معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار مرتبط با وضعیت شیوع ویروس کرونا و تدابیر دولت روسیه

طبق آمار وزارت بهداشت روسیه تعداد مبتلایان کرونا در روسیه تا تاریخ 31 شهریور 1109595 نفر، تعداد متوفیان در اثر این بیماری 19489 نفر، تعداد بهبودیافتگان 911973 نفر و تعداد تست‌های انجام شده 43.1 میلیون مورد می‌باشد.

طبق دستور وزارت بهداشت روسیه قواعد کار بیمارستان‌ها با توجه به وضعیت ویروس کرونا تغییر کرده است. در این رابطه وزارت بهداشت روسیه نظام موقت برنامه‌ریزی موسسات پزشکی فعال در زمینه کاهش خطرات ویروس کرونا را تصویب نموده و در راستای ادامه مبارزه با بیماری کرونا دستوری صادر کرده است که در آن بیماران مبتلا به نوع شدید و یا متوسط بیماری‌های تنفسی را موظف به انجام تست کرونا می‌سازد. هم‌چنین دستور دیگری صادر شده است که طبق آن بیمارانی که هنوز نتایج تست آنها مشخص نشده است باید در باکس‌های ویژه بستری شوند. پس از آن در صورتی که جواب تست کرونا منفی باشد به عنوان بیماران مبتلا به ذات‌الریه و یا بیماری گوش و حلق و بینی با شدت متوسط در اتاق‌های 4-2 نفره بستری شوند. علاوه بر آن تصمیم گرفته شده است که در انستیتوی علمی- تحقیقاتی گریپ به نام « اسمورودنیتسیف» یک مرکز مشاوره از راه دور در رابطه با مسائل بالینی، بیماری‌زایی و درمان اشکال مختلف گریپ در میان بزرگسالان اعم از سنگین یا متوسط دایر گردد.

از سوی دیگر سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام داشته است که در حال حاضر چندین هزار جهش(موتاسیون) ویروس کرونا در دنیا به ثبت رسیده است که 22 نوع آن به صورت ثابت انتقال می‌یابد. شایان ذکر است که این جهش‌ها از ماه ژانویه تا مارس صورت گرفته است. شایع‌ترین نوع ویروس‌های جهش یافته را زوج P3141L و D614G تشکیل می‌دهند که تقریبا در 93% نمونه‌ها یافت می‌شوند. طبق گزارش سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان روسی بیش از 99% نمونه‌های مورد آزمایش گرفته شده در روسیه حاوی این زوج جهش یافته می‌باشند که در ماه مارس و آوریل امسال به صورت گسترده وارد روسیه شده‌اند.

فروش داروی ضد کرونا در داروخانه‌ها

بخش رسانه‌ای شرکت تولیدی «پروم مید» در گفتگو با خبرگزاری تاس از آمادگی این شرکت برای عرضه داروی آریپلیویر با نام بین‌المللی بدون پتنت «فاویپیراویر» در داروخانه‌ها از روز دوشنبه خبر داده است. وزارت بهداشت روسیه قبلا استفاده از دو داروی فاویپیراویر برای درمان بیماران کرونایی بستری شده را مجاز دانسته بود. فاویپیراویر قبلا در ژاپن برای درمان گریپ تهیه شده و تحت نام‌های آویگان و آرپیلیور به فروش می‌رسید. این دارو در روسیه تحت عنوان «آویفاویر» به فروش می‌رسد که رسما توسط وزارت بهداشت به عنوان نخستین داروی ضد کرونا در اوخر ماه مه به ثبت رسیده است. این دارو هم‌چنین نخستین داروی ثبت‌شده در جهان برای درمان کرونا بود. شایان ذکر است که داروی آریپلیویر با قیمت ١٢٣٢٠ روبل (هر روبل معادل ٣۶۵ تومان) به فروش می‌رسد. کارشناسان دارویی علت بالا بودن بهای این دارو را تقاضای بالا برای خرید آن می‌دانند.

وضعیت اقتصادی در شرایط پاندمی

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه در تاریخ 18 سپتامبر مطابق با 28 شهریور 99 فعالیت اقتصادی در روسیه پس از کاهش شرایط محدودکننده سریعتر از حد انتظار در حال احیا شدن است. در گزارش این بانک آمده است که تولید ناخالص ملی روسیه در سه ماهه دوم سال 8% کاهش یافته است که تا حدی کمتر از تخمین‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی است. جنب و جوش در اقتصاد بیشتر حول محور تقاضا برای مصرف داخلی می‌باشد در حالی که تقاضای خارجی هم‌چنان ضعیف باقیمانده است که یک عامل بازدارنده برای اقتصاد محسوب می‌شود. از طرف دیگر دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که تدابیر اتخاذ شده توسط دولت در راستای حمایت از مردم در دوره پاندمی در مجموع موثر بوده‌اند. از طرف دیگر میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اقتصاد روسیه در دوره پاندمی ویروس کرونا، تحریم‌ها و قیمت‌های پائین نفت موفق به عبور از یک مرز بسیار باریک شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما