معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۳

طرح واحد نخست وزیر روسیه در رابطه با اقتصاد این کشور

دولت روسیه کار مربوط به طرح واحد دستیابی به اهداف(پروژه‌های) ملی را به پایان رساند. به گفته میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه هدف اصلی این طرح آن است که هر شهروند روسیه تاثیر مثبت آن را احساس کند. به گفته نخست وزیر، این طرح تعیین کننده اولویت های راهبردی روسیه در ده سال آینده بوده و در بر گیرنده گام های مشخصی برای رسیدن به اهدافی است که در دستورات رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

 ساختار این طرح متشکل از 5 طرح ملی و 25 شاخص هدفمند برای دستیابی به آنها است. به گفته نخست وزیر در رابطه با هر شاخص، مقادیر هدفمندی برای 5 سال آینده و نیز نتیجه نهایی در پایان سال 2030 تعریف شده است. شاخص های مربوطه میان وزارتخانه‌ها ، نهادهای دولتی، نهادهای فدرالِ حکومتی مناطق و از جمله نهادهای دست اندر کار توسعه کشور تقسیم شده است.

همچنین کار دقیقی در مورد تنظیم طرح های ملی و طرحهای فدرال صورت گرفته است تا با توجه به شرایط جدید و بغرنجی که به علت گسترش ویروس کرونا پیش آمده است بتوانند کشور را به اهداف ملی که مد نظر می‌باشد رهنمون سازند.

 در این طرح نتایجی که به صورت مستقیم بر بهبود کیفیت زندگی افراد، حفظ اشتغال، در آمدها، افزایش کیفیت آموزش و نیز ایجاد شرایط مساعد برای فعالیت تجاری و حمایت از بخش های کلیدی اقتصادی تاثیر گذار هستند مشخص شده اند.

به گفته نخست وزیر روسیه فهرست تدابیری که باید در راستای رسیدن به اهداف اتخاذ شوند به روز رسانی و در جایی که لازم بوده  تکمیل شده است.سیاست بودجه نیز با اهداف ملی هماهنگ خواهد شد. قصد دولت آن است که جهت گیری‌های نظام بودجه در راستای دستیابی به اهداف ملی توسعه تغییر داده شود و فاینانس ها شدیدا با نتایج نهایی پیوند داده شود.

به گفته نخست وزیر روسیه طرح واحد دستیابی به اهداف ملی در نشست شورای ریاست جمهوری در رابطه با توسعه راهبردی و پروژه‌های ملی ارائه خواهد گردید و سپس رسما برای رئیس جمهور ارسال خواهد شد.

به گفته میشوستین همه اعضای دولت شخصا مسئولیت دستیابی به اهداف ملی را در چارچوب صلاحیت های خود بر عهده خواهند داشت و کنترل بر این کار نه تنها در سطح فدرال بلکه تا سطح ادارات شهری اعمال خواهد شد و شخص رئیس هر منطقه فدراسیون روسیه در رابطه با تحقق اهداف ملی پاسخگو خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه هم در رابطه با طرح واحد دستیابی به اهداف ملی گفته است که اکنون دیگر زمان اجرای این طرح فرا رسیده است چرا که به اندازه کافی در راستای دستیابی به اهداف ملی فعالیت کرده ایم و کار در این زمینه به صورت موثر و در جبهه ای گسترده در حال انجام است. قرار است پس از آنکه سند طرح رسما تهیه شد جهت گیری‌ها روشن تر و قابل فهم تر باشد.

برنامه دولت روسیه برای عملیاتی ساختن طرح مورد اشاره در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی بر این گمانند که در وضعیتی که جمعیت کشور و تقاضا برای نفت رو به کاهش بوده و درآمدهای واقعی شهروندان روسیه سقوط کرده است، روسیه پس از بحران پاندمی ویروس کرونا  بدون تغییر مدل کنونی اقتصادی و بدون متنوع سازی اقتصادی قادر به دستیابی به آهنگ بلند مدت رشد اقتصادی نخواهد بود و با رکود مواجه خواهد شد.

روبن ینکولوپوف رئیس مدرسه عالی اقتصاد روسیه بر این اعتقاد است که امیدهای دولت برای احیای سریع اقتصاد تحقق نیافته است زیرا وزارت توسعه اقتصادی موج دوم کرونا را در پیش بینی‌های خود لحاظ نکرده و همچنین هیچ تغییر ساختاری در اقتصاد و هیچ اقدام مشخصی که بتواند افزایش بلند مدت رشد آهنگ اقتصادی را فراهم سازد صورت نگرفته است.به نظر مدیر مدرسه عالی اقتصاد در حال حاضر ایده‌های حمایت از سرمایه گذران، کاهش ریسک های دخالت دولتی و مقررات زدایی از اقتصاد فعلا در حد شعار باقی مانده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما