معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی اتیوپی ( هفته چهارم مهر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته چهارم مهر ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

سرمایه گذاری بیش از 1.1 میلیارد دلاری شرکت های چینی در اتیوپی

طبق اعلام کمیسیون سرمایه‎گذاری اتیوپی شرکت‎های چینی طی دو دهه گذشته از سال 1998 تا مارس 2020، نزدیک به 1564 پروژه را در اتیوپی عملیاتی و یا در دست اجرا دارند که هم از لحاظ تعداد پروژه و هم از لحاظ میزان سرمایه، این کشور را در میان سایرین در رتبه نخست قرار می‎دهد. از میان 1564 پروژه سرمایه‎گذاری، 1113 پروژه مربوط به بخش‎های مختلف تولیدی و مابقی مربوط به بخش ساخت و ساز، هتلداری، گردشگری، کشاورزی، آموزش و معادن می‎باشد و میزان سرمایه‎گذاری چین در اتیوپی نیز در حدود 1.153 میلیارد دلار برآورد شده است.

رایزنی‎های اتیوپی و قزاقستان در خصوص راه‎های همکاری در زمنیه توسعه پارک‎های صنعتی

درتاریخ 16 اکتبر 2020 رئیس شرکت توسعه پارک‎های صنعتی اتیوپی و سفیر قزاقستان در این کشور در خصوص راه‌های تجارت و سرمایه‎گذاری در اتیوپی به رایزنی پرداختند. در این گقتگوها رئیس شرکت مذکور به ارائه توضیخاتی در خصوص فعالیت‎های مربوط به توسعه پارک‎های صنعتی در اتیوپی پرداخت و نسبت به استفاده از تجربیات قزاقستان در این زمینه ابراز تمایل نمود. سفیر قزاقستان نیز ضمن اشاره به محصور بودن دو کشور در خشکی؛ در خصوص تجربیات پارک‎های صنعتی کشورش در زمینه صادرات محصولات، ساخت خطوط راه آهن و برقرای ارتباط میان سرمایه‎گذران توضیحاتی ارائه داد.

برنامه اتیوپی جهت جذب 500 سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی در حوزه معادن

طبق اعلام وزارت معادن و نفت اتیوپی، این کشور برنامه دارد طی 10 سال آینده در حدود 500 سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی در حوزه معادن را جذب نمایند. وزارت مذکور پیش بینی نمود که تولید طلا توسط معدنکاران به 127000 کیلوگرم و توسط شرکت‎ها به 10000 کیلوگرم برسد. گقتنی است صادرات مواد معدنی در سه ماهه نخست سال مالی جاری، 178 میلیون دلار برای اتیوپی درآمدزایی داشته است.

تاسیس مراکز جوجه‎کشی تجاری در دانشگاه‎های بهاردرو دبره مارکوس توسط ایالات متحده

دانشگاه آمریکایی ایندینا قصد دارد با 500 هزار دلاری که از سفارت آمریکا در اتیوپی دریافت داشته؛ یک مرکز جوجه کشی تجاری در دانشگاه‌های بهاردر و دبره مارکوس ایجاد نماید. این مراکز جوجه کشی قرار است تحت برنامه‎ای به نام «مشارکت در کارآفرینی تجاری و رهبری تحول» بازگشایی شود. به گفته هماهنگ کننده این پروژه در دانشگاهای بهادر و دبره مارکوس، این برنامه ابزاری برای کاهش فقر، اشتغال زایی، حکمرانی مطلوب و نه تنها یک کار تجاری بلکه تبادل فرهنگی نیز می‌باشد.

ادامه افزایش نرخ تورم در اتیوپی

براساس اندازه‎گیری شاخص قیمت مصرف کننده، نرخ تورم سالانه اتیوپی در سپتامبر 2020، به 18.7 درصد رسید. طبق آخرین گزارش مرکز آمار اتیوپی شاخص قیمت مصرف کننده با وجود کاهش نسبت به ماه‌های گذشته، در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته هنوز افزایش نشان می دهد. این رقم از 18.6 درصد به 18.7 درصد افزایش یافت. شایان ذکر است که در طول ماه‌های سال 2020، نرخ تورم اتیوپی همواره بیش از 20 درصد بوده است.

تمایل شرکت های فرانسوی جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف اتیوپی

سفیر فرانسه در اتیوپی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری انا بیان داشت: شرکت های مهم فرانسوی علاقه مند به سرمایه‎گذاری در بخش‎های انرژی، حمل و نقل و مخابرات اتیوپی می‎باشند. وی اظهار داشت شمار سرمایه‎گذاران فرانسوی فعال در اتیوپی اکنون به عدد 55 رسیده که نسبت به 5 سال گذشته دو برابر شده است. به گفته وی این شرکت‎ها عمدتاً در زمینه انرژی از جمله انرژی زمین گرمایی و انرژی آبی و همچنین در بخش‎های تولید فعالیت دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما