معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۹۷

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته چهارم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته چهارم آبان ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

رسیدن نا امنی حاد غذایی به بالاترین حد خود در اتیوپی

طبق گزارش مشترک سازمان خواربار جهانی و برنامه جهانی غذا، نا امنی غذایی در 20 کشور از جمله اتیوپی در نتیجه عواقب اقتصادی – اجتماعی اقدامات اعمال شده برای مهار گسترش کوید-19، به بالاترین حد خود رسیده است. هدف از این گزارش اعلام هشدار در مورد 20 کشوری است که در بالاترین سطح نا امنی غذایی از اوایل سال 2020 قرار گرفتند و طی ماه‌های آینده با وضعیت وخیم تری مواجه خواهند شد. طبق این گزارش چهار کشور بورکینافاسو، یمن، سودان جنوبی و نیجریه در بدترین شرایط قرار دارند و احتمال دارد طی سه تا شش ماه آینده با خطر قحطی مواجه شوند.

کمک‎های رژیم اشغالگر صهیونیستی به اتیوپی در راستای مقابله با حمله ملخ‎ها

طبق اعلام وزارت کشاورزی اتیوپی در تاریخ 11 نوامبر 2020، شش کارشناس رژیم صهیونیستی مبارزه با ملخ‎ها با 27 پهباد، 2 ژنراتور و مواد مختلف اسپری جهت آموزش بیش از 300 اتیوپیایی در مورد چگونگی مبارزه با ملخ‎ها، وارد اتیوپی شدند. به گفته عمر حسین وزیر کشاورزی اتیوپی، تجهیزات مبارزه با ملخ‎ها و سایر تجهیزات پیشرفته ارائه شده توسط این رژیم کمک بسیاری به مبارزه با گشترش ملخ‎ها در مناطق مختلف اتیوپی می‎کند. این هیات در راستای درخواست نخست وزیر اتیوپی از اسرائیل، وارد اتیوپی شدند و قرار است به مدت دو هفته مشغول فعالیت و آموزش باشند.

تاکید وزیر آب اتیوپی بر لزوم نیاز به یک چارچوبه حقوقی جهت لغو میراث استعماری در استفاده از نیل

آقای سلشی بکله، وزیر آب، آبیاری و انرژی اتیوپی بر لزوم ایجاد یک چارچوبه حقوقی در حوزه رود نیل به منظور اطمینان از استفاده عادلانه از این رود و لغو میراث استعماری دیرینه در استفاده از این رود، تاکید کرد. وی این اظهارات را در وبینار بیست و هشتمین شورای وزیران نیل بیان کرد. سلشی بیان داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده که این چارچوبه حقوقی در جهت احترام به حاکمیت و برابری کشورهای عضو و همچینن اطمینان از برخورداری شهروندان از منافع مشترک منابع، اجرایی شود.

 برگزاری مجمع بنادر آفریقایی در جیبوتی

هیئت اتیوپیایی به سرپرستی وزیر حمل و نقل در مجمع بنادر آفریقایی که در تاریخ 9 نوامبر 2020 در جیبوتی برگزار شد، شرکت نمودند. طبق اعلام وزارت امور خارجه اتیوپی هدف از این مجمع دو روزه که با موضوع «بنادر آفریقای در دوره اتحاد» شروع بکار کرد، تقویت همکاری‌ها بوده است. این مجمع برای تسهیل بستر سازی لازم برای اطمینان از ادامه فعالیت‎های اساسی و تجارت در زمان بحران کرونا تشکیل و عمدتاً عناوینی مانند مبادلات درون آفریقایی برای توسعه، دیجیتال سازی، ارتباطات و تدارکات را در بر می‎گیرد.

افرایش نرخ تورم به 19.3 درصد در ماه اکتبر

طبق اعلام مرکز آمار اتیوپی نرخ تورم این کشور با افزایش 0.6 درصدی  از 18.7 در ماه سپتامبر به 19.3 در ماه اکتبر رسید که یکی از سریعترین نرخ های رشد نسبت به سال گذشته می‌باشد. تورم مواد غذایی با افزایش 2 درصدی نسبت به ماه قبل به 23.2 درصد افزایش یافت و در مقابل تورم غیر خوراکی‌ها به 14.4 درصد رسید که کمی‌کمتر از نرخ ثبت شده در ماه سپتامبر می‎باشد.

امضای موافقت نامه همکاری مشترک بین وزارت نفت و معادن و شرکت های داخلی و خارجی

وزارت معادن و نفت اتیوپی از امضای موافقت نامه همکاری مشترک با شرکت‎های داخلی و خارجی جهت نصب و راه‎اندازی آزمایشگاه‎های پیشرفته معدنی و ماشین آلات ذوب، خبر داد. به گفته وزیر معادن و نفت برخورداری از آزمایشگاه‎های پیشرفته معدنی و ماشین آلات فراوری از اولویت‎های اصلی این بخش است. وی تأکید کرد: بهره‎مندی از فن آوری‎های به روز استخراج معادن در حمایت از پیشرفت اقتصاد داخلی، از اهمیت اساسی برخوردار است.       

میزبانی کنفرانس توسعه مخابرات جهانی توسط اتیوپی برای اولین بار در آفریقا

وزارت فناوری و نوآوری اتیوپی در تاریخ 9 نوامبر 2020 موافقت نامه‎ای را با اتحادیه جهانی مخابرات امضاء نمود که این کشور را قادر می‎سازد میزبانی کنفرانس توسعه مخابرات جهانی این اتحادیه را برای اولین بار در قاره آفریقا برعهده گیرد. این کنفرانس قرار است از تاریخ 8-11 نوامبر سال آینده در آدیس آبابا برگزار شود. این موافقت نامه به امضای معاون وزیر فناوری و نوآوری اتیوپی و مدیرکل اتحادیه جهانی مخابرات رسید. در خلال مراسم مجازی امضاء این موافقت نامه، معاون وزیر فناوری اتیوپی بیان داشت: اتیوپی برای اولین بار در قاره آفریقا میزبان این کنفرانس است و این گواهی بر اولویت توسعه اقتصاد دیجیتال از سوی اتیوپی و آفریقا به عنوان سکوی پرشی برای توسعه پایدار است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما