معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۶۰

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم آبان‌ ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

سرگئی بیچکوف به عنوان رئیس جدید مجتمع دولتی آنتونوف معرفی شد

سرگئی بیچکوف به عنوان سرپرست موقت موسسه دولتی آنتونوف منصوب شد. بیچکوف 75 ساله با حکم «اوکرآبارون پروم» در تاریخ 4 نوامبر به این سمت رسید. وی پیش از این مدیر عامل آنتونف بود.

 کارشناسان پیشنهادات و اظهار نظرها درباره خصوصی‌سازی کمپانی انرگواتم را مهمل خواندند

سرگئی چخ رئیس شورای کارشناسان وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد: پیشنهادات، اظهارنظرها و شایعات پیرامون خصوصی‌سازی شرکت ملی تولید نیرو «انرگواتم» بدون منطق و مهمل است. وی گفت: بر اساس قوانین اوکراین، این امر غیر ممکن می‌باشد. چخ افزود: قوانین بسیار سختگیرانه‌ای وجود دارند که با الزامات و موازین بین‌المللی مطابقت دارند، ما (در حوزه برق هسته‌ای) تنها یک اپراتور – انرگواتم – داریم که کاملا ایمن و مطمئن و مطابق با موازین جهانی از واحدهای تولید برق هسته‌ای بهره‌برداری می‌کند؛ بنابراین صحبت‌ها درباره خصوصی‌سازی این کمپانی تنها سوء استفاده سیاسی و خبری می‌باشد.

تلاش برای کشت تاج خروس به عنوان یک محصول مقاوم در برابر خشکی

الکساندر دودا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان آمارانت (دانه گیاه تاج خروس) اعلام کرد: تلاش‌هایی برای توسعه کشت این محصول به عنوان یک گیاه مقاوم در برابر خشکی و کمبود رطوبت و بارندگی در حال انجام است. وی گفت: نان طبخ شده از مخلوط آردهای گندم و تاج خروس به دلیل عدم علاقمندی تولیدکنندگان بزرگ نان‌های صنعتی، هنوز به طور گسترده و انبوه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نگرفته است؛ هر چند که قیمت هر کیلو آرد کامل آمارانت کمی‌ بیشتر از 14 گریونا می‌باشد. وی تأکید نمود: در حال حاضر کشت آمارانت، تولید آرد از آن و مصرف این نوع آرد با توجه به ارزش غذایی بیشتر، قابلیت نگهداری بیشتر بدون تغییر طعم و بوی آن رو به گسترش می‌باشد. به اعتقاد من به زودی مزارع اوکراین به محل تولید اصلی آمارانت تبدیل خواهند شد. میانگین محصول آمارانت در هکتار حدود 2 تن است اما ظرفیت 4 تن در هکتار کاملا امکان‌پذیر خواهد بود.

رشد قیمت‌ها در اوکراین

قیمت کالاهای مصرفی در ماه اکتبر به طور چشمگیری رشد داشت. در مقیاس سالانه این شاخص در ماه اکتبر برابر 2.6 درصد اعلام شد اما در ماه سپتامبر 2.3 درصد افزایش یافته بود. بانک مرکزی اوکراین دلیل اصلی رشد تورم را تضعیف گریونا و کاهش محصولات کشاورزی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرد. در همین حال تأکید شد: رشد تورم مواد غذایی در مقیاس سالانه برابر 3.4 درصد بوده است.

رئیس اتحادیه صنفی کارکنان «انرگواتم»: تنها اخمتوف توانایی خریداری این شرکت را دارد

اولکسی لیچ رئیس اتحادیه صنفی کارکنان شرکت ملی تولید نیروی «انرگواتم» اعلام کرد: در صورت اجرای طرح خصوصی‌سازی این شرکت، تنها رینات اخمتوف آلیگارش معروف اوکراینی قادر به خریداری آن است. وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی که تحت عنوان «انرگواتم – مبارزه برای بقا» سخن می‌گفت، در تفسیر نفوذ آندری درکاچ نماینده پارلمان اوکراین بر مدیریت شرکت فوق افزود: از زمانی که من رئیس اتحادیه صنفی Energoatom شدم تاکنون 14 بار روسای شرکت تغییر کرده‌اند، باور کنید که من نفوذی از سوی آقای درکاچ مشاهده نمی‌کنم و درکاچ آنقدر پول ندارد که این کمپانی را خریداری کند اما آخمتوف چنین سرمایه‌ای دارد و چنانچه فردی هم آرزوی تصاحب انرگواتم را دارد، آن آخمتوف است. از همین جا مشخص می‌شود که چرا برای ورشکسته نمودن این شرکت تلاش می‌شود و ما بارها چنین برنامه‌هایی را دیده‌ایم. برای آن که شرکتی را ارزان بخرند باید آن را ورشکسته کنند. وی در همین چارچوب به وضعیت انباشت بدهی‌های کلان به انرگواتم و عدم تسویه حساب با شرکت، اشاره کرد و گفت: مشخص است که افراد خاصی خواهان ورشکستگی انرگواتم می‌باشند. کارکنان انرگواتم از ابهام در تفسیر برخی نکات پروتکل جلسه هیأت دولت، مبنی بر تصمیم برای خصوصی‌سازی انرگواتم، و آماده‌سازی‌های آن، بسیار نگران هستند. 

دولت قیمت عادلانه هر هکتار اراضی کشاورزی را محاسبه کرد

بر اساس اطلاعات منتشره در گزارش «ممیزی اقتصاد اوکراین» اعلام شد: قیمت عادلانه هر هکتار از اراضی کشاورزی اوکراین به طور متوسط 4958 دلار می‌باشد. این در حالیست که قیمت هر هکتار زمین کشاورزی بر اساس ارزیابی‌ها مبتنی بر مقررات قانونی، معادل 955 دلار محاسبه شده است. در این گزارش آمده است: در اوکراین قیمت هر هکتار زمین کشاورزی نزدیک به 1 هزار دلار یعنی 5 برابر کمتر برآورد شده است. بر اساس مدل بازاری، قیمت زمین به ازای هر هکتار و با توجه به تولید ناخالص داخلی، قیمت عادلانه برابر 4958 دلار به ازای هر هکتار خواهد بود.

حجم پول نقد در گردش از ابتدای سال بیش از 90 میلیارد گریونا افزایش یافته است

حجم پول نقد در گردش در اوکراین در تاریخ اول اکتبر سال جاری برابر 515.8 میلیارد گریونا بوده است. از آغاز سال جاری تاکنون حجم پول نقد در گردش، 90.8 میلیارد گریونا یا 21.4 درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در حال حاضر 2.96 میلیارد قطعه اسکناس به ارزش 512.7 میلیارد گریونا و 13.5 میلیارد عدد سکه به ارزش 3 میلیارد گریونا در گردش می‌باشد. بانک مرکزی افزود: عامل اصلی رشد وجوه نقدی در گردش، عدم واریز درآمدهای ناشی از خرده‌فروشی و فروش ارز به بانک‌ها یا کارت‌های بانکی می‌باشد. خاطرنشان می‌سازد که حجم پول نقد در گردش در اوکراین در آغاز سال برابر 486.3 میلیارد گریونا بود.

نخست وزیر: تورم اقتصادی نزدیک به صفر است

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین، اعلام کرد: تورم اقتصادی در 10 ماه گذشته نزدیک به صفر بوده است. وی گفت: تورم در ماه‌های پاییز کمتر از 2 درصد بود، در تابستان ماه‌هایی داشتیم که شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم، به عبارت دیگر ما شاخص‌های رشد قیمتی که بطور غیر مستقیم حاکی از آن باشند که «پول چاپ می‌شود»، مشاهده نمی‌کنیم. تورم اقتصادی در اوکراین نزدیک به صفر می‌باشد. وی تأکید نمود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، شاخص تورم سالانه نزدیک به 4.5 درصد برآورد شده که نازلترین میزان تورم از زمان کسب استقلال و نزدیک به تورم سال گذشته می‌باشد. لازم به ذکر است که قیمت کالاهای مصرفی در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر 1 درصد و از آغاز سال تا کنون 7.2 درصد افزایش داشته است.

توضیحات کارشناس در خصوص تورم ناچیز

الکساندر اوخریمنکو کارشناس اقتصادی گفت: این نکته که در سال‌جاری تقریبا تورم اقتصادی مشاهده نمی‌شود، بیشتر به دلیل محدودیت‌های اعمال شده و قرنطینه برای مقابله با بیماری کرونا است. وی افزود: ما امسال تورم بسیار ناچیزی، کمتر از 3 درصد داریم و سال قبل بسیار بیشتر بود، اما باید بدانیم که چرا تورم سال جاری کم است؟ این تا حد زیادی به دلیل قرنطینه اعمال شده می‌باشد که باعث شد تا گروهی از مردم بیکار شوند و درآمد کمتری داشته باشند و در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی کاهش یافت. وی متذکر شد: به عنوان مثال قیمت پوشاک و کفش در سال‌ جاری واقعی کاهش یافت زیرا فروشگاه‌ها اجناس سال پیش را می‌فروختند، حتی فروش لوازم خانگی نیز کاهش یافت و فروشندگان برای فروش، تخفیف‌های بسیاری می‌دهند. از طرف دیگر کاهش قیمت نفت منجر به کاهش قیمت سوخت شد. تمامی این مسائل به دلیل قرنطینه بوده و در نتیجه ما عملا تورم کمی داریم اما تورم سال آینده افزایش خواهد یافت.

نخست وزیر شمیگال: سالانه 2 میلیارد گریونا برای صنایع هواپیمایی اوکراین هزینه خواهیم کرد

نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: به صنایع هواپیماسازی اوکراین توجه بیشتری معطوف خواهد شد. وی گفت: ما اصول برنامه توسعه صنعت هواپیماسازی تا سال 2030 را تصویب خواهیم کرد. این برنامه دو گزینه برای توسعه صنعت هواپیماسازی دارد. به طور خاص و بر اساس گزینه اصلی، سالانه حدود 2 میلیارد گریونا بودجه برای صنعت هواپیماسازی تأمین خواهد شد. این برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا تولید گسترده هواپیماهای غیرنظامی و پروسه کامل تولید بالگردها آغاز شوند. که در صورت اجرای این برنامه حجم فروش تولیدات این صنعت به 300 تا 350 میلیارد دلار خواهد رسید.

افزایش 2 درصدی عرضه پول در ماه اکتبر

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: میزان عرضه پول در اوکراین در ماه اکتبر 2 درصد افزایش داشته و به رقم 1757 میلیارد گریونا رسید. پایه پولی نیز در ماه اکتبر 2.4 درصد بیشتر شده و معادل 581 میلیارد گریونا شد. بانک مرکزی گفت: وجوه پولی در گردش خارج از بانک‌ها در ماه اکتبر 2.2 درصد بیشتر شده و در آخر این ماه برابر 485.9 میلیارد گریونا بود. سپرده‌های بانکی در طول ماه گذشته 1.9 درصد رشد داشت و مجموع این سپرده‌ها برابر 1267.9 میلیارد گریونا است. در همین حال مجموع وام‌های ارائه شده شاهد 2 درصد کاهش بود و در آخر اکتبر ارزش کل این وام‌ها برابر 958.3 میلیارد گریونا ثبت گرید. بانک مرکزی هم‌چنین اعلام کرد: ذخایر ارزی بین‌المللی خالص اوکراین در ماه اکتبر 2.7 درصد کمتر شد و به رقم 15.37 میلیارد دلار کاهش یافت.

افزایش قیمت روغن نباتی با توجه به پیش‌بینی‌های وزارت کشاورزی آمریکا

کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا با توجه به کاهش بارندگی و هم‌چنین خشکی پیش‌بینی‌های قبلی خود در خصوص میزان محصول سویا در آمریکا و آرژانتین و آفتابگردان در اوکراین و روسیه را کاهش دادند. بدین ترتیب حجم کل برآورد شده در خصوص برداشت این محصولات با 5.6 میلیون تن کاهش برابر 473.3 میلیون تن محاسبه شده است. در نتیجه انتشار این پیش‌بینی‌های جدید قیمت روغن‌های نباتی در جهان افزایش یافت. هر تن سویا با 4 درصد افزایش به قیمت 425 دلار و هر تن روغن سویا با 2.5 درصد رشد به 801 دلار معامله شد. قیمت آفتابگردان در اوکراین نیز افزایش یافته است و هر تن از این محصول برای تحویل به کارخانه حدود 16700-17200 گریونا به فروش می رود. قیمت هر تن روغن آفتابگردان با شروط تحویل FOB  نیز 1100 دلار اعلام شده است.

میلیون‌ها گریونا از صندوق مقابله با کرونا برای شبکه‌های تلویزیونی آلیگارشها  تخصیص داده می‌شود

نزدیک به یکصد میلیون گریونا از صندوق مقابله با همه‌گیری کرونا برای تولید محتوای صوتی و تصویری اجتماعی و حمایت از صنعت سینما در شرایط همه‌گیری کرونا هزینه خواهد شد. کارشناسان معتقدند که در عمل این وجوه میان شبکه‌های تلویزیونی متعلق به آلیگارشهای اوکراینی یعنی رینات اخمتوف، ایگور کالامویسکی و ویکتور پینچوک تقسیم خواهد گشت. بودجه مذکور با شرایط خاصی در یک کنکور گزینشی میان متقاضیان دریافت آن تقسیم خواهد شد اما تنها کانال‌های تلویزیونی متعلق به آلیگارشهای مزبور واجد چنین شرایطی چون تولید دو فیلم کامل بیش از 70 دقیقه‌ای یا مجموعه تلویزیونی با طول بیشتر از 400 دقیقه در سه سال گذشته می‌باشند.

پیش‌بینی سازمان ملل متحد درباره رکود اقتصادی اوکراین

سازمان ملل متحد در گزارش خود پیش‌بینی کرده اوکراین در پی بحران ناشی از همه‌گیری کرونا دچار رکود اقتصادی بزرگتری شود. بر اساس این گزارش در نتیجه بحران کرونا ممکن است نزدیک به 9 میلیون شهروند اوکراینی در آستانه فقر قرار گیرند. در حال حاضر 80 درصد شهروندان اوکراین در نتیجه بحران ناشی از همه‌گیری کرونا قسمتی از درآمدهای خود را از دست داده‌اند و حداقل یکی از اعضای 40 درصد خانواده‌های اوکراینی کار خود را در زمان قرنطینه از دست داده است.

 اخبار اقتصادی روابط خارجی

شورای عالی توافقنامه آسمان باز با قطر را تأیید کرد

اوکراین و قطر از این پس می‌توانند در حریم هوایی یکدیگر بطور نامحدود پرواز انجام دهند. پروتکل‌های مربوطه میان دولت‌های اوکراین و قطر در مورد تغییرات در توافقنامه خطوط هوایی در چارچوب لایحه شماره 0062 توسط رأی موافق 288 نماینده شورای عالی تصویب شد. پس از اطلاع‌رسانی درباره تصویب این پروتکل، از طریق مجاری دیپلماتیک، مفاد جدید توافقنامه مذکور معتبر و اجرایی خواهد شد. طبق این توافق، شرکت‌های هواپیمایی دو کشور از این پس می‌توانند بدون محدودیت، میان شهرهای دو کشور و با یک توقف در میانه مسیر، به دو کشور پرواز کنند و یا از فرودگاه‌های دو کشور برای ادامه مسیرهای طولانی‌تر استفاده نمایند. به عنوان مثال در مسیر دوحه- لوویف- کراکوف (لهستان)، یا دوحه- اودسا – استکلهم توسط شرکت‌های هواپیمایی قطر یا مسیرهای کی یف- دوحه- کلمبو توسط شرکت‌های هواپیمایی اوکراینی پرواز انجام شود. لازم به ذکر است که شرکت هواپیمایی قطر از سال 2017 پروازهای مستقیم روزانه در مسیر دوحه – کی یف انجام می‌دهد.

قیمت گاز وارداتی 22 درصد افزایش یافته است

وزارت توسعه اقتصادی اوکراین اعلام کرد: واردات گاز طبیعی به اوکراین در ماه اکتبر بر اساس قیمت میانگین 171.24 دلار یا 4858.37 گریونا به ازای هر یک هزار متر مکعب صورت گرفته است. بنابراین قیمت واردات گاز طبیعی به اوکراین در ماه گذشته 22 دلار بیشتر از میانگین قیمت آن در سپتامبر سال جاری بود. هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در ماه سپتامبر با قیمت متوسط 140.55 دلار به اوکراین وارد شده بود. قیمت گاز طبیعی وارداتی در ماه آگوست نیز 106.11 دلار بود.

امیدواری نخست وزیر شمیگال نسبت به درآمد 400 میلیارد دلاری اوکراین از منابع و معادن

دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، انتظار دارد اوکراین در 10 سال آینده 400 میلیارد دلار از ظرفیت‌های موجود در بهره‌برداری از معادن و برخی منابع طبیعی درآمد کسب کند. وی گفت: در اوکراین بیش از 12 هزار معدن وجود دارد که تنها یک سوم از این میزان یعنی تنها نزدیک به 4000 معدن استفاده می‌شود. اوکراین دارای معادن سنگ و فلزات گرانبهای بسیاری است و ما درباره ظرفیت برای درآمد 400 میلیارد دلاری صحبت می‌کنیم که باید در 10 سال آینده برای تحصیل آن تلاش نماییم. وی بر استفاده از مواد معدنی برای توسعه تولید با فن‌آوری عالی تأکید نمود. وی به ظرفیت کسب درآمد از منابع آبی اشاره کرد و گفت: این ظرفیت معادل 12 میلیارد دلار درآمد است و اوکراین سالهاست از توسعه و نوسازی نیروگاه‌های آبی امتناع کرده و ما تنها از نیمی از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم. اوکراین به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و طبیعی خود در 10 سال گذشته، بیش از یک هزار میلیارد دلار زیان دیده و یا به دلیل محدودیت در گردش آزاد زمین، 85 میلیارد دلار درآمد ممکنه را از دست داده است.

مارچنکو: اوکراین با موفقیت شروط صندوق بین المللی پول اجرا می‌کند

سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین، اعلام کرد: صندوق بین‌المللی پول ده پیش شرط برای اوکراین تعیین کرده که عملا چهار مورد از آنها اجرا شده‌اند. وی توضیح داد: پیش شرط نخست مربوط به کاهش «وام‌های غیر فعال» در بانک‌ها است؛ سهم چنین وام‌هایی 45.6 درصد می‌باشد که 2.4 درصد کاهش یافته است، دومین پیش‌شرط راه‌اندازی بازار گاز می‌باشد؛ مشترکان اوکراینی می‌توانند خودشان شرکت مورد نظر خود را برای تأمین گاز انتخاب نمایند، سومین پیش‌شرط اصلاحات سامانه‌های گمرکی و مالیاتی است؛ که حکومت اوکراین با موفقیت این شرط را اجرا کرده است و مورد چهارم اصلاحات در شرکت نفت و گاز اوکراین که شامل تغییر حدود دستمزدهای اعضای شورای ناظر و هیأت‌مدیره است. مارچنکو گفت: اقدامات برای تأمین و اجرای شروط دیگر صندوق بین‌المللی پول در جریان است و در این راستا لایحه بانک‌ها و بانکداری تنظیم و تدوین شده و حسابرسی صندوق مبارزه با بیماری کرونا نیز ادامه دارد. 

اوکراین و اردن در بخش نظامی همکاری می‌کنند

اوکراین و اردن در چارچوب توافقات پیشین و قالب همکاری‌های نظامی میان دو کشور، درباره محورهای کاری جهت توسعه این همکاری‌ها و چشم‌انداز پروژه‌های مشترک در حوزه نظامی و فنی گفتگو کردند. دو کشور درباره همکاری در زمینه‌های آموزش نظامی و علمی، حضور مشترک در رزمایش های آموزشی چند ملیتی و ادامه گفتگوها و تماس‌ها در سطح ستاد کل و فرماندهی ارتش‌های دو کشور ابراز علاقمندی نمودند. در حال حاضر شرکت اردنی Jadara Equipment موشک ضد تانک Jadara Terminator (anti-tank guided missile) بر پایه گواهینامه موشک سبک اوکراینی ATGM Corsar تولید موسسه طراحی «لوچ» را با استفاده از سیستم‌های موشکی ضد تانک و قطعات اوکراینی در اردن تولید می‌کند. 

رئیس بانک مرکزی برای انجام مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول عازم آمریکا شد

کیریلو شوچنکو، رئیس بانک مرکزی اوکراین، برای انجام مأموریتی رسمی عازم آمریکا شد. بانک مرکزی اعلام کرد: هدف این سفر، مذاکره با مدیران و مقامات صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و شرکت‌های مالی بین‌المللی می‌باشد. در این ملاقات‌ها درباره وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌های اوکراین با نهادها و موسسات مالی بین‌المللی فوق‌الاشاره بحث و گفتگو خواهد شد. شوچنکو از 8 تا 13 نوامبر در آمریکا به سر می‌برد.

ذخایر ارز و طلای بین‌المللی اوکراین 1.5 درصد کاهش یافت

بر اساس محاسبات و برآوردهای انجام شده در آخر ماه اکتبر سال جاری، ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین معادل26.1 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با میزان این ذخایر در آخر ماه سپتامبر، 1.5 درصد کاهش یافته است. بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این موضوع، تأکید کرد: هزینه‌های مربوط به بازپرداخت دیون اوکراین، خدمات‌رسانی به دیون و پرداخت بهره آنها و هم‌چنین پرداخت بهره اوراق قرضه و بازخرید این اوراق دلیل اصلی کاهش ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین در ماه اکتبر بوده‌اند.

 علاقمندی سرمایه‌گذاران از 28 کشور به طرح «خصوصی‌سازی بزرگ»

رئیس بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین در چارچوب کنفرانس «پروسه خصوصی‌سازی در اوکراین: توجیه حقوقی و اقتصادی برای خریداری و تملک موسسات دولتی » اعلام کرد: سرمایه گذارانی از 28 کشور جهان نسبت به واحدها و موسسات دولتی که در چارچوب طرح «خصوصی سازی بزرگ» برای فروش و خصوصی سازی ارایه خواهند شد، ابراز علاقمندی کرده اند. وی گفت: وظیفه اصلی این بنیاد در شرایط کنونی احیا و بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران به اوکراین و مشارکت در طرح های خصوصی سازی کشور است. نزدیک به 150 سرمایه گذار به دفتر روابط سرمایه گذاران مراجعه کرده اند، یک سوم آنها سرمایه گذاران خارجی از 28 کشور هستند. ما خوشحالیم که نسبت به اموال دولتی علاقمندی زیادی در میان بخش های خصوصی خارجی مشاهده می‌شود و از برنامه‌های آنها برای  سرمایه گذاری در اوکراین استقبال می‌کنیم.

روژکووا: گفتگوها با هیأت صندوق بین‌المللی پول متوقف نشده است

یکاترینا روژکووا معاون اول رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: گفتگوها با هیأت صندوق بین‌المللی پول متوقف نشده اما هنوز مشخص نیست که این هیأت چه زمانی به اوکراین سفر خواهد کرد. وی گفت: این موضوع (همکاری با صندوق بین‌المللی پول) برای اقتصاد ما اهمیت بسیاری دارد. اولین بخش از وام صندوق را که دریافت کردیم برای پوشش کسری بودجه هزینه شد تا در مقابله با تبعات بحران همه‌گیری کرونا به ما کمک کند؛ اما اگر بخواهیم درباره لزوم و حساسیت کنونی صحبت کنیم، مهم‌ترین موضوع ما این است که اجرای برنامه‌هایی که ما را به دریافت بخش دوم وام نزدیک می‌کنند، اوراق بهادار ما را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌نمایند و جایگاه اوکراین در جهان را تغییر می‌دهند را مورد بازنگری و بررسی کامل قرار دهیم. من تاریخ دقیق سفر هیأت صندوق به اوکراین را نمی‌دانم اما کار با هیأت حتی برای یک روز هم متوقف نشده و این یک واقعیت است. وضعیت ناشی از بحران کرونا ارتباطات ما را دشوار ساخته است.

نماینده اوکراین در UN: اوکراین مجبور به واردات نیروی کار از کشورهای جهان سوم خواهد شد

سرگئی کیسلیتسیا، نماینده دائمی اوکراین در سازمان ملل متحد، در جریان همایش ویدیویی با موضوع «دیپلماسی فرهنگی» اظهار داشت: اوکراین مجبور است به زودی نیروی کار مورد لزوم خود را از کشورهای جهان سوم وارد کند. وی گفت: مشکل بزرگ در این رابطه ایجاد محیط فرهنگی مناسب می‌باشد؛ بنابراین بخشی از دیپلماسی فرهنگی باید بر روی کشورهای جهان سوم متمرکز شود. وی افزود: در صورتی که شرایط اجتماعی و دستمزدها در اوکراین بهتر نشوند ما مجبور به واردات نیروی کار خواهیم شد. وی تأکید نمود: محیط فرهنگی مناسبی در اوکراین باید ایجاد شود که فرهنگ‌ها و سنن دیگر کشورها را محترم بشمارد. به گفته کیسلیتسیا یکی از ابزارهای دیپلماسی فرهنگی آموزش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های اوکراین است. وی تصریح کرد: متأسفانه تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی اوکراین در سال‌های اخیر به «پروژه تجاری» تبدیل شده و دانشگاه‌ها در عوض توجه به امور فرهنگی، بر روی پرداخت بهنگام هزینه تحصیل دانشجویان خارجی تأکید دارند.

توضیحات نخست وزیر شمیگال در مورد اجرای اصلاحات

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین، اعلام کرد: اصلاحات در حوزه تمرکز زدایی یکی از موفق ترین اصلاحات اجرا شده در اوکراین بوده؛ زیرا به واسطه اجرای این اصلاحات «دسترسی مردم و شهروندان به قدرت و حکومت» تسهیل شده است. وی گفت: نهادهای محلی «دارای زمین، پول، اختیارات و مسئولیت های مربوطه اند». وی تاکید نمود: امروز همه ملزومات در نهادهای محلی موجود می‌باشد، دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی منتقل شده اند، 509 میلیارد گریونا بودجه سال آینده نهادهای خودگردان محلی است و تمامی ضروریات یک حکومت کامل و مسئول به روسای نهادهای محلی و شوراهای منتخب آنها ارایه شده است. وی گفت: تمرکز زدایی باعث شده است تا نهادهای محلی به «ابزاری قدرتمند با فاصله نزدیک به حکومت » تبدیل شوند. نخست وزیر توضیح داد: هر شهروندی می‌تواند به رئیس محلی منتخب خود رجوع کند و او باید پاسخگو باشد زیرا دارای بودجه و اختیارات کامل است.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی خود را در مورد صادرات ذرت اوکراین کاهش داد

وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش نوامبر خود، میزان صادرات ذرت اوکراین در سال تجاری 21-2020 را به میزان 8 میلیون تن کاهش داد. بر این اساس اوکراین در سال جاری تنها 28.5 میلیون تن ذرت برداشت و 22.5 میلیون تن صادر خواهد کرد که 8 میلیون تن از پیش‌بینی قبلی این وزارتخانه کمتر است. پیش‌بینی این وزارتخانه در مورد میزان محصول گندم (25.5) و صادرات آن (17.5) و برداشت جو (8) و صادرات آن (4) میلیون تن در گزارش ماه نوامبر را بدون تغییر گذاشت. در مجموع وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده است که اوکراین در سال تجاری جاری 63.21 میلیون تن غله برداشت و 44.11 میلیون تن صادر نماید.

 ملاقات رئیس بانک مرکزی با مدیران بانک جهانی

کیریلو شوچنکو در واشنگتن با مدیران و نمایندگان بانک جهانی دیدار نمود. وی در این باره گفت: ما از مناسبات بلندمدت و حمایت‌های گروه بانکی بانک جهانی از بانک مرکزی اوکراین و کشورمان قدردانی می‌کنیم. بسیار مهم است که اولویت مشترک ما تقویت بخش مالی اوکراین و پایه‌ریزی لازم برای گسترش ارائه وام‌های تضمین شده می‌باشد. در این جلسه موضوعاتی چون تأکید بر همکاری‌های میان بانک جهانی و بانک مرکزی برای تقویت سامانه مالی اوکراین و به طور خاص طرح‌های مشترک اصلاحات بخش بانک دولتی اوکراین، حوزه غیر بانکی مالی، اصلاحات سامانه پرداختی اوکراین، بهبود سامانه تسویه حساب بانک‌های ورشکسته مطرح شد وی تأکید کرد: سهم وام‌های غیر فعال در بخش بانکی اوکراین در ماه سپتامبر از 48 درصد به 45.5 درصد کاهش یافته است. در این جلسه مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در کشورهای بلاروس، مولداوی و اوکراین، مدیران ارشد کشورهای مذکور، معاون بانک جهانی در امور منطقه اروپا و آسیای میانه نیز حضور داشتند. 

ملاقات شوچنکو با مدیر عامل موقت موسسه مالی بین‌المللی (IFC)

کیریلو شوچنکو، رئیس بانک مرکزی اوکراین، در چارچوب سفر کاری خود به آمریکا با استفانی فون فریدبورگ مدیر عامل موقت و معاون اجرایی رئیس موسسه مالی بین‌المللی (IFC) ملاقات نمود. طرفین در مورد دستاوردها و نتایج همکاری‌های درازمدت میان دو طرف و تعمیق آن گفتگو کردند. بانک مرکزی اوکراین و موسسه مالی بین‌المللی به طور مشترک بر روی طرح ایجاد مرکز ثبت وام اعتباری بانک مرکزی اوکراین، افزایش میزان دسترسی به خدمات مالی در اوکراین به خصوص ارائه محصولات مالی جدید و خدمات دیجیتالی، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همکاری می‌کنند. شوچنکو در این ملاقات گفت: خرسندم که خاطرنشان سازم دامنه همکاری‌های ما هر ساله گسترش می‌یابد، بانک مرکزی قصد ندارد که عنوان پیشتاز اجرای اصلاحات در حوزه مالی را از دست بدهد. ما از الحاق به شبکه بانکی پایدار (Sustainable Banking Network) که اتحادیه نهادهای رگلاتوری مالی و بانکی کشورهای در حال توسعه می‌باشد و وابسته به موسسه مالی بین‌المللی محسوب می‌شود، بسیار خرسندیم. ما ابتکاراتی برای تأمین مالی سبز و پایدار اجرا کرده‎ایم، ما چالش‌هایی که تغییرات آب و هوایی برای توسعه پایدار کشور ایجاد می‌کنند را می‌شناسیم و در همین راستا برای بانک‌ها شرایط انعطاف‌پذیری جهت تغییر ساختاری دیون تولید کننده انرژی برق سبز ایجاد کرده‌ایم.

بانک مرکزی تاریخ احتمالی سفر هیأت صندوق بین‌المللی پول به اوکراین را اعلام داشت

کیریلو شوچنکو، رئیس بانک مرکزی اوکراین که در حال حاضر در چارچوب یک ماموریت رسمی در واشتنگتن به سر می‌برد، اعلام کرد: هیأت صندوق بین‌المللی پول به احتمال بسیار تا پایان سال جاری به اوکراین سفر خواهد کرد؛ اما در همین حال تأکید نمود: برای اعلام تاریخ، تا در تمامی حوزه‌های تعیین شده از سوی صندوق پیشرفت حاصل نشود، ماموریت این صندوق انجام نخواهد شد. وی افزود: چناچه راه‌های حل مشکلات تعیین شود و ما از دو طرف در این مسیر حرکت کنیم، من خوشبینی نسبت به انجام این سفر خواهم داشت و اوکراین شانس کافی برای پذیرش هیأت صندوق تا پایان سال جاری خواهد داشت. شوچنکو گفت: در حال حاضر اوکراین و صندوق بین‌المللی پول در مورد سه بسته مسائل مذاکره می‌کنند: بسته نخست درباره حکم دادگاه قانون اساسی درباره اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونی، بسته دوم در مورد پیش‌نویس بودجه اوکراین برای سال آینده و بسته سوم پیرامون عملکرد بانک مرکزی می‌باشند. وی توضیح داد: حکم دادگاه قانون اساسی بیشترین نگرانی‌ها را برانگیخت اما رئیس جمهور در واکنش به این موضوع پیام لازم را داد و اعلام کرد که اوکراین راه دیگری به جز حمایت از نهادهای مقابله با فساد اداری ندارد.

 موسسه «ایسکرا» قرارداد صادرات تجهیزات راداری به آمریکا را امضا کرد

مجتمع تحقیقاتی و تولیدی «ایسکرا» قراردادی برای تولید و صادرات تجهیزات راداری ساخت اوکراین به آمریکا امضا کرد. آمریکا برای نخستین بار در سال 2006 یک ایستگاه راداری ام- 6 د 36 به قیمت 6.4 میلیون دلار از موسسه «ایسکرا» خریداری کرد. پس از آن در سال‌های 2010، 2017 و 2018 ایستگاه‌های راداری در مدل‌های مختلف به آمریکا صادر شدند. رادارهای 6 د 36 برای کشف و شناسایی اهداف هوایی در ارتفاعات کم و متوسط در شرایط موانع و مزاحمت‌های فعالانه و غیر فعالانه طراحی شده‌اند.

 تأثیر بحران کرونا بر اقتصاد: کاهش 9 درصدی تجارت خارجی اوکراین از آغاز سال تا کنون

گردش تجارت خارجی اوکراین در دوره زمانی 10 ماه نخست سال جاری به 82.76 میلیارد دلار رسید که 8.81 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. در همین حال تراز منفی تجارت کالا میان اوکراین و دیگر کشورها در مدت مذکور برابر 3.2 میلیارد دلار اعلام شد که در مقایسه با سال گذشته نصف شده است. اوکراین در این مدت 43 میلیارد دلار کالا وارد کرده که نسبت به 10 ماه نخست سال گذشته 5.99 میلیارد دلار یا 12.21 درصد کمتر بود. صادرات اوکراین در ژانویه – اکتبر سال جاری برابر 39.72 میلیارد دلار گزارش شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 2 میلیارد دلار یا 4.82 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این مدت صادرات غلات به ارزش 7.63 میلیارد دلار در رده اول صادرات و واردات سوخت، نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش 6.35 میلیارد دلار در رده اول واردات اوکراین قرار دارد.

افزایش 70 درصدی واردات نفت به اوکراین از آغاز سال

واردات نفت و نفت خام در دوره زمانی ژانویه – اکتبر سال جاری 70 درصد بیشتر از واردات آن در دوره زمانی مشابه سال قبل است. بر اساس گزارش گمرک، در ده ماه نخست سال جاری 1.05 میلیون تن نفت و نفت خام به اوکراین وارد شده که 438.33 هزار تن بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. ارزش واردات نفت و نفت خام در ژانویه – اکتبر سال جاری برابر 344.85 میلیون دلار است که 9.3 درصد بیشتر از ارزش واردات آن در 10 ماه نخست سال گذشته اعلام شده است. از این میزان، 216.6 میلیون دلار نفت خام از جمهوری آذربایجان (62.68 درصد)، 83.05 میلیون دلار از آمریکا (24.8 درصد)، 45.56 میلیون دلار از لیبی (13.21 درصد) و 0.09 میلیون دلار از دیگر کشورها (0.03 درصد کل ) وارد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما