معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۲

اخبار اقتصادی گرجستان (آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی گرجستان در آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

ادامه کمک صندوق بین‌المللی پول به گرجستان برای مقابله با کرونا

به نظر نمایندگی این صندوق نتایج شش ماهه اول سال 2020 قابل قبول بوده است. توافق میان این صندوق و گرجستان در مورد اختصاص کمک‌های جدید حاصل شده و منتظر تصویب شورای این صندوق می‌باشد.

با تصویب شورا، 112.1 میلیون دلار در اختیار گرجستان قرار می‌گیرد و کل مبلغ پرداختی این برنامه به 576.4 میلیون دلار خواهد رسید.

نمایندگی این صندوق هم‌چنین معتقد است که همه‌گیری ویروس کرونا به شدت بر اقتصاد گرجستان تأثیر منفی گذاشته است. به طوری که کاهش تولید ناخالص داخلی یک درجه کمتر از 4% پیش‌بینی شده یعنی 5% می‌باشد.

تا پایان سال نرخ تورم نیز به 3.5 درصد خواهد رسید. با متوقف شدن درآمد گردشگری، بدهی خارجی نیز بیشتر (بیش از 9 میلیارد دلار) شده است. پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه جاری نیز از 5.4٪ در سال 2019 به 9.7٪ تولید ناخالص داخلی در سال 2020 افزایش یابد.

یک برنامه سه ساله با هدف حمایت از اصلاحات اقتصادی در گرجستان در آوریل 2017 توسط صندوق بین‌المللی پول تصویب شد. در پایان سال 2019 تصمیم گرفته شد که این برنامه برای یک سال دیگر تمدید شود.

گرجستان از جمله اولین کشورهایی بود که توانست کمک‌های صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا را دریافت نماید.

کاهش ارزش پول ملی گرجستان و عوامل موثر بر آن

به گفته نیکا شنگلیا نایب رئیس مرکز پیش‌بینی و تحقیقات بین‌المللی، در میان عوامل دیگر اکنون عامل سیاسی بر نرخ ارز تأثیر بیشتری داشته است.

به منظور تثبیت بازار ارز بانک ملی (مرکزی) پیش از این طی هفت ماه 21 حراج برگزار کرده است که در آن 709.65 میلیون دلار فروخته شده است. بیشترین کاهش ارزش لاری در تاریخ 27 مارس 2020 ثبت شد. زمانی که قیمت دلار به 3.4842 لاری رسید.

وی می‌افزاید، وقتی از نظر سیاسی وضعیت ناپایداری در کشور وجود دارد اول از همه سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی تمایل به سرمایه‌گذاری ندارند. در سال‌های اخیر نیز سرمایه‌گذاری خارجی بسیار کم شده بود. جنگ قره باغ نیز به عنوان یک عامل تأثیرگذار همچنان ادامه دارد. به طور کلی، وضعیت منطقه به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران جدید علاقمند به سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌شود. همه اینها بر نرخ لاری تأثیر می‌گذارد.

"عوامل فصلی" نیز بر ارز ش لاری تأثیر می‌گذارد. از جمله اینکه برخی واردکنندگان تصمیم می‌گیرند دلارها را پیش‌خرید نموده تا محصولات غذایی را در سال جدید تهیه و به گرجستان بیاورند.

همه اینها تأثیر و فشار شدیدی بر ارزش لاری در برابر دلار دارند. اگر مسأله سیاسی به عنوان تأثیرگذارترین عامل در 2-3 هفته آینده حل نشود، با اطمینان می‌توان گفت که نرخ دلار ممکن است به 3.60 برسد. این بدان معنی است که قیمت کالاها و خدمات حتی بیشتر افزایش خواهد یافت.

تی بی سی کاپیتال: ارزش برابری لاری بسیار پایین است

به گفته اوتار ناداریا کارشناس شرکت تی بی سی کاپیتال، ارزش برابری واحد پول گرجستان هم اینک بسیار پایین است. وی می‌افزاید، کاهش ارزش لاری که اکنون در حال وقوع است، همانند ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا موقتی است و به زودی با تقویت نرخ ارز پایان می یابد.

"از قبل انتظار می‌رفت که پس از انتخابات بانک ملی (مرکزی) مداخلات ارزی را متوقف کند که قطعا منجر به کاهش ارزش لاری می‌شد. طبق برآوردهای ما، ارزش لاری در حال حاضر بسیار پایین است و در پایان سال با قیمت 3.3 لاری برای هر دلار تثبیت می‌شود. از این رو به منظور حفظ ارزش پول ملی مداخلات ارزی بانک ملی ادامه خواهد یافت.

با این وجود بانک ملی نباید هدف خود را برای رسیدن به نرخ مشخص و اقدام به فروش ارز برای تعیین اشل معطوف کند. هم‌چنین مهم است که بدانیم بانک ملی ارز دریافتی از طرف‌های غربی که به منظور مصرف در دیگر حوزه‌ها به گرجستان پرداخت شده است را در بازار نفروشد. علاوه بر این، دانستن محدودیت ذخایر بانک ملی بسیار مهم است. زیرا باید به اندازه کافی ذخایر ارزی بزرگی داشته باشیم تا سیستم مالی حاشیه امن لازم را داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سال جاری بیشتر از میزان پیش‌بینی شده باشد. این نیز مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. ولی بدون تثبیت قیمت ارز نمی‌توان به ثبات در قیمت‌ها رسید.

ادامه تزریق ارز برای تثبیت بازار ارز از سوی بانک مرکزی گرجستان

بانک مرکزی به منظور تثبیت بازار ارز با برگزاری 22 حراج تا کنون 750 میلیون دلار به بازار تزریق نموده است. در آخرین حراج مبلغ 40 میلیون دلار به قیمت 3.03169 لاری برای هر دلار عرضه شد. ولی فقط 37.2 میلیون دلاری از سوی متقاضیان خریداری گردید.

در بیشترین سقوط ارزش پول ملی گرجستان قیمت هر دلار در ماه مارس به 3.5 لاری نزدیک شد. بانک مرکزی گرجستان قیمت برابر هر دلار امریکا را در روز سه شنبه 3.3186 لاری اعلام کرده بود. بانک ملی (مرکزی) قبلا اعلام نموده است که از همه ابزارهای لازم برای تثبیت بازار ارز استفاده خواهد کرد.

این اقدام بانک مرکزی موجب شد که قیمت دلار در بازار از 3.31 به 3.28 کاهش یابد. متفاوت از حراجهای قبلی، به رغم آنکه اختلاف میان قیمت پیشنهادی و نرخ ارز در بازار (0.3 لاری برای هر دلار = 10 % کمتر) قابل توجه بود، تمامی ارز ارائه شده به فروش نرفت. علاوه بر این ارز ارائه شده به بازار نیز بیش از نیاز بازار بود. بنابراین تا زمانی که روند تزریق ارز به بازار ادامه یابد، قیمت ارز تثبیت و احتمال کاهش نسبی آن نیز وجود دارد.

گرجستان برای عبور از بحران اقتصادی ناشی از کرونا ویروس به بیش از 3 میلیارد دلار ارز نیاز دارد و تا پایان سال جاری مبلغ 1.5 میلیارد آن تامین خواهد شد. از این مقدار تا کنون بانک مرکزی 750 میلیون دلار به بازار ارز تزریق نموده است.

آغاز گفتگوهای گرجستان با کره جنوبی در مورد موافقتنامه تجارت

گفتگوها با کره جنوبی در مورد موافقتنامه تجارت آزاد آغاز می‌شود. طبق گزارش وزارت اقتصاد گرجستان، در این خصوص هنگام دیدار معاون وزارت اقتصاد گرجستان و همتای کره‌ای وی توافق حاصل گردید.

حجم مبادلات تجاری با کره جنوبی در سال 2019 نزدیک به 78 میلیون دلار بوده است. در صورتی که ظرفیت مبادلات تجاری دو کشور بسیار بیش از این مقدار می‌باشد و موافقتنامه تجارت آزاد زمینه استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت را فراهم خواهد نمود. کره جنوبی با امضای 16 موافقت نامه امکان تجارت آزاد با 56 کشور از جمله امریکا، چین و اعضای اتحادیه اروپا را فراهم نموده است.

گرجستان نیز با اعضای اتحادیه اروپا، چین، ترکیه و هنگ کنک دارای قرارداد تجارت آزاد می‌باشد. هم‌چنین مذاکرات با هند در مورد موافقتنامه تجارت آزاد ادامه دارد. موضوع امضای موافقتنامه با ژاپن و امریکا نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.

در سال گذشته 87 درصد مبادلات تجاری گرجستان با کشورهایی بوده است که با آنها موافقتنامه تجارت آزاد موجود بوده است.

 آمادگی گرجستان برای برداشت مرکبات

پیش‌بینی می‌شود در این فصل تا 40 هزار تن مرکبات از باغات گرجستان برداشت شود که نیمی از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.

به گفته لوان داویتاشویلی وزیر کشاورزی و محیط زیست گرجستان امسال انتظار برداشت محصولات با کیفیت‌تری وجود دارد. جمهوری خودمختار آجارا قطب تولید مرکبات در گرجستان است. به منظور هماهنگی‌های لازم در زمان برداشت یک ستاد عملیاتی ویژه فصلی تشکیل می‌شود.

وزیر کشاورزی آجارا نیز بیان داشت، امسال انتظار برداشت مرکبات بیشتر نسبت به سال قبل وجود ندارد، ولی کیفیت محصولات نسبت به سال گذشته بالاتر خواهد بود. هم‌چنین انتظار برداشت نزدیک به 7 هزار تن نارنگی غیراستاندارد می‌رود که توسط 30 موسسه فرآوری خریداری خواهد شد.

نارنگی گرجستان به کشورهای روسیه، آذربایجان، ارمنستان و اوکراین صادر می‌شود.

نرخ تورم سالیانه در ماه اکتبر به 3.8 % رسید

طبق گزارش اداره آمار گرجستان، در ماه اکتبر سال 2020 در مقایسه با ماه سپتامبر نرخ تورم 0.8 درصد و طی مدت یک ساله 3.8 % و در مقایسه با اکتبر سال 2019 برابر با 5.4% بوده است.

در این میان کیف و کفش با 8.6% و  کره و روغن با 7. % درصد بیشترین افزایش و میوه و تره بار با 9.7%- بیشترین کاهش را داشته‌اند. هم‌چنین نرخ خرید خودرو در مقایسه با اکتبر 2019 تا 5.1 درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت خودرو به سبب کاهش ارزش پول گرجستان می‌باشد. در صورتی که خودرو در این کشور به ارز خارجی و اساسا دلار وارد و داد و ستد می‌شوند. از این رو قیمت آنها به دلار به سبب کمبور خریدار در بازار کاهش داشته است. اما هنگام تبدیل قیمت به لاری به نظر می‌رسد افزایش قیمت داشته‌اند.

کاهش ساخت و ساز واحدهای ساختمانی در گرجستان

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان طی ماه‌های ژانویه ـ سپتامبر 2020 مجموعا 1445 واحد ساختمانی به مساحت 1.2 میلیون مترمربع مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.بدین ترتیب تعداد واحدهای مورد بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 40 درصد کاهش و مساحت بهره‌برداری شده نیز نزدیک به 20 درصد کاهش داشته است. بیش از نیمی از واحدهای تازه ساختی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است در سه منطقه تفلیس، کاختی و ایمرتی بوده است. مجوزهای صادره از سوی شهرداری‌ها برای ساخت و ساز در همین مدت نزدیک به 7 هزار پروانه با 3.9 میلیون مترمربع بوده است که نسبت به سال قبل 10.6 درصد کاهش داشته است. مساحت مجوزهای صادره نیز بیش از 30 درصد کمتر بوده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما