معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۸

سفر مقامات اکوادور به ایالات متحده برای پیگیری موضوعات دوجانبه تجاری

در مورخ 19 آبان 1399 ( ۹ نوامبر ۲۰۲۰ ) ، لوئیس گایه گوس،‌ وزیر امور خارجه اکوادور در راس یک هیات بلند پایه شامل وزرای خارجه، دولت، صنایع و تجارت خارجه، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نمایندگان بخش خصوصی به منظور برگزاری جلسات کمیسیون مشترک تجارت و سرمایه گذاری و پیگیری برخی موضوعات دوجانبه به ایالات متحده امریکا سفر کرد.

وزیر امور خارجه اکوادور با مقامات وزارت امور خارجه امریکا از جمله مایک پامپئو، دیوید هیل معاون سیاسی و مایکل جی کوزاک معاون نیمکره غربی وزارت خارجه آمریکا دیدار نمود. طبق گزارش وزارت امور خارجه امریکا، موضوعاتی از قبیل اعلام حمایت قاطع آمریکا از تمهیدات اکوادور برای مقابله با صید غیرقانونی کشتی‌های چینی، تقویت تجارت مجازی،‌ مقابله با شبکه شرکتهای توزیع تجهیزات مخابراتی که قابل اعتماد نیستند (در اشاره به شرکتهای چینی) در دستور کار قرار گرفته و مایک پامپئو همچنین به ادامه کمکهای آمریکا به اکوادور در زمینه بهداشتی و سلامت برای مقابله با بحران کرونا که تا کنون بالغ بر ۱۷ میلیون دلار شده، اشاره کرده است.

هیات تجاری اکوادور به ریاست ایوان اوتاندا،‌ وزیر صنایع و تجارت خارجه این کشور در چارچوب برنامه‌های خود با هدف زمینه سازی لازم برای کسب مزایای تعرفه ای و توافق تجاری با آمریکا،‌ روز دوشنبه ۹ نوامبر با فراکسیونهای  جمهوری خواه و دموکرات کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا ملاقات نموده که به گفته وی،‌ سناتورهای امریکایی نقطه نظر مثبتی در خصوص تقاضاهای طرف اکوادوری نشان داده اند.

بعلاوه نمایندگان بخش خصوصی اکوادور از جمله اتاق صنایع و تولید اکوادور با همراهی وزیر و معاون وزیر صنایع و تجارت خارجی این کشور ملاقاتهایی را با تیم مشاورین  سیاست خارجی و تجارت سناتور  Ben Cardin  و اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا برگزار نموده اند. در این ملاقاتها گفتگوهایی در خصوص حفظ و بهبود روابط تجاری دوجانبه، حضور اکوادور در فهرست نظام عمومی ترجیحات گمرکی امریکا،‌ تسهیل سازی روندهای صادرات محصولات اکوادوری به آمریکا و‌ ادامه مذاکرات تجاری در مسیر دستیابی به توافق تجاری صورت گرفته است. اتاق صنایع و تولید اکوادور بر لزوم دستیابی به توافق تجاری با آمریکا برای ایجاد فرصتهای تجاری جدید،‌ اشتغال زایی، تجارت و سرمایه گذاری، ضمن کسب برخی امتیازات و تمهیدات لازم برای حفاظت از صنایع و کشاورزی مصر بوده ولی به نظر می رسد طرف امریکایی خواهان اصلاح بیشتری در نظام تجاری اقتصادی اکوادور هستند.

مقصد اصلی صادرات اکوادور در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده به ارزش 3.3 میلیارد دلار بوده و اکوادور به دنبال امضاء ‌یک توافق تجاری با این کشور است تا بتواند قدرت رقابت پذیری صادراتی خود را در مقایسه با کشورهای پرو و کلمبیا افزایش دهد. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و انتخابات آتی اکوادور در فوریه ۲۰۲۱، دولت لنین مورنو قصد دارد در ماه‌های باقیمانده دولتش، با انجام توافقات اولیه نقشه راهی را برای دستیابی به توافق تجاری بر اساس الگوی توافق تجاری آمریکا با کانادا و مکزیک پایه ریزی نماید و همچنین به تسهیلاتی فوری از سوی امریکا دست یابد. با این همه، امریکا هرگونه توافق تجاری را موکول به وضعیت آینده سیاسی اکوادور نموده که چه دولتی بر سر کار خواهد آمد. به علاوه بعضی از تحلیلگران معتقدند امریکا،‌ استراتژی تضعیف موقعیت چین در اکوادور را در دستور کار خود قرار داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما