معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین(نیمه دوم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در نیمه دوم آبان ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

تولید ناخالص داخلی 9 شهر گوانگ دونگ در منطقه خلیج بزرگ (GBA)

اخیراً تولید ناخالص داخلی 9 شهر گوانگ دونگ در منطقه خلیج بزرگ گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو(GBA) از ژانویه تا سپتامبر سال جاری اعلام شده است. براساس این اطلاعات، از ژانویه تا سپتامبر 2020، نرخ رشد اقتصادی هفت شهر گوانجو، شنجن، جوخای، خویجو، دون گوان، جیانگمن و ژائوچینگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت بوده است، در حالی که نرخ رشد اقتصادی فوشان و ژونگشان 2.3 ٪ -و 1.4٪ - می‌باشد.

طی نه ماه نخست سال جاری، تولید ناخالص داخلی 9 شهر گوانگدونگ در منطقه خلیج بزرگ گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو 6330.49 میلیارد یوان بود که 80.74٪ از کل اقتصاد استان گوانگ دونگ را تشکیل می دهد. در این میان تولید ناخالص داخلی شنجن و گوانجو به ترتیب 1978.698 و 1747.586 میلیارد یوان می‌باشد. مجموع اقتصادی این دو شهر بزرگ 58.86٪ از کل اقتصاد 9 شهر گوانگدونگ در منطقه خلیج بزرگ و 47.53٪ گوانگ دونگ را تشکیل می دهد.

انتشار طرح عمومی  چیدمان فرودگاهی استان گوانگ دونگ  (2020-2035)

کمیسیون توسعه و اصلاحات استان گوانگ دونگ "طرح عمومی چیدمان فرودگاهی (General Aviation Airport)  (2020-2035)" را در تاریخ 5 نوامبر منتشر نمود. این طرح پیش بینی می‌کند که تا سال 2035، 57 فرودگاه عمومی در استان وجود داشته باشد و خدمات فرودگاهی عمومی همه شهرستانها را تحت پوشش قرار خواهد داد.

اهداف این طرح شامل انجام آموزش خلبانی، بازرسی هوایی، حفاظت از جنگل، سمپاشی سموم دفع آفات و سایر پروازهای عملیاتی بوده و همچنین عملیات نجات اضطراری، پرواز چارتر تجاری، عکسبرداری هوایی، نمایش های هوایی و سایر عملکردهای معیشتی می‌باشد.

تا پایان سال 2019، 9 فرودگاه هوانوردی عمومی در گوانگ دونگ وجود داشت. تخمین زده می‌شود که تا سال 2025، چیدمان فرودگاه‌های عمومی در گوانگ دونگ تقریباً تشکیل شود و تعداد آنها به 32 فرودگاه خواهد رسید.

امضای توافق نامه همکاری در زمینه پزشکی بین‌ استان خاینان و شرکت AstraZeneca

در تاریخ 5 نوامبر 2020، دولت استان‌خاینان با شرکت داروسازی AstraZeneca (انگلیس) در محل برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین "توافق نامه همکاری خدمات پزشکی دیجیتال" را امضا کرد. طبق این توافق نامه، AstraZeneca از مزایای بندر تجارت آزاد خاینان برای ایجاد "بیمارستان اینترنتی" با هدف انجام مراقبت های پزشکی دیجیتال استفاده خواهد کرد.

علاوه بر این، دو طرف از طریق "ایجاد مرکز تشخیص و درمان و تست داروی تومور" برای ترویج معرفی داروهای نوآورانه تومور همکاری خواهند کرد.

AstraZeneca یک شرکت داروسازی در فهرست فورچون 500 است که در بیش از 100 کشور جهان فعالیت می‌کند. این شرکت در سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با گوانگدونگ، سیچوان، خاینان و سایر استان‌ها توافق نامه‌های همکاری امضا کرده است.

برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دستاوردهای فناوری پیشرفته چین

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دستاوردهای فناوری پیشرفته چین از 11 تا 15 نوامبر 2020 در مرکز نمایشگاه‌های شنجن برگزار می‌شود. به دلیل شیوع اپیدمی‌کرونا، این نمایشگاه به صورت "نمایشگاه فیزیکی + نمایشگاه آنلاین" در فضایی به وسعت 140 هزار مترمربع برگزار می‌شود. بیش از 3300 شرکت داخلی و خارجی از جمله شرکت ها و مؤسسات از 34 کشور نظیر ایران، ایالات متحده، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه بر روی نمایش محصولات و فن آوری‌های پیشرفته مانند فناوری اطلاعات نسل جدید، صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست، نمایش فوتوالکتریک، مراقبت های پزشکی هوشمند، شهر هوشمند، تولید پیشرفته و هوا فضا متمرکز است.

شهر گوانجو در حال تبدیل شدن به کلانشهر جهانی

شهر گوانجو در حال تبدیل شدن به کلانشهری با مقیاس جهانی است. طبق گزارش آکادمی علوم اجتماعی استان گوانگ دونگ، رشد سالانه GDP این شهر از سال 2016 میلادی 6.8 درصد بوده، 0.3 درصد بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی ملی. GDP گوانجو در سال 2019 حدود 2.36 تریلیون یوآن (363 میلیارد دلار) است که یک چهارم GDP استان گوانگ دونگ می‌باشد. تولید ناخالص داخلی سرانه این شهر نیز بیش از 150 هزار یوآن بوده که به سطح کشورهای با درآمد بالا نزدیک می‌گردد.

ایجاد زیرساخت های دیجیتال گوانجو نیز با نصب 20261 ایستگاه 5G در حال شتاب گرفتن است. این شهر همچنین به موفقیت های چشمگیری در ساخت مرکز کشتی رانی بین المللی و هاب هوانوردی در سال های اخیر دست یافته است.

حضور شرکت های استان گوانشی در سومین نمایشگاه واردات چین

شرکت های استان گوانشی بصورت فعال به دنبال جذب سرمایه گذاری و استفاده از فرصت های نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) بودند که از تاریخ 5 لغایت 10 نوامبر 2020 در شهر شانگهای برگزار گردید. طبق آمارهای اولیه هیأت های تجاری استان گوانشی حدود 40 موافقتنامه سرمایه گذاری در نمایشگاه امسال امضا کردند. همچنین بیش از 100 شرکت این استان قراردادهای خرید بصورت آنلاین و حضوری منعقد کردند.

به گفته مقامات اداره بازرگانی گوانشی این استان بیشتر به ارتباط با شرکت هایی نظیر Tesla، Linde Group، Fosun Pharma و Danaher Corporation تمرکز داشتند تا روند سرمایه گذاری این شرکت ها در استان را شتاب بخشند و همچنین کارخانه‌های آنها در منطقه تأسیس گردد.

گسترش همکاری‌ها در زمینه فناوری پیشرفته میان استان گوانشی و کشورهای عضو آ.سه.آن

چیان شومینگ، نایب رئیس کمیته مشورتی سیاسی خلق چین در استان گوانشی روز 13 نوامبر اعلام کرد که این استان ساخت نسل جدید هاب فناوری اطلاعات برای کشورهای عضو آ.سه.آن را تسریع خواهد کرد. وی گفت: شرکت های فناور عضو آ.سه.آن برای همکاری مشترک با چین از طریق «کانال نانینگ» مورد استقبال قرار می‌گیرند. در این رابطه لیائو ونجون، معاون مدیرکل اداره علم و فناوری گوانشی اظهار داشت که این استان مکانیزم کاری برای مرکز انتقال فناوری دوجانبه با کشورهای عضو آ.سه.آن را مورد حمایت قرار می دهد. وی افزود: گوانشی برای ایجاد 20 آزمایشگاه و مرکز نوآوری در کشورهای عضو آ.سه.آن با موسسات تحقیقاتی و علمی همکاری خواهد نمود.

مرکز انتقال فناوری چین- آ.سه.آن دارای 2400 عضو است که یک سوم آنها از کشورهای عضو این اتحادیه منطقه ای می‌باشند. 

امضای قرارداد فروش برند آنر شرکت هواوی

طبق بیانیه شرکت هواوی در تاریخ 17 نوامبر، این شرکت قراردادی را با شرکت فناوری اطلاعات Zhixin در شنجن جدید امضا کرده است که طبق آن کلیه دارایی‌های تجاری مربوط به نام تجاری تلفن همراه آنر (Honor) به بیش از 30 نماینده و فروشنده برند آنر فروخته خواهد شد.

شرکت هواوی به دلیل تحریم ایالات متحده در مورد تراشه‌های خود تحت فشار زیادی قرار گرفته است. این فروش استقلال آنر را از هواوی تضمین می‌کند و انتظار می رود این برند تلفن همراه  از تحریم مصون باشد.

گفته شد این معامله حدود 3.7 میلیارد دلار ارزش داشته، اما هیچ اطلاعات رسمی‌توسط هواوی یا سایر طرفهای مرتبط منتشر نشده است.

آنر برند مشهور هواوی است. در نیمه اول سال 2018، حجم فروش آن معادل 37.8 میلیارد یوان و 26.05 میلیون دستگاه بود.

برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو  گوانجو

هجدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو  گوانجو در تاریخ 20 نوامبر2020 افتتاح شد. شرکت های بزرگ اتومبیل سازی جهان از جمله فولکس واگن، آئودی، مرسدس بنز، BMW، پژو ، سیتروئن و شرکت های چینی نظیر BYD، GAC، FAW و غیره در فضایی به وسعت 220 هزار مترمربع به ارائه محصولات خود پرداختند. در این نمایشگاه در مجموع 980 اتومبیل به نمایش گذاشته شد و 38 خودروی جدید برای نخستین بار عرضه شدند. 142 خودرو انرژی جدید و برقی که 60 مورد از آنها مربوط به شرکت های خارجی بود، نیز در این رویداد به نمایش درآمدند.

این نمایشگاه تا 29 نوامبر ادامه خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما