معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول آبان ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه اول آبان ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی 

تمدید محدودیت‌های تجاری و هر گونه تجمع  در ترکمنستان 

 ترکمنستان تا یازده آذر ماه سال جاری محدودیت‌های تجاری و هر گونه تجمع  اعم از مذهبی و سایر مناسبت‌ها را بخاطر فراگیری اپیدمی در سطح منطقه و جهان  تمدید نمود. محدودیت‌های مذکور به غیر از فروشگاهای مواد غذایی و مایحتاج عمومی ‌بر سایر مشاغل اعمال می‌شود. هم‌چنین محدودیت سفر بین شهرهای این کشور از طریق راه‌آهن و اتوبوس بین شهری در کنار محدودیت تردد هوایی، دریایی، جاده‌ای و راه‌آهن برای شهر وندان ترکمنی و دیگر کشورها و افراد بی‌تابعیت از معابر مرزی تا 11 دیماه سال جاری نیز تمدید شد.

بررسی موضوع امنیت و استقلال غذایی ترکمنستان در جلسه کاری با حضور رئیس جمهور 

امنیت و استقلال غذایی ترکمنستان در جلسه کاری با حضور رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد ذیربط مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه در خصوص اهداف سیاست جایگزینی واردات، افزایش محصولات داخلی و افزایش صادرات و صنایع دیجتالی بحث و گفتگو شد. بر اساس اعلام رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در شش ماه اول سال جاری میلادی، محصولات کشاورزی و تولیدات غذایی توسط بخش خصوصی بالغ بر 31 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. شرکت‌های محلی تقاضای داخلی تخم مرغ و گوشت مرغ را تأمین نموده و با اتکا بر دستگاه‌های جدید اتوماتیک، بازار کشور با محصولات لبنی اشباع شده و با شروع بکار بزرگترین مزرعه لبنیات در منطقه مرو، واردات محصولات لبنی از خارج قطع خواهد شد. این کارخانه قادر به تولید انواع شیر خشک، کره و انواع خامه در آینده خواهد بود. چاری گلیف معاون کابینه وزرا در خصوص ایجاد صنایع جایگزین و تولید روغن آفتابگردان، کره، مارگارین، شکر و کشت موز و مرکبات توضیحاتی داد. وی گفت: تعداد 138 گلخانه توسط بخش خصوص ایجاد شده است و در آینده نزدیک این تعداد حداقل دو برابر خواهد شد. رئیس جمهور ضمن تأکید بر اشباع بازار با محصولات محلی و با قیمت پایدار، بر توسعه تجارت الکترونیک مطابق با استانداردهای بهداشتی تأکید کرد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، مشارکت بخش خصوصی ترکمنستان در تولید گوشت و لبنیات از 90 درصد گذشت و در حال حاضر 122 مجموعه دامی در کشور فعال و 90 شرکت دیگر در حال ساخت است. ترکمنستان در حال کار گسترده بر روی توسعه بخش دامداری و افزایش تعداد دام و تولید گوشت، لبنیات و صنایع خوراکی است. در حال حاضر بخش خصوصی 94 درصد گوشت و بیش از 98 درصد لبنیات کشور را تولید می‌کند. مابقی توسط شرکت‌های دولتی تولید می‌شود. توسعه شرکت‌های داخلی موجب کاهش واردات شده است.

افزایش تولیدات دارویی ترکمنستان

تولیدات دارویی ترکمنستان در شش ماهه اول سال جاری میلادی، 6.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. مهم‌ترین شریک در توسعه صنعت پزشکی ترکمنستان، کشورهای هند و بلاروس هستند. رئیس جمهور ترکمنستان خواهان توسعه همکاری با  کشورهای مذکور در بخش دارویی است. رئیس جمهور اخیرا ابراز داشت، کشورش آماده حمایت از شرکت‌های داروسازی هند جهت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری است. وی خواهان توسعه صنایع های–تک در این کشور است.

تقویت بخش خصوصی در ترکمنستان 

ترکمنستان در حال اجرای تقویت بخش خصوصی در این کشور است. در جلسه اخیر هیأت دولت گزارشی در خصوص تقویت بخش خصوصی در همه بخش‌های اقتصادی از جمله تقویت شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه شد. در اجرای این سیاست، رئیس جمهور دستور خصوصی‌سازی اموال دولتی را صادر نموده است. در این راستا اخیرا نه پارکینگ چند طبقه از سوی شهرداری عشق‌آباد و یک مجموعه مرغداری متعلق به وزرات کشاورزی و محیط‌زیست به بخش خصوصی واگذار شد. 

برگزاری دوازدهمین کنفرانس نفت و گاز  در عشق آباد 

دوازدهمین کنفرانس نفت و گاز ترکمنستان با پیام رئیس جمهور برگزار شد. در این کنفراس مدیران ارشد گازی و نفتی ترکمنستان به همراه مدیران ارشد شرکت‌های نفتی دنیا که عمدتا در پروژه‌های ترکمنستان مشارکت دارند، به صورت ویدئو کنفرانسی به سخنرانی پرداختند. مدیر عامل شرکت پالایشگاهی ترکمنستان در حاشیه کنفرانس اعلام نمود، عمق پالایش این شرکت را از 86 درصد به 92 درصد افزایش خواهد داد. این امر موجب خواهد شد، شرکت مذکور در کنار شرکت‌های درجه یک جهان قرار گیرد. قرار است، با بکارگیری تکنولوژی‌های جدید، بنزین و گازوئیل بدون آلودگی مطابق با استانداردهای یورور 5 در این پالایشگاه تولید شود. پالایشگاه ترکمن‌باشی بزرگترین هلدینگ در ترکمنستان و دارای دو کارخانه، چندین مخزن ذخیره، ایستگاه‌های پمپ بنزین، دو باشگاه فوتبال و چندین هتل و مرکز ورزشی است. مدیر شرکت نفت ترکمنستان نیز اظهار داشت، بیشترین تمرکز در غرب کشور و در سی حوزه نفتی  با درجات مختلف کار مرکز است. وی گفت، عمیق‌ترین چاه در منطقه آسیای میانه در ترکمنستان با عمق 7150 و با برداشت روزانه 200 تن نفت و 500 هزار متر مکعب گاز می‌باشد. وی با اشاره به اینکه این حوزه در نزدیک بخش ترکمنستان دریای خزر واقع است، گفت، افزایش اکتشاف نفت در این حوزه موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دیگر بلوک‌های نفتی می‌شود. وی گفت بخش دریای خزر ترکمنستان متشکل از 32 بلوک می‌باشد که پنج بلوک در بخش عملیات نفتی، منجر به قرارداد شده است و در مورد مابقی بلوک‌ها در حال مذاکره می‌باشیم. در خصوص قراردادهای مشارکت، شرکت نفت ترکمن در حال همکاری با شرکت‌های دراگون، برید هیل سردار و آرتیی و میترو در دریا می‌باشد. وی افزود در اول ژولای سال جاری، اصلاحات مربوط به قانون منابع هیدروکربنی که اجازه فرآوری نفت را به شرکت‌های خارجی می‌دهد، به اجرا درآمد. در یک سخنرانی دیگر، رونالد راش رئیس شورای بازرگانی انگلیس – ترکمنستان در حاشیه کنفرانس مذکور، سیاست بی‌طرفی ترکمنستان را مورد تمجید قرار داد و از نقش این کشور در صلح و ثبات در افغانستان خصوصا مشارکت در پروژه تاپی ستایش کرد.

عملکرد بازار بورس و کالای ترکمنستان 

در بورس فروش کالاهای ترکمنی، طی دو هفته اخیر طی 90 معامله به ارزش حدود 37 میلیون دلار، بازرگانانی از کشورهای روسیه، آمریکا، اکراین، آذربایجان، ارمنستان، چین، گرجستان، قرقیزستان، امارات متحده عربی، سوئیس، ترکیه، هلند، افغانستان، پاناما و ازبکستان محصولاتی از قبیل سوخت دیزل، بنزین هواپیما، گاز مایع و کک نفتی، پلی‌اتیلن و پارچه‌ رنگی، پارچه نخی، پارچه‌ بافتنی و ابریشمی خریداری نمودند.

اخبار اقتصادی خارجی

برگزاری وبینار  اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان با نمایندگان اتاق بازرگانی استان منگیستائو  قزاقستان 

اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان با نمایندگان اتاق بازرگانی استان منگیستائو  قزاقستان و با حضور بخش دولتی و خصوصی و دیپلمات‌های ترکمنی و همتایان قزاقی از استان مذکور مذاکرات ویدئو کنفرانسی برگزار و در حوزه‌های حمل و نقل دریایی، ساخت تأسیسات تأمین برق و ارتباطات از راه دور، تولید و عرضه تجهیزات نفتی و حفاری، نیترات آمونیوم، آمونیاک، اسید نیتریک، گاز طبیعی و غیره مذاکره نمودند. در این نشست درباره نتایج مثبت جلسه نمایندگان استان بالکان ترکمنستان و استان منگیستائو قزاقستان در آوریل 2018 در آوازه بحث و تبادل نظر گردید. در جریان این نشست، وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی، وزارت صنایع نساجی و هم‌چنین بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی و شرکت «آیدینگ گیجلر» توانایی‌های خود را از جمله در زمینه‌های صنعتی‌سازی، جایگزینی واردات و افزایش حجم تولید محصولات مورد تقاضا در بازارهای جهانی ارائه دادند. هم‌چنین بازرگانان قزاقستانی آمادگی خود را جهت مشارکت فعال در پروژه‌های مشترک مهم از حیث ملی و منطقه‌ای را اعلام نمودند.

سخنرانی رئیس جمهوری ترکمنستان در همایش بین‌المللی "همکاری اقتصادی شمال" در کره جنوبی 

رئیس جمهوری ترکمنستان در همایش بین‌المللی "همکاری اقتصادی شمال" در کره جنوبی  به صورت ویدئو کنفرانسی از شرکت‌های کره‌ای جهت مشارکت در پروژه‌های ‌های–تک در ترکمنستان دعوت کرد. وی با اشاره به منافع مشترک متقابل بین ترکمنستان و کره جنوبی، و مشارکت برخی شرکت‌های کره‌ای از جمله شرکت هیوندای در پروژه‌های گاز ترکمنستان و مجموعه‌های شیمیایی دیگر و هم‌چنین مشارکت آنها در سیستم‌های سلامت ترافیک اظهار داشت، سطح مبادلات بازرگانی بین دو کشور افزایش جدی و پایداری داشته است. وی نسبت به چشم‌انداز سایر همکاری‌های دو کشور در زمینه ارتباطات، آب شیرین کن دریا و همکارهای هوا –فضا اظهار امیدواری نمود. وی قول داد در صورت ورود شرکت‌های کره‌ای به بازار ترکمنستان، حداکثر همکاری را با آنها به عمل آورد.

گفتگوی معاون و زیر خارجه ترکمنستان با شاکر کارگر رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان

وفا حاجی اف معاون و زیر خارجه ترکمنستان با شاکر کارگر رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان مذاکرات ویدئو‌کنفرانسی برگزار نمود. علاوه بر موضوع  تحکیم صلح و ثبات در افغانستان خصوصا مذاکرات صلح بین افغانی و اجرای پروژه‌های مهم اقتصادی از جمله پروژه تاپی، انتقال انرژی و کریدور لاجورد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما