معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۸

آخرین وضعیت شیوع کرونا در اسلوونی

اسلوونی همچون بسیاری از کشورهای جهان، همچنان شرایط و روزهای فوق العاده سخت و دشواری را پشت سر می‌گذارد. اسلوونی به عنوان نخستین کشوری که در موج اول شیوع این بیماری در 31 ماه می‌گذشته به عنوان نخستین دولت اتحادیه اروپایی رسما از پایان اپیدمی این بیماری خبر داد، در حال حاضر با تعداد غیرقابل مقایسه مبتلایان و قربانیان نسبت به موج اول این بیماری روبروست.

افزایش بی سابقه شمار قربانیان کرونا طی روزهای گذشته یکی از مهم ترین اخبار مرتبط به این بیماری به شمار می رود که بنا بر اعلام رسانه‌ها بدین لحاظ به تناسب جمعیت در روز جمعه گذشته در صدر فهرست جهانی قرار گرفت. طی دو هفته اخیر محدودیت ها کاهش نیافته و از نهم نوامبر جاری آموزش از راه دور برای تمامی دانش آموزان در تمامی سطوح صورت می‌پذیرد. منع آمد و شد شبانه، ممنوعیت تردد بین شهرها و مناطق شهرداری‌ها و تجمع افراد بیش از شش نفر و تعطیلی اغلب مراکز خرید و مشاغل همچنان پابرجاست و سخت‌گیرانه اعمال می‌شود. 

مطابق آخرین گزارش ارائه شده از سوی دولت اسلوونی که دوشنبه نوزدهم آبان ماه 1399 انتشار یافت، براساس 406,134 مورد آزمایش صورت گرفته تا پایان روز یک‌شنبه هجدهم آبان ماه جاری، مجموع شمار افراد مبتلا شناسایی و تأیید شده در اسلوونی با 464 مورد افزایش موارد ابتلاء جدید نسبت به روز گذشته، به رقم 45,625 نفر (افزایش تقریبا چهار برابری طی پانزده روز گذشته) بالغ شده است. از رقم یاد شده 23,533 نفر پس از درمان سلامتی خویش را بازیافته اند. همچنین تعداد موارد فعال این بیماری هم اکنون 21,514 مورد اعلام شده که 1,143 نفر از ایشان در بیمارستان بستری هستند و از این تعداد 188 نفر در بخش مراقبت های ویژه به سر می‌برند. مجموع شمار قربانیان به ثبت رسیده ناشی از این بیماری نیز تاکنون 578 نفر اعلام شده است.

چنانچه بخواهیم یک بررسی مقایسه ای در یک دوره زمانی پانزده روزه (در فاصله زمانی 25 اکتبر گذشته تا 8 نوامبر جاری) بعمل آوریم، تعداد بیماران فعال از 15,278 به رقم 21,514 مورد افزایش یافته است، تعداد موارد ابتلای جدید روزانه از 1,118 مورد به 464 مورد کاهش یافته و تعداد انجام تست روزانه از 3,682 به رقم 2,603 مورد کاهش یافته است. نسبت نتایج مثبت در تست های انجام شده از 30.28% به 22.49% از مجموع آزمایش های روزانه انجام شده، کاهش یافته است، تعداد موارد پذیرش شده در بیمارستان از 88 مورد به 102 نفر افزایش یافته است، تعداد روزانه بیماران ترخیص شده از بیماران از 25 به 42 نفر افزایش یافته است، تعداد بیماران منتقل شده به آی سی یو از 9 نفر به 13 نفر افزایش یافته است و شمار روزانه قربانیان ناشی از بیماری از 6 نفر به 23 نفر افزایش یافته است.

روز جمعه گذشته ششم نوامبر 2020 (شانزدهم آبان ماه جاری) اسلوونی با 34 مورد قربانی ناشی از کووید 19، بالاترین رکود موارد مرگ روزانه را به ثبت رساند. براساس اعلام دانشگاه آکسفورد این تعداد موارد روزانه قربانیان به نسبت جمعیت در روز یاد شده، در جهان نیز رکود بالاترین شمار قربانی را به نام خود ثبت نمود.

به دنبال محدودیت های وسیع چهار هفته گذشته، یلکو کاتسین روز نهم نوامبر 2020 اعلام کرد که نسبت بیماری زایی و بازتولید کرونا به کمتر از یک نفر (0.95 نفر) کاهش یافته است. این در حالی است که با اوج گیری شیوع بیماری در موج دوم این نسبت به نزدیک دو نفر افزایش یافته بود.

از نهم نوامبر (نوزدهم آبان) فهرست کشورهای قرمز در اسلوونی افزایش یافت و تمامی‌کشورهای همسایه این کشور (کرواسی، اتریش، مجارستان و ایتالیا) را شامل شد. بر این اساس برای مسافرانی که از این کشورهای حاضر در فهرست قرمز به مقصد اسلوونی سفر می‌کنند، در بدو ورود، قرنطینه ده روزه و یا انجام آزمایش، اجباری خواهد بود.

در حالی که درآمد شرکت ها در بخش صنایع داروسازی در اسلوونی به سبب شیوع کرونا در سال جاری 10 درصد افزایش داشته است، در طرف مقابل صنعت خودروسازی با 20 درصد کاهش درآمد روبرو بود. بیشترین افراد شاغل در صنایع فلزی (3,750 نفر) کار خود را از دست دادند.  تعداد شاغلین در اسلوونی تا پایان ماه آگوست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 هزار نفر کاهش داشت. بیشترین کاهش شاغلین ( 7,700 نفر) مربوط به صنایع فرآوری می‌باشد. بخش خودرو شاهد کاهش 20 درصدی فروش طی هشت ماهه اول سال جاری میلادی بود. صنایع منسوجات و چرم و بخشی از صنایع فلزی نیز مشمول این کاهش بود. فروش در بخش تولید چرم و محصولات چرمی 31.8 درصد، تولیدات فلزی 20%، تولید خودرو 19.5% و تولید منسوجات 16% کاهش داشته است.

سه شنبه گذشته یانز یانشا نخست وزیر اسلوونی ضمن اشاره به تداوم محدودیت های اعمال شده اظهار داشت که ما حداقل به مدت یک ماه در مبارزه سخت با ویروس کرونا بسر خواهیم برد.

براساس یک نظرسنجی که توسط مؤسسه والیکون انجام شده است، میزان نگرانی پرسش شوندگان در خصوص شیوع کرونا نسبت به موج اول این بیماری با اندکی کاهش مواجه بوده است. در عین حال اعتماد عمومی‌به دولت در بکارگیری تمیهدات و اقدامات لازم از 19% به 25% افزایش یافته است.

مرتبط به محدودیتهای ناشی از موج دوم شیوع کرونا در اروپا و در راستای کاهش برخی پروازها به برخی از مقاصد اروپایی توسط شرکت هواپیمایی ایرفرانس، این شرکت پروازهای هفتگی خود به لوبلیانا پایتخت اسلوونی را از 7 نوامبر تا 16 دسامبر تعلیق نمود.

براساس ارزیابی کمیسیون اروپایی رشد اقتصادی در منطقه یورو در سالجاری 7.8 درصد کاهش خواهد داشت ولیکن طی دو سال آینده به ترتیب 4.2 و 3 درصد افزایش می یابد. براساس این گزارش رشد اقتصادی در اسلوونی طی سالجاری میلادی منفی 7.1 درصد و در سال 2021 و 2022 میلادی مثبت 5.1 درصد و مثبت 3.8 درصد خواهد بود. رشد بیکاری در اسلوونی اندک اعلام گردیده و گفته می‌شود که اقدامات اتخاذ شده مانع از افزایش تعداد شرکت های ورشکسته شده است. همچنین رشد اقتصادی طی سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه اول تقریبا ده درصد کاهش داشته است. پیش بینی می‌شود کسری بودجه دولتی در سالجاری 8.7 درصد و تا سال 2022 به 5.1 درصد تولیدات ناخالص داخلی خواهد رسید. افزایش کسری سال جاری مرتبط با کاهش فعالیت های اقتصادی و هزینه‌های اقدامات تسهیل‌کننده عواقب اپیدمی در بخش اجتماعی و اقتصادی می‌باشد. در عین حال اتاق بازرگانی اسلوونی کماکان پیش بینی فصل پائیز خود در رابطه با کاهش 6.5 درصدی تولیدات ناخالص داخلی در سال 2020 را حفظ کرده است. پیش بینی اتاق بازرگانی اسلوونی اندکی کمتر از پیش بینی کمیسیون اروپایی ( منفی 7.6 درصد) است.

دولت اسلوونی شنبه شب گذشته پیش‌نویس لایحه بسته ششم اقدامات مقابله ای با کرونا را به تصویب رساند. این بسته با اختصاص نقدینگی به برخی مجموعه‌های اقتصادی، درصدد کاهش یا حذف آثار و پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از کووید 19 بر اقتصاد، فضای کسب و کار، بازار کار، روابط کارگری، حمایت اجتماعی و نظام  سلامت و مراقبت های بهداشتی است. براساس پیش‌نویس پیشنهادی، شرکت هایی که درآمد آنها نسبت به سال گذشته با 40 درصد کاهش مواجه بوده اند، واجد شرایط جهت دریافت برخی از یارانه‌های مرتبط شناخته می‌شوند. بسته ششم مقابله با ویروس کرونا برای کمک به مشکلات شرکت هایی است که اقدامات جدید و تعطیل شدن فعالیت های آنها، بیشترین صدمه را به آنها وارد کرده است.

شرکت های اسلوونی در موج دوم اپیدمی‌کووید 19 نیز می‌توانند به کمک اشکال وفق داده شده با نظام تأمین مالی و ابزار بیمه از طریق بانک بیمه سرمایه گذاری اسلوونی عواقب مالی اپیدمی را تسهیل کنند. بانک بیمه سرمایه گذاری اسلوونی که به نمایندگی از طرف دولت بیمه معاملات را انجام می دهد، اعلام کرد کمک های این بانک به همه شرکت ها بدون توجه به بزرگی یا کوچکی آنها اختصاص داده شده است.

براساس حکم تصویب شده در نشست دولت اسلوونی، کمک مالی به کشاورزان، شرکت های کوچک و متوسط، به دلیل کاهش درآمد آنها در نتیجه کاهش امکان تهیه محصولات در بازار به دلیل کرونا، اختصاص داده خواهد شد. بر این اساس دولت به کشاورزان بین 3500 الی 7000 یورو و به شرکت ها بین 25000 الی 50000 یورو کمک های بلاعوض ارائه خواهد نمود. کمک های عنوان شده به کشاورزان یا شرکت هایی اختصاص دارد که درآمد آنها از تاریخ 13 مارس الی 12 ژوئن (موج اول شیوع بیماری) بیش از 30 درصد کاهش داشته است.

همچنی دولت اسلوونی مبلغی را به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه که با بحران‌های انسانی در مقابله با کووید 19 بسر می‌برند، در نظر گرفته است. بر این اساس 45000 یورو به برنامه جهانی غذا و 50000 یورو به مقدونیه شمالی در قالب کمک های انسانی در نظر گرفته شده است. تاکنون اسلوونی مبلغ 1.2 میلیون یورو برای کمک به کشورهای در حال توسعه در مقابله با شیوع کرونا اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما