معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی ترکیه(هفته چهارم مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم مهر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

اختصاص وام 25 میلیون دلاری بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) به بانک آلترناتیو ترکیه

بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD)، حداکثر 25 میلیون دلار آمریکا (22.5 میلیون یورو) به بانک آلترناتیو ترکیه برای وام دادن به شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و بنگاه‌های اقتصادی تحت تأثیر از بیماری همه‌گیر کرونا تخصیص می‌دهد. به موازات آن، شرکت مالی بین‌المللی وام مشابهی ارائه می‌دهد.

Arvid Tuerkner، مدیرعامل بانک بازسازی و توسعه اروپا در ترکیه گفت: "این بانک به سرعت به نیازهای شرکت‌های محلی پاسخ داده است و در حال حاضر بیش از 1 میلیارد یورو در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است. وام جدید، بانک آلترناتیو را قادر می‌سازد تا اعطای وام به مشاغل ترک را ادامه دهد و به مقابله با تأثیر شیوع ویروس کرونا در اقتصاد کمک خواهد کرد. "

Kaan Gür، مدیر عامل بانک آلترناتیو، اظهار داشت: "ما 50 میلیون دلار وام از EBRD و IFC به شرکت‌های تحت تأثیر ویروس کرونا منتقل خواهیم کرد و سهم قابل توجهی در توسعه بخش خصوصی ترکیه خواهیم داشت."

لازم به ذکر است بانک آلترناتیو در سال 1991 تأسیس شد و 100 درصد متعلق به بانک تجارت قطر، سومین بانک بزرگ قطر می‌باشد. بانک بازسازی و توسعه اروپا نیز یک سرمایه‌گذار عمده در ترکیه است و از سال 2009 تقریبا 12.5 میلیارد یورو در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری کرده است که تقریبا تمام سرمایه گذاری‌ها در بخش خصوصی است. اوراق بهادار بانک بازسازی و توسعه اروپا با ارزش 6.7 میلیارد یورو در ترکیه، بزرگترین در میان 38 اقتصادی است که بانک سرمایه‌گذاری می‌کند.

رکورد خرید خانه در ترکیه توسط چینی‌ها

بررسی آمار و ارقام ارائه شده در خصوص فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در ترکیه نشان می‌دهد که اشتیاق چینی‌ها برای خرید واحدهای مسکونی در ترکیه روز به روز در حال افزایش است.

چینی‌ها در سال‌ 2015 میلای با خرید 271 واحد و 2016 میلادی با خرید تعداد 281 واحد مسکونی دارای رتبه‌های هیجدهم و شانزدهم در میان اتباع کشورهای خارجی در خصوص خرید ملک در ترکیه بودند. اتباع چین که در 3 سال گذشته نتوانسته بودند در لیست جدول 20 کشور نخست خرید ملک در ترکیه  قرار گیرند در 9 ماه نخست سال جاری میلادی با خرید 659 واحد مسکونی در این کشور به رکورد تازه‌ای دست یافته و جزو 12 کشور نخستی بودند که نسبت به خرید ملک در ترکیه  اقدام نموده‌اند.

علاوه بر چینی‎ها اشتیاق لبنانی‌ها نیز برای خرید ملک در ترکیه رو به افزایش است و اتباع این کشور که در سال‌های گذشته در رده‌های آخر جدول خرید ملک توسط خارجی‌ها در ترکیه بودند در سال 2019 میلادی تعداد 650 واحد مسکونی از ترکیه خریداری نموده‌اند.  

توسعه شبکه حمل و نقل هوایی ترکیه در سال‌های اخیر

وزیر زیرساخت و حمل و نقل ترکیه به توسعه شبکه پروازهای هوایی این کشور اشاره نمود و افزود که ترکیه توانسته است با استفاده از 56 فرودگاه موجود در کشور به 328 نقطه مختلف جغرافیایی پرواز داشته باشد.  

شبکه پروازی ترکیه در سال 2002 میلادی تنها دسترسی به 60 نقطه مختلف جهان با ظرفیت جابجایی 34 میلیون نفر در سال را داشت. ترکیه در طی 17 سال گذشته توانسته با توسعه شبکه هوایی خود ظرفیت جابجایی مسافران را 500 درصد افزایش داده و به بیش از 209 میلیون نفر در سال برساند.

فضای میدان‌های هوایی ترکیه دارای وسعتی معادل 1 میلیون متر مربع بوده و روزانه 5 هزار ترافیک هوایی اعم از پروازهای ترانزیتی توسط کنترل ترافیک هوایی این کشور مدیریت می‌شود.  تعداد پرسنل شاغل در سیستم کنترل ترافیک هوایی ترکیه هم اکنون 1760 نفر بوده و قرار است در سال 2021 میلادی این تعداد به بیش از 2 هزار نفر برسد.

هم‌چنین توسعه شبکه هوایی ترکیه درآمد صنعت هواپیمایی این کشور را از 2.2 میلیارد دلار در گذشته به 27.2 میلیارد دلار در شرایط فعلی افزایش داده است.   

گشایش دفاتر ثبت و اسناد رسمی در نمایندگی‌های خارجی ترکیه برای انجام تشریفات فروش ملک در داخل این کشور

در سال‌های اخیر اتباع خارجی تمایل و اشتیاق فراوانی برای خرید ملک در ترکیه از خود نشان داده‌اند و این مورد سبب شد تا دولت ترکیه دست به ابتکار جدیدی برای تشویق خارجی‌ها و اتباع خود در خارج از کشور برای خرید ملک در ترکیه بزند.

ترکیه در سال 2015 میلادی طرح جدیدی را به مرحله اجرا گذاشت و در این ابتکار جدید، شعبه دفتر ثبت و اسناد رسمی را در سرکنسولگری خود در برلین تأسیس نمود تا مراحل ثبتی خرید ملک در ترکیه بدون حضور خریدار در این کشور از طریق این شعبه انجام گیرد. ابتکار فوق مورد استقبال بسیاری از شهروندان مقیم آلمان و اتباع آلمانی قرار گرفت و این موضوع سبب شد تا مسئولان وزارت شهرسازی و محیط‌زیست نسبت به ایجاد شعبات سازمان ثبت و اسناد ترکیه در نمایندگی‌های خارجی این کشور در نزد کشورهای آذربایجان، فرانسه، بلژیک و کشورهای غربی اقدام نماید. مسئولان وزارت شهرسازی و محیط‌زیست ترکیه تصمیم گرفته‌اند تا نسبت به گشایش دفاتر ثبت اسناد و املاک در 10 کشور و 12 نمایندگی خود در خارج اقدام کنند.

بر اساس این تصمیم، شهروندان ترک مقیم خارج و اتباع کشورهای دیگر بدون حضور در ترکیه می‌توانند نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام نمایند. پیش از این فروشنده و خریدار بایستی شخصا در دفاتر ثبت اسناد جهت گذراندن تشریفات اداری حاضر می‌شدند.

پیش‌بینی می‌شود که اجرای این طرح موجب افزایش میزان خرید واحد مسکونی و ملک توسط اتباع خارجی در ترکیه گردد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما