمق تعلقات فرهنگی دو کشور برشمرده است. مردادماه سال جاری ترکیه یکی از رقبای اصلی و سنتی کشورمان  بیمارستان 490 تختخوابی امام حسن مجتبی(ع) موسوم به بیمارستان ترکی در شهر کربلا را افتتاح نمود و قرار است در چند ماه آتی بیمارستان دیگر ترکیه دراستان "ذی قار" افتتاح شود. گذشته از اینکه بیشتر فعالیت سفیر ترکیه در قالب های اقتصادی و دیپلماسی عمومی انجام می‌شود این کشور در حال حاضر 21 رایزن بازرگانی در بغداد دارد و دولت با تضمین‌های دولتی از تجار سهم زیادی در حضور فعالان اقتصادی ترک در عراق دارد. چندی پیش رسانه‌های عراقی با انتشار خبر ملاقات رایزن فرهنگی کشورمان در عراق با عادل المهدی نخست وزیر سابق عراق و تاکید طرفین بر تقویت همکاریهای علمی دانشجوئی از این اتفاق بعنوان "ظهور جدید عادل المهدی"در صحنه عراق  یاد نموده بودند.

مرز غربی عراق و افزایش تعاملات تجار سوری با خلیج فارس

ایندیپندنت عربی در تازه ترین نشر خود در قالب مقاله ای عنوان نموده است عراق پس از افتتاح مرز بین المللی "عرعر"  به ایستگاه ترانزیت کالاهای سوریه به کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل خواهد شد. نویسنده مقاله مدعی شده است  "چشم سوری‌ها به گذرگاه مرزی "ابوکمال" معطوف خواهد شد چرا که سوریه را از شرق به عراق متصل می‌کند و از طریق جاده ای که سه دهه متوقف شده بود  کامیون و اتوبوس های حمل کالاها و مسافران سوری از این محور وارد عراق خواهند شد. در ادامه عنوان شده است برداشت های میدانی از صحبت های مردم این کشور پیرامون پیامدهای مثبت افتتاح گذرگاه "عرعر" در حالی انجام می‌شود که همزمان، رانندگان سوری از اخذ 1500 دلار اضافی در مسیر اردن گلایه مند هستند. 

لازم به ذکر است  گشایش مرز "عرعر" واقع در غرب عراق 28 آبان ماه با تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی و سعودی همراه بود. سایت خبری شفق نیوز از عزم هیئت وزیران عربستان بر اجرای قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف پس از گشایش مرزی "عرعر" فیما بین عراق - عربستان داده است. 

نفت برای بازسازی طرح جدید دولت چین برای همکاری با عراق

 (هشتم آذر ماه) "ژانگ تائو" ، سفیر چین در عراق از طرح جدیدی تحت عنوان  "نفت برای بازسازی" سخن به میان آورده و اعلام نمود: در بیانیه اخیر دولتش، چین به اصول رایزنی، همکاری و منافع همگانی و تقویت همکاری‌ها با عراق دعوت شده و توسعه و ارتقاء سطح همکاری‌ها و روابط فیمابین ادامه خواهد داشت. وی همچنین تصریح نمود چین همکاری در زمینه انرژی ر محوری بنیادین برای تحکیم بیشتر مناسبات بین دو کشور از جمله در زمینه‌های تجارت های سنتی، نفت و سرمایه گذاری مد نظر قرار خواهد داد. سفیر چین از پروژه‌هایی همچون ساخت 1000 مدرسه در عراق به عنوان فرصتی برای تقویت همکاری‌های فیمابین نام برده و اعلام کرد در سایر پروژه‌های اقتصادی مشترک همچون پروژه‌های جاده ای، پل سازی، ساخت و احداث نیروگاه و پروژه‌های استراتژیک بندر فاو مشارکت خواهیم داشت. تکمیل پروژه کتابخانه و آموزش آنلاین زبان چینی در  دانشگاههای عراق از دیگر تمایلات چین در عراق طی اظهارات اخیر سفیر چین معرفی شده است.

لازم به ذکر است دولت عادل المهدی در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به چین هشت توافق عمده با دولت چین به امضاء رساند که با روی کار آمدن دولت الکاظمی و سفرهای آمریکایی و اروپایی وی،  این توافقات فعلا جنبه عملی به خود نگرفت. 

مرزها در کنترل شدید دولت 

عمر الوائلی، رئیس سازمان بنادر مرزی عراق در تازه ترین اظهارات تلویزیونی اعلام نمود  "تمام گذرگاه‌های مرزی تحت کنترل است و ما اجازه ورود مواد خارج از قانون را نمی دهیم." الوائلی افزود تمام دروازه‌های مرزی تحت کنترل شدید دولت قرار دارند، این نشان می دهد که سازمان بنادر از تشکیل دولت تاکنون از / 2655 / تخلف جلوگیری کرده است

فرافکنی قدس العربی پیرامون تاثیر ایران بر  اقتصاد عراق 

نشریه "القدس العربی" منتشره در لندن در تازه ترین شماره خود با نشر مقاله ای تحت عنوان "اقتصاد عراق بین بسته بودن برای اعراب و باز بودن برای ایران " به اخلال و به اصطلاح "پارازیت های ایرانی "در اقتصاد عراق پرداخته و ضمن اشاره به تلاش های اخیر صورت گرفته از سوی کشورهای عربی برای ورود به بازار عراق از جمله  بحث سرمایه گذاری عربستان در عراق از قول الکاظمی نخست وزیر عراق عنوان نمود در حالی که عربستان در کشورهائی همچون برزیل و کانادا سرمایه گذاری عظیم دارد ولی برخی نیروهای منتسب به ایران از جمله "نوری المالکی" این اقدام دولت عربستان را استعماری قلمداد نموده و مانع  توسعه و آبادانی عراق می‌شوند. نویسنده در ادامه عنوان نموده است همچنین برخی مواضع منفی نمایندگان پارلمان منتسب به ایران در آستانه انعقاد قراردادهای تجاری با اردن و مصر نیز همین اثر سوء را بر گسترش روابط با  جهان عرب در بحث اقتصاد و تجارت داشته است. در پایان  مقاله عنوان شده است : این یک راز نیست که  علنی و فاش  بگوئیم از سال 2003 نیروهای شیعی در حکومت عراق اقتصاد این کشور را  به همسایه شرقی ( ایران ) اختصاص داده اند و هر گونه تلاش برای توسعه با اعراب خنثی شده گوئی که اقتصاد عراق با اراده ایرانی اداره و رهبری می‌شود، امری که شاید با آمدن بایدن و نگاه وی به عراق دستخوش تغییر شود.

افزایش قیمت نفت محملی برای پرداخت حقوق کارکنان دولت عراق

حسین شاکر کارشناس اقتصادی عراق، اعلام نمود افزایش قیمت جهانی نفت به 48 دلار در هر بشکه  عراق را در تأمین حقوق کارمندان طی ماه‌های آتی کمک خواهد نمود. وی افزود علیرغم بحران‌های پیش روی عراق  که مهمترین آنها بحران اقتصادی ناشی از کرونا و کاهش قیمت نفت است، افزایش قیمت نفت  از جمله پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان باعث افزایش قیمت نفت و در نتیجه امکان پرداخت حقوق کارکنان برای دولت عراق را مهیا خواهد نمود.

بازدید هیئتی از آژانس همکاری و توسعه ترکیه

بنا به گزارش آژانس خبری "آناتولی" قرار است هیئتی از  آژانس همکاری و توسعه ترکیه (TIKA) طی روزهای آتی بازدیدی از  شهرهای "نجف" و "کربلا" انجام دهد. در این گزارش آمده است: "بلنت کورک ماز" رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای این نهاد  به دعوت "افضل الشامی" معاون آستان امام حسین(ع) و حاج یوسف رئیس آستان امام علی ( ع) با هدف بررسی زمینه‌های همکاری وارد دو شهر مقدسه شوند. آناتولی ادعا نموده دو روز قبل هیئت ترک به هنگام حضور در بغداد از مزار "شیخ قادر گیلانی" صوفی مشهور دیدن نموده و این بارگاه را به پارچه ای که در استامبول  تهیه و دوخته شده مزین کردند.
لازم به است "تیکا" بازوی اقتصاد خارجی ترکیه محسوب می‌شود که از فردای فروپاشی شوروی در این کشور با هدف تقویت همکاری با جمهوری‌های استقلال یافته ترک زبان  ایجاد گردید و بعدها در سایر نقاط منویات و اهداف سیاسی در قالب های اقتصادی - توسعه ای  ترکیه را عهده دار شد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما