معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته چهارم آبان ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

ساخت بزرگترین توربین گازی جهانی در ایتالیا

ایل سوله ص 1، شرکت آنسالدو انرژی موفق به ساخت بزرگترین توربین گازی جهان با قدرت 538 مگاوات گردید. این توربین کاملا ایتالیایی در شهر جنوا ساخته شده و بنام کوه سفید(مونته بیانکو- منطقه مرزی ایتالیا و فرانسه) نام گذاری شد. این توربین درکلاس H و با شماره GT3B شناخته می‌شود.  عملیات نصب این توربین در 2022 در منطقه پورتا ماریرا ونیز پس از انتقال آن توسط کشتی از مبدا انجام خواهد شد.

سخنرانی رئیس بانک مرکزی درخصوص اقتصاد جهان

ایل سوله ص 6، رئیس بانک مرکزی ایتالیا به مناسبت تصدی این کشور بر گروه 20 در سال 2021، طی وبیناری با مخاطبان اروپایی خود اظهار داشت ایتالیا با هدفگزاری و شعار انسان، کره زمین و رفاه برنامه‌ها و طرح های متنوعی را برای این گروه پیش بینی کرده است. وی با اشاره به افزایش عمق بحران کرونا درجهان که منجر به کاهش 4.4% تولید ناخالص جهان و معکوس شدن روند فقر در جهان(از نزولی به صعودی) بعد از 25 سال، که حاصل آن افزایش 150 میلیون خانوار فقیر در جهان می‌باشد، وضعیت ایتالیا را نیز بدترین بعد ازجنگ جهانی دوم عنوان کرد.

اعتراض سندیکاهای کارگری به تخصیص بودجه‌های دولتی

ایل سوله ص 11، سندیکاهای کارگری نسبت به تخصیص ناعادلانه درآمدهای دولتی به ادارات ذیربط از جمله 6.7 میلیارد یورو جهت افزایش حقوق کارکنان دولتی و 3.6 میلیاردیورو جهت استخدام افراد جدید طی دو سال آینده، اعتصابی را در 9 دسامبر به صورت عمومی در کشور به راه خواهد انداخت. عدم مشارکت در تصمیمات دولت و تک روی و یکجانبه گرایی دولت از یک سو و فشاری که این افزایش حقوق بر نهادهای محلی (استانداری‌ها و شهرداریها) وارد کرده از سوی دیگر از جمله دلایل این اعتراض ذکر شده است.

موفقیت وزارت خارجه در اجرای طرح پیمان صادرات

ایل سوله ص11، وزیر خارجه روز گذشته اظهار داشت علائم مثبت و دلگرم کننده ای از صادرات کالاهای ایتالیایی مشاهده می‌شود. باتوجه به آمار منتشره سازمان ایستات، در رشد ماهانه در  سپتامبر 2.1% بوده که 2.8% افزایش صادرات به خارج از اروپا و 1.4% افزایش صادرات به کشورهای اروپایی را نشان می دهد. وی این روند را ناشی از قابلیت خوب شرکت های ایتالیایی با حمایت دولت از طریق پیمان صادرات برشمرد.

هشدار به روند کاهش مصرف در ایتالیا

کنفدراسیون شرکت های خدماتی و سیاحتی و تجارت ایتالیا اعلام نمود نرخ مصرف در ماه  اکتبر 8.1% در آمار نقطه به نقطه نسبت به 2019 به ثبت رسیده است و شرکتهای زیر مجموعه این کنفدراسیون  وضعیت اسفباری به سر می‌برند. آینده مبهم و نامشخص فراروی  فعالیت های تجاری و خدماتی درکشور روند  تعطیلی بیشتر شرکتها را تسریع کرده است. مدیر این کنفدراسیون ابراز امیدواری نمود با افزایش تقاضا در ایام کریسمس و انتظار کاهش پاندومی‌کرونا ، این وضعیت روند مثبتی پیدا کند.

فروش 3 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی

ایل سوله ص 23، بانک مرکزی ایتالیا موفق به فروش 3 میلیارد دلار اوراق قرضه  5 ساله با نرخ 1.33% در بازار امریکا شد. هرچند خزانه داری امریکا مجوز فروش 4 میلیارد دلار صادر کرده بود لیکن باتوجه به محدویت زمانی، طرف ایتالیایی موفق به این حجم اوراق شد. لازم به ذکر است 9 ماه قبل نیز 7 میلیارد یورو اوراق قرضه دلاری ایتالیا در امریکا به فروش رفته بود. هدف فروش اوراق قرضه دلاری متنوع سازی سبد بدهی ملی عنوان شده است. دولت قصد دارد همچنین اوراق قرضه سبز (گرین باند) را در بخشهای انرژی تجدید پذیر، حمل ونقل، اقتصاد چرخشی، محیط زیست و تحقیق وتوسعه علمی‌به زودی به بازارهای جهانی عرضه نماید.

بهره برداری از خط لوله انتقال آذربایجان به ایتالیا

ایل سوله ص 21، خط لوله تاپ که گاز آذربایجان را به ایتالیا منتقل خواهد نمود هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.  80% از ظرفیت این خط لوله (8 میلیارد متر مکعب) جهت مصرف ایتالیا و مابقی به شبکه اروپایی تزریق خواهد شد. ایتالیا درنظر داشته با اتصال به شبکه‌های انتقال گاز کشورهای مختلف از جمله آذربایجان، ترکیه، رژیم صهیونیستی به مرکزیت توزیع انرژی گاز در اروپا تبدیل شود. این درحالی است که روسیه با 46% صادرات گاز به اروپا تمایلی به این موضوع ندارد.

ایل سوله ص5، این گزارش که روز گذشته در خصوص اخرین وضعیت اقتصادی اعضای این اتحادیه منتشر شد، در خصوص ایتالیا اعلام نموده است اقتصاد این کشور با خطر افزایش ساختاری بدهی روبرو می‌باشد. پائین بودن تولید ملی( در آمدها) و افزایش بدهی ملی نسبت به تولید ناخالص داخلی عاملی برای عدم ثبات اقتصادی ایتالیا خواهد شد. میزان بدهی به تولید ناخالص داخلی ایتالیا در سال جاری نسبت به سال گذشته با 20% افزایش از 134 به 160% خواهد رسید. این کمیسیون پیشنهاد نموده کمک های اتحادیه به ایتالیا به صورت بلند مدت و مستمر بوده تا امکان کاهش بدهی ملی فراهم شود. معاون این کمیسیون همچنین اعلام نمود اقدامات دولت از جمله کاهش حق بیمه سهم کارفرما، تعدیل مالیات و هزینه و افزایش منابع مالی وزارت خانه‌ها( از طریق معرفی منابع مالی جدید) و سایر خدمات دولتی 1 درصد تولید ناخالص داخلی سال آینده را افزایش خواهند داد. نهایتا در این گزارش ذکر شده این کمیسیون مخالف کمک های اقتصادی به کشورهای عضو نیست لیکن افزایش بدهی ملی که منجر به کاهش رشد اقتصادی شود عامل نگران کننده می‌باشد.

قول نخست وزیر برای کمک های بیشتر به مشاغل

ایل سوله ص 7، نخست وزیر روز گذشته اعلام نمود نقدینگی جدید برای پشتیبانی از شرکت ها و مشاغل در حال تامین می‌باشد و دولت مصمم به تداوم این حمایت از شرکت ها می‌باشد. فدراسیون مشاغل عمومی (اصناف) ایتالیا اعلام نمود اعضای این فدراسیون در ماه‌های اخیر بیش از 10 میلیارد یورو درآمد خود را از دست داده و دولت لازم است حمایت از آنها را بیشتر نماید.

افزایش نرخ رشد استان لمباردی

ایل سوله ص 16، بر طبق آمار منتشر اتاق بازرگانی استان‌های شمالی، استان لمباردی که در سه ماهه اول سال جاری 10.1% و در سه ماهه دوم با 20.7% رشد منفی تولید صنعتی مواجه بود توانست در سه ماهه سوم بعد از بازگشایی اقتصادی کشور به رشد 9.5% در پی تامین تعهدات و سفارشات قبلی خود برسد. این مرکز اقتصادی اعلام نمود کاهش 19% سرمایه گذاری در صنایع این استان عامل نگران کننده ای می‌باشد که لازم است دولت با ابزارهای مالی خود از جمله کمک اتحادیه اروپا و وام اضطراری MES برای رفع آن در بخش های ساختاری اقدام نماید.

ابراز علاقه بحرین به خرید شرکت GSA

ایل سوله ص 19، صندوق سرمایه گذاری بحرین علاقه خود را به خرید شرکت GSA که در زمینه ساخت و ارائه خدمات پیش بینی آتش سوزی تاسیسات حساس از جمله بنادر فعالیت دارد، ابراز نموده است. ارزش این شرکت 250 میلیون یورو بوده و هم اکنون 300 میلیون یورو سفارش دردست اقدام دارد.

تاسیس  شرکت جدید هوایی ایتالیا

ایل سوله ص 23، پس از بحران مالی شرکت آل ایتالیا و تصمیم دولت به انحلال آن و ایجاد شرکت جدید، نهایتا شرکت نیوکو روز 26 آبان در اتاق بازرگانی ایتالیا با سرمایه اولیه 20 میلیون یورو به ثبت رسید. شرکت جدید که  با ITA (شرکت هوایی حمل  نقل ایتالیا) شناخته خواهد شد، از آوریل 2021 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تمام سهام آن متعلق به وزارت امور اقتصادی ایتالیا خواهد بود.

طرح دولت برای کمک به مشاغل  کوچک

ایل سوله ص 1، دولت  در صدد ارائه طرح کمک 8 میلیارد یورویی به کمک به مشاغل کوچک می‌باشد.  مشاغلی که کمتر از 50 میلیون  یورو درآمد داشته و در سال جاری بیش از 33% از درآمد خود را از دست داده باشند مشمول این طرح خواهند بود. 6.5 میلیارد یورو از محل مازاد درآمد دولت در سه ماهه سال جاری و مابقی از محل بودجه‌های تخصیص نیافته طرح های متوقف شده تامین خواهد شد. به این ترتیب این طرح هزینه ای را به بودجه دولت و افزایش کسری بودجه تحمیل نخواهد کرد. این طرح درصورت تائید  مجلس به زودی اجرایی خواهد شد.

همکاری لئوناردو و لاکهید مارتین

ایل  سوله ص 11، وزارت دفاع به سازمان صنایع این کشور (لئوناردو) ماموریت داده است تا طرح مشارکت با شرکت لاکهید  مارتین امریکا را برای ساخت بالگردهای نسل پنجم تهیه و ارائه نماید. این بالگردها که دارای قدرت و سرعت بیشتری می‌باشند از نوع X2,dual roter Qaxial خواهد  بود که جایگزین بالگردهای سانگوستا AW249 خواهد شد. لئونارد در خصوص این جایگزینی در حالی که هنوز  تعهدات خود را تکمیل  ننموده و بازار مناسبی را کسب نموده در کوتاه مدت ابراز نگرانی نموده است. لازم به ذکر است طرح همکاریهای نظامی ایتالیا و امریکا با عنوان کتاب سفید با حضور سفیر امریکا به وزارت دفاع ایتالیا ارائه شد که این طرح بخشی از آن می‌باشد.

تاثیر طرح های بزرگ در اشتغال شرکتهای کوچک

ایل سوله ص 11، شرکت بزرگ فنی مهندسی WeBult در 5 طرح بزرگ زیربنایی خود با هزینه 4.4 میلیارد یورو موفق به بکار گیری 4921 شرکت کوچک و متوسط در دو سطح مقاطع کاران خرد دست اول و دست دوم گردید. این طرح ها شامل خط آهن پالرمو کتالینا، خط سوم راه آهن جنوا، تونل برونو (مرز ایتالیا و سوئیس)، خط 4 مترو میلان و قطار سریع السیر ناپل باری می‌باشد.

هشدار انجمن شرکتهای ساختمانی  به دولت

ایل سوله ص 14، رئیس انجمن شرکت های ساختمانی استان سیسیل (آنچ) اعلام نمود لایحه ساده سازی مناقصات دولتی که در تابستان سال جاری به تصویب  رسید، موجب حضور و افزایش نفوذ  شرکت های مافیایی و تبه  کاری در سیستم ساخت و ساز این استان خواهد شد و عملا استان را به 40 سال قبل که کلیه طرح ها بایستی به تائید مافیا و باندهای غیر قانونی می رسید، برخواهد گرداند. بر طبق این لایحه نهادهای  محلی بدون نیازبه برگزاری مناقصات در سطح ملی و عام، میتوانند تعدادی محدودی شرکت را برای اجرای مناقصات از محل دعوت و طرح را به آنها ارائه نمایند. این اقدام عملا راه را برای رواج رشوه و مداخله باندهای مافیایی فراهم خواهد نمود. وی  خواستار  رسیدگی فوری دولت به این امر و تصمیم گیری دراین خصوص شد.

ایران در جایگاه دوم تلفات کرونا درجهان

کوریره: بر طبق گزارش دانشگاه جان‌هاپکینز ایران بعد از مکزیک بالاترین  نرخ تلفات را در میان مبتلایان داراست. ایران با 5.4 قربانی در هر 100 مبتلا نسبت به مکزیک (9.8%) در مکان دوم قرار دارد. ایتالیا با نرخ 3.8% جایگاه سوم  را داراست. هرچند علت این امر آمار ناقص مبتلایان بعلت عدم انجام کافی تست ابتلا کرونا می‌تواند باشد اما در عین حال این آمار قابل تامل می‌باشد. نرخ ابتلا در ایران در عین حال 51.3 در صدهزار نفر گزارش شده که رتبه 12 جهانی می‌باشد. بلژیک اسپانیا و آرژانتین رتبه اول تا سوم و ایتالیا با 75.7 مورد در صدهزار نفر رتبه هفتم را داراست.

وجود کووید 19 از سپتامبر 2019 در ایتالیا

طبق مطالعه موسسه سرطان میلان آنتی بادی‌هایی که در یک گروه غربالگری سرطان ریه یافت شده اند، نشان می دهند ویروس کرونا  از اوایل سپتامبر 2019 در ایتالیا در گردش بود ، نه آن طور که ادعا شده در اول فوریه 2020 شروع شیوع آن بوده است.  این موسسه عالی مطالعات بهداشتی درگزارش خود بیان داشته، در بررسی‌های آزمایشگاهی نمونه‌های تحت بررسی سرطان در میلان و تورین توسط موسسه سرطان میلان و دانشگاه سیه نا با تجزیه و تحلیل نمونه خون گرفته شده بین سپتامبر 2019 و مارس 2020 از شرکت کنندگان در غربالگری سرطان ریه ، مشاهده گردید آنتی بادی‌های SarsCov2 در  6٪  از نمونه‌ها  در ماه سپتامبر وجود داشته است  که این امر تأیید وجود ویروس کرونا در ایتالیا و جهان قبل از اطلاعات رسمی اعلام شده توسط چین در ماه‌های اول ظهور کرونا می‌باشد. جیووانی آپولو ، مدیر علمی موسسه سرطان در این خصوص اضافه نمود در نمونه 959 نفری افراد 55 تا 65 سال در این غربالگری که 60٪ مرد و 50٪ ساکن لمباردی هستند نمونه گیری دوره ای بعمل آمده است.

در کمال تعجب محققان ، مشخص شد که 11.6٪ (111 نفر از 959 نفر) این افراد دارای آنتی بادی ویروس کرونا بودند که 14٪ آنها در سپتامبر ، 30٪ در هفته دوم فوریه 2020 و بیشترین تعداد (53.2٪) در لمباردی بودند. در ماه سپتامبر ویروس در نمونه‌های بیماران ساکن در 5 منطقه وجود داشت و در تجزیه و تحلیل کلی نمونه‌ها از سپتامبر تا مارس ، حداقل یک مورد بیمار مثبت از 13 منطقه مشاهده ا شد. دو نوبت ازمایش مثبت آنتی بادی‌ها بین اواخر سپتامبر و هفته دوم-سوم اکتبر ، دومی در هفته دوم فوریه مشاهده شد. تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط گروه امانوئل مونتومولی از دانشگاه سیه نا ،  وجود آنتی بادی‌های خنثی کننده در داخل بدن  را نشان می دهد که هنوز قادر به از بین بردن ویروس هستند، در 6 نفر از 111 نفر به طور خاص ، طبق داده‌های منتشر شده در این مطالعه ، اولین نمونه‌های مثبت ثبت شده در ماه سپتامبر می‌باشند که در ونتو (3) ، امیلیا رومانیا (1) ، لیگوریا (1) ، لومباردی (2) و لاتزیو (1) زندگی می‌کردند.

لایحه مانور بودجه ایتالیا

ایل سوله مورخ 24/8/99 ص 1، پیش نویس  نهایی لایحه متمم بودجه ، امروز پس از تائید در کابینه دولت به مجلس ارائه و تا اخر هفته به تصویب خواهد رسید. این لایحه که تاکنون چند نوبت بین مجلس و دولت مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته ، 38 میلیارد یورو به دولت در قالب بودجه سال آینده اختیار (مانور) داده است. 22 میلیاردیورو از این اعتبار از طریق فروش اوراق قرضه و مابقی از کمک های اتحادیه اروپا تامین خواهد شد. به این ترتیب مجموع فروش اوراق قرضه مازاد دولت در سال جاری(جدا از فروش تقریبی 400 میلیارد یورو جایگزین بدهی  های قبلی) به 100 میلیارد یورو خواهد رسید. مصارف بودجه نیز در قالب سه بخش پرداخت حقوق بیکاری (5.3 میلیارد)، کمک  به اقشار ضعیف و مشاغل( 4 میلیارد) و کمک به خانوارها در قالب یارانه (3 میلیارد) خواهد بود. همچنین  در این لایحه فروش شرکت پل مسینا که مسئول احداث پل بین جزیره سیسیل و خاک ایتالیا (به طول یک کیلومتر) می‌باشد به بخش خصوصی و انتقال منابع آن به شرکت اتوبانهای ایتالیا منظورشده است. لازم  به ذکر است بودجه اصلی دولت (بالغ بر 850 میلیارد یورو) که معمولا ارقام ثابتی داشته و با حداقل تغییرات بعنوان تراز مالی دولت لحاظ  می  شود در اخر سال میلادی به تصویب  مجلس می رسد.

پیش بینی بانک مرکزی در خصوص وضعیت بحرانی شرکتها

ایل سوله ص 4، بانک مرکزی ایتالیا ضمن تائید اقدامات دولت جهت کاهش بحران اقتصادی ناشی ازکرونا، اعلام نمود بر طبق ارزیابی‌های بعمل آمده فشار بدهی‌ها بر شرکتهای مختلف سرمایه ای (عام، خاص، تعاونی‌ها ...) افزایش یافته و  با کاهش قدرت نقدینگی این شرکتها  که کاهش فروش مهمترین دلیل آن  می‌باشد، بر بحران مالی این بخش افزوده خواهد شد. این  گزارش پس از بررسی 730 هزار شرکت منتشر شده که بیانگر وضعیت نامناسب 142 هزار شرکت با نیاز فوری 48 میلیارد یورو نقدینگی می‌باشد. ار این تعداد 100 هزار شرکت با کاهش قابل ملاحظه درآمد و نقدینگی برای سرمایه  گذاری روبرو  می‌باشند.

افزایش نقدینگی در حساب های بانکی شخصی

ایل سوله ص 8، انجمن  بانکداران ایتالیا در گزارش روز گذشته خود اعلام نمود میزان نقدینگی در حساب های شخصی در ایتالیا بالغ بر 1700 میلیارد یورو می‌باشد که نسبت به سال گذشته 149 میلیارد یورو (9%) افزایش را نشان می دهد. بطور متوسط طی ماه‌های گذشته روزانه  یک میلیارد به این ذخیره افزوده شده است. باتوجه به نااطمینانی از وضع اقتصادی  و چشم انداز آینده، بسیاری از ایتالیایی‌ها ترجیح می دهند پس اندازشان در دسترس بوده و آنرا درحساب های خود در اختیار داشته تا در مواقع بحرانی  با مشکلی روبرو نشوند. معاون بانک مرکزی ایتالیا در این خصوص اظهار داشت این  نقدینگی چنانچه توسط بانکها درراستای تامین  نیازها ووام های درخواستی بکار گرفته نشود، اثراث مخربی بر اقتصاد خواهد داشت. لازم  به ذکر است حساب  های بانکی بدون سود بوده و چنانچه افراد مایل به سرمایه گذاری باشند از طریق خرید اوراق قرضه و یا بازار سهام اقدام می نمایند.

رضایتمندی ایتالیایی‌ها در مجموعه اتحادیه اروپا

ایل  سوله ص 9، بر طبق اخرین نظر سنجی موسسه وینپول 63% از ایتالیایی‌ها از عضویت در اتحادیه اروپا و بکارگیری سیستم پولی  یورو درکشور رضایت داشته و اینده این روند را امیدوار کننده ارزیابی نموده اند. صرفا 7% از افراد در این نظر سنجی مخالف اتحادیه اروپا و نظام مالی  بورو بوده اند. هرچند در دوران اوج گیری کرونا و بی تفاوتی اتحادیه اروپا، روند واگرایی و مخالفت با اتحادیه در این کشور صعودی بود، لیکن  بعد از تصویب طرح کمک بازسازی و وام بلاعوض، نظرات غالب در ایتالیا از منفی  به مثبت تغییر یافت. موسسه یورو بارومتر نیز سه ماه قبل در نظر سنجی بعمل  آمده اعلام نمود 60% ایتالیا از تصمیمات اتحادیه اروپا در پشتیبانی از اقتصادی این کشور رضایتمند می‌باشند.

هشدار کنفدراسیون مشاغل ایتالیا در اجرای مقررات EU

ایل سوله ص 12، رئیس کنفدراسیون مشاغل ایتالیا اعلام نمود الزام ایتالیا به رعایت مقررات اتحادیه اروپا درخصوص ورشکستگی شرکتها از ابتدای سال 2021 چالش بزرگی را بر سر راه شرکت های کوچک و متوسط که آسیب دیده در بحران کرونا هستند پدید آورده است. بر این اساس حداقف 42 هزار شرکت کوچک و متوسط ایتالیایی که بدهی  های خود را با مجوز دولت و کمک بانکها به تعویق انداخته اند باتوجه به اتمام دوره 90 روزه مهلت تعیین شده در پروتکل مالی اتحادیه اروپا، از اول ژانویه با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. همچنین بانک ها نیز ملزم می‌باشند در صورت عدم تادیه طلب خود پس از این مدت طرف بدهکار را ورشکسته اعلام نموده و نسبت به جایگزینی بدهی از ذخائر خود طی 3 سال اقدام نمایند. هم اکنون 15 هزار شرکت دوره 3 ماهه بدهی خود را طی کرده و بر اساس این پروتکل به مرز ورشکستگی وارد شده اند. رئیس کنفدراسیون به دولت هشدار داد این فشار موجب نفوذ و هجوم باند های تبه کار مالی و فساد و رشوه درسیستم مالی کشور از طریق خرید شرکت های  ورشکسته خواهد شد.

رونق کارهوشمند در ایتالیا

ایل سوله ص 14، با افزایش آثار بحران کرونا، بر اساس مطالعات اقتصادی SVIMEZ کارهوشمند در ایتالیا از رونق قابل توجهی برخوردار بوده و موجب گردیده 45 هزار نفر از کارکنان در شمال کشور به موطن خود در جنوب مراجعه نمایند که انتظار می رود در موج دوم به 60 هزار نفر افزایش یابد. در ایتالیا بیش از 2 میلیون نفر از کارکنان و کارگران جنوب کشور درشمال اشتغال دارند.

تلاش های صورت گرفته برای بهداشت عمومی در پاییز امسال از بین رفت

روزنامه کوریره دلاسرا – لوچانو فونتانا: وضعیت کنونی بهداشت عمومی مرتبط به ویروس کرونا بر همگان روشن است. انتظار می رفت دست اندرکاران امر (اعم از دولت ملی و استان داری‌ها) در آستانه موج دوم کرونا، بعبارتی در فاصله زمانی میان ماه می تا ماه سپتامبر، روی نکاتی که به وضوح در مورد آن مشکل وجود داشت تمرکز کرده و در صدد یافتن راه حل های مربوطه باشند. راه حل هایی همچون حضور شمار بیشتری از پزشکان در مناطق حساس به منظور مهار و محدود سازی بلافاصله مراکز شیوع و درمان مبتلایان پیش از جدی شدن بیماری کووید در آنها؛ تقویت اوپراتورهای ردیابی جهت پیشگیری از سرایت های بیشتر؛ ایجاد بیمارستان‌های مخصوص کرونا به شکلی که بیماران غیرکرونایی نیز بتوانند مراحل درمانی مربوطه را طی کنند؛ اختصاص هتل ها به محل قرنطینه برای کسانی که نمی‌توانند این کار را در خانه انجام دهند؛ افزایش تعداد تخت در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها بخصوص در مناطق جنوبی کشور؛ افزایش تعداد پزشکان و پرستاران متخصص در بخش مراقبت های ویژه (چراکه افزودن دستگاه‌های تنفس مصنوعی در شرایط نبود پرسنل متخصص برای به کار گرفتن آنها، اقدامی‌کاملاً بیهوده است)؛ شروع کارزار واکسیناسیون عمومی و بسیاری تدابیر دیگر از این دست را به مرحله اجرا در آورند.

بحث این نیست که تا کنون اقدامی صورت نگرفته، ولی ناکافی بودن تدابیر برنامه ریزی شده، اکنون بر همگان روشن و مسجل است. در این ارتباط فقط کافی است به جستجوی یک واکسن ضد آنفولانزا رفت تا به عمق قضیه پی برد. بنابراین اگر دولت قصد ندارد از 37 میلیارد یورو منابع مالی سازمان مکانیزم ثبات اروپا برای تقویت نظام بهداشت و درمان کشور استفاده کند، برای ما روشن سازد منابع جایگزین را از چه محلی تأمین خواهد کرد و مهم تر اینکه بلافاصله اقدامات گسترده ای را برای مهار بحران دشوار کنونی آغاز کند. براستی علت این همه انفعال چیست؟ 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما