معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۷- ۰۹:۱۶ - مشاهده: ۲۸۳

صنعت تولید پلاستیک در آفریقای جنوبی

صنعت پلاستیک آفریقای جنوبی خود را برای صدور محصولات به خارج از کشور بعد از پایان تعطیلات طولانی مدت به دلیل شیوع کرونا آماده می‌کند. این صنعت نگران است که نتواند تقاضاهای انباشته شده را به دلیل شیوع کرونا را برآورده کند. تولیدات صنعت پلاستیک آفریقای جنوبی دارای استاندارد بالا و مطابق با شرایط زیستی و آب و هوائی این کشور می‌باشد. اما شیوع کرونا باعث شده است که بازار صادرات آن در ماههای گذشته به شدت آسیب ببیند. آقای آنتوان‌هانکوم مدیر صنایع پلاستیک آفریقای جنوبی می گوید این صنعت در سال گذشته 1.3 افت را تجربه کرد. وی می‌گوید انتظار می رود این کاهش با توجه به شیوع کرونا و متوقف شدن صادرات در سال 2020 همچنان ادامه داشته باشد.

آفریقای جنوبی در تولید پلاستیک در سالهای گذشته رشد داشته اگرچه رشد آن همراه با میانگین جهانی نبوده است. مصرف سرانه پلاستیک دست اول در افریقای جنوبی حدود 27 کیلیوگرم در سال بوده که این رقم همچنان ثابت است. صنعت پلاستیک آفریقای جنوبی با کسری تجاری 16 میلیارد راندی مواجه است چرا که واردات این محصولات همچنان ادامه دارد و با توجه به قیمت پایین تر محصولات وارداتی نسبت به تولید داخلی همچنان مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارد.

 پلاستیک در آفریقای جنوبی مانند تمام جهان بخشی جدائی ناپذیر از بخشهای صنعتی و غیر صنعتی این کشور می‌باشد. این صنعت  نیاز بخشهای مختلف را از جمله بسته بندی، خودرو، کشاورزی، برق و الکترونیک، ارتباطات، مراقبت های بهداشتی و مصارف شخصی  را تامین می‌کند. صنعت پلاستیک آفریقای جنوبی توانسته است سهمی 2.7 درصد را در تولید ناخالص داخلی این کشور و 3.7 درصدی اشتغال در کشور را داشته باشد. این صنعت برای  افزایش تولید خود و کاهش واردات در حال تدوین طرح جامع پلاستیک است. وزارت صنعت و تجارت آفریقای جنوبی به همراه انجمن تولید کنندگان پلاستیک طرحی را  بر اساس شش اصل برای حمایت از تولید داخلی صنعت پلاستیک در دست تهیه دارند. این شش اصل عبارتند از: بومی سازی زنجیره ارزش، یافتن راه حل های مناسب برای پایان عمر پلاستیک، بسته‌های تشویقی صنعتی، بهره مندی از پلی پروپیلن، آزمایش تحقیق و توسعه و محیط تجارت. پیش بینی می‌شود که صنعت پلاستسک آفریقای جنوبی بتواند بر اساس این اصول تا سال 2035 علاوه بر تامین بخش عمده نیازهای داخلی بازار بیشتری از قاره آفریقای را پوشش دهد.

آفریقای جنوبی علاوه بر فعالیت در صنعت تولید پلاستیک دست اول، در زمینه بازیافت این محصول نیز فعال است. بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت بازیافت پلاستیک آفریقای جنوبی Petco حدود 62% از بطریهای PET در سال 2019 جمع آوری و بازیابی شده که این آمار مطابق نرح جهانی بازیافت این محصول می‌باشد.

آفریقای جنوبی در صنعت تولید پلاستیک فعال و پیشرو است. با این حال تولیدات داخلی کفاف نیازهای کشور و صادرات را نمی دهد، هرچند هزینه بالای مواد اولیه، باعث می‌شود محصول نهائی گرانتر از مشابه خارجی آن تمام شود. پلاستیک یکی از نیازهای اساسی این کشور است. البته دولت برنامه‌هایی را برای افزایش تولید پلاستیک باکیفیت و استاندارد را دارد. اخیرا به شدت در خصوص آلودگی زباله‌های پلاستیکی و ضرورت جایگزینی آنها با موارد مشابه مدنظر تبلیغات گسترده رسانه ای انجام می‌شود. دولت در این زمینه نیز محدودیتهایی را وضع کرده است. استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاهها و یا جایگزینی آنها با مواد مشابه تجزیه پذیر نمونه ای از آنهاست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما