معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۴- ۱۰:۲۹ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته دوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

دانمارکی‌ها در میان ثروتمندان جهان

ثروت هر بزرگسال در دانمارک به طور متوسط در حدود 1.9 میلیون کرون کرون (300611 دلار) است که در میان بالاترین ثروت در جهان است. آخرین گزارش ثروت جهانی بانک کردیت سویس، که ثروت خانوارهای 2 .5 میلیارد نفری در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل می‌کند، نشان می دهد که سوئیس (589810 دلار) پیشگام است و پس از آن هنگ کنگ (518،810 دلار) ایالات متحده (463550دلار)، استرالیا (419460 دلار)  و نیوزیلند (341،060 دلار) قرار دارند. کشورهای هلند، سنگاپور، کانادا، دانمارک و ایرلند دیگر ده کشور ثروتمند جهان را تشکیل می دهند. طبق گزارش ها، ثروت دانمارکی‌ها طی دهه گذشته با بهبود اقتصادی در یک مسیر صعودی قرار داشته است. بین سال های 2010 و 2019 قیمت یک خانه و آپارتمان متوسط در دانمارک به ترتیب17٪ و 52٪ افزایش یافته است. (برلینسکه)

کاهش نرخ بیکاری در دانمارک

نرخ بیکاری در ماه سپتامبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که نرخ بیکاری در ماه سپتامبر، با کاهش 14400 نفری نسبت به ماه اوت به 136300 نفر کاهش یافت. با این اوصاف، نرخ بیکاری فصلی به 8 .4 درصد تقلیل یافته است.  نرخ بیکاری جوانان، برای گروه سنی 16 تا 24 سال، در ماه سپتامبر از 2.2 در ماه اوت به 1.2 درصد کاهش یافت. این نشان می دهد که اقتصاد دانمارک توانسته بهتر از خیلی‌ها از بحران کرونا عبور کند.

با این حال، نرخ مشارکت نیروی کار، نیروی کار تقسیم بر کل جمعیت در سن کار، نشان از بیکاری 184000 نفر  (1 .6 درصد) بیکار دارد که احتمالا تصویری واقعی تر را نشان می دهد. لارس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک، گفت با توجه به بازگشایی بیشتر فعالیت ها از زمان تعطیلی بهار، کاهش بیشتر بیکاری در آینده نزدیک محتمل خواهد بود. وی همچنین انتظار دارد که بازار کار نتواند تا قبل از سال 2022 به سطح قبل از همه گیری باز گردد. (مرکز آمار دانمارک)

مجوز نهائی تونل زیر دریائی دانمارک – آلمان

دادگاه فدرال اداری آلمان در لایپزیگ پس از رد کلیه درخواستهای تجدیدنظر، مجوز نهائی برای احداث تونل زیر دریائی بین دانمارک و آلمان موسوم به فهمارن (Fehmarn ) را صادر کرد.  این تونل 11.2 مایلی زیر دریائی، طولانی ترین تونل ترکیبی ریلی – جاده ای در جهان خواهد بود. قرار بود این پروژه در سال 2019 افتتاح گردد اما با طرح دعاوی حقوقی از جانب شرکت های مسافربری دریائی و مدافعان محیط زیست اجرای آن به تعویق افتاد. سازمان‌های زیست محیطی ادعا می‌کنند این پروژه خطری برای حیوانات دریایی و پرندگان محسوب می‌شود، در حالی که اپراتورهای مسافربری دریائی نگران از دست رفتن مشاغل تعداد زیادی از همکاران خود بوده اند. پیش بینی می‌شود این تونل که فاصله زمانی‌هامبورگ و کپنهاگ با قطار را به دو ساعت و نیم تقلیل خواهد داد .28 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد که توسط دانمارک و با بهره گیری از یارانه اتحادیه اروپا تامین خواهد شد. (اویسن)

کمک های میلیونی غول های داروسازی دانمارک به تبلیغات انتخاباتی آمریکا

کانال تلویزیون تی وی2 گزارش می دهد که چگونه لابی گران و کارمندان عالیرتبه بزرگترین شرکت های دانمارک مبالغ زیادی را به مبارزات دونالد ترامپ و جو بایدن، رقیب او، اهدا کرده اند. بر اساس اطلاعات کمیته رسمی انتخابات ایالات متحده،  و رازهای آشکار، یک گروه تحقیقاتی غیرانتفاعی و غیرحزبی مستقر در واشنگتن دی سی، کارمندان شرکت داروسازی نوونودریسک، "با ارزش ترین" شرکت دانمارک، 615  هزار دلار، عمدتا به کارزار انتخاباتی بایدن، اهدا کرده اند. اگرچه به میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای جمهوریخواه نیز 15 هزار دلار داده شده است.

به گفته لارس فروگرگارد یورگنسن، مدیر عامل شرکت نوونوردیسک، کمک به کارزار انتخاباتی در ایالات متحده امری عادی است. وی گفت: از نظر من هیچ اشکالی وجود ندارد. به نظر می رسد پول اهدا شده توسط کارمندان نوونوردیسک به طور مساوی بین جمهوریخواهان و دموکرات ها توزیع شده است و اگر به سوابق سالهای گذشته نگاه کنید متوجه می‌شوید که هیچوقت یک شرکت یا شخصی به تنهائی نتوانسته بر انتخابات آمریکا تاثیر واقعی بگذارد.

شرکت داروسازی جهانی لوندبک با 140 هزار دلار کمک مالی در کمپین دومین اهداکننده بزرگ دانمارکی است، در حالی که کارمندان اوراستد، غول بزرگ انرژی متعلق به دولت، حدود 60 هزار دلار کمک مالی کرده اند. کارمندان مرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل دریائی هیچ مشارکت فردی نداشته اند، اما جیب بانیت، بزرگترین لابی گر این شرکت در ایالات متحده، 2800 دلار به کمپین جو بایدن اهدا کرده است. (تی وی2)

کشتار 17 میلیون سمور بخاطر انتقال کرونا به انسان

پس از اینکه مشخص شد یک نوع از ویروس کرونا از سمور به انسان سرایت کرده دانمارک دستور کشتار کلیه جمعیت سمور این کشور، بالغ بر 17 میلیون سمور، را صادر کرد.  به دنبال هشدار انستیتوی ملی سرم مبنی بر اینکه نوع جهش یافته این ویروس می‌تواند اثربخشی واکسن کووید-19 را با تهدید مواجه سازد، مته فردریکسن، نخست وزیر، روز چهارشنبه از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی گفت:ما در قبال جمعیت خود مسئولیت بزرگی داریم اما با جهشی که اکنون یافته شده مسئولیت بیشتری نسبت به بقیه جهان نیز داریم. ویروس جهش یافته در سمور خطر انتقال از دانمارک به سایر کشورها را دارد. بنابراین، دولت تصمیم گرفته است که کشتن همه سمورها ضروری است گرچه این اقدام به ضرر پرورش دهندگان این حیوان خواهد بود. موارد کووید-19 در 217 مورد از 1،139 مزرعه پرورش سمور در دانمارک کشف شده است و هزاران راس از آنها از بین رفته اند. بر اساس گزارش ها، مشخص شده است که تقریباً نیمی از 783 فرد آلوده در شمال دانمارک، محل زندگی تعداد زیادی از پرورش دهندگان سمور، دارای عفونت ناشی از مزارع هستند. دانمارک بزرگترین صادر کننده پوست سمور است - تخمین زده می‌شود که کشتار جمعی تا 5 میلیارد کرون (785 میلیون دلار) هزینه در بر داشته باشد. (بی تی)

دریافت کارمزد بانکی برای موجودی‌های بالای 250 هزار کرون

دنسکه بانک اعلام کرده که از اول ژانویه 2021 برای حساب های بالای 250000 کرون سود منفی (کارمزد) 0.06% در نظر خواهد گرفت.  میکل امیل ینسن ، تحلیلگر سودبانک، ضمن استقبال از این اقدام دنسکه بانک گفت این بانک می‌تواند با دریافت این کارمزد بخشی از هزینه‌هائی را که برای سپرده گذاری مجبور است به بانک مرکزی پرداخت نماید را جبران کند. وی افزود: بانک نمی‌توانست بیش از این صبر کند و مجبور شد بخشی از هزینه‌ها را به مشتریان انتقال دهد. کریس وگلزنگ، مدیر عامل بانک، گفت این اقدام شامل حال 10٪ از مشتریان بانک خواهد شد، اما تأثیر مثبت آن برای بانک در حدود 500 میلیون کرون خواهد بود. این کارمزد، یا سود منفی، در همان روز اعلام شد که دانسکه بانک، بزرگترین وام دهنده دانمارک، گزارش سود خالص سه ماهه سوم سال را 2 میلیارد کرون  (3 .328 میلیون دلار) اعلام کرد که بالاتر از میزان پیش بینی شده بود. (دی آر)

شکسته شدن رکورد تولید توربین بادی در دانمارک

شرکت وستاس، غول انرژی پاک، با دست یافتن به رکورد در تولید توربین‌های بادی در سه ماهه سوم سال 2020،

گردش مالی خود را 31٪ افزایش داده و به 5.5 میلیارد کرون رساند.    در گزارش وستاس سود حاصل از این عملکرد 2 .2 میلیارد کرون بوده است. هنریک آندرسن، مدیر عامل، در بیانیه ای گفت: عملکرد وستاس در سه ماهه سوم سال 2019 مطابق با انتظارات برای افزایش 30 درصدی درآمد سالانه از سوی همه مناطق بود. با ثبت سفارش بیش از 13 گیگاوات در سال 2019 و فعالیت پویا در سال 2020 شرکت بر تمرکز بی وقفه خود برای اجرای پروژه‌ها و سودآوری ادامه می دهد تا امکان رقابت حفظ و راه رسیدن به سیاره پایدار هموار گردد. (فاینانس)

شرکت های انرژی بادی دانمارک منتظر ریاست جمهوری بایدن هستند

 به دنبال پایان قریب الوقوع ریاست دونالد ترامپ، منکر تغییرات اقلیمی، شرکت های بادی دانمارکی نسبت به آینده خوش بین هستند. یاکوب پردسن، تحلیلگر ارشد سودبانک، گفت ریاست جمهوری بایدن برای غول های انرژی پاک مانند وستاس و اوراستد، تفاوت زیادی در پی خواهد داشت چون رئیس جمهور جدید طرفدار انرژی پایدار است. وی گفت: تردیدی نیست که بازار انرژی بادی آمریکا در مدت چهار سال آینده تحت مدیریت جو بایدن بسیار بهتر خواهد بود.  رئیس جمهور منتخب بایدن طرحی سبز ارائه داده است که باعث می‌شود انتشار گاز کربنیک ایالات متحده تا سال 2050 به صفر برسد. وی متعهد شده در طول چهار سال آینده 7 .1 تریلیون دلار در حوزه انرژی سبز سرمایه گذاری کند که بیش از پنج برابر تولید ناخالص دانمارک می‌باشد.

سازمان صنعت باد دانمارک، نماینده 2700 عضو در بخش توربین‌های بادی، مهمترین عامل ریاست جمهوری بایدن را چشم انداز بین المللی دانست و گفت شکی نیست که پیروزی بایدن انتقال به انرژی سبز در ایالات متحده را تسریع خواهد بخشید و این امر به نفع همه است. (برلینسکه)

افزایش صادرات، کاهش واردات دانمارک

صادرات دانمارک که با فروش دارو افزایش یافته و در ماه سپتامبر 5 .4 درصد رشد را تجربه کرد اما در این ماه واردات 0.05٪  کاهش داشت.  آخرین آمار دانمارک برای ماه سپتامبر نشان می دهد صادرات به دنبال کاهش 4 .1 درصدی در ماه اوت افزایش داشت اما واردات پس از افزایش 7 .2 درصدی درماه قبل کاهش یافت. مازاد تجارت در ماه سپتامبر  2 .7 میلیارد کرون اعلام شد. در سه ماهه سوم سال که در سپتامبر به پایان رسید، صادرات 5.2 درصد و واردات    3 .6 درصد افزایش نشان می داد.  (مرکز آمار دانمارک)

ممنوعیت پرورش سمور تا سال 2022

به دنبال تلاش برای از بین بردن کل جمعیت سمور در دانمارک، دولت اکنون پیشنهاد داده پرورش این حیوان تا آغاز سال 2022 ممنوع شود. طبق قانون پیشنهادی، پرورش سمور تا 31 دسامبر 2021 مجاز نخواهد بود، اگرچه تعداد محدودی از آنها را می‌توان بعنوان حیوانات خانگی به صورت خصوصی نگهداری کرد. طبق گفته انستیتوی ملی سرم، از ماه ژوئن تعداد 214 نفر در دانمارک بدلیل انتقال ویروس از سمور به کرونا مبتلا شده اند و همین مسئله دولت را به اتخاذ این تصمیم سوق داده است. دانمارک با تولید 17 میلیون خز (سمور) در سال، بزرگترین صادرکننده این محصول در جهان بشمار می رود. یک شرکت تعاونی 1500 پرورش دهنده دانمارکی، 40٪ از تولید جهانی این محصول را تشکیل می دهد که بیشتر صادرات آن به چین و هنگ کنگ انجام می‌شود. (پلیتیکن)

کاهش نرخ تورم در دانمارک

نرخ تورم دانمارک در سال منتهی به ماه اکتبر به 4 دهم درصد کاهش یافت. این رقم در ماه سپتامبر 6 دهم درصد گزارش شده بود. با این حال نرخ تورم در دانمارک بسیار بالاتر از منطقه یورو می‌باشد. (مرکز آمار دانمارک)

امضای تفاهم نامه همکاری در حوزه مواد غذایی دانمارک با چین

دانمارک برای ارتقای مارک های غذایی با کیفیت خود، از جمله دینیش کراون، دنیستا، و آرلافودز، در چین، یک تفاهم نامه (MOU) با این کشور امضا کرده است. مگنس ینسن، وزیر غذا و ماهیگیری، در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا چین گفت:تولید مواد غذایی دانمارکی به دلیل استانداردهای بالای ایمنی مواد غذایی و همچنین محصولات ارگانیک در سراسر جهان شناخته شده است. من بسیار خوشحالم که می‌بینم صادرات از دانمارک به چین رو به رشد است و یک رابطه تجاری عالی بین دو کشور وجود دارد. من پیش بینی می‌کنم که در سالهای آینده این رابطه گسترش یابد. (بی تی)

نگرانی بریتانیائی‌ها از جلوگیری از واردات خوک از دانمارک

دانمارک بزرگترین منبع واردات گوشت خوک در انگلیس است و بیکن (گوشت نمک زدهء پهلو و پشت خوک) دانمارکی در تمام طول سال قفسه‌های سوپرمارکت های انگلیس را پر می‌کند. پس از آنکه مشخص شد یک ویروس کرونا در مزارع پرورش سمور در دانمارک شیوع پیدا کرده انگلیسی‌ها نگران بیکن صبحانه خود شده اند. از آنجا که دانمارک 25 درصد گوشت خوک مصرفی بریتانیا را تامین می‌کند این موضوع و ممنوعیت سفر دانمارکی‌ها به بریتانیا این احتمال وجود دارد که بسیاری از بشقاب های صبحانه انگلیسی خالی از بیکن دانمارکی باشد. گزارش شده که از همین حالا پرورش دهندگان خوک در بریتانیا در تلاشند تا جای بیکن دانمارکی را پر کنند. 

پذیرش از بین رفتن صنعت سمور در دانمارک

پرورش دهندگان سمور در دانمارک پذیرفته اند که صنعت سمور در دانمارک، بزرگترین تولید کننده جهان، پس از کشتار دسته جمعی تمامی جمعیت سمور در این کشور در واقع از بین رفته است.  تگه پدرسن، رئیس انجمن پرورش دهندگان پوست دانمارک، به روزنامه برلینگسکه گفت: این یک وضعیت وحشتناک و دشوار است، در حالی که صنعت با یک ضربه تعطیل شده و دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد. حتی اگر چند پرورش دهنده به نوعی زنده بمانند، با این حال باز هم آینده ای برای این صنعت در دانمارک وجود ندارد. ما تنها درصورتی می‌توانیم زنده بمانیم که یک تجارت بزرگ و قدرتمند داشته باشیم. (برلینسکه)

یک سال تاخیر در از سرگیری فعالیت حوزه گازی دانمارک

شرکت توتال فرانسه عملیات اجرائی حوزه گازی تایرا متعلق به دانمارک در دریای شمال را بر عهده دارد. تایرا در سپتامبر سال گذشته به دلیل فرونشست بستر دریا برای انجام کارهای ترمیمی‌بسته شد و قرار بود که فعالیت آن از سال 2022 از سر گرفته شود.  توتال در بیانیه ای اعلام کرد که شروع فعالیت مجدد این حوزه گازی بدلیل شیوع ویروس کرونا با یک سال تاخیر صورت خواهد پذیرفت.  توتال، اپراتور این پروژه، 2 .43 درصد، نرکو از نروژ 8 .36 درصد و نوردن فاند دانمارک با 20 درصد از سهامداران  کنسرسیوم مالک این حوزه گازی هستند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما