معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۲

اخبار اقتصادی اتریش( هفته چهارم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • کاهش مجدد حجم تجارت خارجی اتریش در ماه آگوست ۲۰۲۰

مرکز آمار اتریش: در ماه آگوست ۲۰۲۰، میزان واردات اتریش طبق آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش بالغ بر ۸ .۱۰ میلیارد یورو بوده که نشان از کاهشی ۶ . ۵ درصدی دارد. همزمان حجم صادرات اتریش نیز با کاهش ۷ درصدی به ۱۰ میلیارد یورو رسیده است. بیشترین کاهش صادرات مربوط به کشورهای سوئیس، آلمان و ایالات متحده بوده است که در زمره مهمترین شرکای تجاری اتریش به شمار می آیند. میزان صادرات به کشورهای حوزه خاورمیانه در این مدت ۵ . ۱۲ درصد کاهش داشته است.  

  • کمیسیون اروپا واکسن‌های کرونا شرکت آلمانی را پیش خرید کرد

کرونه: پس از آنکه شرکت فناوری زیستی بینوتک خبر از نتایج مثبت از اولین تست های واکسن کرونا این شرکت را منتشر کرد، کمیسیون اتحادیه اروپایی ،اولین محموله واکسن‌های این شرکت را برای اروپا پیش خرید نموده است. کمیسیون اتحادیه اروپایی، قراردادی را برای تحویل واکسن‌های این شرکت با نام BNT162b2  منعقد نموده است. کمیسیون اتحادیه اروپایی در این خصوص اعلام کرده است که به زودی، قراردادی ۳۰۰ میلیون نسخه ای با این شرکت به امضاء خواهد رسید و اروپا اولین دریافت کننده این واکسن‌ها خواهد بود. 

  • ممنوعیت تبلیغات برای مواد غذایی نا سالم

پرسه: وزارت بهداشت اتریش با توجه به معضل روزافزون اضافه وزن در کودکان، سعی در اعمال منع قانونی برای تبلیغ موادغذایی ناسالم دارد. این مساله به ویژه در مورد شیرینی‌ها و حتی ماهی، گوشت و  شیر خواهد بود.  هرچند مساله مطبوعات و تبلیغات در حوزه فعالیت دفترصدراعظمی‌به شمار می رود با این حال این بار وزارت بهداشت سعی در اعمال فشار برای ممنوعیت عمومی تبلیغ این نوع خوراکی‌ها دارد. وزارت بهداشت اتریش با بهره گیری از آیین نامه‌های اتحادیه اروپایی در این خصوص به دنبال تنظیم آیین نامه ای برای درخواست ممنوعیت تبلیغات خوراکی‌های ناسالم دارد و تا پایان سال جاری این طرح را به مجلس و دفترصدراعظمی ارائه خواهد کرد.

  • کاهش تعداد شرکت های ورشکسته

مرکز آمار اتریش: تعداد شرکت های ورشکسته در نیمه نخست ۲۰۲۰، بالغ بر ۲۳ درصد کاهش یافته است. در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، تعداد شرکت هایی که اعلام ورشکستگی کرده بودند برابر با ۲۵۸۵ شرکت بوده است. با وجود بحران کرونا، میزان شرکت هایی که با مشکلات جدی روبرو شده اند در سال جدید به سبب کمک های مالی دولت، کاهش چشمگیری داشته است. 

  • تاثیرات اقتصادی ممنوعیت های موج دوم کرونا

وینرتسایتونگ : اعمال محدودیت ها در جریان موج دوم کرونا، تاثیرات اقتصادی بسیار کمتری داشته است. به گزارش بانک مرکزی اتریش، حوزه‌های گردشگری و اوقات فراغت بیشتری صدمات را متحمل شده اند و در بخش تجارت و خرید و فروش، تاخیر در پخش و تحویل کالا و پرداخت ها وجود دارد. میزان کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه نوامبر و دسامبر کمتر از ۷ درصد پیش بینی شده است در حالی که میزان کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه مارس و آوریل سال جاری بیش از منفی  ۲۵  درصد بود. بانک مرکزی اتریش همچنین در گزارش ۱۳ نوامبر خود پیش بینی کرده نرخ تورم در ماه دسامبر امسال و ژانویه سال آینده، تا  ۳ درصد افزایش یابد. 

  • جریمه و افزایش تعرفه‌های گمرکی اتحادیه اروپایی علیه ایالات متحده آمریکا اجرایی می‌شوند

کرونه: اتحادیه اروپایی در پاسخ به جریمه‌های گمرکی و افزایش تعرفه برای برخی محصولات اروپایی از سوی ایالات متحده، در اقدامی مشابه گروهی از محصولات آمریکا را در دسته بندی جریمه‌های گمرکی قرار می دهد. این اقدام تلافی جویانه اتحادیه اروپا می‌تواند طیف وسیعی از صادرات امریکا به اروپا به ویژه ماشین آلات کشاورزی و محصولات غذایی را تحت الشعاع قرار دهد. این اقدام سبب خواهد شد تا پرونده دعوی حقوقی آمریکا و اروپا، مناقشات تجاری ترانس آتلاتتیک را وارد دوره جدیدی کرده و مساله درگیری میان بوئینگ و ایرباس را نیز دامن زند. در این خصوص اتحادیه اروپایی اعلام کرده است که به دنبال افزایش تنش نیست و آماده همکاری و حل مشکلات با واشنگتن می‌باشد. گابریل فلبمایر رئیس موسسه آلمانی اقتصاد جهانی در این خصوص گفته است که اروپا با این کار، پیامی غلط و تناقض نما برای آمریکا ارسال می‌کند.

  • کاهش مجدد توان اقتصادی اروپای شرقی (‌کوریه‌)

پرسه: موسسه مطالعات اقتصادی تطبیقی وین اعلام کرد: توان اقتصادی اروپای شرقی در سال جاری تا    ۵ . ۴ درصد کاهش یافته است و تصور می‌شود در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، در صورت بهبود شرایط اقتصادی، اروپای مرکزی بتواند بهبود پیدا کرده و به ۴ . ۳ منفی برسد. این موسسه همچنان امکان وخیم تر شدن شرایط را برای کشورهای اروپای شرقی منتفی ندانسته و دسترسی به واکسن کرونا را برای این کشورها امری حیاتی قلمداد می‌کند. همچنین از آن جایی که کشورهای اروپای شرقی از شرکای اقتصادی جدی اتریش به شمار می آیند، وخامت اوضاع اقتصادی این کشورها مستقیما بر روی شرایط اقتصادی اتریش در سال جاری و سال های آینده سایه خواهد انداخت

  • تولیدات صنعتی در حوزه یورو مجددا ;کاهش یافت

خبرگزاری اتریش – آپا: تولیدات صنعتی حوزه یورو در ماه سپتامبر ۴. ۰ درصد کمتر از میزان تولیدات در مدت مشابه سال گذشته بوده است. یوروستات در این خصوص می نویسد : پس از ماه آوریل ۲۰۲۰، این نخستین بار است که در زمان بحران کرونا، با کاهش تولیدات حوزه صنعتی روبرو بوده ایم. پیش از این پیش بینی شده بود که میزان تولیدات صنعتی در ماه سپتامبر تا ۷ . ۰ درصد افزایش خواهد یافت.

  • بانک مرکزی اروپا نرخ تورم تا پایان ۲۰۲۱ را اعلام خواهد کرد

وینرتسایتونگ: بانک مرکزی اروپا هفته آینده شاخص اروپایی برای تورم را اعلام خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا (ECB) در هفته آینده در مورد تغییرات احتمالی هدف تورمی‌بحث خواهد کرد. اولی رهن ، عضو  فنلاندی شورای بانک مرکزی اتحادیه اروپایی در گفتگو با خبرگزاری یورونیوز تصریح کرد که تا پایان پاییزسال جاری ، کار بر روی به روزرسانی هدف راهبردی تنظیم نرخ تورم تسریع خواهد شد و نرخ پیشنهادی برای سال ۲۰۲۱ اعلام خواهد شد. بانک مرکزی اروپا در نظر دارد نرخ تورم را زیر 2 درصد تا سال ۲۰۲۴ تثبیت نماید.

  • کاهش درآمد شرکت فوست‌ آلپینه اتریش در نیم سال نخست ۲۰۲۰

کرونه: کارخانه تولیدات فولادی فوست آلپینه در نیمه نخست سال جاری ۲۷۶ میلیون یورو از درآمد خود را از دست داده و تاکنون دوبار ناچار به تعدیل نیرو شده است. گفته می‌شود تنها در نیم سال گذشته درآمدهای این شرکت به یک پنجم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در سال جاری این شرکت نه تنها با بحران کرونا دست و پنجه نرم کرده است بلکه، کاهش درآمد کشورها و دیگر شرکت ها و شرکای تجاری، افزایش تعرفه‌های گمرکی ایالات متحده بر محصولات صنعت فولاد، افزایش قیمت پایه مواد خام به ویژه آهن از دیگر مواردی است که درآمدهای این صنعت و شرکت فوست آلپینه اتریش را تحت تاثیر قرار داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما