معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۶

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته دوم مهر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تشکیل شورای تجاری بین کربلا و جمهوری آذربایجان

نبیل الانباری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان کربلا اعلام نموده است به‌زودی اتاق تجاری بین  شهر  کربلا و جمهوری آذربایجان تأسیس خواهدشد . وی اعلام نمود در جریان سفر غیررسمی  "ناصر ممدوف"  کاردار سفارت آذربایجان به شهر کربلا و دیدار حاشیه‌ای با وی تأسیس شورای اقتصادی کربلا با جمهوری آذربایجان محمل مناسبی برای توسعه  و تقویت همکاری‌های اقتصادی تجاری و توریسم مذهبی عنوان و قرار بر تأسیس این شورا در آینده نزدیک شد .

اختصاص ناوگان اتوبوسی برای حمل‌ونقل زائران اربعین

کریم کاظم حسین مدیر ناوگان حمل‌ونقلی وابسته به وزارت ترانسپورت اعلام نموده است که 800 اتوبوس  جهت انتقال  و جابجایی  زائرین اربعین حسینی اختصاص داده‌شده  و پیش‌بینی می‌شود حضور در این مراسم باشکوه و با جمعیت زیاد انجام شود. در همین حال وزارت بهداشت و محیط‌زیست عراق نیز از هماهنگی و آمادگی لازم در خصوص  برگزاری هر چه‌بهتر و ایمن‌تر مراسم اربعین در شهر کربلا خبر داده است .

اجتماع جمعی از فارغ‌التحصیلان و مهندسان کربلا در شهر

تعدادی از مهندسان شهر کربلا  در مرکز شهر تظاهرات و از وزارت نفت خواستند که فرصت‌های شغلی در پالایشگاه نفت را برای آنها فراهم و در اختیار ایشان قرار دهد. خبرنگار / المعلومه در این خصوص اعلام نموده است گروهی از مهندسان با تخصص‌های مختلف در مقابل ساختمان دولت محلی در کربلا تظاهرات کردند تا وزارت نفت را تحت‌فشار قرار دهند تا آنها را جذب کند و در پالایشگاه نفت کربلا فرصت‌های شغلی برای آنها پیدا کند. وی افزود، معترضین برگزاری چندین جلسه با مقامات در وزارت نفت را تأیید کردند، اما آنها تأیید کردند که تظاهرات آنها تا پایان درد و رنج و کاهش درصد کارگران خارجی در پالایشگاه و جایگزینی فارغ‌التحصیلان عراقی ادامه خواهد داشت.

آغاز فعالیت مسیر ریلی ذیقار – کربلا در ایام اربعین

 رئیس ایستگاه قطار ناصریه اعلام نموده است از 10 مهرماه  قطار ذیقار ( ناصریه ) - کربلا فعالیت خود را قصد سرویس‌دهی به زائرین اربعین آغاز خواهد نمود و به فراخور استقبال بر میزان این واگن 120 نفرِ اضافه  خواهد شد. اعلام‌شده قطار در ساعت 16 از بصره حرکت و19 به ناصریه رسیده و بعد از  بارگیری  طی مسیر 5 ساعته به کربلا خواهد رسید. شایان گفتن است عراق 2200 کیلومتر خط ریلی از جنوب به شمال _ بصره – کرکوک) دارد .

طرح‌های جدید شهرداری کربلا برای اربعین حسینی( ع)

عبیر سلیم الخفاجی شهردار کربلا اعلام نموده است در برگزاری اربعین جدید طرح‌های عمرانی و تسهیلاتی  بهتری به نسبت سال‌های قبل خواهیم  داشت و این مهم با دریافت کمک از سایر استان‌های و همچنین به کارگری 2100 نیروی کار شهرداری  و استخدام 1250 کارگر دیگر محقق خواهد شد. وی همچنین عنوان نموده است چند طرح جاده‌ای باهدف تسهیل آمدوشد  در سال جاری افتتاح ‌شده است که می‌توانند موجبات تسهیلات ترددی را فراهم نماید. وی همچنین از شهروندان و صاحبان کسب‌وکار  و متولیان  موکب‌ها و هیئت خواسته است تا شهرداری را در این مهم یاری نمایند .

تعلیق موقت پروازهای کشورمان به عراق

وزارت ترانسپورت عراق سوم مهرماه اعلام نمود کلیه پروارها از ایران و بالعکس از فردای این اعلان به  مدت دو هفته بنا به درخواست  مقامات رسمی ایران بجهت مبارزه با بیماری کرونا به تعلیق درخواهد آمد. همچنین وزارت ترانسپورت عراق خبر از برقراری خطوط پروازی فی‌مابین با ترکیه و هند داده است  که بعد از ظهور بیماری کرونا به تعلیق درآمده بود و از شرکای اقتصادی و از حاضرین اصلی در مناقصات اقتصادی و عمرانی در بازار عراق به‌حساب می‌آیند. شایان گفتن است طی روزهای قبل خبر مخالفت آمریکا از امکان مجدد پروازهای خط هواپیمایی "ماهان" در فضای مجازی عراق بازنشر داده می‌شد.

پیشنهاد جدید یک نماینده مجلس عراق در خصوص بندر فاو

عالیه نصیف از نمایندگان مجلس عراق 7 مهرماه اعلام نموده است از نخست وزیر می‌خواهیم تا سهام  بندر فاو را به مردم عراق واگذار نماید چراکه موقعیت و امکانات این بندر در آینده عراق را بی‌نیاز نفت و سایر اقلام صادرات  خواهد کرد و از آتیه و آینده خوبی برخوردار است ضمن آنکه باعث  تقویت روحیه ملی در میان ملت عراق خواهد شد. وی اعلام نمود در این راستا باید امضای نمایندگان جمع‌آوری شود و اقدام نخست‌وزیر در این راستا در تاریخ عراق ماندگار خواهد بود.

تمدید صادرات گاز و الکتریسیته کشورمان به عراق

یک روز قبل از انقضای مهلت معافیت قبلی آمریکا به عراق در خصوص خرید گاز از ایران، واشنگتن مجدداً دوم مهرماه اعلام نمود این معافیت برای 60 روز دیگر تمدیدشده است. بعد از خروج امریکا از برجام معافیت عراق از خرید گاز و برق از کشورمان  120 روز تمدید و سپس هر 90 روز و بعدها در دوره‌های 45 روزه تمدید شد و از فروردین امسال هر 30 روز یک‌بار ادامه داشته است. عراق روزانه 1300 مگاوات برق و 28 میلیون مترمکعب گاز را از کشورمان وارد می‌کند. به عبارتی نیمی از برق تولیدی در عراق وابسته به واردات گاز و الکتریسیته از ایران است . اخیراً تلاش‌هایی از سوی عراق برای یافتن راه‌های دیگر برای تأمین گاز و برق موردنیاز در جریان است ولی وزیر نیروی سابق عراق اعلام نموده است کشورش حداقل تا 2025 نیازمند به واردات برق و گاز از ایران است. و کشوری قادر به رقابت در این زمینه با تهران نیست. اقدامات و اعلانات طرف آمریکائی در حالی انجام می‌شود که در سفر خردادماه وزیر نیروی کشورمان "ماجد مهدی منتوش" وزیر نیروی عراق قراردادهایی برای واردت برق و گاز در خلال  سال‌های 2021-2020 با کشورمان به امضا رسانده است و این قبیل اخبار و اعلانات  طرف آمریکایی بیش از آنکه جلوه عملی داشته باشد جنبه تبلیغی دارد .

تقویت مناسبات انرژی و  جاده‌ای عراق و اردن

خبرگزاری رسمی اردن (Petra) از امضای قرارداد اتصال سیستم انتقال برق اردن - عراق جهت انتقال سالانه 1000گیگاوات ساعت برق از فردای تکمیل این پروژه خبر داده است و عنوان‌شده در مراحل بعدی میزان انرژی انتقالی افرایش خواهد داشت. این اقدام  بعد از احداث پست تقویتی برق در منطقه "ریشه " اردن و  اتصال آن به پست القائم در عراق به طول 300 کیلومتر خواهد بود که بازه 26 ماهه پس از امضا محقق خواهد شد و در حالی انجام  می‌شود  که اردن خود واردکننده انرژی برق و سوخت سالانه به میزان 5 . 3 میلیارد دلار در سال است و اخیراً  قراردادی بین امان - ریاض جهت انتقال برق مازاد در اوج مصرف به این کشور به امضا رسیده است .همچنین  روزنامه نیمه‌دولتی  "الصباح" اعلام نموده است تفاهمات اولیه برای گشایش مسیر  جدید زمینی از طریق خاک اردن  به مصر انجام‌شده هرچند از سال 2018 تا اوایل 2020 این مسیر ترانزیتی امکان‌سنجی و به سودآوری رسید ولی کرونا و تنگناهای ناشی از آن سبب توقف مسیر شد و امید است مسیر مناسبی برای آمدوشد آتی حجاج خانه خدا پس از رفع ممنوعیت‌های بهداشتی موجود در کشورهای ایران،سوریه ،اردن و گشایش مرز عرعر عربستان باشد . شایان گفتن است موقعیت سوق‌الجیشی اردن در کنار  سفر سال 2019 عبدالله دوم به عراق بعد از ده سال از تاریخ سفر اول و روی کار آمدن دولت الکاظمی سرفصل جدیدی از  مناسبات اقتصادی دو کشور در جهت ائتلافات مطرح و غالب منطقه‌ای را ایجاد نموده است.

تشدید کنترل مبادی مرزی و گذرگاه‌های مرزی عراق

در تازه‌ترین اظهارات "سرلشگر عمر الولی" رئیس گذرگاه‌های مرزی عراق   بر لزوم تقویت مبارزه با قاچاق کالا از مبادی  مرزی به‌ویژه تولیدات و محصولات کشاورزی همسایگان در حمایت از تولیدات داخلی تأکید و تصریح‌شده است کلیه منافذ عراقی با همکاری سرویس امنیتی کشور در این راستا اهتمام و همکاری دارند و ملاقاتی با مقامات استانی در این راستا انجام‌شده است . باروی کار آمدن دولت الکاظمی موضوع گذرگاه‌های مرزی و فساد موجود در این معابر در کنار التزام به رعایت قانون مصوب سال 1984 عراق در حمایت از تولیدات داخلی به شعار و دستمایه اصلی دولت جدید عراق تبدیل شد هرچند این موضوع انتخابی - گزینشی و  بعضاً با اغراض سیاسی پیگیری می‌شود. اخیراً  یک محموله بزرگ میوه از مرز "القائم "در همسایگی با سوریه به کشور مقصد به بهانه حمایت از تولیدات  داخلی به کشور مبدأ مرجوع شد و این در حالی است که این قبیل اقدامات سخت‌گیرانه با سایر همسایگان همسو مشاهده نشده و اقلام صادراتی آنان در بازارهای عراقی فراوان است. شایان گفتن است عراق دارای 24 گذرگاه مرزی رسمی ازجمله 8 مرز و گذرگاه رسمی‌با کشورمان هست. قرار است در چند روز آتی مرز "عرعر" عربستان - عراق گشایش رسمی داشته باشد که به دلیل تنها مرز خشکی عراق با کشورهای حوزه همکاری خلیج‌فارس اهمیت زیادی دارد.  

عربستان علاقه‌مند به همکاری صنعتی با عراق

در تازه‌ترین دیدار "عبدالعزیز شمری" سفیر عربستان در عراق با  "منهال عزیز الخباز" وزیر صنعت عراق ، سفیر ضمن اشاره به عمق اشتراکات تاریخی دو کشور علاقه‌مندی کشورش را برای برگزاری اجلاس اقتصادی در ریاض و یا بغداد اعلام و عنوان‌شده است موضوعات راهبردی مهمی مطمح نظر ریاض ، هلدینگ های صنعتی و سرمایه‌گذاران برای  همکاری صنعتی -تجاری با عراق ازجمله درزمینهٔ فسفات، گوگرد، پتروشیمی ، ادوات کشاورزی و کودهای شیمایی وجود دارد ضمن آنکه اتصالات ریلی - راه آهنی می‌تواند راهگشای معضلات و تنگناهای فعلی باشد که در سفر آتی نخست‌وزیر عراق به ریاض مذاکرات دقیق‌تری در این خصوص انجام خواهد شد. شایان گفتن است مناسبات عراق و ریاض به‌رغم ادعاهای صورت گرفته به دلیل اختلافات ارضی و مرزی همیشه تیره بوده و اولین سفیر عربستان در بغداد بعد از 25 قطع روابط ،در سال 2015 فعالیت خود را آغاز ولی بعد به دلیل دخالت اخراج و ریاض "الشمری" وابسته نظامی خود در آلمان را به‌عنوان کاردار در عراق منصوب نمود اما  باروی کار آمدن دولت الکاظمی عربستان علاقه‌مندی خود را به توسعه مناسبات و ارتقاء سطح روابط را اعلام نموده است .  

دیپلماسی آب عراق در قبال ایران

سایت خبری "وکالت المعلومه" در تازه‌ترین نشر خود از تصمیم و پیشنهاد اخیر گروه آب و هور (تالاب) عراق در مجلس مبنی بر پیشنهاد ساخت 4 سد در ناصریه و بصره به‌منظور حفظ آب‌های رودخانه اروند رود خبر داده است ."سلام الشمری"رئیس گروه توجیه این اقدام و پیشنهاد را کم‌آبی  طی سال‌های جاری به دلیل کم شدن حجم آب ورودی از ترکیه  عنوان نموده است . عراق طی سال‌های اخیر عنوان نموده است حجم آبی ورودی از ترکیه  به دلیل ساخت سدها های عدیده به‌ویژه سد "السیو"50 درصد کم شده است و در خصوص ایران نیز ادعا دارد طرف ایرانی با مسدود کردن  برخی چشمه‌های آبی سبب آلودگی و کم آب عراق در مناطق جنوبی  شده است . باروی کار آمدن دولت الکاظمی در عراق کمیته ویژه‌ای با رهبری و هدایت وزارت خارجه و وزارت منابع آب عراق باهدف تقویت دیپلماسی آب برای مذاکره با ترکیه و ایران تشکیل‌شده است .

آغاز فرایند صادرت خرمای عراق

وزارت کشاورزی عراق 11 مهرماه از آغاز فرایند صادرات 700 هزار تن خرمای کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس، مراکش و سایر مناطق خبر داد. محمد کریم الفجاجی سخنگوی رسمی این وزارت  تصریح نمود بعد از آفت کشی ، تدخین و سایر اقدامات مرسوم برای این محصول سنتی این وزارت تسهیلات حمایتی لازم را در اختیار صادرکنندگان در بخش خصوصی کشور قرار خواهد داد . چندی پیش مقامات کشاورزی عراق با اعلام اینکه با انجام اقدامات و حمایت‌های مستمر توانسته‌ایم از رتبه 6 جهانی به رتبه 5 در سال 2020 در تولید جهانی خرما نائل آنیم ، از "هند" و درخواست این کشور برای  وارد خرما به‌عنوان مشتری جدید نام‌برده شد. شایان گفتن است سهم استان کربلا در تولید خرمای کشور 200 هزار تن در سال جاری بوده است که مشهورترین گونه  خرمای استان "زهدی"  هست . خرما ازجمله  اقلامی است که اخیراً وزارت کشاورزی عراق واردات آن را  ممنوع اعلام نموده است و طی  سال‌های است  اخیر  با از بین رفتن نخل‌ها و زیرساخت‌های کشاورزی  ایران در صدر صادرکنندگان خرما به عراق قرار داشته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما