معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۷۶

« طبقات مختلف اجتماعی مالزی و انتظارات آنها از بودجه سال 2021»

در آستانه تقدیم بودجه پیشنهادی دولت مالزی به پارلمان برای سال 2021 در تاریخ 6 نوامبر 2020، انتظارات بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی مالزی از بودجه سال آتی به موضوع و تیتر اصلی اخبار رسانه‌های مالزی تبدیل شده است.

 در پی شیوع ویروس کرونا در مالزی و آثار تخریبی وسیع آن همانند سایر کشورهای جهان که همچنان نیز ادامه دارد و موج جدید آن تاز شروع شده و با توجه به حمایت های مالی دولت مالزی در سال 2020 از بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و شرکت های تولیدی و خدماتی، انتظار جامعه  مالزی این است که دولت همچنان به ارائه این حمایت ها مالی در سال 2021 نیز ادامه داده و در بودجه در نظر گرفته باشد.  

حمایت دولت از شرکت های کوچک و متوسط برای ادامه بقا و دیجیتالی شدن،  درخواست از دولت برای ارائه فرصت زمانی بیشتر به خانواده‌ها و شرکتها برای بازپرداخت اقساط وام های بانکی، نیاز بخش های مختلف اقتصادی وابسته به صنعت گردشگری از جمله هتل ها ، آژانس های گردشگری، رستوران‌ها و شرکت های حمل و نقلی که تحت تأثیر شیوع کرونا به شدت آسیب دیده و بعضا تعطیل شده اند به حمایت های مالی دولت، نیاز بخشهای آموزشی و دانشگاهی جهت برگزاری کلاس های آموزشی بصورت آن لاین و نیاز خانواده‌ها به تجهیزات الکترونیکی و اینترنت با قیمت مناسب و همچنین درخواست از دولت جهت توزیع مواد غذایی یارانه ای به خانواده‌هایی که در نتیجه از دست دادن شغل سرپرست خانواده با مشکلات مالی جدی مواجه شده اند، از جمله انتظاراتی است که در رسانه‌های مالزی مشاهده می‌شود.

از جمله گروه‌های اجتماعی که انتظارات آن از بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2021 بصورت برجسته در رسانه‌های مالزی مطرح شده است، طبقه اجتماعی با درآمد پایین است تحت عنوان  گروه B40 می‌باشد. به منظور شناخت بهتر از وضعیت اقتصادی این گروه اجتماعی، گروه‌های اجتماعی مالزی از نظر میزان درآمد به شرح ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد:

 طبقات اجتماعی مالزی براساس میزان درآمد خانوار

خانواده‌ها در مالزی براساس میزان درآمدی که دارند در سه گروه به شرح ذیل طبقه بندی می‌شود:

گروه اول-  گروه با درآمد بالا تحت عنوان گروهT20  که  20٪  جامعه را تشکیل می دهند،

گروه دوم - طبقه متوسط جامعه تحت عنوان M40 که 40 درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

گروه سوم - گروه با درآمد پایین B40 که این گروه نیز 40 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

این طبقه بندی براساس بررسی درآمد خانوار ها انجام می‌شود که اداره آمار مالزی طی هر 5 سال دو مرتبه این بررسی و نظر سنجی را انجام می دهد و طبقه بندی فوق الذکر بنابر آخرین بررسی در 2019 انجام شده است .

در توضیح جدول فوق الذکر باید گفت خانوار ( HOUSEHOLD ) عبارتست از شخص یا گروهی از افراد (خویشاوند یا غیرمرتبط) که معمولاً در یک محل با هم زندگی و هزینه‌های غذا و سایر مایحتاج زندگی را بصورت مشترک تأمین می‌کنند. هر خانوار در مالزی در سال 2019  بطور متوسط حدود 4 نفر ( 3.9 نفر) در نظر گرفته شده و تعداد نان آور خانوار در یک خانواده 2 نفر ( 8/1 نفر ) در نظر گرفته شده است.

 متوسط درآمد ماهانه هر خانوار در مالزی در سال 2019 برابر با 7901 رینگت ( حدود 2000 دلار آمریکا) محاسبه شده و به عبارتی برای هر نفر حدود 2 هزار رینگت درآمد در نظر گرفته شده  است.

 

متوسط درآمد ماهانه خانوار در مالزی در گروهای سه گانه:

در جدول فوق دامنه درآمد خانوار در مالزی در سه طبقه با درآمد بالا، متوسط و پایین در سالهای 2016 و 2019 نشان داده شده است:

  • متوسط درآمد خانوارهای طبقه با درآمد بالا T20 ماهانه بالاتر از 10 هزار رینگت (بیش از 5 هزار دلار )
  • درآمد خانوارهای طبقه متوسط جامعه M40 بین 5 تا 10 هزار رینگت ( 1200 تا 5 هزار دلار).
  • میزان درآمد خانوارهای طبقه B40 کمتر از 4850 رینگت ( کمی‌بیش از 1000 دلار ) در ماه 

این جدول نشان می دهد از سال 2016 تا 2019 مجموعا وضعیت درآمد خانوار بهتر شده است و براساس گزارش مرکز آمار مالزی متوسط درآمد ماهانه مستخدمین در مالزی در سال  2016  که 3045 رینگت بوده است در سال 2019 به رقم 3495 رینگت افزایش یافته است.همچنان که مشاهده می‌شود میزان در آمد خانوارها در مناطق مختلف مالزی متفاوت است.

 آمار نشان می دهد درآمد خانوارها در مناطق شهری و نزدیک به مرکز بالاتر و در مناطق روستایی و دور از مرکز پایین تر است.

نقشه توزیع طبقات اجتماعی مالزی برمبنای نقشه جغرافیایی کشور:

 

دولت مالزی در سال 2020 براساس آمار رسمی مبلغ 305 میلیارد رینگت( حدود 75 میلیارد دلار) برای حمایت از خانواده‌ها و شرکت ها در بخشهای مختلف اقتصادی، تولیدی و خدماتی که در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده بودند اختصاص داد ( رقمی‌که از کل درآمد مالیاتی مالزی در سال 2020 که حدود 250 میلیارد رینگت بوده است، بیشتر می‌باشد ) و دولت اعلام کرده سلامت و بقای خانواده‌ها در اولویت دولت در تنظیم بودجه پیشنهادی برای سال 2021 بوده است .

به همین ترتیب شهروندان مالزی بخصوص افرادی که در گروه‌های آسیب پذیر اجتماعی قرار دارند و کسانی که در اثر شیوع کرونا شغل خود را از داده و شرکتهایی که برای بقای خود نیاز به حمایت های مالی دولت دارند،  امیدوارند در بودجه سال آتی به نیازهای اساسی آنها توجه شده باشد و دولت حمایت های مالی لازم را از ایشان بعمل آورد.

در میان گروه‌های آسیب دیده از  شیوع ویروس کرونا خانواده‌هایی که در طبقه B40  قرار دارند و بیشتر در مناطق روستایی بوده و معمولا دارای فرزندان بیشتری نیز هستند بیشتر تحت تأثیر مشکلات اقتصادی  قرار گرفته و درآمدهای  آنها پاسخگوی نیازشان نمی‌باشد. میزان حمایت های مالی دولت از این بخش از جامعه که در بودجه 2021 پیش بینی شده است، طی روزهای آتی مشخص خواهد شد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما