معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته اول آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

مخالفت دولت با کاهش مالیات برای تقویت اقتصاد

دولت با درخواست کاهش گسترده مالیات در بودجه سال آینده برای افزایش اشتغال، پس از دوران کرونا مخالفت کرده است. پیش نویس بودجه حزب لیبرال حاوی پیشنهادی برای کاهش بار مالیاتی شهروندان خصوصی و شرکت ها در سال آینده به میزان بیش از 2 میلیارد کرون (300 میلیون دلار) می‌باشد اما این روش ایجاد اشتغال و بازگشت افراد به کار با سیاست های حزب سوسیال دموکرات ها همخوانی ندارد. کریستین رابرگ مادسن، سخنگوی امور مالی، گفت:  اگریاکوب المن ینسن، و حزب لیبرال واقعاً معتقدند که کاهش مالیات عامل اصلی تشویق مردم به جستجوی کار است، من به آنها توصیه می‌کنم که به فرودگاه کپنهاگ بروند و به همه صدها نفر که مشاغل خود را از دست داده اند بگویند که دلیل این امر بالا بودن نرخ مالیات بر درآمد بوده است. این توهین به کسی است که به دلیل همه گیری کرونا بیکار شده اند.  در پیش نویس بودجه دولت که پس از تعطیلات تابستانی منتشر شد، 2 .9  میلیارد کرون (3 .1 میلیارد یورو) برای کمک به دانمارک در بحران کرونا اختصاص داده شده است. به گفته سخنگو، سرمایه گذاری عمده در زمینه تبدیل سبز و ارتقاء مهارت های مردم، روش بهتری از کاهش مالیات برای ایجاد اشتغال می‌باشند. دولت در حال مذاکره با احزاب در مورد بودجه سال آینده می‌باشد، اما به گفته‌هانس انگل، مفسر سیاسی، و رئیس سابق حزب محافظه کار، بعید است که حزب لیبرال بتواند بر این بودجه تاثیر بگذارد. وی گفت: دولت برای تصویب بودجه 2021 از حمایت احزاب چپگرای حامی‌پارلمانی خود برخوردار می‌باشد و حزب لیبرال تنها می خواهد نشان دهد که گزینه دیگری هم وجود دارد. (بی تی)

تظاهرات تراکتوری

صدها کشاورز دانمارکی و پرورش دهنده سمور در دو شهر کپنهاگ و آرهوس با تراکتورهای خود علیه تصمیم دولت برای معدوم سازی کل جمعیت سمور در دانمارک برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تظاهرات کردند. حدود 500 تراکتور در یک کاروان از مقابل کریستین بورگ (پارلمان) در کپنهاگ عبور کردند در حالی که 400 تراکتور دیگر نیز همزمان در خیابان‌های آرهوس جولان می زدند. (تی وی2 لاری)

قرارداد 250 میلیون کرونی انرژی سبر دانمارک با چین ، ویتنام، مکزیک، و آفریقای جنوبی

وزارت آب و هوا و انرژی دانمارک  با چین، ویتنام، مکزیک و آفریقای جنوبی، چهار کشور که به طور مشترک 30٪ از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهند، معاملات گسترده ای در زمینه انرژی سبز امضا کرده است. دن یورگنسن، وزیر محیط زیست، در یک بیانیه، اعلام کرد که 250 میلیون کرون کرون (5 .33 میلیون یورو) برای یک دوره پنج ساله سرمایه گذاری می‌شود. دانمارک مسئول انتشار 0.1%  گاز کربنیک در جهان می‌باشد، بنابراین ما نمی‌توانیم جاه طلبی‌های جهانی را به تنهائی برآورده سازیم. به همین دلیل از سال 2012 ما با برخی از بزرگترین اقتصادهای در حال ظهور جهان و انتشار دهنده‌های گاز کربنیک در یک مسیر سبز و اقتصادی پایدار همکاری کرده ایم که می‌تواند به تأمین اهداف توافقنامه پاریس کمک کند. همکاری با چهار کشور توسط آژانس انرژی دانمارک در کنار وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های دانمارک در این کشورها مدیریت خواهد شد. یپه کوفود، وزیر امور خارجه افزود:

دیپلماسی اقلیم دانمارک در انتقال سبز و پایدار جهانی پیشتاز است. ما در حال حاضر همکاری‌های انرژی خود را با چین، ویتنام، آفریقای جنوبی و مکزیک تقویت کرده ایم تا جهان را سرسبز تر کنیم، دیپلماسی داخلی آب و هوا را تقویت کنیم و آینده را پایدارتر کنیم. این بخش مهمی از هدف اعلام شده دولت برای تبدیل دانمارک به یک ابرقدرت سبز است. (kefm.dk)

کاهش ظرفیت فرودگاه‌ها

فرودگاه کپنهاگ پس از هشت ماه تقلا با کرونا، اعلام کرده که قصد دارد در ظرف دو سال آینده ظرفیت خود را 40٪ کاهش دهد. در سال 2019 فرودگاه هر روز در ماه‌های زمستان پذیرای بیش از 83000 مسافر بود اما طی چند هفته گذشته تعداد مسافران به چند هزار هم نرسیده است. برای کاهش هزینه‌های عملیاتی و صرفه جویی در هزینه ، فرودگاه 24 دروازه از 78 دروازه خود را می‌بندد. به گفته مسئولان فرودگاه، بسته شدن دروازه‌ها در طول سال 2021 و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت اما در صورت بازگشت ناگهانی مسافران، آنها با فرجه زمانی دو ماهه دوباره بازگشایی می‌شوند ، اما بعید به نظر می رسد.(توریسم. نو)

محدودیت در صادرات درخت کریسمس به بریتانیا

کشور انگلستان هر ساله در حدود یک میلیون درخت کریسمس از دانمارک وارد می‌کرد اما امسال بخاطر شیوع ویروس کرونا در مزارع سمور در دانمارک محدودیت هائی در زمینه صادرات کالا از دانمارک ایجاد شده که می‌تواند بر صادرات درخت کریسمس نیز تاثیر منفی بگذارد. ( tv2fyn.dk)

سرمایه گذاری در نیروگاه هسته ای شناور

آندرس هولچ پوولسن، صاحب برند پوشاک بست سلرز دانمارک، به همراه گروهی از سرمایه گذاران در ساخت یک نیروگاه هسته ای شناور در جنوب شرق آسیا مشارکت خواهد کرد.  پولسن در یک سرمایه گذاری 110 میلیون کرونی در شرکت سیبورگ تکنولوژی Seaborg Technology مشارکت خواهد کرد. این شرکت دانمارک قصد دارد برق هسته ای آینده را توسعه دهد.  گفته می‌شود این شرکت می‌تواند با فناوری جدید انرژی پایدار برای منطقه ای که با رشد جمعیت مواجه است را تامین نماید. سیبورگ تکنولوژی در حال حاضر بر روی یک نیروگاه هسته ای شناور در جنوب شرق آسیا کار می‌کند. در این منطقه سوخت های فسیلی بسیار مورد استفاده هستند و انرژی‌های تجدید پذیر هنوز از جمله گزینه‌های سوختی مطرح نیستند.  (energiwatch.dk)

 اول معدوم سازی سمور، و حالا معدوم سازی مرغ

به دنبال دستور معدوم سازی کل جمعیت سمور در کشور، پس از مشاهده آنفولانزای مرغی H5N8 در مزرعه ای در رندرز، دولت اکنون دستور داده تا 25000 مرغ از بین برده شوند. این اقدام که پس از پیدا شدن موارد آنفولانزای مرغی در پرندگان وحشی نزدیک به مرز آلمان صورت گرفته، باعث می‌شود حداقل طی سه ماه صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا متوقف شود. طبق اعلامیه مطبوعاتی موسسه ملی سرم، دو منطقه در محدوده  3 و 10 کیلومتری برای نظارت بر پرندگان و طیور در منطقه اطراف مزرعه ایجاد شده است. سویه H5N8 آنفلوانزای مرغی در حال حاضر در مناطق مختلفی از اروپا، از جمله در آلمان و فرانسه در حال شیوع است. اوایل روز دوشنبه، آلمان پس از پی بردن به نوع آنفلوانزای مرغی در مزرعه ای در شمال آلمان ، 16 هزار و 100 بوقلمون را ذبح کرد.اداره دامپزشکی و غذایی دانمارک در بیانیه ای اعلام کرد هیچ موردی از سرایت به انسان در سراسر اروپا ثبت نشده است و یافته‌های روز دوشنبه به مقامات اتحادیه اروپا گزارش شده است. (دی آر)

بیکاری حاصل از معدوم سازی مینک عمدتا متوجه کارگران اروپای شرقی

به نظر می رسد هشدارهای شدید در مورد بیکاری هزاران پرورش دهنده مینک در دانمارک بی اساس باشد.آخرین آمارهای وزارت کار نشان می دهد که از 1821 حقوق بگیر در صنعت پوست، 769 کارگر فصلی از شرق اروپا، در درجه اول اوکراین، لیتوانی و رومانی هستند - اوکراین با 200 شهروند که در مزارع پرورش مینک کار می‌کنند ، پیشرو است.

به گفته سخنگوی 3F ، بزرگترین سازمان صنفی دانمارک، تقریباً هیچ یک از کارمندان خارجی عضو اتحادیه نیستند. در همان زمان وی گفت که نیازی به نگرانی در مورد بیش از 1000 کارگر دانمارکی مینک که با بیکاری مواجه هستند نیست.  وی گفت: با کمک صحیح بیشتر آنها باید بتوانند شغل جدیدی پیدا کنند. این چیزی است که ما با تعطیلی کشتارگاه‌ها شاهد آن بودیم. (اکسترابلادت)

خروج اقتصاد دانمارک  از رکود

اقتصاد دانمارک در سه ماهه سوم سال، یک چرخش مثبت را تجربه کرد.

  در این مدت بخش خرده فروشی و خدمات به تدریج بازگشایی شدند اما میزان فعالیت بسیار پایین تر از سطح 2019 می‌باشد.  با این حال به نظر می رسد اقتصاد از رکود خارج شده باشد.  آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک نشان از آن دارد که تولید ناخالص داخلی 9 .4 درصد رشد داشته که بیشترین میزان ثبت شده می‌باشد. البته باید توجه داشت که اقتصاد در سه ماهه اول و دوم به ترتیب رشد منفی 6 .1 و 8 .6 درصد را تجربه کرده بود. پس از سقوط شدید در سه ماهه دوم، تجارت، حمل و نقل و خدمات بازرگانی سهم قابل توجهی در رشد سه ماهه سوم داشتند. شاخص اشتغال در سه ماهه سوم نیز یک رشد 3 .3 درصدی را نشان می دهد. (مرکز آمار دانمارک)

تشدید تحریم قانونگذاران ایالات متحده بر تامین کنندگان نورداستریم2

 روزنامه امور اتحادیه اروپا گزارش داد که تحریم هایی که می‌توانند احداث خط لوله بحث برانگیز نورداستریم2 را متوقف کنند، در لایحه سیاست دفاعی سالانه ایالات متحده گنجانده شده اند. این خط لوله در حال حاضر در آبهای سرزمینی دانمارک در حال احداث می‌باشد و قرار است گاز روسیه را از طریق خط لوله در بستر دریای بالتیک به مرز آلمان برساند.  این تحریم ها شرکت های تسهیل کننده ساخت خط لوله را جریمه می‌کند و همچنین کسانی را که مجوز احداث در آبهای دانمارک، یا بیمه و بیمه ثانویه صادر کنند را نیز هدف قرار می دهد. اما طبق گفته کریس وایفر، شریک و موسس شرکت مشاوره ای مکرو ادوایزی در مسکو، قانونگذاران آمریکایی برای اعمال تحریم های خود وقت زیادی ندارند چون جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، که قرار است 20 ژانویه قدرت را در دست بگیرد خواهان بهبود روابط با اتحادیه اروپا می‌باشد و به احتمال زیاد از هیچ اقدامی‌برای جلوگیری از نورداستریم2 پشتیبانی نخواهد کرد.

 وی گفت: به نظر می رسد شرکت گازپروم، مالک این خط لوله، تجهیز کشتی آکادمیک چرسکیو، یک کشتی لوله گذاری روسی، را به اتمام رسانده است. این شرکت قصد دارد از آن برای لوله گذاری 120 کیلومتر باقیمانده پروژه در آبهای دانمارک استفاده کند. این کشتی از دانمارک مجوز دارد بنابراین می‌تواند کار را در طول چند ماه به اتمام برساند. (neweurope.eu) 

کپنهاگ امسال نسبت به سال قبل ارزان تر است

هر ساله واحد اطلاعات مجله بریتانیایی اکونومیست (EIU) هزینه یک سبد 138 کالای اساسی را در 133 شهر جهان بررسی می‌کند. معیار مقایسه نیویورک است که 100 امتیاز دریافت می‌کند. کپنهاگ در فهرست سالانه گران ترین شهرهای جهان در این مجله در رتبه نهم قرار دارد که نسبت به سال 2019 با دو پله سقوط مواجه است.شهرهای زوریخ، پاریس و هنگ کنگ مشترکا در رتبه اول قرار دارند.شهرهای آسیا در جدول سقوط کرده اند. سنگاپور، که سال گذشته با اوزاکا در رتبه نخست قرار داشت، امسال در مکان چهارم قرار دارد، که دلیل آن به ترک بسیاری از کارگران خارجی از این کشور به دلیل همه گیری ویروس عنوان کرده اند. نیویورک با سه پله سقوط نسبت به سال گذشته، مکان هفتم را با ژنو تقسیم کرده است که 3 پله صعود کرده است. سیدنی پانزدهم، لندن بیستم است ، در حالی که مسکو 106 است.

 بزرگترین جهش در هزینه‌های زندگی توسط تهران ثبت شده است. تحریم های آمریکا علیه ایران باعث شده است که بزرگترین شهر این کشور از مکان 106 به 79 ام در لیست گرانترین شهرهای جهان صعود کند. بیشترین افت مربوط به ریکیاویک است که 27 پله سقوط دارد و در رده 56 قرار دارد، در حالی که ریو دی ژانیرو و سائو پائولو پس از سقوط 23 پله ای در مکان 119 مشترک هستند. برزیل که به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است ، از ضعف ارز خود و افزایش نرخ فقر رنج می‌برد. براساس رتبه بندی مجله اکونومیست، ده شهر گران قیمت در دنیا زوریخ ، پاریس، هنگ کنگ سنگاپور، تل آویو، اوزاکا، ژنو، نیویورک، کپنهاگ و لس آنجلس هستند. (eiu.com)

کشتیرانی مرسک واکسن  کرونا را به سراسر جهان حمل خواهد کرد

در رابطه با حمل واکسن‌های مختلف کرونا به سراسر جهان، کشتیرانی مرسک نقش محوری ایفا خواهد کرد. به گفته مدیر ارشد کشتیرانی مرسک حمل واکسن در وهله نخست به اروپا و آمریکا محدود می‌شود. در این زمینه مرسک در وهله نخست با Covaxx آمریکایی قرارداد امضا کرده است.آقای  Søren Skouآ مدیر ارشد مرسک گفت: «با شرکت Pfizer و سایرین نیز مشغول مذاکره هستیم. با تمام نیرو می‌کوشیم این واکسن‌ها را در اسرع وقت به مقصد حمل کنیم» «نسل اول واکسن‌ها باید تحت شرایط منهای ۷۰ درجه حمل شوند و نخستین جیره‌ها در اروپا و آمریکا توزیع خواهند شد زیرا اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تمامی آنها را خریداری کردند. نسل بعدی واکسن‌ها در نخستین دوره سه ماهه سال آینده تولید خواهد شد و در توزیع آنها نیز نقش ایفا خواهیم کرد». تا کنون اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون واکسن از Pfizer و ۸۰ میلیون واکسن ازModerna خریده است. /برلینگسکه

فرودگاه کپنهاگ ۴۰درصد ظرفیت خود را تعطیل می‌کند

فرودگاه Kastrup در کپنهاگ اعلام کرد تصمیم گرفته از تاریخ ۲۵ نوامبر [۵ آذر] ۲۴ ”Gate”  برابر با ۴۰درصد ظرفیت  خود را تعطیل کند. فرودگاه کپنهاگ در جمع ٧٨ ”گیت” دارد. به نقل از رسانه Check-in هدف این اقدام صرفه جویی در هزینه‌های روزمره فرودگاه می‌باشد. /یولندس پُستِن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما