معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۲۵

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته چهارم مهرماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 تلاش عراق برای خودکفایی در تولید گوشت سفید

به گزارش "سومریه" وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که در سه ماه اخیر بیش از 3 میلیون و ششصد هزار قطعه مرغ زنده در بازارهای داخلی استان کربلا بازاریابی شده است. در بیانیه این وزارتخانه با اشاره به این موضوع تصریح شده است که هدف اصلی برطرف کردن نیاز بازار داخلی به گوشت سفید و تحقق خودکفایی برای سال جاری میلادی است. در این بیانیه همچنین آمده است: تعداد 55 پروژه تولید گوشت مرغ در استان کربلا درحال اجرا است که توانسته ضمن برطرف کردن نیازمندی‌های شهروندان از اقتصاد ملی هم حمایت کند.

تظاهرات دهها فارغ التحصیل مهندسی در مقابل استانداری

ده‌ها مهندس نفت در کربلا 24 مهرماه ، با  تحصن در مقابل ساختمان استانداری کربلا ، خواستار استخدام از سوی دولت محلی شدند .خبرنگار سوماریا نیوز در استان کربلا اعلام نموده است  ده‌ها مهندس نفت در استان کربلا برای درخواست جذب در پالایشگاه کربلا در مقابل درب ساختمان استانداری تحصن کردند. معترضین  بنرهایی در دست داشته  و شعارهایی راسردادند و دولت را  محکوم به  بی توجهی در مقابل خواسته چند ماهه خود برای در خصوص استخدام  خود نمودند .

عدم قطع برق در شهر کربلا در خلال ماه جاری

شهر مقدس کربلا شاهد ثبات در وضعیت برق در ماه گذشته بوده است  و از ابتدای ماه جاری  خاموشی به ثبت نرسیده است. در همین حال شهروندان کربلائی  خواستار کاهش قیمت برق  تولیدی توسط ژانراتور داران خصوصی هستند. قابل توجه است که وضعیت فعلی برق در عراق هر ساله در ماه اکتبر به دلیل کاهش دما و در نتیجه تقاضای کمتری برای انرژی بهبود می یابد، در حالی که با شروع دما در اوایل آوریل هر سال وضعیت انرژی الکتریکی رو به زوال است. برق در  عراق و از جمله شهر کربلا به دو صورت دولتی و ژانراتورداران خصوصی تامین می‌شود.

جذب دانشجوی خارجی در استان بابل

وزارت آموزش عراق در تازه ترین بیانیه ( 25مهر ) اعلام نموده است دانشگاه دولتی بابل در استان بابل با ارسال فرم الکترونیکی به دانشگاه‌های عربی و غیره آمادگی خود را برای ثبت نام از دانشجویان خارجی اعلام نموده است. این اولین اقدام این دانشگاه عراقی بعد از زمان صدام برای پذیرش دانشجوی خارجی می‌باشد که در سال 1991 تاسیس و هم اکنون 23 هزار دانشجو در 23 دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه بغداد در زمان صدام پذیرای بسیاری از دانشجویان یمنی، سودانی، مصری و اردنی در رشته‌های مهندسی و پزشکی بود و اعتبار زیادی برای تحصیل در جهان عرب داشت ولی بعدها اعتبار آن از بین رفت. اقدام دانشگاه بابل در حالی انجام می‌شود که در حال حاضر برخی آمار حکایت از تحصیل 10000- 6500  دانشجوی عراقی در ایران در رشته‌هایی همچون مهندسی، حقوق و پزشکی دارد.

خروج پتروناس از بازار نفت عراق

تنگکو محمد توفیق مدیر اجرایی شرکت نفتی پتروناس مالزی در سخنانی اظهار داشت کاهش شدید قیمت های نفت در سال جاری باعث شده است تا این شرکت دولتی مالزیایی در اندیشه خروج از میدان نفتی "الغراف" در جنوب عراق باشد. مدیر اجرایی شرکت پتروناس که در نشست "انرژی انتلیجنس 2020" شرکت کرده بود، گفت: با توجه به قیمت 40 دلاری نفت در هر بشکه، ما باید در قصد خود برای ماندن در میدان الغراف تجدید نظر کنیم. وی افزود: ما در این زمینه با مقامات عراقی مشورت خواهیم کرد تا ببینیم که امکان بهبود شرایط اقتصادی این میدان نفتی وجود دارد یا خیر. با این حال ما باید به این نتیجه قطعی برسیم تا  تصمیمی‌که می‌گیریم منطقی و معقول باشد. گفتنی است شرکت نفت پتروناس مالزی سهمی 45 درصدی از میدان الغراف دارد و پس از آن شرکت ژاپنی "جاپکس" با 30 درصد و شرکت نفت دولتی شمال عراق 25 درصد قرار دارند.

صادرات خرمای عراق به کشورهای مختلف

به گزارش "السیاسه نیوز"، عراق 60 هزار تن خرما به کشورهای مختلف صادر می‌کند. ترکیه، هند، مصر، سوریه، اردن، امارات، چین و بنگلادش از جمله مهم ترین کشورهایی هستند که خرمای عراق به آنها صادر می‌شود. وزارت کشاورزی عراق از وجود 65 درخواست برای صادرات خرمای این کشور خبر داده است. درسالجاری عراق 700 هزار تن برداشت و تولید خرما داشته است .

تعداد پروازها درآسمان عراق

وزارت حمل و نقل و شرکت دولتی خدمات پروازی در عراق اعلام آمار هواپیماهای ورودی و خروجی عراق و نیز هواپیماهای عبوری از این کشور در ماه گذشته میلادی را اعلام کرد. به گفته محسن‌هاشم، مدیر کل شرکت خدمات پروازی، تعداد هواپیماهایی که در سپتامبر گذشته از آسمان عراق استفاده کرده اند بیش از 7500 پرواز بوده است که بدون هیچ مشکل و محدودیتی پرواز خود را انجام داده اند. به گفته این مقام مسئول از این تعداد 6263 پرواز برای هواپیماهای عبوری و 1315 پرواز هم برای هواپیماهای ورودی و خروجی بوده است.عنوان شده است روزانه 270 هواپیما از آسمان عراق استفاده می‌کنند و عراق بابت هر هواپیما 450 دلار دریافت میکند.

پایبندی عراق به تصمیممات اوپک

احسان عبدالجبار، وزیر نفت، پایبندی عراق به عوامل تعیین کننده اوپک و اوپک + ( اوپک پلاس ) در کاهش تولید نفت را تأیید کرد..وی در بیانیه مطبوعاتی تاکید نمود: افزایش تولید پس از پایان مهلت مقرر بین کشورهای اوپک و متحدانش، با شرکای ما در سازمان قابل بحث است. عبدالجبار اضافه کرد: "کل صادرات نفت خام برای ماه جاری اکتبر همچنان در دو میلیون و 600 هزار بشکه استاندارد ثابت است و در این مرحله ادامه خواهد داشت. وی در مورد بودجه سال آینده توضیح داد : پیش نویس بودجه فدرال برای سال 2021 بر اساس قیمت نفت درحد 42 دلار تنظیم شده است.

صادرات کالاهای ایرانی به عراق

روح الله لطیفی، سخنگوی سازمان گمرک ایران، اعلام کرد عراق حجم زیادی از کالاهای ایرانی را در ماه سپتامبر گذشته وارد کرد که مبلغ آن 565 میلیون دلار بود. لطیفی در بیانیه ای گفت : "حجم تجارت خارجی 11 میلیون تن کالا را به ثبت رسانده است که در سپتامبر 2020 به ارزش 5.767 میلیارد دلار ارزیابی شده است".

 هشدار درباره افزایش قیمت دلار در عراق

 "شفق نیوز" اعلام نموده است برخی از شخصیت های پارلمانی عراق نسبت به وجود توطئه ای برای افزایش قیمت دلار در این کشور هشدار داده و چنین اقدامی را باعث از بین رفتن اقتصاد کشور و ضربه به افراد کم درآمد دانستند. محمود الزجراوی عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری پارلمان عراق در این خصوص گفت: تلاش هایی در جریان است تا قیمت دلار در بازارهای عراق بالا رفته و به 140 هزار دینار در مقابل هر 100 دلار برسد. درحالی که دست کاری در قیمت ارز اساسا به شهروندان عادی ضربه خواهد زد. در همین رابطه ناجی السعیدی عضو کمیسیون دارایی عراق از ائتلاف سائرون نیز در توییتی نوشت: اقدام بانک مرکزی عراق برای چاپ پول به منظور تامین مالی کسری بودجه از طریق پرداخت وام به دولت، به افزایش نرخ برابری دلار در مقابل دینار عراق منجر خواهد شد. وی تاکید کرد این کار تنها به نفع بانک هایی است که در این ماجرا نقش دارند و این کار سرقت قانونی امول ملت به حساب می آید.

سهم کشاورزی در صادرات عراق

در تازه ترین اظهارات "حمید نایف" سخنگوی وزارت کشاورزی عراق  25 مهر علام کرد در سال جاری توانستیم با حمایت تولیدات داخلی در زمنیه کشاورزی مانع از خروج میلیونها دلار ارز به خارج از کشور گردیم ضمن آنکه صادرات جو و گندم مازاد برای اولین بار در عراق محقق شد. در همین حال اعلام شده است عراق 60 هزار تن خرما به مقصدکشورهای ترکیه، مصر، چین، سوریه و بنگلادش صادرات داشته است. این اظهارات در حالی انجام می‌شود که بانک جهانی در تازه ترین آمار اعلام نمود در برابر 96 میلیارد دلار صادرات عراق در سال 2019 تنها 05.درصد شامل صادرات غیر نفتی شامل صیفی جات و خرما به خارج از کشور بوده است. عراق به دلیل داشتن منابع آبی متعدد و جمعیت زیاد استعداد خارق العاده ای در بخش کشاورزی دارد ولی زیر ساخت های لازم در 17 سال گذشته از بین رفته است .

اتلاف  نیمی از انرژی مورد نیاز عراق برای تولید برق

 "شفق نیوز"، اعلام نموده است کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق اعلام کرد که این کشور چهارمین ذخیره گازی جهان را در اختیار دارد و گازی که در حال حاضر در این کشور سوخته شده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نیمی از نیاز کشور به انرژی برق را جبران می‌کند. غالب محمد عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق با بیان این موضوع تصریح کرد: عراق سالانه 18 میلیارد متر مکعب گاز را می سوزاند بدون اینکه از آن درجهت تولید برق و یا دیگر نیازهای ضروری کشور استفاده شود. به گفته این نماینده پارلمان عراق برخی از طرف های سیاسی از هدر رفتن این حجم از گاز عراق و عدم استفاده از آن بهره می‌برند.  گفتنی است عراق با چند شرکت آمریکایی قراردادهایی را امضا کرده است تا در زمینه بهره برداری از گازی که همراه با استخراج نفت خارج می‌شود سرمایه گذاری کنند.

در تازه ترین اظهارات ، "احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق با اعلام اینکه ترکیه از حضور در میدان گازی "منصوریه" در کنار مرز ایران و شرق استان دیاله برکنار شده است از سایر کمپانی‌های جهانی برای حضور در این عرصه دعوت نمود. عنوان شده است این میدان گازی با ذخیره تقریبی 5 . 4 میلیارد متر مکعب ذخیره گاز، در سال 2010 به یک کنسرسیوم به رهبری ترکیه تحت عنوان TAPO سپرده شد ولی بعدها به دلیل حضور داعش در سال 2014 و برخی خطرات  اقدامات لازم انجام نشد. وزیر عراقی در اثنای سفر نخست وزیر عراق به فرانسه ( 27 مهر) عنوان نموده است، به احتمال زیاد کشورش برون سپاری این طرح گازی را به شرکت توتال فرانسه واگذار خواهد نمود. تامین گاز از منابع داخلی یکی از طرحهای مورد حمایت آمریکا در عراق برای  عدم وابستگی این کشور از گاز و برق وارداتی از ایران است  که در سفر کاظمی نخست وزیر عراق به آمریکا مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفت. چندی پیش یکی از اعضای کمیته انژری پارلمان عراق اعلام نمود سالانه 18 میلیارد متر مکعب مشعل سوزی وجود دارد که تقریبا معادل  گاز وارداتی از همسایه غربی ( ایران)  است.  

 "احمد العوانی" معاون وزیر کار عراق در تازه ترین اظهارت خود ( 27 مهر) خبر از وجود 300 هزار نیروی بنگلادشی در عراق داده و عنوان نموده است درصدد تنظیم قراردادی با کشور بنگلادش در این خصوص هستیم چراکه شمار نیروهای غیر قانونی این کشور در عراق از حد طبیعی فراتر رفته است. چندی پیش "قالب محمد" از اعضای کمیسیون انرژی و نفت عراق در پارلمان کشور خبر از حضور 100 هزار نیروی کار خارجی در صنایع نفتی عراق داده و تصریح  نموده بود برخی از این افراد حضور غیر قانونی در عراق داشته و فرصت شغلی از جوانان و قشر تحصیلکرده کشور را سلب نموده اند . آنچه به کربلا مربوط است اینکه در خلال هفته گذشته جمعی از مهندسین شهر کربلا با اجتماع در مقابل استانداری خواستار استخدام در پالایشگاه در حال احداث این شهر شده و دولت محلی را به کم کاری دراین خصوص متهم نمودند. شایان گفتن است کربلا با داشتن حدود 700 هتل، مسافرخانه و حرفه‌های مربوط به توریسم مذهبی، تعداد متنابهی از کارگران خارجی را به خود اختصاص داده است.  
خبرگزاری آناتولی اعلام نمود 79 بیمار عراقی بعد از وقفه پیش آمده به دلیل تنگناهای ناشی از کرونا برای درمان  وارد استانبول و در بیمارستان  "مدیکانا" این شهر تحت درمان قرار گرفتند. در این خبر عنوان شده است این اقدام با رعایت موازین بهداشتی مربوط به بیماری کرونا صورت گرفته و افراد با همراهی خانواده خود در ترکیه مستقر و قرار است برای درمان بیماری‌هایی از قبیل چشم، قلب، زیبائی و جراحی عمومی تحت مداوا قرار بگیرند. شایان گفتن است گروه بیمارستان‌های مدیکانا بخشی از توریسم درمانی کشور ترکیه را شامل می‌شود که از سال 1990 در این زمینه فعالیت دارد و طی قراردادی با وزارت بهداشت عراق فعالیت ده ساله در این کشور دارد. ترکیه به عنوان رقیب سنتی ایران در بسیاری از  عرصه‌ها با انجام اقدامات این چنینی از جمله ساخت بیمارستان در عراق رقابت تنگاتنگی با کشورمان دارد. این کشور در حال ساخت 5 بیمارستان در عراق از سال 2009 می‌باشد که نمونه اخیر آن مرداد سال جاری به نام  بیمارستان 490 تختخوابی امام حسن( ع) در کربلا  افتتاح و نمونه جدید تر آن قرار است طی دو ماه دیگر در استان ذی قار عراق افتتاح شود.

دفتر رسانه ای وزارت صنایع عراق خبر از افتتاح کارخانه بازیافت لاستیک در شهر دیوانیه عراق داد و تصریح نمود این کارخانه اولین تاسیسات از نوع خود در کشور می‌باشد که با همکاری شرکت "ابراج الکوت" و شرکت "لاستیک سازی دیوانیه" با هدف استفاده بهینه از زباله در عراق انجام می‌شود و ابراز امیدواری شده است که با تکرار  این تکنیک در استان‌های شمالی و جنوبی عراق بتوانند خدمت لازم به محیط زیست کشور انجام دهند. آنچه به استان کربلا مربوط است اینکه چندین سال است شرکتی ایرانی به نام تناوردژ برای مشارکت در بازیافت زباله این شهر با مشکلات عدیده ناشی از مافیای اقتصادی و بورکراسی ناسالم روبرواست که در آخرین ملاقات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با "عبیر سلیم الخفاجی "شهردار کربلا ضمن اعلام آمادگی طرف های ایرانی برای مشارکت در طرح بازیافت زباله، "شرکت بهینه سبز " برای مشارکت در این طرح معرفی و پیگیری‌های لازم در حال انجام است. بنا به آخرین آمار اعلامی از سوی استانداری کربلا و اعتاب مقدسه تنها در ایام اربعین 25 هزار تن زباله از سطح شهر کربلا جمع آوری شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما