معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۵۳

پیامدهای بحران کوید 19 بر وضعیت اشتغال در بخش صنعت اسپانیا

صنعت اسپانیا ، که مشکلات اصلی آن تاکنون مسائلی از قبیل انتقال کارخانه‌ها از کشور های توسعه یافته به کشورهای با دستمزد پایین (جابجایی)، هزینه‌های انرژی و رقابت پذیری بود، از جمله بخش هایی در اقتصاد اسپانیا است که ویروس کرونا بیشترین تأثیر منفی را روی آن داشته است. اعلام وضعیت هشدار از 14 مارس تا 21 ژوئن 2020 و اعمال مقررات شدید قرنطینه ای در کشور، باعث تعطیلی موقت کارخانه‌های تولیدی شد و به همین دلیل پرونده‌های اخراج موقت (ERTE) برای هزاران نفر باز شدند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت ها با استفاده از وضعیت ناشی از پاندمی روند اخراج جمعی را به دلیل حجم کار کمتر آغاز کردند. این شرکت ها پیش از پاندمی نیز در وضعیت بحرانی قرار گرفته بودند.

انتقال (جابجایی) کارخانه‌ها، کمبود سرمایه گذاری و همچنین عدم وجود یک سیاست ملی قدرتمند در بخش صنعت در سال های اخیر، خساراتی را به اقتصاد اسپانیا وارد نموده است. در این زمینه، در سال جاری شرکتهای سرآمد (حداقل 16 مورد) کاهش پرسنل داشتند و بیش از 5000 شاغل در بخش صنعت را اخراج نموده اند.

یک مثال از این وضعیت کارخانه  Alcoa آلکوآ است. آلکوآ شرکت آلومینیوم چند ملیتی آمریکاست که خواهان بازخرید 534 کارگر خود در کارخانه San Cibrao در لوگو شده است. مذاکرات با Liberty House برای فروش این کارخانه به این شرکت بریتانیایی نتیجه بخش نبوده و در نتیجه نمی‌توان از اخراج گروهی از کارگران آن جلوگیری کرد.

شرکت ایرباس مثال دیگری از کارخانه‌هایی است که تعداد شاغلین خود را کاهش داده اند. کارخانه ایرباس به دلیل کاهش تقاضاهای شرکت های هوایی در کل جهان 15000 موقعیت شغلی خود را کاهش داده و از این تعداد 889 مورد آن مربوط به اسپانیاست که 455 شاغل اسپانیایی آن در کارخانه ختافه در مادرید کار می‌کردند و 283 نفر دیگر آن‌ها در کارخانه ایسکاس در پوئرتو رئال (کادیس) مشغول به کار بودند.

بخش دیگری که با پاندمی دچار تشنج شده بخش تولید قطعات خودروست. بر اساس ارزیابی کارفرمای این بخش صنعتی در اسپانیا (Sernauto)، این بخش بین 6 تا 10 درصد از اشتغال مستقیم در سال جاری را به دلیل تقاضای کم برای خرید وسایل نقلیه از دست می دهد که به معنای کاهش بین 15 تا 20 هزار شغل در آن است.

کارخانه تولید محصولات BUSH در ابتدای ماه جاری قصد خود برای تعطیلی کارخانه کاستلت در بارسلون و آغاز روند اخراج جمعی 300 کارگر را اعلام کرد. این شرکت آلمانی تعطیلی مذکور را با تغییر ساختار تجارت برف پاک کن‌ها توجیه نموده و اعلام کرد نتوانسته گزینه‌های دیگری برای سودآوری آن پیدا کند.

شرکت خودروسازی CIE Automotive در پایان 6 ماهه اول، 4000 نیروی کار متخصص خود را کاهش داد. دلیل اخراج بیش از 3000 نفر از آن‌ها عدم تمدید قراردادهای موقت در هند بود، زیرا بازار خودرو در هند پیش از پاندمی رو به افول گذاشته بود. مقر این شرکت در بیلبائو همچنان 24000 شاغل دارد. کارخانه Gestamp خستامپ که 43000 شاغل دارد و 6000 نفر آن‌ها در تاسیسات این کارخانه در اسپانیا هستند، نیز به دنبال کاهش پرسنل خود می‌باشد.

شرکت Abengoa آبنگوآ که چندین سال در آستانه ورشکستگی قرار داشت، روز جمعه گذشته از حمایت طلبکاران خود برای تغییر ساختار خبرداد و با این تغییر ساختار سرنوشت 2500 موقعیت شغلی موجود در آن مشخص می‌شود. Duro Felguera دورو فلگرا، یک شرکت مهندسی دیگر، نیز تقاضای کمک 100 میلیونی از SEPI (شرکت دولتی مشارکت های صنعتی) نموده زیرا با مشکلات وخیم مالی روبروست.

شرکت خودروسازی نیسان (Nissan) نیز از جمله مواردی است که در سال جاری خسارات زیادی به بخش صنعت اسپانیا وارد نموده است. این تولید کننده ژاپنی پیش از شروع بحران سلامت برای خروج خود از بارسلون برنامه ریزی کرده بود، اما کووید19 این برنامه را تسریع نمود. در ماه می، تعطیلی کارخانه‌های خود را در منطقه آزاد Montcada I Reixac y Sant Andreu de la Barca واقع در بارسلون اعلام کرد که به مفهوم بیکاری 2525 نفر می‌باشد. پس از چند ماه مذاکره، این شرکت تعطیلی کارخانه‌های مذکور را از ماه دسامبر سال جاری به اواخر سال 2021 موکول کرد تا سرمایه گذاری پیدا شود که بتواند در این کارخانه‌ها تغییر و تحول ایجاد کند.

با هدف جلوگیری از اتفاقات مشابه با مورد نیسان و با توجه به اقدام کشورهایی مانند آلمان و فرانسه در مشروط سازی کمک ها به بخش خودرو به بازگشت به وطن تولید برخی مدل ها، انجمن کارفرمایان تولید کنندگان خودرو Anfac آنفک از دولت درخواست کرد که اسپانیا کشوری دوست با بخش خودرو باشد (که 10% تولید ناخالص داخلی و 9% اشتغال آن را تامین می‌کند) و خواهان "امنیت حقوقی" شد تا شرکت های مادر همچنان مدل های جدید خود را در کارخانه‌های ملی تولید کنند.

پائیس واسکو یکی از ایالت هایی است که بیشترین سهم را در بخش مربوط به صنعت در تولید ناخالص داخلی دارد. کارخانه‌های این ایالت تا پیش از شروع پاندمی 25% درآمد بخش صنعت اسپانیا را تولید می‌کردند.

ITP Aero ایتپه آئرو شرکت فعال در بخش هوا و فضا در پائیس واسکو 600 نفر از 4000 شاغل خود را اخراج خواهد کرد. شعبه Rolls-Royce رولسرویس نیز 319 نفر از کارکنان خود را در بیسکایا و مادرید اخراج می‌کند. بیش از نیمی از اخراج های این کارخانه در کل جهان در اسپانیا انجام می‌شود.

کووید 19 و مشکلات ناشی از آن بخش فولاد اسپانیا را نیز متاثر نموده و شرکت تولید کننده لوله فولادی به نام توباسکس Tubacex را به سوی اخراج 500 شاغل خود سوق داده است. رقیب این شرکت یعنی توبوس رئونیدوس Tubos Reunidos نیز 1350 نفر را مورد اخراج موقت قرار داده و هنوز اطلاعی درباره طرح های خود برای اخراج قطعی نداده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما