معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۳

اهم دیدگاههای اقتصادی ویکتور اوربان ،نخست وزیر مجارستان

روزنامه مجار نمزت ( دولتی) مقاله ای به قلم آقای ویکتور اروبان، نخست وزیر مجارستان به چاپ رسانده که در آن وضعیت سیاسی و اقتصادی جاری و آینده این کشور ترسیم گردیده است که میتواند به شناخت هرچه بیشتر دیدگاه اوربان که حدود 10 سال بر مسند قدرت مجارستان تکیه زده و آگاهی از استراتژی حزب فیدس نیز که کم کم خود را برای انتخابات پارلمانی 2022 میلادی آماده می نماید ، مفید و موثر واقع گردد. یکی از افتخارات دولت مجارستان به رهبری اوربان این است که در ظرف این مدت توانسته وضع اقتصادی کشور را سرو سامان ببخشد. کاهش نرخ بیکاری و افزایش رشد اقتصادی و نیز توسعه جذب سرمایه گذاری از دستاوردهای مهم این کشور در چارچوب همکاری با شرکت های اروپایی و اتخاذ سیاست نگاه به شرق با هدف توسعه مناسبات با کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی و اخیراً یا کشورهای آسیای مرکزی همواره مورد تاکید حزب سیاسی حاکم بوده است. لذا در این گزارش به مهم ترین محورهای این مقاله به شرح ذیل پرداخته خواهد شد.

مهم ترین محورها و موضوعات اقتصادی از نگاه اوربان.

-جایگاه و موقعیت اروپا در جهان :

-در اواسط دهه اول هزاره جدید ، بیش از 81 درصد از سرمایه گذاری دنیا توسط دنیای غرب و حدود 18 درصد آن از سوی دنیای شرق صورت می‌گرفت. اما امروزه حدود 58 درصد از سرمایه گذاری‌ها از جانب شرق و حدود 40 از این سرمایه گذاری از طرف دنیای غرب صورت می‌گیرد. به دست آوردن  توسعه توسعه فناوری و تکنولوژی دشوار است . رقابت فناوری در اروپا بر اساس اقتصاد ( غیر نظامی ) است  اما در کشورهای مانند چین و آمریکا رقابت اقتصادی ( حوزه نظامی) شکل گرفته است . از زمانیکه فناوری و نوآوری از بخش نظامی‌به سیستم اقتصادی ( نظامی ) وارد شده ، اروپا موفق به حضور در این رقابت نشده است .بعبارتی دیگر اروپا نیازمند یک ارتش مشترک است.

- اتحادیه اروپا حدود بیست سال قبل، اعلام کرده که واحد پول یورو در ظرف مدت 10 سال  در برابر دلار برتری خواهد یافت و از لیسبون تا ولادی ویستوک بازار منحصربفردی ایجاد خواهد کرد و اروپا در رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژی پیشی خواهد گرفت. چه اتفاقی افتاد ؟ یورو دربرابر دلار شکست خورد .با اعمال تحریم علیه روسیه، خودمان را ازحضور و فعالیت در بازار این کشور محروم ساختیم و درحال  خرید تکنولوژی از رقبای خویش هستیم.

مدیر کل تحقیق و نوآوری کمیسون اروپا در سال 2012 میلادی گفت: اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی در تولید جهانی حدود 29 درصد کمک کرده و پیش بینی کرد که تا سال 2050 میلادی این رقم بین 15 تا 17 درصد کاهش خواهد یافت. این  پیش بینی در 2020 روی داده است. علاوه براین طبق اظهارات وی(2012 )مشکل جمعیت در اروپا منجر به افزایش مهاجرت بویژه از شمال آفریقا و خاورمیانه خواهد شد و این حادثه الان اتفاق افتاده است. یکی دیگر از پیش بینی‌ها ؛افزایش 20 درصد جمعیت مسلمانان اروپا( به جز روسیه) در سال 2050 میلادی بوده است. درحال حاضر و قبل از 2050 شاهد افزایش جمعیت مسلمان در اکثر شهرهای اروپایی هستیم . اما کشورهای اروپای مرکزی آینده متفاوتی را انتخاب کرده اند. یعنی بدون مهاجرت و مهاجرین . گرچه بروکسل به دنبال حرکت به سمت دیگری است اما کشورهای ویشوگراد بر طریق دیگری تمرکز دارند. جای تعجب نیست که آنچه که پیش بینی می‌شد در یک احساس مشترک کوچک رخ داده است. غرب جذابیت های خود را در چشمان اروپای مرکزی از دست داده است. از آنچه ما برای زندگی خودمان تصمیم می‌گیریم خوشایند غرب نیست. آنها نباید خواسته‌های خود را بر ما تحمیل کنند. ما نمی‌توانیم آنها را از این مسیر سیاسی و تفکر تغییر دهیم . در چین شرایط و عبور سخت ، باید راه همکاری را پیدا کنیم . وقتی آینده اروپا در ایتالیا تصمیم گیری شد: به سمت چپ یا به سمت راست. ..

در ادامه به وضعیت قدرت در کشورهای ویشوگراد و دیگر کشور اروپای مرکزی اشاره شده و تصریح گردیده که مجارستان در تله کش و قوس جهانی بین قدرت ها ( چین و آمریکا) گرفتار نخواهد شد.

- ویروس کرونا در جهان و تاثیر آن بر اقتصاد مجارستان:

-گروه عملیاتی اقتصاد کشور توانایی حفظ مشاغل ، حفظ استانداردهای زندگی خانواده‌ها  و تامین حقوق بازنشستگان را دارند و انتظار ما از این گروه بیشتر است. آنها باید کشور از از حالت تدافعی به سمت حمله پیش ببرند. ما صرفا به دنبال حفظ دستاوردها بدست آمده در طی ده سال گذشته نیستیم . برای تحقق این هدف ، هر کسی باید در هرسال گام های روبه جلو را بردارد. بین 2015 تا 2019 میلادی رشد تولید خالص داخلی به 39.65 درصد افزایش یافت. این رقم در آلمان حدود 13.3 درصد و در فرانسه حدود 10.1 درصد بوده است. مجارستان نباید مانند حلزون در صدف باشد. بلکه باید به سمت جلو حرکت کند. این مسئولیت و وظیفه بزرگ ماست. در این مسیر آقای میهالی وارگا ، وزیر دارائی یکی از کسانی است که مورد غبطه دیگران در سال 2021 خواهد بود.

- امیدوارم در انتخابات 2022 میلادی موفق به دفاع و حفاظت خود در برابر ویروس کرونا شویم. با تقویت سیستم سلامت ، رشد اقتصادی نیز به سمت قله‌های بی سابقه ای خواهد رفت. اشتغال کامل ، تولید مسکن  بیشتر از گذشته و پرداخت حقوق بازنشستگی سیزدهم نیز تداوم یابد.

وی در مورد ویروس کرونا در مجارستان افزود:

  • ما در موج اول کرونا موفق بودیم و توانستیم در بهار از خودمان در برابر آن دفاع کنیم . ما در بین 25 کشور موفق جهان در کنترل این بیماری قرار گرفتیم .همانند موج اول ، این بار نیز منشآ شیوع آن خارج از کشور می‌باشد. شرایط حساسی است و هر کسی که به کمک و مراقبت احتیاج دارد، باید خدمات پزشکی دریافت کند. وی گفت: بیمارستان‌ها و پزشکان مجارستان در موج دوم کرونا در آمادگی کامل بسر می‌برند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما