معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی عراق( هفته سوم مهرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی عراق در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وزارت کشاورزی عراق از آغاز صادرات خرما خبر داد

حمید نایف، سخنگوی رسمی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: محمد کریم الخفاجی، وزیر کشاورزی عراق دستور داده است که تمامی مراحل فرآیند صادرات در زمینه اعطای مجوز صادرات و همچنین عملیات ضدعفونی خرمای صادراتی توسط بخش خصوصی را تسهیل نمایند. الخفاجی همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی، بر ممانعت از واردات خرما و شیره خرما تأکید کرده است. وی افزود: میزان صادرات پیش بینی شده به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عرب-آفریقایی و برخی از کشورهای خارجی دیگر نزدیک به 700 هزار تن خواهد بود.

درآمد گمرکی گذرگاه‌های مرزی در ماه سپتامبر 2020 بیش از 100 میلیارد دینار بوده است

سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد: درآمدهای گمرکی محقق شده در ماه سپتامبر 2020 میلادی عراق بالغ بر 100میلیارد و 979 میلیون و 929 هزار دینار بوده است. علی الفریجی، کارشناس مسائل اقتصادی در عراق اعلام کرد: درآمدهای حاصله از گذرگاه‌های مرزی در عراق حداقل 9 میلیارد دلار در سال است. وی افزود: جریان‌های سیاسی بر این گذرگاه‌های تسلط دارند و نزاع بین آنها در بودجه وزارتخانه‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

 صادرات نفت عراق به آمریکا طی یک ماه بیش از 3 میلیون بشکه بوده است

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: صادرات نفت خام عراق به آمریکا در ماه سپتامبر به 3 میلیون و 17 هزار بشکه رسیده است. این سازمان افزود: عراق در هفته اول ماه سپتامبر، 2 میلیون و 617 هزار بشکه و در هفته دوم سپتامبر، 2 میلیون و 99 هزار بشکه و در هفته سوم محموله ای را صادر نکرده است و در هفته چهارم شاهد صادرات 301 هزار بشکه به این کشور بوده ایم.

 عراق در رتبه چهارم بالاترین ذخایر نفت در اوپک قرار دارد

سازمان اوپک میزان ذخایر نفت خام خود را 1 تریلیون و 189 میلیارد بشکه اعلام کرد که این امر نشان می دهد بیش از 79 درصد ذخایر نفت خام جهان در (کشورهای عضو) این سازمان متمرکز است. کشور عراق با 12.2 درصد در رتبه چهارم این سازمان قرار دارد. لازم به ذکر است که ونزوئلا با بالاترین میزان ذخیره در اوپک با 25.5٪ و بعد از آن عربستان سعودی با 22.4٪ قرار دارد. این در حالی است که ایران با نرخ 13.1٪ در ردۀ سوم قرار دارد. عراق با 12.2٪ عراق در مکان چهارم، کویت با 8.5٪ در رتبه پنجم و امارات متحده عربی با نرخ 8.2 در رتبه ششم، لیبی با 4.1٪ در ردۀ هفتم، نیجریه با 3.1٪ هشتم، الجزایر با ذخیره 1٪ در رتبۀ نهم، اکوادور با نرخ 0.7٪ در رده دهم، آنگولا با 0.7٪ در مکان یازدهم، گابن با 0.2٪ در رده 12 و در نهایت گینه با 0.1 ٪ در رده سیزدهم قرار گرفت.

ایران به دنبال افزایش تولید نفت در میدان‌های نفتی مشترک با کشور عراق است

علی خانی، معاون رئیس شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران قصد دارد تولید نفت خام خود را در میادین مشترک با عراق از 30 هزار بشکه در روز به 65 هزار بشکه در روز برساند. وی افزود: چهار سال پیش تولید نفت در میدان‌های مشترک بین ایران و عراق در منطقه (آذر) در شهر مهران در استان ایلام 15 هزار بشکه در روز بوده است که متعاقباً به 30 هزار بشکه افزایش یافت. وی افزود: ما امروز به دنبال تولید 65000 بشکه (بطور میانگین) در روز از این میدان‌های نفتی هستیم.

کمیسیون مالی پارلمان: عراق دارای 40 منبع اقتصادی عظیم غیر از نفت است

جمال کوجر، عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق اعلام کرد: عراق دارای 40 منبع اقتصادی عظیم غیرنفتی است که درآمد اغلب این منابع وارد بودجه کشور نمی‌شود؛ موضوعی که باعث کسری بودجه در دولت عراق شده است. وی افزود: اگر درآمد این منابع وارد بودجه گردد، کشور عراق علاوه بر رفع کسری بودجه برای بودجه‌های آینده نیز منابع مالی مازادی در اختیار خواهد داشت.

بدهی‌های خارجی و داخلی عراق 61 میلیارد دلار اعلام شده است

علی الصفار، کارشناس مسائل اقتصادی عراق اعلام کرد: بدهی‌های خارجی و داخلی عراق تا ابتدای سال 2020 به حدود 61 میلیارد دلار رسیده است. این موضوع بدان معناست که بدهی‌های سال جاری میلادی نیز که تاکنون محاسبه نشده اند، به بدهی‌های فوق اضافه خواهند شد. گفتنی است بدهی‌های خارجی عراق و  از جمله غرامت جنگ خلیج فارس و وام های بین المللی قبلی و سایر موارد تا اول ژانویه سال 2020 بالغ بر 25 میلیارد دلار بوده است. الصفار افزود: بدهی‌ها و وام های داخلی دولت تا ابتدای سال 2020، بالغ بر 40 تریلیون دینار (معادل 36 میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.

افزایش خودکشی در عرق محملی برای موج سواری رایگان

سایت  "مردم " در تازه ترین نشر خود ( 16 مهر) به نقل از یک تحقیق امریکایی در یگ گزارش آماری و با استفاده منابعی دولتی عراق، شمار افرادی که در این کشور مبادرت به خودکشی در سال 2019  نموده اند را 519 نفر اعلام نموده که در قیاس با سال 2003 تقریبا نزدیک به دو برابر اعلام شده است .این گزارش که شامل اقلیم کردستان نیز می‌باشد جوانان را بیشترین طبقه اقدام کننده دانسته و به استناد گزارشات اخیر  سازمان ملل  تعداد  بیکاران عراقی را 4.5 میلیون  ( 11.7 درصد کل جمعیت )، 13 درصد جمعیت را  بیکار مطلق قلمداد نموده و بیکاری را انگیزه  اصلی خودکشی جوانان مطرح کرده است.

در تازه ترین اظهارات "عطون عطوانی "از اعضای کمیسیون  مالی و سرمایه گذاری  عراق ( 15 مهر) عنوان نموده است در اولین فرصت بعد از برگزاری مراسم اربعین "علی عبدالامیر اعلاوی" وزیر دارائی کشور بدلیل قصور و عدم توانائی دولت در پرداخت حقوق کارمندان به مجلس فراخوانده شده و مورد استیضاح قرار خواهد گرفت. این اظهارات در حالی انجام می‌شود که طی ماه گذشته بحث  چالشی بین دولت و مجلس در سود و زیان استقراض خارجی برای کشور وجود داشته و علاوی بارها نسبت به بحران مالی پرداخت حقوق کارکنان دولت هشدار و تصریح نموده بود در کنار کاهش قیمت جهانی نفت و پاندمی‌کرونا، افزایش شمار کارکنان دولت و بزرگ شدن بدنه  آن طی 10 سال گذشته از عوامل تاثیر گذار در این فرایند و پروسه بوده و بر اهمیت تامین مالی از طریق استقراض تاکید داشته است. دریافت 7 میلیارد بدهی شرکت های مخابراتی به دولت و یا فروش مستغلات دولتی، جدیدترین راهکار کمیسیون مالی پارلمان عراق برای تامین بودجه لازم جهت تامین حقوق کارمندان عنوان شده است. شایان گفتن است عراق دارای 4 میلیون کارمند، 3 میلیون بازنشسته و 1 میلیون مددجو بوده ضمن آنکه فروش نفت تامین کننده 95 درصد درآمد کشور از سوی دولتهای مختلف عنوان می‌شود.

السومریه نیوز: طرح کشاورزی در فصل زمستان شامل کشت پنج میلیون دونم خواهد بود

مهدی الحمدانی، وزیر منابع آب، روز شنبه اعلام کرد که برنامه برای کشاورزی در فصل زمستان شامل کاشت پنج میلیون دونم محصول تهیه‌شده است که بیشترین سطح آن در استان واسط خواهد بود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آب، یک گشت بازرسی از پروژه آبیاری دابونی را در استان واسط انجام داد، براساس این بیانیه، الحمدانی تأیید کرد که این وزارتخانه در تکمیل کل طرح کشاورزی تابستان موفق شده است و خاطرنشان کرد که سفر وی به این استان برای آماده‌سازی فصل کشاورزی زمستان انجام می‌شود که شامل 5 میلیون دونم محصولات کشاورزی خواهد بود و بیشترین سطح مربوط به استان واسط خواهد بود، زیرا بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم است. وی افزود: بازدید از پروژه آبیاری دابونی برای پیگیری کار ایستگاه‌های پمپاژ، باهدف بهبود و عملیاتی شدن پروژه انجام می‌شود، زیرا این امر مربوط به رساندن آب به ایستگاه‌های توزیع و درنتیجه رساندن آب آشامیدنی به تعداد زیادی از مردم استان است و اولویت در حال حاضر اطمینان از انتقال آب به ایستگاه‌های تسویه سازی است. الحمدانی حذف همه سوءاستفاده کنندگان در این پروژه را هدف قرارداد و خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در تلاش است تا کاری را برای حذف سوءاستفاده‌ها در استان واسط به اتمام برساند تا از توزیع عادلانه سهمیه آب برای همه افرادی که مستحق آن هستند، اطمینان حاصل کند و اقدامات وزارتخانه در کاهش این سوءاستفاده‌ها بسیار مؤثر بوده است.

السومریه نیوز: اجلاس بین‌المللی و بحث در مورد توانمندسازی بخش خصوصی عراق در برخورد با بحران‌های فعلی

در اجلاس که توسط بنیاد همکاری‌های بین‌المللی آلمان ترتیب داده شد، روشی موردبحث قرار گرفت که بخش خصوصی عراق را قادر می‌سازد با بحران‌های فعلی مقابله کند، با توجه به اینکه اصلاحات اقتصادی و از بین بردن موانع بوروکراتیک از الزامات اساسی متنوع سازی اقتصاد عراق است. براساس گزارش بنیاد آلمان، اجلاس از طریق اینترنت و با حضور حدود 250 نفر برگزار شد که توسط دویچه گسل شفت به نمایندگی از دولت آلمان برگزار شد . وی افزود که در میان مهمانان مقامات وزارتخانه‌های مختلف عراق، اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌های بازرگانی و شرکت‌های بخش خصوصی، علاوه بر کارشناسان بانک جهانی وسازمان جهانی کار و شرکای اجرای GIZ عراق مدرسین و محققان دانشگاه و همچنین سالم چلبی، رئیس واحد اصلاحات اقتصادی، مشاور نخست‌وزیر عراق و سفیر آلمان در عراق دکتر اوللی دیهل حضور داشتند. سفیر در سخنان آغازین خود بر این گزارش تأکید کرد عراق نیاز به اصلاحات فوری اقتصادی دارد، او گفت، آلمان به‌شدت متعهد به پشتیبانی از تلاش‌های عراق برای توسعه بخش خصوصی پررونق است. وی افزود: فقط بخش اقتصادی خصوصی می‌تواند اشتغال ایجاد کند. هیچ اقتصادی در جهان وجود ندارد که بتواند سطح خوبی از ثروت را بدون کارآفرینان یا صنایع رقابتی به دست آورد و آن را حفظ کند، بنابراین دولت باید شرایط را برای کارآفرینان آزاد برای توسعه ایده‌های خود فراهم کند. دولت آلمان در حال حاضر بیش از 2.4 میلیارد دلار برای حمایت از پروژه‌های عراق اختصاص داده است. سالم چلبی گفت برای رسیدن به اصلاحات اقتصادی دولت عراق ، عدم اتکا به فروش نفت و ایجاد فرصت‌های جدید برای کشور برای جوانان و افراد بیکار برای کار در خارج از بخش عمومی و شروع تجارت درنهایت رشد اقتصادی است. شرکت‌کنندگان در طول اجلاس در مورد اقدامات احتمالی برای مقابله با بحران اقتصادی فعلی، از طریق دیجیتال‌سازی و تحول دیجیتال و تمرکز بر تجارت و بخش کشاورزی و همچنین حمایت از شرکت‌های نوظهور که می‌توانند مشاغل جدید ایجاد کنند بحث کردند. توافق شد که اصلاحات اقتصادی با از بین بردن موانع بوروکراتیک ضروریات اساسی و متنوع سازی اقتصاد عراق و توسعه بخش خصوصی است که می‌تواند فرصت‌های شغلی را فراهم کند و از رشد اقتصادی و انعطاف‌پذیری در طولانی‌مدت حمایت کند.

 السومریه: رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر دارایی در مورد پیامدهای بحران مالی گفتگو کردند

مصطفی قلب مخالف، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی علاوی، وزیر دارایی، در مورد پیامدهای بحران مالی که کشور از آن عبور می‌کند، گفتگو کردند. بانک مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس‌کل بانک مرکزی عراق وزیر دارایی را پذیرفت و در این بازدید، پیامدهای بحران مالی که این کشور درنتیجه کاهش قیمت نفت و اثرات بالقوه آنها با توجه به شاخص‌های اقتصادی فعلی تجربه می‌کند، موردبحث قرار گرفت. دو طرف بر اهمیت افزایش هماهنگی بین سیاست‌های پولی و مالی، به روشی که به غلبه بر بحران کمک می‌کند و بر ثبات و رشد اقتصادی در عراق تأثیر منفی نمی‌گذارد، تأکید کردند.

السومریه: کشاورزی تلفات بیماری ماهیان را انکار می‌کند

روز چهارشنبه، وزارت کشاورزی موضوع بیماری و تلفات ماهی پرورشی را رد کرد و تأیید کرد که آنچه در دریاچه رزازا رخ‌داده است، ناشی از پمپاژ آب است. حمید النایف سخنگوی وزارت در بیانیه‌ای گفت تلفات ماهیان در دریاچه رزازا در استان کربلا  نتیجه پمپاژ فاضلاب به سمت زهکشی است که به داخل دریاچه رزازا می ریزد و این باعث از بین رفتن مقادیر محدود ماهی به دلیل آلودگی ناشی از پمپاژ این آب می‌شود که سالانه در زمان برداشت و صید میلیونی مشاهده می‌شود. وی افزود: وضعیت اشاره‌شده طبیعی است و هیچ‌گونه عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی ثبت‌نشده است و تأکید کرد: تیم‌های دامپزشکی در محل رویداد حضور دارند و اکنون وضعیت تحت کنترل و نظارت است. هیچ موردی از مرگ ماهیان در دریاچه رزازا به دلیل آسیب‌دیدگی ناشی از بیماری نیست.

السومریه نیوز: عراق با بیشترین میزان واردات از ترکیه طی 9 ماه در رتبه اول قرار دارد

سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که عراق در 9 ماه نخست سال 2020 با بالاترین میزان واردات از ترکیه در رتبه اول قرار دارد. این مقام در گزارشی گفت: ارزش صادرات ترکیه به عراق، ایران، یونان، گرجستان، سوریه و بلغارستان از ابتدای سال 020 تا پایان سپتامبر از 10 و 802 میلیون دلار گذشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل که بالغ‌بر 12 میلیارد و 441 میلیون دلار بوده کاهش نشان می‌دهد. وی افزود: عراق در واردات از ترکیه با 5 میلیارد و 15 میلیون و 967 هزار دلار و پس‌ازآن بلغارستان با یک میلیارد و 738 میلیون و 643 هزار دلار و یونان با یک میلیارد و 241 میلیون و 788 هزار دلار در رتبه نخست قرار دارد، درحالی‌که سوریه با 670 میلیون و 985 هزار دلار در رده آخر قرار دارد. این مقام اظهار داشت که محصولات شیمیایی مقام اول را به‌عنوان بیشترین کالای صادراتی توسط ترکیه در طول 9 ماه سال جاری به شش کشور، باارزش مالی یک میلیارد و 769 میلیون و 94 هزار دلار، ذکرشده و محصولات غلات، حبوبات، دانه‌ها مقام دوم تولیدات مبلمان سومین رتبه را اشغال کرده است

السومریه نیوز: گزارش افزایش تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ در سال 2019

روز پنجشنبه، اداره مرکزی آمار با اشاره به اینکه این آمار شامل منطقه کردستان نیست، از افزایش تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ برای سال 2019 خبر داد. این آژانس در گزارشی گفت: کل تولید مرغ گوشتی زنده عراق در سال 2019 به 148.2 هزار تن رسید که نسبت به تولید 109.4 هزار تنی سال گذشته 35.5 درصد افزایش‌یافته است، این حاکی از این است که تولید در سال 2019 نسبت به 2018 رشد داشته است. وی افزود که کل تولید تخم‌مرغ عراق به 969.1 میلیون عدد در سال 2019 رسیده است که نسبت به سال قبل 13.3 درصد افزایش داشته است قابل‌ذکر است این آمار به‌استثنای اقلیم کردستان، شامل تمام استان‌های عراق بوده است. در طی سال گذشته، عراق خودکفایی گوشت مرغ و تخم‌مرغ را اعلام کرد که باعث شد وزارت کشاورزی مانع از واردات آنها شود.

 الفرات نیوز: انتقاد معاون کمیته سرمایه‌گذاری مجلس: مشارکت اقتصادی در کارخانه ابوغریب گواه عدم موفقیت است

نادا شاکر جاودت یکی از اعضای کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری پارلمان، از مرحله مشارکت اقتصادی انتقاد کرد و آن را یک شکست توصیف کرد. جاودت به خبرگزاری الفرات گفت: مشارکت اقتصادی که با یک شرکت مبهم ترکی منعقد شد، هیچ‌گونه داده یا دارایی اقتصادی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه لبنی ابوغریب ندارد و این دلیل شکست آن است. طرف‌هایی که این قرارداد را منعقد کردند، تجهیزات و کارگران و موضوع افزایش تولید یا افزایش واردات را در نظر نگرفتند. وی در مورد تجارب خارجی گفت که استفاده از مشاوران و کارشناسان خارجی صحیح نیست، زیرا عراقی‌ها از توانایی‌های بالایی برای پیشرفت کشور برخوردار هستند و در معاملات انجام‌شده همه می‌خواهند خون عراق را ببلعند. جاودت افزود: کشوری مانند عراق ازنظر اقتصادی و قابلیت‌های انسانی غنی است. نمی‌توان از کشورهای خارجی تقاضای کمک کرد به‌عنوان‌مثال برای واردات برق از کشورهای همسایه که ما آن را با نفت تأمین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تمام شرکت‌هایی که برای معامله با عراق اقدام می‌کنند به این کشور به‌عنوان گاو شیرده فقط جهت تأمین منافع خود نگاه می‌کنند و به فکر ارتقا و واقعیت‌های اقتصادی نیستند.

الفرات نیوز: عراق رسماً به عضویت بانک اروپایی پیوست

وزارت امور خارجه اعلام کرد که عراق رسماً به بانک اروپا پیوست. تلاش‌های بی‌وقفه وزارت امور خارجه به نمایندگی از سفارت جمهوری عراق در لندن و بانک توسعه و بازسازی اروپا منجر به تأیید اعضای شورای حکام بانک برای پیوستن عراق به شورا، در طی روند رأی‌گیری که در جلسه سالانه طی مدت دو روز 7-8 اکتبر 2020 در لندن برگزار شد انجام‌شده است. وی افزود: الحاق رسمی عراق به عضویت این بانک، به آن اجازه می‌دهد تا از تخصص بانکی بین‌المللی برای توسعه بخش بانکی بهره‌مند شود و از پشتیبانی فنی و مساعدت برخوردار شود که زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. این بیانیه ادامه داد: این دستاورد مشترک علیرغم شرایط دشوار تحمیل ویروس کرونا به کشورهای مختلف جهان، ازجمله عراق تأمین‌شده است. امیدواریم که این گام مقدمه‌ای برای اقدام مشترک باهدف تقویت بخش خصوصی در عراق باشد تا بتواند رقابت کند و به حمایت از توسعه پایدار در کشور کمک کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما