معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۸۲

اخبار اقتصادی روسیه (هفته چهارم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

پوتین: بانک بریکس ۱۰ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا تدارک دیده است (پایگاه اطلاع‌رسانی رگنوم)

به گفته ولادیمیر پوتین بانک توسعه بریکس مبلغ ۱۰ میلیارد روبل را برای مبارزه با ویروس کرونا ذخیره کرده است. پوتین اظهار داشت که در شرایط کنونی فعالیت بانک بریکس فوق‌العاده اهمیت دارد. پوتین هم‌چنین در رابطه با این بانک گفت که در مجموع، بسته طرح‌های سرمایه‌گذاری بانک بیش از ۲۰ میلیارد دلار است.

نتایج نظرسنجی از مردم روسیه در مورد ارزش دلار و یورو (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق نتایج نظرسنجی انجام شده توسط رامبلر گروه بیش از یک چهارم مردم روسیه معتقدند که ارزش برابری روبل با دلار و یورو در آغاز سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ روبل فراتر خواهد رفت. این نظرسنجی از تاریخ ۹ تا ۱۳ نوامبر انجام گرفت و طی آن ۳۰ هزار نفر مورد پرسش قرار گرفتند. ۴۸ درصد سنجش‌شدگان اعتقاد دارند که نرخ برابری دلار و یورو تا آغاز سال ۲۰۲۱ در حدود ۹۰- ۸۵ روبل باقی خواهد ماند.

علت عدم شکل‌گیری دولت الکترونیک در روسیه علی‌رغم صرف میلیاردها روبل (پایگاه اطلاع‌رسانی گازتا رو)

دیوان محاسبات روسیه طی بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که علیرغم صرف صدها میلیارد روبل توسط دولت، هنوز دسترسی الکترونیک به خدمات دولتی در سطح لازم و نیز کنترل مردم بر فعالیت مسئولان همانطور که ابتدا پیش بینی شده بود میسر نشده است.وزرات ارتباطات و مخابرات با ۶۳ میلیارد روبل هزینه و سازمان ثبت اسناد روسیه با ۲۲ میلیارد روبل در میان نهادهای روسیه از نظر صرف هزینه برای توسعه خدمات الکترونیکی در مقام اول و دوم قرار دارند.

احتمال صرف ۲۰۰ میلیارد روبل در روسیه برای توسعه فناوری G5 (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی روس بیزنس کانسالتینگ با استناد به نقشه راه تهیه شده توسط «روس تکنولوژی »و «روس تله کوم»، روسیه ممکن است تا سال ۲۰۲۴ مبلغ ۲۰۸ میلیارد روبل را صرف توسعه فناوری G5 نماید. قرار است بیش از ۲۸ میلیارد روبل این مبلغ از محل بودجه فدرال تأمین شود. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود شمار کسانی که از این فناوری استفاده می‌کنند در سال ۲۰۲۴ به ۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیون نفر برسد.

سقوط 22.5 درصدی تولید خودروهای سبک در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

طبق گزارش سازمان آمار روسیه تولید خودروهای سبک در این کشور از ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۰ به میزان 22.5 درصد کاهش یافته است. در عین حال در ماه اکتبر تولید این نوع خودروها به میزان 5.4درصد افزایش داشته است. شایان ذکر است که تولید خودروهای باری نیز از ژانویه تا اکتبر سال جاری به میزان 13.9 درصد کاهش یافته است و طی این مدت تنها ۱۰۸ هزار دستگاه از این نوع ماشین‌ها تولید شده است.

قصد روسیه برای ادامه اجرای موافقتنامه کاهش نفت (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)   

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در چارچوب نشست کمیته مونیتورینگ اوپک پلاس اظهار داشت که روسیه به توافقاتی که در موافقتنامه و بیانیه‌های مربوط به همکاری می‌باشند، پایبند خواهند بود. وی خاطرنشان ساخت که دیگر اعضا اوپک پلاس نیز باید به توافقات پایبند باشند، به ویژه در شرایط سردرگمی و وضعیت بازار در دوره تقاضای زمستانی.

نخست وزیر روسیه از کاهش تعداد کارمندان  در سال 2021 خبر داد (پایگاه اطلاع‌رسانی نیوز- 24 )

به گزارش بخش رسانه‌ای دولت میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه طی رایزنی با معاونان خود از اصلاحات آتی در نظام مدیریت دولتی خبر داد. میشوستین در عین حال پیشنهاد کرد که از تاریخ 1 ژانویه سال 2021 به صورت فعال به بهینه‌سازی نظام مدیریتی بپردازند. وی تأکید کرد که نباید اینکار برای سال‌ها به طول انجامد و باید ظرف سه ماه تا تاریخ 01 آوریل به انجام برسد.

پیشنهاد رئیس شورای فدراسیون برای اخذ عوارض از گردشگری در تمام مناطق (پایگاه اطلاع‌رسانی پرایم)

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون  خواهان اخذ عوارض گردش از تمام مناطق روسیه شد. ماتوینکو گفت لازم است قانون مربوط به عوارض گردشگری تدوین شود تا به مناطق اجازه استفاده از آن داده شود. او هم‌چنین اظهار داشت که او این موضوع را با دولت در میان نهاده است. وی گفت 50 روبل در شبانه‌روز پول زیادی نیست اما همین مبالغ امکان حفظ آثار تاریخی و معماری و ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری را فراهم می‌سازد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه احتمال کمبود دارو را رد کرد (پایگاه اطلاع‌رسانی ریا نوواستی)

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه در جلسه عمومی‌ شورا در روز چهارشنبه 28 آبان اظهار داشت که مبنایی برای کمبود دارو در روسیه وجود ندارد. دارو به اندازه کافی تولید می‌شود. این سناتور تأکید کرد که اگر وقفه‌ای هم وجود دارد، باید از مسئولان مناطق پرسید. آنها باید اوضاع را بهتر رصد کنند و علاوه بر این نباید اجازه داد تا از وضعیت مربوط به کرونا برای مقاصد تجاری استفاد شود. ماتوینکو از سناتورها خواست تا اوضاع  مناطق را از نظر وجود دارو مورد بررسی قرار دهند. 

رشد بی‌سابقه بهای بیت کوئین (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

نرخ بیت کوئین برای نخستین بار طی سه سال اخیر از مرز 17 هزار دلار گذشت. با توجه به رشد آهنگ قیمت این رمز ارز طی چند روز اخیر، تا رسیدن آن به مقادیر بی‌سابقه از دسامبر سال 2017  چیزی باقی نمانده است.

علاقه به رمز ارزها در زمینه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از ابزارهای مالی همچنان پابرجا است. نمونه این امر افزایش تقاضا برای  انواع دارایی‌ها و از جمله بیت کوئین پس از خبر تهیه واکسن کرونا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما