معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 52( هفته اول آذر ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

 برگزاری سومین کنفرانس سرمایه گذاری

سومین کنفرانس سرمایه گذاری آفریقای جنوبی که یا اظهارات رئیس جمهور این کشور و مدیریت وزیر اقتصاد ابراهیم پاتل برگزار شده بود به کار خود پایان داد. در این کنفرانس حدود 109 میلیارد راند دیگر تعهد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی از نقاط مختلف دنیا وصول شد. در مجموع سه کنفرانس اقتصادی برگزار شده 773 میلیارد راند توسط بخش خصوصی تعهد سرمایه گذاری انجام شده است که 64 درصد از پیش بینی مطلوب دولت است.

 نرخ بهره 3.5 درصد باقی ماند

بر اساس اعلام بانک مرکزی آفریقای جنوبی نرخ بهره این کشور بدون تغییر معادل 5.3 درصد باقی ماند. رئیس بانک مرکزی که در حضور رانه‌های گزارشهای مربوط به بخش خود را بیان می‌کرد اعلام کرد که این بانک نگران شیوع موج دوم ویروس کرونا است و اقتصاد آفریقای جنوبی آینده نامعلومی را درپیش خواهد داشت. رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2021 معادل 5.3 درصد و در سال 2022 معادل 4.2 درصد پیش بینی شده است.

 مخالفت وزیر اقتصاد با ملی کردن بانک مرکزی

وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی آقای امبوونی با لایحه ملی سازی بانک مرکزی آفریقای جنوبی مخالفت کرد. در این لایحه که توسط حزب ای اف اف مطرح گردیده است پیشنهاد شده است که سهام این بانک بدون پرداخت غرامت به تسخیر دولت در بیاید که برخلاف قانون اساسی آفریقای جنوبی است. از سوی دیگر وزیر اقتصاد گفته است در صورتی که قرار باشد این انتقال سهام صورت پذیرد دولت توان مالی کافی برای خرید آن را ندارد.

 نامیبیا

تصویب موافقتنامه تجاری میان نامیبیا با موزامبیک و انگلیس

وزارت صنعت و تجارت نامیبیا از تصویب توافقنامه همکاری اقتصادی ساکو با موزامیک و انگلیس خبر داد. Lucia Iipumbu وزیر صنعت و تجارت در این باره گفت: این توافقنامه که به تصویب پارلمان رسیده است، تداوم تجارت ترجیحی میان کشورهای عضو اتحادیه گمرکی جنوب افریقا «ساکو» با موزامبیک و انگلیس را تضمین می‌کند. وی با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا افزود: با توجه به اینکه انگلیس دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و توافقنامه تجاری میان ساکو و اتحادیه اروپا از این پس شامل انگلیس نمی‌شود، ضرورت داشت موافقتنامه تجاری جداگانه ای با انگلیس به امضا برسد. به گفته وزیر صنعت و تجارت، نامیبیا همچنان به صادرات 4 محصول عمده شامل گوشت گاو، خرما، انگور و زغال چوب به بازار انگلیس ادامه خواهد داد و صادرکنندگان نامیبیایی مطمئن باشند که بازار انگلیس همچنان برای آنها امن و در دسترس خواهد بود. گفتنی است کل صادرات نامیبیا به انگلیس در سال 2019 حدود 6.1 میلیارد دلار نامیبیا (385 میلیون دلار امریکا) بوده است.

ماداگاسکار

راه اندازی پارک تحول کشت و صنعت در جنوب غربی ماداگاسکار

آقای لانتوسوا راکوتومالالا وزیر صنعت، تجارت و صنایع دستی، روز جمعه به مناسبت بزرگداشت روز صنعتی سازی آفریقا اعلام کرد که استان تولیار در جنوب کشور به زودی باید دارای یک پارک صنعتی به وسعت چندین هکتاری باشد و به زودی و با تأمین بودجه از سوی بانک توسعه آفریقا AfDB، پارک تحول کشت و صنعت جنوب غرب (Ptaso) تأسیس خواهد شد.

این پروژه 25 هکتاری در منطقه بتسینجاکا واقع خواهد شد اما شش منطقه اطراف آن نیز منتفع خواهند بود. مراکزی برای خرید کالا و مواد اولیه راه اندازی خواهد شد. دانه‌های خشک شده یا حتی ذرت و کاساو (مانیوک) که در منطقه به وفور یافت می‌شود، در این پارک فرآوری خواهند شد. کارخانه‌های فرآوری غذاهای دریایی نیز در آنجا نصب خواهد شد که در نوع خود در جزیره بزرگ بی سابقه هستند.

در کنار تأسیس این مجموعه، زیرساخت های متعددی از جمله جاده‌ها، مدارس و یا حتی مراکز تجاری ایجاد خواهند شد. به گفته وزیر صنعت، تجارت و صنایع دستی، یک نیروگاه تامین انرژی منطقه صنعتی در صحنه آماده شده است. این پارک به عنوان بخشی از پروژه بانک توسعه آفریقا (ADB) به نام High Five با هدف توسعه صنعتی آفریقا می‌باشد.

افتتاح کارخانه تولید آرد LMOI در بندر توماسینا

کارخانه آرد اقیانوس هند چهارمین کارخانه بزرگی است که دولت پس از، شرکت قند، کارخانه تولید ماکارونی و کارخانه تولید دارو افتتاح می‌کند. رئیس جمهور در این مراسم اعلام کرد: "اگر قبلاً سالانه 250،000 تن آرد وارد می‌کردیم، اکنون می‌توانیم آن را صادر کنیم".

به گفته مدیر عامل این کارخانه مجهز به ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته تولید، در حال حاضر 500 تن آرد در روز تولید می‌کند. این کارخانه قصد دارد در سال 2021 حدود 1200 تن در روز تولید داشته باشد. رئیس جمهور آندری راجولینا در مراسم افتتاح این شرکت گفت: ما هر آنچه را که در ماداگاسکار نیاز داریم به صورت بومی در این کارخانه تولید خواهیم کرد.

تأسیس این شرکت منجر به کاهش حدود 15 درصدی قیمت آرد در بازار می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر کارخانه‌های تولید آرد اقیانوس هند،گندم خود را به طور خاص از روسیه، آرژانتین، برزیل وارد می‌کنند. این شرکت علاوه بر صنعتی سازی، سهمی در ایجاد شغل در این کشور نیز دارد. در حال حاضر 250 کارگردر این کارخانه فعالیت دارند.

 سیشل

تمدید توافقنامه همکاری شیلات اتحادیه اروپا و سیشل

پارلمان اروپا روز پنجشنبه توافق نامه همکاری‌های پایدار شیلات با سیشل را تمدید نمود. این توافق نامه شش ساله به ارزش 5.3 میلیون یورو در سال که در ماه فوریه به امضا رسیده بود، شامل اجازه ماهی گیری در آبهای سیشل به میزان 50 هزار تن ماهی تن در سال و همچنین حمایت از سیاست های توسعه شیلات در سیشل می‌باشد. لازم به ذکر است، شیلات دومین منبع درآمد کشور سیشل محسوب میشود.

 کاهش درآمد ناشی از گردشگریِ سیشل

براساس گزارش اداره ملی آمار سیشل تعداد گردشگران این کشور 70 % در مقایسه با سال گذشته  کاهش یافته است که نشان دهنده میزان تاثیر نامطلوب بحران ویروس کرونا بر گردشگری این مجمع الجزایر است.

        نیجریه

برنامه چین برای سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در بخش انرژی نیجریه

به گزارش نشریه مدرن دیپلماسی شرکت های نفت و مواد شیمیایی چین (SINOPEC)، شرکت نفت فلات قاره چین (CNOOC) و شرکت ملی نفت چین (CNPC)... قصد دارند تا میزان 15 میلیارد دلار در حوزه انرژی بویژه نفت و گاز نیجریه سرمایه گذاری کنند. بر اساس گزارش شرکت های مورد اشاره بیشتر بر کشف ذخایر جدید نفت و گاز و ساخت پالایشگاه‌های کوچک و متوسط در نیجریه متمرکز خواهند بود. شایان ذکر است فاصله میزان سرمایه گذاری در بخش انرژی قاره آفریقا تا نیاز واقعی این قاره برای سرمایه گذاری سالانه تا 50 میلیارد دلار برآورد می‌شود و کشور چین به عنوان یکی از خریداران اصلی انرژی جهان می‌کوشد تا با سرمایه گذاری در این حوزه از تامین نیاز خود به انرژی طی سال های آتی اطمینان حاصل کند.

 کمک 100 میلیون دلاری سازمان ملل به نیجریه و چند کشور دیگر برای مقابله با قحطی و گرسنگی

آقای «مارک لاوکوک»، کمیسر امور بشردوستانه و کمک های اضطراری سازمان ملل اعلام کرد این سازمان قصد دارد تا در راستای مقابله با خطر قحطی و گرسنگی در کشورهای نیجریه، یمن، افغانستان، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو از محل صندوق واکنش اضطراری مرکزی آن سازمان کمکی یکصد میلیون دلاری را به این کشورها اختصاص دهد. براین اساس کمک اختصاص یافته به نیجریه 15 میلیون دلار و برای مقابله با گرسنگی در نواحی شمال شرقی آن کشور که بیشترین آسیب را از عملیات تروریستی بوکوحرام و روند خشکی دریاچه چاد متحمل شده اند صرف خواهد شد. در اعلامیه ای که در همین رابطه از سوی دفتر کمک های اضطراری سازمان ملل متحد صادر شده است عواملی نظیر تغییرات آب و هوایی، نا امنی و بنیه ضعیف اقتصادی کشورهای عامل اصلی بروز خطر گرسنگی برشمرده شده اند.  این اعلامیه میزان برخورداری سایر کشورها از کمک مورد اشاره را به ترتیب افغانستان و یمن هر کدام 30 میلیون دلار، سودان جنوبی و کنگو هر یک 7 میلیون دلار و بورکینافاسو 6 میلیون دلار تعیین نموده است.

 سیرالئون

سخنرانی رئیس جمهور سیرالئون در کنفرانس سالانه توسعه پان آفریقایی

 رئیس جمهور سیرالئون در دومین کنفرانس سالانه توسعه پان آفریقایی در زمینه نوآوری‌های بخش های کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری سخنرانی کرد. این کنفرانس مجازی با همکاری مشترک APRM، آژانس تخصصی اتحادیه آفریقا و مرکز جهانی آفریقای دانشگاه دلوور آمریکا برگزار گردید. جولیوس مادا بیو در بیانیه افتتاحیه این رویداد سه روزه اظهار داشت، تمرکز این کنفرانس بر اجرای اقدامات مشترک آفریقا-جماعت پراکنده آفریقایی‌ها در سایر نقاط جهان در راستای تسریع آغاز دستورکار 2063 اتحادیه آفریقا از طریق ساخت و ساز، درآمدزایی و سود دهی متقابل می‌باشد. وی ادامه داد، اهمیت این کنفرانس از این جهت است که به ما کمک خواهد کرد تا با کانال ها و ارتباطات رسمی ‌برای فعالیت های معاملاتی دو طرفه و بدون مانع آشنا شویم. وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر آفریقا دارای یک جمعیت جوان، مصرف کننده و در حال افزایش و یک بازار بالقوه 1.2 میلیارد نفری و مناسب برای سرمایه گذاری است. وی اضافه کرد، رهبران آفریقایی وظیفه دارند تا با بهبود عملکرد حکومتی، مبارزه بافساد، تقویت و انسجام ملی و صلح، یک فضای سرمایه گذاری عادلانه، منصفانه، قابل پیش بینی و ساده ایجاد نمایند.

 عدم حضور رئیس جمهور سابق سیرالئون در کمیسیون مبارزه با فساد

 رییس جمهور سابق سیرالئون که جهت پاسخگویی به سؤالات در کمیسیون مبارزه با فساد احضار شده بود در این کمیسیون حاضر نشد. براساس اظهارات وکلای وی از جمله دادستان سابق کل کشور، علت عدم حضور وی در کمیسیون مبارزه با فساد در فری تاون نگرانی از مسائل امنیتی عنوان شده است. این دومین بار است که وی علیرغم احضار به کمیسیون ضد فساد از حضور در آن اجتناب می‌کند.

 سنگال

حجم سرمایه گذاری چین در آفریقا از زبان سفیر چین در سنگال

شیائو هان سفیر جدید چین در سنگال با تأکید بر راهبرد چین مبنی بر توسعه روابط جنوب - جنوب، حجم مبادلات چین و قاره آفریقا را 208 میلیارد دلار اعلام کرد و کشورش را ظرف 11 سال پیاپی اولین شریک تجاری آفریقا دانست. وی ساخت مرکز کنفرانس اتحادیه آفریقا و راه آهن نایروبی – مومباسا را نقطه شروع جدی چین به آفریقا دانست. وی اظهار داشت: چین تا کنون در این قاره بیش از 6 هزار کیلومتر جاده، 6 هزار کیلومتر راه آهن، 20 بندر، 80 نیروگاه برق، 170 مدرسه، 130 بیمارستان، 45 استادیوم افتتاح کرده است. همچنین بیش از 210 هزار کادر درمان چینی در سراسر آفریقا خدمت می‌کنند که تا کنون بیش از 220 میلیون بیمار را مداوا کرده اند. چین همچنین تا کنون بیش از 120 هزار بورسیه تحصیلی به داوطلبان آفریقایی ارائه کرده است.

جمهوری نیجر

 جلسه مطبوعاتی وزیر دارایی و نماینده مقیم صندوق بین المللی پول در نیجر

آقای ممدو دیوپ وزیر دارایی، و آقای محمه کنگول نماینده مقیم صندوق بین المللی پول در نیجر  صبح دیروز به طور مشترک میزبان جلسات مطبوعاتی در مورد برنامه پشتیبانی شده توسط تسهیلات اعتبار گسترده (ECF) بودند. در این کنفرانس چشم انداز رشد اقتصادی نیجر در سال 2021، یعنی 6.9٪ اعلام گردید.

 جمهوری دموکراتیک کنگو

امضای قرارداد ساخت 16  هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در ج.د.کنگو با یک شرکت مصری

22 نوامبر2020 (دوم آذر99) آقای آگوستن کیباسا مالیبا (Augustin Kibassa Maliba) وزیر پست، مخابرات و فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات (PT-NTIC) ج.د.کنگو در قاهره، قرارداد ساخت 16 هزارکیلومتر فیبر نوری را با شرکت سرمایه گذاری مصری" BENYA CAPITAL" امضا کرد. این وزیر کنگویی که از 18 نوامبر (28 آبان) در راس هیاتی با همراهی آقای کریستیان کاتنده (Christian Katende) رییس سازمان تنظیم مقررات نظام پست و ارتباطات از راه دور کنگو (ARPTC) برای انجام آخرین مذاکرات نهایی‌سازی قرارداد مذکور با مسئولین ارشد گروه سرمایه گذاران شرکت " Benya Capital " در قاهره حضور پیدا کرده بود، در این مراسم رسمی اعلام کرد که کارهای راه اندازی این پروژ با آغاز سال میلادی جدید شروع خواهد شد.

این هیات کنگویی قرار است در ادامه اقامتشان در مصر،  از 24مین دوره نمایشگاه بین‌المللی ICT  قاهره2020 در موضوع مخابرات بین‌المللی و سالن و محفل فناوری‌های اطلاعات و پخش و انتشار برای خاورمیانه و آفریقا که طی روزهای 22 تا 25 نوامبر در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی قاهره تحت ریاست عبدلفتاح السیسی رییس جمهور این کشور با موضوع: «بازنشانی بزرگ» [The Big Reset]  برگزار خواهد شد، بازدید بعمل آورند.

سهم بسیار ناچیز شرکت معدنی دولتی ج.د.کنگو در تولید مس از معادن این کشور

سایت خبری""deskeco.com 21 نوامبر2020 (اول آذرماه 99) می‌‎نویسد: در بولتن خلاصه داده‌های آماری منتشره از سوی بانک مرکزی ج.د.کنگو در رابطه با میزان مس تولیدی شرکت ژکامین(Gécamines) [شرکت معدنی دولتی متولی معادن در ج.د.کنگو] تا پایان ماه اکتبر سال جاری[2020] آمده که حجم تولید مس توسط «ژکامین» نسبت به سال گذشته 23/22 % درصد افزایش پیدا کرده چراکه این شرکت ملی معدنی با تولید مس به میزان 307 19 تن (نوزده هزار و سیصد و هفت تن) در برابر رقم 795 15 تن ( پانزده هزار و هفتصد و نود و پنج تن) در مدت مشابه در سال گذشته (2019)، در نهایت به این رکورد صعودی بیش از 22 درصدی دست پیدا کرده است.

در گزارش بانک مرکزی ج.د.کنگو آمار مجموع مس تولیدی توسط همه اپرتورهای معدنی فعال در ج.د.کنگو تا31 اکتبر سال جاری [پایان اکتبر2020] جمعا 1 میلیون و 322 هزار و 729 تن به ثبت رسیده که با در نظر گرفتن میزان تولید «ژکامین»، سهم شرکت ملی معدنی ج.د.کنگو در این آمار عدد ناچیز 45/1% [حدود یک درصد و نیم] را در مجموع تولید مس نشان می‌دهد.

شایان ذکر است که ج.د.کنگو با ثبت رکورد تولید 1 میلیون و 322 هزار و 729 تن مس تا پایان ماه اکتبر 2020 در مسیر عبور از رکورد مجموع میزان تولید مس در سال گذشته [2019] با رقم 1.420.386 تن ( یک میلیون و چهار صد و بیست هزار و سیصد و هشتاد و شش تن) خواهد بود.

تولید بیش از 65 هزار تن کبالت ج.د.کنگو در 10 ماه سال جاری؛

بانک مرکزی ج.د.کنگو با انتشار داده‌های مربوط به فعالیت‌های معدنی این کشور تا پایان ماه اکتبر سال جاری، در رابطه با میزان تولید فلز استرانژیک کبالت همچینین آورده: صنایع معدنی ج.د.کنگو طی 10 ماه سالجاری ( 2020) به میزان 159 65 تن (شصت و پنج هزار و صد و پنجاه و نه تن) کبالت تولید کرده که این رکورد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (2019) با حجم تولید 058 65 تن (شصت و پنج هزار و پنجاه و هشت تن) رشد خفیفی را تجربه کرده است؛ در این گزارش تصریح شده هر چند این رشد چشمگیر نیست اما این آمار باوجود شرایط تحت تاثیر از همه‌گیری ویروس کرونا  به ثبت رسیده است.

در این گزارش همچنین به آمار تولید کبالت در سال 2019 اشاره شده که این میزان در حالی 964 77 تن (هفتاد و هفت هزار و نهصد و شصت و چهار تن) در سال گذشته بوده که سال قبل از آن (2018) حجم تولید کبالت 402 109 تن (صد و نه هزار و چهار صد و دو تن) بوده که رکورد دو دهه گذشته بحساب می آید. ج.د.کنگو در سال 2017 به میزان 461 82 تن (هشتاد و دو هزار و چهارصدو شصت ویک تن) کبالت تولید کرده است.

در ادامه این گزارش در خصوص میزان تولید طلا نیز در مدت زمان مشابه تصریح شده که «ژکامین» نیز در تولید طلا با شرکایش، روندی صعودی را به ثبت رسانده،  بطوریکه تا پایان ماه اوت 2020 به میزان 15.288 تن (پانزده هزار و دویست و هشتاد و هشت تن) طلا در ج.د.کنگو استخراج شده که در مقایسه با عدد 12.858 تن (دوازده هزار و هشتصد و پنجاه و هشت تن) در مدت مشابه در سال گذشته ، طلا نیز همانند مس وضعیت مطلوبی را تجربه کرده است.

در پایان این خبر بنا به ارزیابی کارشناسان این حوزه آمده که با تقاضای روزافزون نیاز صنعت خودروسازی برقی(هیبریدی) و پروژه‌های مربوط به انرژی‌های خورشیدی و بادی، پیش‌بینی شده که تقاضای جهانی مس تا سال 2027 به میزان 900 درصد افزایش خواهد داشت. قابل به ذکر است که صنعت تولید مس در ج.د.کنگو  طی سال 2019 در مجموع 1.420.386 تن ( یک میلیون و چهار صد و بیست هزار و سیصد و هشتاد و شش تن) مس تولید کرده بود که این رقم خود در برابر حجم تولید در سال 2018 به میزان 1.225.227 تن (یک میلیون و دویست و بیست و پنج هزار و دویست و بیست و هفت تن) رکوردی جدید محسوب می‌شد.

گابن

 شرکت توتال گابن را ترک نمی‌کند

در پایان جلسه هیئت مدیره شرکت توتال گابن که در تاریخ 12 نوامبر برگزار شد، هیاتی از این شرکت به  رهبری "نیکولا تراز" رئیس هیئت مدیره با "ونسان دو پُل ماساسا" وزیر نفت و گاز و معادن گابن دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، نتیجه گیری جلسه هیئت مدیره و مسائل مربوط به آینده شرکت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس هیئت مدیره مدیر اکتشاف و تولید توتال در آفریقا است، به وزیر نسبت به تعهد  شرکت نفتی فرانسه برای ماندن در کشور اطمینان داد. وی گفت: «ترک گابن به هیچ وجه در دستور کار نیست و می‌توانم آن را به وضوح به شما بگویم. ما یک عملیات در حال انجام داریم که در خصوص انتقال برخی فعالیت ها به یک شرکت دیگر است که ما اپراتور آن نیستیم.

رواندا

توافقنامه‌های خدمات هوایی جدید روانداِیر

پارلمان رواندا پنج مقصد جدید را برای پروازهای شرکت هواپیمایی رواندا (RWANDAIR) تصویب کرد. صنعت هواپیمایی این کشور در پی شیوع کووید-۱۹ به‌شدت زیان دیده است. روانداِیر با پنج کشور دیگر، یعنی برزیل، ج.د.کنگو، نامیبیا، سومالی و تونس توافقنامۀ خدمات هوایی دوجانبه امضا کرد و بدین ترتیب تاکنون در مجموع با ۵۲ کشور چنین توافقنامه‌هایی را امضا کرده است.

اوگاندا

توافقنامۀ بانک مسکن اوگاندا با آژانس توسعۀ فرانسه

بانک مسکن اوگاندا (HFB) و آژانس توسعۀ فرانسه (AFD) دو توافقنامه به ارزش ۱۰.۵ (ده و نیم) میلیون یورو با هدف تأمین مسکن ارزان‌قیمت در اوگاندا امضا کردند. این اسناد در حضور سفیر فرانسه در اوگاندا امضا گردید. بانک مذکور وام‌هایی با میانگین ۴۲۰۰ یورو به مردم خواهد داد تا بتوانند در کوتاه‌مدت صاحبِ خانه شوند.

 وضع مالیات روی شبکه‌های تولید محتوای چندرسانه‌ای

دولت اوگاندا قرار است روی شبکه‌های تولید محتوای چندرسانه‌ای (مانند Netflix و HBO) «مالیات خدمات دیجیتال» وضع کند. دولت تصمیم گرفته بود درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد و اکنون به این نتیجه رسیده است که شهرنشینانی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند گزینۀ خوبی برای پرداخت مالیاتِ بیشتر هستند. دولت پیشتر نیز روی شبکه‌های اجتماعی (مانند واتس‌اپ) مالیات وضع کرده بود.

 افزایش آمار تلفات تصادفات در اوگاندا

اوگاندا ٪۵ افزایش تلفات ناشی از تصادفات را ثبت کرد. این رقم از ۳۵۰۰ مورد در ۲۰۱۸ به ۳۸۸۰ مورد در ۲۰۱۹ افزایش یافته است. هفتاد و پنج درصد از این تلفات مربوط به مردان است و بیشترِ تصادفات هم در مناطق شهری رخ می‌دهد. ٪۱۰ از کل تصادفات در پایتخت رخ می‌دهد.

 مذاکره برای گرفتن وام از چین برای احداث راه‌آهن استاندارد

دولت اوگاندا در حال مذاکره با اکسیم‌بانک چین است تا بتواند وامی ‌به ارزش ۲ میلیارد دلار بگیرد و پروژۀ راه‌آهن استاندارد یا همان SGR را آغاز نماید. مقامات اوگاندایی گفتند احتمالاً‌ تا یک سالِ آینده این وام را دریافت خواهند کرد. این راه‌آهن قرار است از اوگاندا تا بندر مومباسا در کنیا کشیده شود.

 اقتصاد اوگاندا روی مدار بهبودی

وزارت دارایی اوگاندا طی گزارشی اعلام کرد اقتصاد این کشور رو به بهبودی است. گزارش عملکرد ماهانه برای اکتبر نشان می‌دهد برای چهارمین بارِ پِـیاپی، شاخص موسوم به PMI (شاخص مدیران خرید) برای اوگاندا بالای ۵۰ بوده است. شاخص بالای ۵۰ نشانۀ روند رشد اقتصادی و زیر ۵۰ نشانۀ افول اقتصادی است. این شاخص در سپتامبر ۵۴ و در اکتبر به ۵۵ رسیده است.

کنیا

 سفیر آمریکا: روابط کنیا و آمریکا، قوی تر از گذشته

کایل مکارتر سفیر آمریکا در کنیا در مقاله ی خود در بیزینس دیلی چنین نوشت: رابطه 56 ساله آمریکا و کنیا به دلیل اعتماد متقابل، احترام دوطرفه و وجود ارزش های مشترک روز به روز در حال تقویت و گسترش است. هر دو طرف به اقتصادی پویا و بازاری آزاد اعتقاد عمیق داشته و قصد تشویق کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی از این طریق را دارند. با وجود تمام ثمراتی که آگوآ (قرارداد تجارت آزاد آفریقا که در 2025 پایان خواهد یافت) برای کنیا داشته است، این قرارداد قادر به رفع نیازهای تجاری برون مرزی کنیا به نحو احسن و گسترده نبوده و به همین دلیل کنیا آماده فراتر گذاشتن گام های اقتصادی از طریق امضای قرارداد تجارت آزاد با آمریکا است که زمینه را برای بهره برداری بهینه منابع و توسعه تجارت ایجاد خواهد کرد. کنیا یک قطب اقتصادی در منطقه خود به حساب آمده و همکاری آمریکا با آن در راستای حفظ منافع اقتصادی ایالات متحده است؛ برای تحقق این موضوع، نگاهی فرا منطقه ای یا فرا آگوآیی از طرف کنیا یک امر ضروری به حساب می آید تا قفل تجارت های وسیع و فرصت های بزرگتر اقتصادی باز شده و استانداردهای مدیریت در کنار کیفیت کالاها ارتقا یابد.

  اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا نشست بازار واحد حمل و نقل هوایی در سال 2020 را برگزار کرد.

در نشست مزبور که روز شنبه 24 آبان 99 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، آقای "فوره ناسینبه" رئیس جمهور توگو (رهبر برگزیده اتحادیه آفریقا جهت اجرای توافقنامه بازار واحد حمل و نقل هوایی)، کمیسیونر امور زیر بنایی اتحادیه به نمایندگی از رئیس کمیسیون و رئیس کمیسیون هواپیمایی کشوری آفریقا (AFCAC) حضور داشتند. در ابتدای نشست، خانم "امانی ابوزید" کمیسیونر امور زیربنایی و انرژی اتحادیه آفریقا اظهار داشت؛ تاکنون 34 کشور عضو اتحادیه به توافقنامه بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقایی پیوسته اند. در دوره همه گیری کرونا بازار واحد آفریقایی می‌تواند نقش موثری در نقل و انتقلات کالا و مسافر در سطح قاره آفریقا داشته باشد. وی  از کشورهایی که هنوز توافقنامه را امضاء و یا تایید نکرده اند درخواست کرد به آن ملحق و از مزایای آن بهره مند شوند. آقای "فوره ناسینبه" رئیس جمهور توگو و مسئول مستقیم بازار واحد حمل و نقل آفریقایی نیز گفت؛ بهره برداری از بازار مزبور و اجرای تصمیم یاموسوکرو در شرایط فعلی جهان یک ضرورت است و اجرا و بهره برداری از توافقنامه نباید بیش از این به تعویق بیافتد. شایان ذکر است؛ بر اساس برنامه ریزی‌ها زمان اجرای توافقنامه بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقایی ژوئن 2021 تعیین شده است اما به دلیل همه گیری کرونا و پیامدهای مخرب آن به نظر نمی رسد بازار مزبور در زمان مقرر به بهر برداری برسد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما