معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۸۴

اخبار اقتصادی عراق( هفته چهارم مهرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی عراق در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در پی انتشار گزارش "ایندیپندت عربی" مبنی بر جایگاه پنجم عراق در میان کشورهای خاورمیانه از منظر توان پالایشگاهی با تولید روزانه 692 هزار بشکه و قرار گرفتن در این جایگاه بعد از عربستان ، ایران، کویت و امارات ، صادق السلیطی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نمایندگان عراق اعلام نمود چاره ای جز افزایش توان برخی پالایشگاههای کشور از جمله پالایشگاه ناصریه را که زیر ساخت های‌های لازم برای افزایش 70 هزار بشکه ای نفت را دارد، نداریم تا از میزان واردات فرآورهای نفتی به کشور کاسته شود. وی تصرح نمود به دنبال تکرار اشتباه ساخت پالایشگاه به مانند آنچه در ساخت پالایشگاه کربلا اتفاق افتاد نیستم چراکه از  8-5 سال قبل فرآیند ساخت آغاز و با صرف 8 میلیارد دلار قرار است 150 هزار بشکه روزانه طی دو سال دیگر به توان پالایشی کشور افزوده شود. شایان ذکر است پالایشگاه کربلا از سال 2014 به مهندسی هیوندای کره در 30 کیلومتری این شهردر حال احداث است و بعضا برخی انتقادات از طولانی شدن فرآیند ساخت و یا حیف و میل و غارت اموال دولتی در آن در مطبوعات به چشم می خورد. 

همزمان با سالگرد سفر "عادل المهدی" نخست وزیر سابق عراق به چین و در تازه ترین دیدار "حمید نعیم الغازی" دبیر کل شورای وزیران عراق با سفیر چین، طرف عراقی اعلام نمود بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران کشورش علاقمند به احداث، طراحی و راه اندازی فرودگاه در استان ذیقار با مرکزیت شهر ناصریه بدلیل استعدادهای نفتی موجود، توریسم و جاذبه‌های باستانی این شهر می‌باشد. وی همچنین عنوان نمود عراق قصد دارد  با مشارکت طرف چینی و همچنین شرکتهای عراقی به فراخور نیاز استانی 1000 مدرسه در استانهای مختلف کشور احداث نماید. شایان گفتن است عادل عبد المهدی نخست وزیر وقت عراق مهرماه سال گذشته، در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و تجاری  متشکل از پنجاه و پنج نفر سفری 4 روزه به چین انجام و حاصل آن 8 یادداشت تفاهم و قرارداد از جمله مشارکت چین در موضوع بازسازی عراق بود. که فعلا دولت الکاظمی تمایل جدی به این توافقات ندارد و اهمال به گفته برخی نیروهای سیاسی با اغراض خاص بوده و از سوی برخی نمایندگان و طیف های مجلس مورد انتقاد قرار گرفته است. چین هم اکنون با استخراج روزانه 1 میلیون بشکه نفت در صدر کشور های استخراج کننده نفت عراق قرار دارد. 

 در ادامه نشست ها و رایزنی‌های سه کشور اردن، عراق و مصر  وزرای خارجه 3 کشور 22 مهر در قاهره در قالب سومین نشست مشترک موضوع چشم اندار آتی روابط اقتصادی، راههای تقویت و سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژه‌های منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار داده ضمن آنکه برخی منابع عراقی این نشست را با هدف استفاده عراق از تجربیات دو کشور دیگر جهت بازسازی  عنوان نموده اند. این قبیل نشست ها با روی کار آمدن دولت الکاظمی در راستای راهبرد  ائتلاف سازی در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی با همسایگان همسو صورت می‌پذیرد. اولین نمونه از این نشست در امان و نشست دوم در آمریکا و قرار است نشست آتی در بغداد منعقد شود. در سایه همین مشورتها اخیرا قراردادی بین اردن و عراق در خصوص راه اندازی یک خط ترانزیتی زمینی برای عبور زائران کشورهای همسایه به مکه مکرمه و یا ایجاد شبکه مشترک  الکتریسته به امضا رسیده است.

عراق پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک برای حل و فصل مسائل مالی با ایران را داد

مصطفی غالب مخیف، رئیس کل بانک مرکزی عراق پیشنهاد تشکیل کمیته ای مشترک با ایران برای حل و فصل مسائل مالی را داد ، وی در دیدار با همتای ایرانی خود آقای عبدالناصر همتی اعلام کرد: مسائل بانکی بین دو کشور و مشکلات بین دو کشور با توجه به سازوکارهای مصوب به زودی حل خواهد شد. رئیس بانک مرکزی عراق همچنین خواهان استفاده از تجربیات ایران در امور مالی و بانکی نیز شد. آقای همتی نیز در این دیدار گفت: امیدوارم با توجه به عزم و اراده مقامات عراقی، مشکلات بانکی و مالی بین دو کشور حل شود.

عراق دومین وارد کننده بزرگ مرکبات از ترکیه است

کمال کاشماز، رئیس شورای ملی تولیدکنندگان مرکبات در ترکیه اعلام کرد: عراق دومین کشور واردکنندۀ مرکبات از ترکیه است. وی افزود: میزان صادرات مرکبات در 9 ماهه اول سال 2020 میلادی به 374 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد افزایش داشته است. روسیه با بیشترین واردات مرکبات از ترکیه در رتبه اول و بعد از کشور عراق، کشورهای اوکراین، رومانی و لهستان قرار دارند.

پیشنهاد وزیر نفت عراق برای تأسیس شرکتی جهت مدیریت استخراج و صادرات نفت از اقلیم کردستان

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اعلام کرد: دستورالعمل های حکومت اقلیم کردستان با دستورالعمل های دولت مرکزی برای رسیدن به راه حل های اساسی در مورد اختلافات موجود در تولید و صادرات نفت خام در منطقه مطابقت دارد. وی از ارائه پیشنهادی برای تأسیس یک شرکت نفتی در کردستان جهت مدیریت عملیات استخراج و صادرات نفت از میدان‌های نفتی اقلیم کردستان خبر داد.

کویت تصمیم به توقف فعالیت در بندر مبارک گرفت

رسانه‌های کویت اعلام کردند: سازمان‌های مربوطه فعالیت در پروژه بندر بزرگ مبارک در جزیره بوبیان را که هزینه احداث آن بالغ بر 6.5 میلیارد دلار است را تا زمان رسیدن به مطالعات بیشتر متوقف کردند. احداث این بندر باعث ایجاد مشکلات ژئوپلیتیکی با همسایگان کویت شده و تا رسیدن به عمق آبهای مجاور که 1.5 متر است به هزینه اقتصادی زیادی نیاز دارد. یوسف العبدالله الصباح، مدیرکل شرکت بنادر کویت اعلام کرد: باتوجه به عمق آبهای مجاور پروژه بندر مبارک در 1.5 متری، هزینه‌های لایروبی بسیار گزاف خواهد بود و ساخت بندر، عملی نبوده و سودآور به نظر نمی رسد. این پروژه همچنین باعث ایجاد مشکلات ژئوپلیتیکی بین همسایگان شده است و در حال حاضر به دلیل وجود ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت، در یک بحران اقتصادی مضاعف زندگی می‌کنیم.

وزارت کشاورزی عراق اجازه واردات انگور و سیب را صادر کرد

حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: این وزارتخانه اجازه واردات دو محصول انگور و سیب درختی را از تمامی‌گذرگاه‌های مرزی صادر کرده است.

 عراق رتبه 38 را در بین کشورهای جهان در ذخایر طلا دارد

شورای جهانی طلا اعلام کرد: میزان طلای ذخیره شده 100 کشور جهان در بانک های مرکزی بالغ بر 35 هزار تن است و کشور عراق با 96.3 تن در رتبه 38 جهان قرار دارد. لازم به ذکر است که عراق در سال 2012 میلادی مقدار 23.9 تن طلا، در سال 2013 میلادی 12.4 تن طلا، در سال 2014 میلادی 47.6 تن طلا و آخرین خرید طلای این کشور در سال 2017 میلادی به میزان 6.5 تن طلا بوده است.

افتتاح اولین خط حمل و نقل دریایی بین بنادر عراق و عمان

گروه اسیاد اولین خط دریایی بین بنادر عمان و بندر ام القصر در عراق را راه اندازی نمود. این خط که بطور مستقیم در هفته یک بار بین بنادر عمان (صلاله، الدقم و صحار) و بندر ام القصر در عراق فعالیت خواهد کرد، در افزایش حجم تجارت بین دو کشور و گشودن افق های وسیع تر برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بین دو کشور مؤثر خواهد بود. برقراری خطوط مستقیم دریایی بین بنادر عمان و ام القصر در عراق گزینه‌هایی را در برابر تجار و صادرکنندگان و واردکنندگان و شرکتهای حمل و نقل عمان جهت صادرات تولیدات عمانی و واردات کالاها از عراق ایجاد می‌کند. این امر همچنین در صادرات کالاها به کشورهای دیگر نیز مؤثر است. لازم به ذکر است که شاخص بین المللی (Alpha Liner) متخصص در طبقه بندی خدمات حمل و نقل کانتینری، گروه (اسیاد) را در رتبه 55 جهان قرار داده است. پیش از این، گروه مزبور در رتبه 100 جهان قرار داشت.

وزیر دارایی عراق در خصوص پیامدهای اقتصادی خطرناک هشدار داد

علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی عراق از عواقب جدی احتمالی بسته شدن سفارت آمریکا در عراق بر اقتصاد این کشور هشدار داد. وی افزود: اجرای تصمیم خروج سفارت آمریکا از عراق پیامدهای خطرناکی برای اقتصاد عراق در پی خواهد داشت؛ زیرا 90 درصد ذخایر پولی عراق در بانک فدرال آمریکا ذخیره شده است. همچنین با خروج سفارت آمریکا از عراق کشورهای دیگری نیز از عراق خارج خواهند شد. این اقدام بر فعالیت مؤسسات مالی دنیا که از عراق حمایت می‌کنند نیز، تأثیر خواهد گذاشت.

عراق به بانک اروپا پیوست

وزارت خارجه عراق اعلام کرد: بانک بازسازی و توسعه اروپا بعد از رأی گیری در یک نشست دو روزه، با عضویت عراق در این بانک موافقت نمود. وزارت خارجه عراق افزود: پیوستن رسمی عراق به این بانک باعث می‌شود این کشور از تجارب بانکداری بین المللی جهت توسعه بخش بانکی خود و به دست آوردن حمایت های فنی و کمک به زمینه سازی برای سرمایه گذاری در این کشور بهره مند شود.

بخشنامه‌های دولتی عراق با هدف همکاری وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت جهت تأمین ارز

حمید نایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: محمد کریم الخفاجی، وزیر کشاورزی عراق جهت بررسی راه‌های همکاری مشترک بین این وزارتخانه با وزارت صنعت و معدن، نشستی مشترک با منهل عزیز الخباز، وزیر صنعت و معدن برگزار نمود. سخنگوی وزارت کشاورزی افزود: در این نشست که با حضور تنی چند از مدیران ادارات و شرکت های دو وزارتخانه برگزار شد، وزیر کشاورزی ضمن تأکید بر اهمیت این نشست، خاطرنشان کرد خرید تولیدات وزارت صنعت و معدن باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌گردد. وزیر کشاورزی گفت: این وزارتخانه کود تولیدشده توسط وزارت صنعت را که دارای مشخصات فنی مورد نظر برای بخش کشاورزی است، خریداری خواهد کرد.

عراق منابع عظیم آبی خود را  به دلیل عدم ذخیره از دست خواهد داد

عراق بار دیگر تلاش می‌کند فعالیت در پروژه‌های سدسازی را که با سقوط رژیم بعث و فروپاشی اوضاع امنیتی در مناطق شمالی، به ویژه در مناطق بین استانهای نینوا، کرکوک و صلاح الدین (مسیر عبور رودخانه دجله) متوقف شده بود را از سر بگیرد. هدف از این اقدام، سیطره بر منابع مهم کنترل درآمد آب کشور است که انتظار می رود در سالهای آینده به دلیل ساخت ده‌ها سد توسط ایران و ترکیه کاهش یابد. لازم به ذکر است که عراق به دلیل عدم ذخیره آب، مقادیر زیادی از آن را از دست می دهد؛ زیرا در سیل های سالانه معروف که در استانهای نینوا، صلاح الدین و کرکوک اتفاق می افتد، آب ذخیره نمی‌شود و بیشتر منابع آبی بدون نگهداری از بین می رود. از سوی دیگر، وزارت منابع آب طی چند ماه گذشته تلاش کرده است تا از نخست وزیر برای تأیید هزینه تکمیل دو پروژه سد مکحول در صلاح الدین با ظرفیت 3 میلیارد مترمکعب و سد بادوش در استان نینوا با ظرفیت 11 میلیارد مترمکعب استفاده کند تا درصورت سقوط ناگهانی سد موصل، جایگزین آن شوند. عون ذیاب، سخنگوی وزارت منابع آبی از وجود برنامه ریزی برای تکمیل سدهای مکحول و بادوش که سال هاست کار در آنها متوقف شده است، خبر داد و افزود: این دو سد برای ادامه کار نیاز به برنامه ریزی جدید برای مشخص شدن میزان ایمنی خود جهت تکمیل دارند. ذیاب گفت: سد بادوش سدی برای ذخیره آب نیست، بلکه سدی برای مهار آب سد موصل در صورت بروز هرگونه مشکل است؛ ولی سد مکحول سدی برای ذخیره آب می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما