معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۳

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو (هفته سوم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 «صندوق بین‌المللی پول» تخفیف بدهی 28 کشور فقیر از جمله ج.د.کنگو را تا آوریل 2021 تمدید کرد؛

صندوق بین‌المللی پول(FMI) بدهی 28 کشور فقیر جهان از جمله ج.د.کنگو را تا آوریل 2021 تمدید می‌کند. کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva) مدیرعامل [رییس] FMI 6 اکتبر 2020 (15 مهرماه 99) در حساب تویترش در این رابطه نوشت: « افتخار دارم که اعلام کنم صندوق بین‌المللی پول تدابیر مربوط به تخفیف بدهی 28 کشور فقیر را تا ماه آوریل سال 2021 تمدید می‌کند، از این طریق به کشورهای مورد نظر کمک می‌شود تا بتوانند در بحران کنونی، به حمایت از اقتصاد و مردم شان ادامه بدهند؛ از کشورهای عضو که برای تحقق این امر مشارکت کردند، سپاسگزارم»

در پایان این خبر آمده کاهش بدهی‌ها که از آوریل 2020 لازم الاجرا شد، به این معنی است که کشورهای ذی‌نفع از این اقدام، سود اعتبارات و وام‌های دریافتی از صندوق بین‌المللی پول را تا آوریل 2021 پرداخت نخواهند کرد.

یادآوری اینکه ج.د.کنگو طی ماه‌های دسامبر 2019 و آوریل 2020 رقمی‌بالغ بر 731 میلیون دلار را بعنوان تسهیلات اعتباری سریع، از صندوق بین‌المللی پول(FMI) دریافت کرده است.

 فعالیت اقتصادی منطقه «زیر صحرا» دست کم 115 میلیون دلار از تولیدش را از دست داده است؛

در سال جاری انتظار می‌رود که با کاهش چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی، دست‌کم 115 میلیون دلار ضرر تولید در منطقه جنوب آفریقا در سال جاری به بار آید و اینکه می‌توان کاهش 6 درصدی سرانه ناخالص داخلی را در این خصوص انتظار داشت؛ وضعیتی که به دنبال همه‌گیری ویروس‌کرونا پدید آمده است. این ارزیابی از آخرین تحلیل داده‌های اقتصاد منطقه‌ای "Africa’s Pulse" تحت عنوان گزارش ترسیم دوره بهبود اقتصادی(Tracer la voie de la relance économique) بدست آمده، تحلیلی که بطور منظم توسط بانک جهانی منتشر می‌شود. بر اساس این تجزیه و تحلیل ضرر فوق به ویژه به دلیل کاهش مصرف داخلی و کاهش سرمایه‌گذاری ناشی از تدابیر مربوط به اقدامات مهارکننده برای کاهش سرعت انتشار ویروس‌کرونا، می‌باشد. این کاهش رشد به ویژه برای کشورهای صادرکننده فلزات معدنی، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی 6 درصدی را در برابر تاثیرات شدید، با روند کاهشی همراه باشد که بیانگر بخشی از افت قابل ملاحظه تولید در جنوب آفریقا است.

در پایان این خبر آمده همه‌گیری ویروس‌کرونا 40 میلیون آفریقایی را در خطر جدی فقر شدید قرار داده چرا که حداقل 5 سال پیشرفت را به دلیل مبارزه با فقر از بین خواهد برد. بنا به دلایلی پیش بینی می‌شود که رشد در کشورهای جنوب صحرا [منطقه زیر صحرا] آفریقا تحت تاثیر عواقب ناشی از همه‌گیری ویروس‌کرونا در سال 2020 به میزان 3.3 درصد (سه و سه دهم درصد) کاهش یابد و  در نتیجه منجر به به اولین رکود اقتصادی این منطقه طی 25 سال گذشته شود.

ج.د.کنگو با 9 پله نزول، به رتبه 42 شاخص آزادی اقتصادی در سال 2020 آفریقا رسید؛

بر اساس اعلام "The Heritage Foundation" ج.د.کنگو که سال گذشته [2019] در رتبه 33 شاخص آزادی اقتصادی در آفریقا قرار داشت، در رده‌بندی جدید در سال 2020 با 9 پله نزول به رتبه 42 این شاخص درمیان 51 آفریقایی در این جدول رسیده است. آژانس خبری"écofin" با درج این خبر می‌افزاید بنیاد هریتیج (The Heritage Foundation) که یک اندیشکده و لابی محافظه کار آمریکایی  مستقر در واشنگتن است، ج.د.کنگو را در جایگاه 162 در بین 180 کشور رتبه‌بندی از این حیث در جهان آورده است. «بنیاد  هریتیج» برای رسیدن به نتایج این پژوهش،  12 عامل کمی را در چهار دسته اصلی به شرح ذیل گروه بندی کرده است:

1- حاکمیت قانون (حقوق مالکیت، یکپارچگی دولت، کارایی قضایی)

2- تسلط دولت (هزینه‌های عمومی، فشار مالی، سلامت مالی)

3- بهره وری تنطیم مقررات(آزادی کسب و کار، آزادی کار، آزادی پولی)

4- بازارهای آزاد (آزادی تجارت، آزادی سرمایه‌گذاری، آزادی مالی) .

در نهایت، تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به 12 عامل مذکور منجر به آن شد که برای رده بندی کشورها در 5 گروه از حیث سطح آزادی اقتصادی امتیازی از صفر تا 100 به شرح ذیل محاسبه شود:

سطح 1: کشورهای از نظر اقتصادی آزاد (موریس با 74,9 امتیاز در صدر)؛

سطح2:  اقتصادهای در مجموع آزاد؛

سطح 3- اقتصادهای نسبتا آزاد؛

سطح4:  کشورهای که آزادی اقتصادی کمی دارند؛

سطح 5: کشورهای سرکوبگر آزادی اقتصادی که ج.د.کنگو با امتیاز 49.5 به همراه اریتره با امتیاز 38.5 و رتبه 51 (در قاره آفریقا) کشورهایی هستند که با نزول در رده‌های آخرین این جدول، در سطح کشورهای سرکوبگر آزادی اقتصادی قرار گرفته‌اند.

آژانس خبری"écofin" در پایان، می‌نویسد رتبه‌بندی فوق الذکر در حالی صورت گرفته که از سویی دیگر همایش اقتصادی آفریقا (Africa CEO Forum) و دفتر" Deloitte Tohmatsu" اخیرا  ج.د.کنگو را در رتبه 9 [نهم]  پرجاذبه ترین کشورهای آفریقایی برای سرمایه‌گذاری در سال 2020 رتبه بندی کرده‌اند که در مقایسه با جایگاه 13 [سیزدهم] این کشور در رتبه‌بندی سال گذشته، ج.د.کنگو حتما 4 رتبه صعود را تجربه کرده است؛ " Africa CEO Forum" و "Cabinet Deloitte" برای تحقق این رتبه بندی، شاخص جذابیت سرمایه گذاری‌ها در آفریقا را با انجام یک نظرسنجی میدانی از عده‌ای از روسای شرکت‌ها و مدیران عامل کسب و کارهای تجاری، مورد ارزیابی قرار دادند.

همایش کسب و کار ژاپن و ج.د.کنگو :

29 شرکت ژاپنی فعال در آفریقای جنوبی در چارچوب سفری تحقیقی و برای بررسی زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی و تجاری  به کینشاسا آمده بودند و در همایش کسب و کار ژاپن و ج.د.کنگو که با همکاری مشترک سه جانبه اتاق بازرگانی و صنعت ژاپن در آفریقای جنوبی(CCIJ) و سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن(The Japan External Trade Organization/JETRO) و آژانس ملی برای ترویج سرمایه‌گذاری (ANAPI) [آناپی] ج.د.کنگو برگزار شد، شرکت کردند. این همایش با هدف تسهیل در توسعه حضور شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ژاپنی در ج.د.کنگو و بررسی فرصت‌‎های سرمایه گذاری مورد نظر کنگو برگزار شد که شرکت‌های معروفی همچون Toshiba Africa, Ltd, Mitsubishi Corporation, Mitsui & Co. Europe Plc, Deloitte Tohmatsu Consulting LLC, MUFG Bank در آن حضور داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما