معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۷

برگزاری همایش سرمایه‌گذاری «‌روسیه فرا می خواند»

در تاریخ 29 اکتبر 2020 به ابتکار بانک VTB کاپیتال ، دوازدهمین همایش سرمایه‌گذاری «روسیه فرا می‌خواند» به صورت آنلاین برگزار شد. این همایش به موضوعات اقتصاد جهانی و نیز بخش‌های مشخص اقتصاد در روسیه و وضعیت کنونی آن اختصاص داشت و در همایش مذکور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رئیس بانک VTB، وزرای دارایی، توسعه اقتصادی، رئیس دیوان محاسبات و رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه نیز شرکت داشتند.

طی این همایش رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که اپیدمی ‌کرونا در سال جاری عامل کلیدی افت روند جهانی اقتصاد بود و ما شاهد آن بودیم که چگونه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه با افت اقتصادی مواجه شدند. برای روسیه بدون شک حفاظت از سلامت شهروندان و خانواده‌ها اولویت اصلی به شمار می‌آید. روسیه علی‌رغم اوضاع دشوار اقتصادی در سال جاری توانسته است در مجموع، ثبات در اقتصاد کلان را حفظ کند. دولت قصد دارد در زمینه‌های کلیدی نظیر تشویق سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات و توسعه گسترده فناوری‌ها اقدام کند و البته تأکید می‌شود که این اقدامات باید مشترک و هماهنگ باشند. پوتین بار دیگر بر اهمیت ثبات در اقتصاد کلان برای شهروندان و برای بخش واقعی اقتصاد تأکید کرد و گفت که چنین ثباتی به بانک مرکزی امکان داد تا نرخ بهره را کاهش دهد و امکان دستیابی وام‌های ارزان‌قیمت و نیز راه‌اندازی ساز و کارهایی برای حمایت از تجارت خرد و کلان را میسر کرد.

رئیس جمهور روسیه افزود:برای آنکه شرکت‌های واقع در مناطق روسیه بتوانند منابع اضافی را جذب کنند ابزارهای فاینانس و تامین مالی بلندمدت را توسعه داده و محدودیت‌های قانونی را رفع و امکانات جالبی را برای سرمایه‌گذاری مطمئن سرمایه‌های آزاد و اندوخته‌ها فراهم خواهیم ساخت.

وی هم‌چنین خاطر نشان ساخت که دارایی‌های روسیه علی‌رغم دوره دشوار هنوز مورد علاقه بازار است و ناشران اوراق قرضه ملی از ابتدای سال تا کنون مبلغ 37 میلیارد دلار در بازارهای عمومی اوراق قرضه و بیش از 6 میلیارد دلار در بازار سهام جذب نموده‌اند که طی چند سال گذشته یک رکورد به شمار می‌آید.

پوتین به ویژه به مدل جدید جذب سرمایه‌ها که در همین سه هفته اخیر مورد آزمایش قرار گرفته اشاره نمود. به گفته ولادیمیر پوتین «سو وکوم فلوت» (یک شرکت کشتیرانی) سهام خود را در بازار بورس مسکو به صورت عمومی ارائه نمود که در نتیجه معاملات 42 میلیارد روبل جذب گردید. شایان ذکر است که این مبلغ و مبالغ نظیر آن به بودجه واریز نخواهد شد و بلکه سرمایه‌گذاری خواهد شد. پوتین بر همکاری فشرده دولت و بخش تجارت برای تحکیم بازار بورس تأکید نمود و در این راستا به نشر اوراق سهام دائمی راه‌آهن روسیه اشاره کرد. وی گفت منابع حاصل از فروش این سهام به راه‌آهن روسیه اجازه می‌دهد تا در طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری کند.

علاوه بر آن رئیس جمهور روسیه به توسعه ابزار به اصطلاح «اوراق بهادار سبز» به کمک دولت اشاره کرد که هدف از آن فاینانس، گذار کارخانجات و شرکت‌های روسی به بهترین فناوری‌های در دسترس است. به گفته پوتین دولت پرداخت 90% از کوپن چنین اوراق بهاداری را بر عهده می‌گیرد.

رئیس جمهور روسیه تحرک بخشیدن به فعالیت سرمایه‌گذاری را برای رسیدن به رشد بلندمدت و پایدار اقتصاد از اهداف اولویت‌دار در حال حاضر شمرد و توجه حضار را به این نکته جلب کرد که مکانیسم‌های مطمئن و امن سرمایه‌گذاری در ابزارهای جدید اقتصادی هم برای سرمایه‌گذاران روسی و هم خارجی در دسترس می‌باشد. وی گفت هر شریکی که قصد کار مشترک داشته باشد برای ما ارزشمند است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که این کشور در سال جاری میلادی 4.5 درصد از تولید ناخالص ملی را به حمایت از شهروندان اختصاص خواهد داد. به عقیده وی چنین هزینه‌هایی موثر هستند. به گفته پوتین ممکن است کمک دولتی در برخی از کشورها بیشتر باشد اما تصمیمات اتخاذ شده در روسیه در این زمینه بسیار به موقع بوده است. وی تأکید کرد که در شرایط پیش آمده باید حمایت از کارخانجات بومی را تنظیم کرد. در ضمن این تدابیر باید عملیاتی و از ویژگی بلندمدت برخوردار باشد و مسئولان کشور به کمک به تجارت خرد و متوسط تأکید ویژه دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما