معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته چهارم آبان ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امحاء تخم مرغ لهستانی بدلیل آنفولانزای مرغی

اداره کل بهداری کربلا خبر از امحاء 11 تن تخم مرغ نطفه در این استان خبر داد. عنوان شده است بر اساس اطلاعات بدست آمده متوجه حمل محموله تخم مرغ نطفه دار آلوده به بیماری آنفولانزای مرغی شدیم که تدابیر لازم در این خصوص انجام شد. عنوان شده است مبدا واردات این محموله کشور لهستان بوده است که در لیست 38 کشور ممنوعه واردات کالا قرار دارد. اخیرا وزارت کشاورزی عراق واردات تخم مرغ نطفه دار و مرغ از مبادی فرودگاه بغداد و بصره را با هدف حمایت از تولیدکنندگان مرغ آزاد اعلام نمود .

نخیلات کربلا بخش مهمی از تولید خرما در عراق 

وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد, این کشور با صدور ششصد هزار تن خرما, مجددا موقعیت خود را در بازارهای جهانی بدست آورده و استان کربلا از مهمترین استانهای تولید کننده آن محسوب می‌شود. میزان بهره برداری خرما در کربلا امسال به صد هزار تن رسیده است. عراق خرمای خود را به کشورهای چین, بنگلادش, ترکیه, هند, مصر، سوریه و اردن صادر می‌کند.

اعتراض  کارمندان در شهر کربلا

 کارمندان مدیریت شهرداری کربلا بعلت عدم پرداخت حقوق ماهیانه اکتبر امسال در مقابل ساختمان شهرداری کربلا تحصن کردند. همچنین شاغلان بعضی از اداره‌های دولتی نیز به همین دلیل طی روزهای قبل دست به تظاهرات زده بودند. شایان گفتن است دولت مرکزی و محلی عراق بدلیل بحران اقتصادی حاکم طی ماههای اخیر قادر به پرداخت حقوق کارکنان نبوده و وزیر دارائی خواستار است استقراض خارجی در این راستا می‌باشد که اخیر مجلس با موضوع موافقت نمود. در تازه ترین تظاهرات کارمندی کارکنان اداره برق کربلا با اجتماع در مقابل ساختمان اداره مربوطه اعلام نموده اند 8 ماه است که قادر به دریافت حقوق نبوده اند.   

اداره برخی طرح های عمرانی در کربلا

مدیریت راه و پل سازی کربلا از سرگیری عملیات احداث تعدادی از جاده‌ها در ناحیه خیرات با هزینه 981 میلیون دینار( هر 1000 دینار مساوی 22 هزار تومان)  در سه پروژه منظور شده خبر داد. این پروژه‌ها توسط بخش فنی خود مدیریت راه اجرا می‌شود.

امکان سنجی تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی در کربلای معلی

وزارت راه عراق اعلام کرد طبق بررسی‌های انجام شده با کمیته‌های متخصص استانداری کربلای معلی در راستای  بکارگیری اتوبوس های خط واحد جهت استفاده شهروندان این شهر مقدس, تصمیم گیری شد.

نصب کنتورهای دیجیتالی در کربلای معلی

وزارت برق عراق از راه اندازی خدمات دیجیتالی فاکتورهای برق در سه استان عراق من جمله شهر کربلا خبر داد . احمد موسی سخنگوی این وزارت گفت : اجرای این طرح گذشته از تأمین موارد مالی بیشتر , از به در رفتن , ضایعات بی رویه , تجاوز به حریم قانون و سرقت غیر قانونی برق جلوگیری خواهد کرد . وی از ادامه اعطای سوبسید معمول جهت قشرهای آسیب پذیر جامعه در این طرح خبر داد .مقتدا صدر از رهبران دینی و سیاسی عراق اخیرا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از عدم پرداخت هزینه برق شهروندان به دولت عنوان نموده بود . 

سفر هیئت بلند پایه اقتصادی عربستانی به عراق

 کانال مباشر متعلق به عربستان خبر از سفر هیاتی بلند پایه از این کشور  به سرپرستی "عبدالرحمان الفدلی" وزیر محیط زیست و آب عربستان به عراق داده و عنوان نموده است وزرای منابع طبیعی، حمل و نقل و روسای کمیته‌های سرمایه گذاری و تجارت خارجی و نمایندگانی از سایر وزارتخانه‌ها و همچنین ارباب تجارت و سرمایه عربستان این هیات را همراهی می نمایند. اگر چه طرف سعودی هدف از این سفر را در قالب چهارمین دور شورای مشورتی دو کشور و همچنین مقدمه ای برای مذاکرات آتی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر و ملاقات آتی با پادشاه و ولیعهد عربستان دانسته ولی امکان سنجی و اجرائی شدن موضوع سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری عربستان در مناطق صحرائی و بادیه عراق ( الانبار _ کربلا- نجف و المثنی ) که اخیرا در افواه و برخی سایت های رسانه ای مشاهده می‌شود با توجه به ترکیب هیات از مهم ترین موضوعات این سفر خواهد بود که سایت مذکور اشاره ای به آن ننموده است. شایان گفتن است از ابتدای  ماه نوامبر خبر مربوط به سرمایه گذاری 3 میلیاردی عربستان در مناطق عشایری عراق نشر داده شد که اعتراضاتی از جمله اعتراض نور المالکی رهبر حزب قانون و نخست وزیر اسبق، شیوخ و سادات کربلا  را به همراه داشت و از آن به عنوان شکل جدیدی از استعمار نام برده شد. عربستان قصد دارد در قالب  این طرح اقتصادی اقدام به کشت فراسرزمینی و تقویت دامپروری  در صحاری عراق نماید.   

حمایت وزارت دارائی از طرح پیشنهادی اقتصادی مقتدا صدر

18 آبان ماه وزیر دارائی عراق حمایت خود را از طرح 16 ماده ای مقتدا صدر در پشتیبانی از اصلاحات اقتصادی کشور موسوم به "کاغذ سفید" را اعلام و تصریح نمود امید است سایر نیروهای سیاسی کشور نیز اقداماتی مشابه حمایتی در راستای اصلاحات الکاظمی و حل بحران اقتصادی کشور علی الخصوص  نحوه پرداخت حقوق کارکنان دولت را ارائه نمایند. مقتدا صدر رهبر جریان صدر درقالب اعلامیه توئیتری 16 ماده ای  پرداخت قبوض آب برق از سوی مردم، تسهیلات بانکی و مبارزه با ارتشا و دستگیری افراد فاسد را به عنوان یکی از مهم ترین راه حل  های بحران اقتصاد کشور قلمداد نموده است. کاغذ سفید نام طرحی 93 صفحه ای پیرامون اصلاحات اقتصادی در کشور و دولت الکاظمی است که نخست وزیر عراق در جریان سفر اخیر به کشورهای اروپائی از آن رونمائی نمود و حمایت برخی از کشورهای اروپا را در این راستا کسب و انگلیس اقدام به تاسیس شورای اقتصادی مشترک با عراق در این راستا نمود. دولت کاظمی اخیرا تلاشهای زیادی برای دعوت از شرکای غربی و همچنین برخی همسایگان همچون عربستان برای مشارکت در طرح های اقتصادی عراق دارد که این اقدام در بلند مدت تاثیر زیادی بر روابط با همسایه شرقی خواهد داشت.

 بیانیه مطبوعاتی وزیر دارائی عراق پیرامون اوضاع اقتصادی

"امیر علی العلاوی" وزیر دارائی عراق در تازه ترین بیانیه تلویزیونی ( 15 آبان) ضمن اعلام اینکه دارائی‌های ایران در عراق بالغ بر 4 تریلیون دینار می‌باشد که مرحله به مرحله به این کشور پرداخت خواهد شد، اوضاع اقتصادی بد عراق را  متاثر از جنگ 8 ساله با ایران و تحریم های زمان صدام دانسته و خواستار دریافت وام خارجی در این خصوص شد و تصریح گردید اخذ وام در شرایط فعلی بدلیل اینکه بدهی خارجی عراق کمتر از قبل است نه  تنها ریسک نداشته بلکه کمک به بهبود اقتصاد بحران زده عراق نیز خواهد بود. وی با خطاب قراردادن شهروندان عراقی و اعلام اینکه ساختار مالی براساس فرضیات، امری غیر واقعی است و تعویق پرداخت حقوق کارکنان با هدف حفظ نقدینگی دولت غیر عادلانه است، وزارتخانه متبوعش را عاری از دخالت در سیاست های پولی و ارزی کشور  دانسته و عنوان نمود بودجه پیشنهادی 2021 تا اوخر نوامبر تسلیم پارلمان خواهد شد. اظهارات وزیر عراقی در حالی انجام می‌شود که عراق تنها در ماه اکتبر در جایگاه دوم فروش نفت در چارپوب اوپک 4 . 3 میلیارد دلار نفت فروخته است و 24 مبدا مرزی این کشور با همسایگان افزایش 50 درصدی عائدی به نسبت سال قبل داشته است. چندی پیش جمعی از نمایندگان عراق اوضاع فعلی اقتصادی کشور را تنها ناشی از فساد و سوء مدیریت دانستند. بدهی دولت عراق به کشورهای خارجی در تازه ترین گزارشات 73 میلیارد دلار اعلام شده است . 

 آغاز اکتشاف نفت در استان الانبار

احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق در تازه ترین اظهارات (18 آبان ) خبر از آغاز فرایند استخراج نفت و گاز در استان الانبار داد و عنوان شده است رویکرد استراتژیک دولت سرمایه گذاری بر روی منابع طبیعی موجود است. و براساس برآوردهای اولیه 1 میلیارد متر مکعب ذخایر  نفت در این منطقه وجود دارد. در همین حال مدیر اکتشاف وزارت مربوطه اعلام نموده است مطالعات نشان از وجود منابع  گاز در این استان دارد که می‌تواند با توجه به نیاز داخلی و بازارهای جهانی، مهم و راهبردی تلقی شود. شایان گفتن است برای اولین بار دولت های بعد از صدام در سال 2016 خبر از خودکفائی در تامین گاز مورد نیاز دادند. ولی این کشور همچنان در زمره واردکنندگان گاز طبیعی از جمله از کشورمان است و اخیرا تحرکاتی در زمینه  سرمایه گذاری و  تقویت منابع گازی از جمله دعوت از "شرکت توتال" و پایان دادن به قرارداد با شرکتهای ترک بدلیل تعلل در فرایند اجرا انجام شده است. استان الانبار بزرگترین استان در میان 19 استان عراق از استانهای صحرائی و بزرگ در غرب کشور و مجاورت با عربستان  است و حائلی بین منطقه استراتژیک جرف النصر ( جرف الصخر ) در کربلاست که نیروهای ائتلاف ادعا  دارد  نیروهای مقاومت در این منطقه استحکاماتی دارند. اخیرا عمده توجه دولت الکاظمی‌به دعوت از شرکای خارجی برای حضور در این استان و اجرای طرحهای اقتصادی است که نمونه اخیر آن کشت فراسرزمینی در این ستان توسط عربستان است.

ادامه اعتراض به کلونی سازی عربستان در عراق

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت و قانون و نخست وزیر اسبق عراق برای دومین بار ( 21 آبان) در قالب توئیتی ضمن حیاتی بر شمردن هرگونه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ضروری تلقی نمودن آن برای کشور و بویژه طبقه ضعیف جامعه و اشتغال زائی برای جوانان تصریح نموده است. این طرح باید لزوما در قالب طرحهای ملی و کشاورزی و مبرا از سرمایه گذاری توسط خارجیان صورت گیرد. اظهارات و اعتراضات نوری المالکی ناشی از طرح به اصطلاح اقتصادی جدید دولت عربستان برای سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری در مناطق عشایری و بادیه ای جهت کشت علوفه و تقویت دامپروری در استانهای الانبار -کربلا-- نجف و المثنی می‌باشد و اخیرا هیاتی بلند پایه از عربستان برای عملیاتی نمودن این طرح وارد عراق شد. فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی عراق که دغدغه میهن دارند معتقدند این اقدام در جهت "کلونی "سازی عربستان به نفع خود در مناطق صحرائی- عشیره ای  با هدف رهبری و هدایت ساکنان آنان صورت می‌گیرد. 

تصویب قانون اخذ وام خارجی از سوی پارلمان

12 نوامبر مجلس عراق دریافت وام و استقراض خارجی برای پرداخت حقوق کارکنان در ماههای اکتبر، نوامبر و دسامبر را تصویب نمود و بر اساس این مصوبه امکان استقراض 12 تریلیون دیناری برای دولت مهیا شد. عدم تصویب این قانون سبب شده بود تا دولت قادر به  پرداخت حقوق ماه اکتبر کارکنان خود نباشد. بر اساس این قانون دولت که عائدات آن بدلیل اپیدمی کرونا و کاهش قیمت نفت کاهش داشته است میتواند با دریافت وام خارجی در این راستا اقدام نماید.در همین حال کمیته دارائی مجلس با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت با هرگونه سیاست استقراضی تصریح نموده توانستیم میزان وام درخواستی دولت از 41 تریلیون  دینار را به 12 تریلیون دینار تقلیل دهیم . عراق هم اکنون دارای چهار میلیون کارمند ،سه میلیون بازنشسته و یک میلیون مدد جو است. چندی پیش عادل المهدی نخست وزیر سابق عراق در دفاع از عملکرد اقتصادی خود عنوان نموده بود در حالی که کشور در سال 2006 تنها 750 هزار کارمند داشت در زمان صدارت وی و بدلیل سوء عملکرد دولتهای قبلی مجبور به پرداخت حقوق گروه گسترده ای از کارکنان و مواجب بگیران  بودیم و این موضوع در عملکرد اقتصادی کشور تاثیر سوء داشت. شایان گفتن است "برهم صالح" رئیس جمهور عراق که تبار کردی دارد از اینکه پرداخت حقوق مشمول کارکنان مناطق کردنشین عراق نمی‌شود انتقاد کرده و تصریح نموده است این اقدام می‌تواند یکپارچگی و ارزش های فدرال در عراق را زیر سئوال ببرد.

آخرین اظهارات پیرامون طلب ارزی ایران از عراق

در تازه ترین مصاحبه "مظهر صالح" مشاور مالی نخست وزیر عراق با شبکه معاند ایران اینترنشنال عنوان نموده است این کشور تحت هیچ شرایط تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض نخواهد کرد و تهران می‌تواند در ازای طلب ارزی خود کالاهای بشر دوستانه و غیر تحریمی از عراق وارد نماید. اظهارات این مقام  عراقی در حالی انجام می‌شود که طی روزهای گذشته "علی امیر العلاوی" وزیر دارائی عراق طی یک بیانیه تلویزیونی خطاب به مردم عراق و با اشاره  به شرایط سخت اقتصادی کشور در پرداخت حقوق کارکنان تصریح نمود  طلب ارزی ایران مرحله به مرحله پرداخت خواهد شد. ضمن آنکه دشواری‌های فعلی اقتصادی عراق ناشی از جنگ 8 ساله با ایران و تحریمات اقتصادی زمان صدام است. برخی کانالهای غربی ادعا نموده اند در یک توافق پنهان ایران متعهد به ممانعت از حملات نیروهای طرفدار خود به مواضع امریکائی در عراق شده و در ازای آن واشنگتن فضا برای پرداخت طلب های ایران را مساعد نموده است.

 تحرکات اقتصادی سعودی در عراق

در جریان سفر اخیر هیات بلند پایه سعودی به عراق که با حضور 9 وزیر انجام شد گشایش دفتر تجاری عربستان در عراق یکی از توافقات صورت گرفته از سوی مقامات عراقی عنوان شده است. از دیگر توافقات صورت گرفته گشایش رسمی مرز "عر عر" در غرب عراق و مذاکرات اولیه افتتاح  فرودگاه civil از سوی  شرکت العراقیه در استان الانبار( مرز با عربستان ) از دیگر مباحث حاشیه ای در این سفر بوده است. میزان تجارت عراق و عربستان طی سال سال گذشته با معدل 42 درصدی  97 . 2  میلیارد  ریال عربستان  بود که از این میزان 2.95 میلیارد ریال صادرات سعودی  و تنها 26 میلیون ریال متعلق به عراق بوده است. پس از سفر هیات عربستانی، مقامات عراقی برای اولین بار بصورت رسمی در خصوص موضوع سرمایه گذاری عربستان در مناطق عشایری و بادیه ای سخن گفتند و "محمد  کریم  الخفاجی" وزیر کشاورزی با تکذیب موضوع سرمایه گذاری عربستان در کشاورزی عراق عنوان نمود  سعودی‌ها  قصد سرمایه گذاری در صحاری استانهای کربلا، نجف، الانبار و المثنی را داشتند ولی  بدلیل  نیاز  50 ساله طرح مذکور به آبرسانی، وزارت آب عراق اعلام کرد طرح آنان در عراق عملی نخواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما